PocaLoca Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Se på New Zealand. De stengte for inn og utreise, ble kvitt covid-19 og levde normalt inn i landet i 100 dager. De hadde ikke ett eneste smittetilfelle på 100 dager. Det er jo hundre ganger bedre å stoppe for inn og utreise. Ta fullstendig lockdown i 2-3 uker også etter det kan vi leve normalt her i landet, smittefritt. Så slipper alle bedrifter å gå konkurs også slipper vi dette tullet med nye tiltak frem og tilbake annenhver dag. Hva er det disse politikerne driver med? Jeg forstår at vi må få inn matvarer og diverse inn i landet. Men all denne selvvalgte reisinga, og arbeidskraft fra utlandet som regjeringen tillater er bare helt på trynet. Er det ikke nok arbeidsledige her i Norge nå som man kan ansette? Jeg begynner å bli drittlei. 39
Peanut Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Jeg fant den her på Jodel, og det er sånn jeg føler det er: 31
velociraptor Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Det går ikke skjønner du, for de stakkars studentene som har valgt å studere i utlandet må få komme hjem til mamma og pappa hver gang de blir litt ensomme, og de rike vennene til politikerene kommer ikke til å tjene penger hvis de ikke får fortsette med sosial dumping. 23
Ukjent. Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Ja, det er rett og slett jævlig provoserende. Jeg mener man bare må åpne, viruset er langt mindre dødelig enn man fryktet i starten. De som er i risiko må skjerme seg. Så for min del kunne de latt reising åpne også. MEN når de selv ikke godtar de særdeles lave smittetallene de har nå engang, så kan de for faen ikke stenge halve landet samtidig som det kommer fly inn fra England og alle andre land med høy smitte. Det føles som å være med i et gameshow der meningen er å se hvor langt man kan strikke strikken før det klikker fullstendig for folk. Beklager banningen, men det rabler for meg. Jeg klarer ikke å se på disse amøbene som styrer landet lenger. 20
Lilylune Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Problemet er vel at det bare utsetter problematikken. Hvis det stenges helt ned så kanskje man kan få en tilstand slik New zealand hadde, men man kan ikke ha det slik for evig. Man er da avhengig av at andre land gjør det samme. På et eller annet tidspunkt må ting åpnes opp igjen og hva da? Og nye mutasjoner kan komme senere. Jeg har mer tro på strengere oppfølging mtp karantene etc Endret 27. januar 2021 av Lilylune 6
Marissa Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Faktum er at mange av bedriftene i dette landet er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å kunne opprettholde produksjonen. Nordmenn er for fisefine til å ville ha mange av jobbene eller flytte på seg, til tross for stor arbeidsledighet, så da må man importere arbeidskraft (f.eks til fiskeforedling). På min arbeidsplass har det i koronaperioden vært utlyst 4 stillinger som ikke krever annen kompetanse enn at man snakker norsk og er villig til å få opplæring, likevel er det nesten utelukkende arbeidsinnvandrere som søker på stillingene. Og her er det snakk om trygge stillinger i det offentlige, med ordnede arbeidsforhold og tarifflønn. 12
spenol Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Vet noen om regjeringen har forklart hvorfor de ikke stenger grensen? 7
2ro Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Det blir nok betydelig mer vanskelig å reise over grenser om ikke lenge. Nå når den engelske varianten og andre er i oppseiling i betydelig grad i land rundt i Europa har vi ikke noe valg. Det er bare et tidsspørsmål, men jeg håper det går fort. Belgia har utreiseforbud og nå ser vi at folk ikke tester seg som de skal ved ankomst til Norge. Etterhvert vil vaksinering og smitte endre situasjonen i Norge og utlandet, og da blir nok ting vanlig igjen. I mellomtiden får arbeidsinnvandrere bli i landet eller la være å reise hjem, studenter blir nok i hovedsak ved studiestedet til sommeren uansett. Nødvendig reise kommer jo uansett til å gå som nå (med karantene og testing)... Og hva som er nødvendig reise bør de også se på, synes jeg. Kanskje det ikke blir nødvendig, når både Sverige og Finland stenger grensene våre. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/finland-stenger-grensene-til-norge.7sDVOKceu?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Endret 27. januar 2021 av 2ro 5
Den Sagnomsuste Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Marissa skrev (40 minutter siden): Faktum er at mange av bedriftene i dette landet er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å kunne opprettholde produksjonen. Nordmenn er for fisefine til å ville ha mange av jobbene eller flytte på seg, til tross for stor arbeidsledighet, så da må man importere arbeidskraft (f.eks til fiskeforedling). På min arbeidsplass har det i koronaperioden vært utlyst 4 stillinger som ikke krever annen kompetanse enn at man snakker norsk og er villig til å få opplæring, likevel er det nesten utelukkende arbeidsinnvandrere som søker på stillingene. Og her er det snakk om trygge stillinger i det offentlige, med ordnede arbeidsforhold og tarifflønn. Det er pga sosial dumping. Sesongarbeidere og østeuropeere generelt jobber til en langt billigere penge enn deg og meg. Arbeidsgiverne vet at de kun slipper unna med slavekontrakter dersom de ansetter ressurssvake personer. En styggedom, men hva kan man gjøre med de myndighetene vi har fått tildelt ? PocaLoca skrev (1 time siden): Se på New Zealand. De stengte for inn og utreise, ble kvitt covid-19 og levde normalt inn i landet i 100 dager. De hadde ikke ett eneste smittetilfelle på 100 dager. Det er jo hundre ganger bedre å stoppe for inn og utreise. Ta fullstendig lockdown i 2-3 uker også etter det kan vi leve normalt her i landet, smittefritt. Så slipper alle bedrifter å gå konkurs også slipper vi dette tullet med nye tiltak frem og tilbake annenhver dag. Hva er det disse politikerne driver med? Jeg forstår at vi må få inn matvarer og diverse inn i landet. Men all denne selvvalgte reisinga, og arbeidskraft fra utlandet som regjeringen tillater er bare helt på trynet. Er det ikke nok arbeidsledige her i Norge nå som man kan ansette? Jeg begynner å bli drittlei. Fordi regjeringen er en gjeng tilbakestående globalister som engster seg mer for hva EU tenker om oss en hvordan den jevne arbeider og student har det i hverdagen. Eliten har aldri brydd seg om den mannen i gata. 16
Gjest Paramount Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Det går ikke skjønner du, for de stakkars studentene som har valgt å studere i utlandet må få komme hjem til mamma og pappa hver gang de blir litt ensomme, og de rike vennene til politikerene kommer ikke til å tjene penger hvis de ikke får fortsette med sosial dumping. Jøss, det tok sin tid før rikingene endelig fikk skylden her også. Til orientering: Dagens rikinger er Kommunaldirektørene og Fylkesmennene med fortid i AP. De tjener mer enn Statsministeren. Kanskje fordi de har ansvar for utdeling av stipender, støtte og byggetillatelser?
tussi84 Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Hva tror du skjer så fort grensene åpner igjen? Da kommer smitten tilbake.. Vi må ha grensene stengt så lenge viruset eksisterer i verden for at det skulle ha fungert. Unntak for å reise over grensene hadde vært samvær med barn under 18 år, og for å besøke folk i livets siste fase + begravelser. 5
Gamle Smukka Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 tussi84 skrev (19 minutter siden): Hva tror du skjer så fort grensene åpner igjen? Da kommer smitten tilbake.. Vi må ha grensene stengt så lenge viruset eksisterer i verden for at det skulle ha fungert. Unntak for å reise over grensene hadde vært samvær med barn under 18 år, og for å besøke folk i livets siste fase + begravelser. Det hadde fungert. det også. Seigt for disse som tror de må reise for å ha det bra, men det vet man jo bare er et luksusproblem. Om en dropper unødvendige reiser, stenger grensene for alt av folk og lar varer flyte fritt, ville man hatt veldig god kontroll på viruset i et land som Norge. 5
evena Skrevet 27. januar 2021 #13 Skrevet 27. januar 2021 Jeg skjønner det ikke heller. NZ har klart å redde nasjonal økonomi med å holde alt i landet åpent samtidig som grensene er stengt. Dersom de er mer selvforsynte enn oss, så må vi også ha som mål å bli mindre avhengig av andre land. 8
Gjest Atheena Skrevet 27. januar 2021 #14 Skrevet 27. januar 2021 spenol skrev (1 time siden): Vet noen om regjeringen har forklart hvorfor de ikke stenger grensen? Bent Høye sa på direkte spørsmål på pressekonferansen i går at de var avhengig av varer og personer med samfunnskritiske jobber. Det var et direkte spørsmål om fly fra Storbritannia. Han ble ikke utfordret videre på det etter at han fikk spørsmålet. Har aldri hørt om at vi er avhengig av arbeidskraft fra Storbritannia innen helse. Så hva slags samfunnskritiske jobber disse personene har er meg en gåte? Kan selvfølgelig være innen andre viktige funksjoner i næringslivet. Finnland har jo stengt grensene mot oss helt frem til 25 februar. Så kanskje Norge blir inspirert. Det virker som de ikke tørr å være hardere på grensene. Slik har det vært siden de ble åpnet i sommer.
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #15 Skrevet 27. januar 2021 Atheena skrev (23 minutter siden): Bent Høye sa på direkte spørsmål på pressekonferansen i går at de var avhengig av varer og personer med samfunnskritiske jobber. Det var et direkte spørsmål om fly fra Storbritannia. Han ble ikke utfordret videre på det etter at han fikk spørsmålet. Har aldri hørt om at vi er avhengig av arbeidskraft fra Storbritannia innen helse. Så hva slags samfunnskritiske jobber disse personene har er meg en gåte? Kan selvfølgelig være innen andre viktige funksjoner i næringslivet. Finnland har jo stengt grensene mot oss helt frem til 25 februar. Så kanskje Norge blir inspirert. Det virker som de ikke tørr å være hardere på grensene. Slik har det vært siden de ble åpnet i sommer. 4 fly med folk I samfunnskritiske jobber? Han prøver å ro seg unna. Ro, ro til fiskeskjær. Hvor mange fisker får vi der? Det som stemmer er nok mer av hva som blir sagt over. Sosial dumping. De er villig til å jobbe for en billigere penge. Laksemilliardæren betaler Høyre valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte 7
GrønnNellik68 Skrevet 27. januar 2021 #16 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Atheena skrev (48 minutter siden): Bent Høye sa på direkte spørsmål på pressekonferansen i går at de var avhengig av varer og personer med samfunnskritiske jobber. Det var et direkte spørsmål om fly fra Storbritannia. Han ble ikke utfordret videre på det etter at han fikk spørsmålet. Har aldri hørt om at vi er avhengig av arbeidskraft fra Storbritannia innen helse. Så hva slags samfunnskritiske jobber disse personene har er meg en gåte? Kan selvfølgelig være innen andre viktige funksjoner i næringslivet. Finnland har jo stengt grensene mot oss helt frem til 25 februar. Så kanskje Norge blir inspirert. Det virker som de ikke tørr å være hardere på grensene. Slik har det vært siden de ble åpnet i sommer. Kom fly fra Helsinki sist søndag .. folk på skilandslaget . Så ikke stengt helt Endret 27. januar 2021 av Bente1234 1
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #17 Skrevet 27. januar 2021 (endret) Bente1234 skrev (3 minutter siden): Kom fly fra Helsinki sist søndag .. folk på skilandslaget . Så ikke stengt helt De stengte den i dag. Jeg ser nå at VG har moderert seg litt: FINLAND SKJERPER GRENSEKONTROLL MOT NORGE Fra og med onsdag blir grensekontrollen skjerpet fra finsk side mot Norge. Smittesituasjonen gjør at den spesielle grensområdestatusen som borgere av de to landene vanligvis nyter godt av, stanses. – I prinsippet betyr dette ikke stenging av grensene, men strengere kontroll: Finlendere kommer alltid tilbake til Finland, og det vil finnes ulike nødvendige tilfeller der man gir unntak for nordmenn. Grensekontrollen vil vurdere hver og enkelt tilfelle, sier konsul Mia Markosas ved Finlands ambassade, til VG. De skjerpede kontrollene varer frem til 25. februar. Dette er et tiltak for å unngå spredning av det muterte coronaviruset inn i landet. Oppdatert 11.30: VG siterte først NRK på at grensene mot Finland stenges. Etter en henvendelse fra Finlands ambassade har vi korrigert dette til at grensekontrollen skjerpes. Endret 27. januar 2021 av Sylveon 5
PocaLoca Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 27. januar 2021 Leser mange kloke svar her. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan disse politikerne tenker. Jeg var nede i Oslo sentrum i dag og det var som en spøkelsesby, mange minus grader, alt stengt og ikke en eneste levende sjel ut. Føltes som å være i en skrekkfilm. jeg blir tett og slett lei meg av hele denne situasjonen. Vi kunne fint levd normalt i landet hvis vi hadde tillatt kun import av varer og ingen inn og utreiser. politikerne visste for lenge siden at det var en mutert variant i Storbritannia og likevel gjorde dem ingenting for å hindre i at viruset skulle komme til oss. Og de visste jo at det kommer til å skje. Men så den dagen den blir oppdaget her ja da stenger vi ned alt. Jeg var hos en hudpleiebehandler for 3 mnd siden og hun fortalte meg det at hun fikk kun 5000kr kompensasjon fra staten da de stengte ned alt forrige gang. Altså husleie på salongen var 10.000kr også hva skal hun leve av? Mat, generelt penger til livsopphold? En nyoppstarta bedrift sliter veldig. Synes at hvis politikerne først skal velge å gjøre ting på denne måten her så får dem faen meg stille opp 100% økonomisk for de som blir rammet av dette og ikke komme der med noe småtteri som ikke dekker halvparten en gang. Er det meninga at folk skal slite økonomisk fordi dem velger å la grensene være åpne? Fri flyyyyt av virus.... Ts 6
BellaMargitha Skrevet 27. januar 2021 #19 Skrevet 27. januar 2021 PocaLoca skrev (1 time siden): Leser mange kloke svar her. Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan disse politikerne tenker. Jeg var nede i Oslo sentrum i dag og det var som en spøkelsesby, mange minus grader, alt stengt og ikke en eneste levende sjel ut. Føltes som å være i en skrekkfilm. jeg blir tett og slett lei meg av hele denne situasjonen. Vi kunne fint levd normalt i landet hvis vi hadde tillatt kun import av varer og ingen inn og utreiser. politikerne visste for lenge siden at det var en mutert variant i Storbritannia og likevel gjorde dem ingenting for å hindre i at viruset skulle komme til oss. Og de visste jo at det kommer til å skje. Men så den dagen den blir oppdaget her ja da stenger vi ned alt. Jeg var hos en hudpleiebehandler for 3 mnd siden og hun fortalte meg det at hun fikk kun 5000kr kompensasjon fra staten da de stengte ned alt forrige gang. Altså husleie på salongen var 10.000kr også hva skal hun leve av? Mat, generelt penger til livsopphold? En nyoppstarta bedrift sliter veldig. Synes at hvis politikerne først skal velge å gjøre ting på denne måten her så får dem faen meg stille opp 100% økonomisk for de som blir rammet av dette og ikke komme der med noe småtteri som ikke dekker halvparten en gang. Er det meninga at folk skal slite økonomisk fordi dem velger å la grensene være åpne? Fri flyyyyt av virus.... Ts Alle andre bedrifter enn de som er avhengig av billig arbeidskraft må ta konsekvensene. Så vi får masse permitterte blant nordmenn, men så bra at den importerte arbeidskraften har jobb å gå til 8
Anonymus1986 Skrevet 27. januar 2021 #20 Skrevet 27. januar 2021 (endret) 4 hours ago, evena said: Jeg skjønner det ikke heller. NZ har klart å redde nasjonal økonomi med å holde alt i landet åpent samtidig som grensene er stengt. Dersom de er mer selvforsynte enn oss, så må vi også ha som mål å bli mindre avhengig av andre land. Men nå har de den fordelen at de er en øynasjon og ligger mer isolert fra store deler av verdenen På den annen side viste de en handlekraft som norske politikere bare kan drømme om og var forberedt, som det kan leses om i denne artikkelen Endret 27. januar 2021 av Anonymus1986 4
Anbefalte innlegg