Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Når jeg hører foreldre si de er slitne i babyperioden er det ofte i sammenheng med lite søvn eller generelt en baby som er mye misfornøyd, har kolikk eller annet. Vår baby på 10 mnd sover godt om natta og er generelt smørbrød, men jeg er fortsatt sliten. Er det lov å si man er sliten selv når en har en enkel baby? Det er full fart i henne hele dagen, vi har stort hus og hun krabber i en fei over alt. Hun er også veldig glad i å leke sammen og "prate" masse med meg, så jeg er jo oppmerksom og interaktiv størsteparten av dagen fra hun står opp til hun legger seg. Jeg gjør meg også flid med maten hennes og dekker opp til god og sunn lunsj og middag til oss alle tre hver dag (far har hjemmekontor, så han er med på lunsj).

For å unngå misforståelser så er jeg ikke misfornøyd med å være sliten, men bare lurer på om det er OK å si man er sliten babymamma selv om babyen er "enkel". Det kan oppleves som at å være sliten mamma er forbeholdt mammaer i andre situasjoner enn meg😆

Anonymkode: ecb48...e03

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Jeg er utslitt selv. Nå har jeg en «vanskelig» baby i tillegg. Men var utslitt før jeg fikk baby også så hehe

Anonymkode: e220f...136

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammel er du?⁰

Anonymkode: 163ee...9f5

Skrevet

Selvsagt er det lov å være sliten (og å si det). Hvis du kjenner noen som bare sover fire timer om natten ville jeg kanskje vært forsiktig med å si det til dem 😅

• Liker 16
Skrevet

Alle har lov å være sliten. 

Altså, jeg blir litt oppgitt over at folk tror følelser er noe man må "ha lov til". Man kan ikke noe for hva man føler, ei heller er det sånn at alle føler likt selv med akkurat de samme faktiske tingene som skjer. 

Jeg er introvert, og jeg blir ufattelig sliten bare av det å måtte være "På" i forhold til barna. Hele tiden passe på, hele tiden være våken og oppmerksom, måtte prate og være engasjert med dem, osv osv. 

Nå hadde jeg en skikkelig "vanskelig" baby, da, men jeg tenkte da overhodet ikke over at venninnen min, som også i følge seg selv hadde verdens enkleste drømmebaby, også sukket over å være sliten. 

Jeg tenker heller ikke at barnløse ikke har lov til å bli sliten - de har jo ikke barn engang, hallooo, de kan sove og slappe av så mye de vil etter jobb, liksom, hører jeg jo noen si.. Men altså, ingen trenger "Lov" til å være sliten: sliten er en følelse, og hva som gjør at en føler seg sliten, er individuelt, og det er like kjipt å være sliten for alle. 

Anonymkode: 600e2...e43

• Liker 12
Skrevet

Er jo lov det. Jeg har akkurat fått barn nummer 3, og har for første gang fått en baby som sover litt😅 Jeg føler meg alt annet enn sliten! Er sjeldent jeg føler meg sliten da, så tror det handler litt om hva man sier til seg selv. Når vi hadde et barn som gråt døgnet rundt til hun var 9 mnd så var jeg ikke sliten, men ganske trøtt.. Prioriterer trening, trilletur i frisk luft og masse kos med baby, noe som gjør meg godt. Kanskje du må prioritere ting du liker litt også?

Anonymkode: d7d3f...9ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er jo lov det. Jeg har akkurat fått barn nummer 3, og har for første gang fått en baby som sover litt😅 Jeg føler meg alt annet enn sliten! Er sjeldent jeg føler meg sliten da, så tror det handler litt om hva man sier til seg selv. Når vi hadde et barn som gråt døgnet rundt til hun var 9 mnd så var jeg ikke sliten, men ganske trøtt.. Prioriterer trening, trilletur i frisk luft og masse kos med baby, noe som gjør meg godt. Kanskje du må prioritere ting du liker litt også?

Det var da en voldsom uvitende og nedlatende holdning. "JEG føler ikke denne tingen, da må de som føler denne tingen enten innbille seg det, eller gjøre noe galt, eller rett og slett bare syte over ingenting".. 

At DU ikke ble sliten, er jo kjempefint for deg. Det betyr ikke at det bare er tankegangen til oss andre som gjør at vi er slitne. 

Folk har ulik personlighet, og hva man blir sliten av varierer veldig. Introverte blir sliten av sosialisering, mens ekstroverte FÅR energi av det. Bare DER har du en stor forskjell på folk, som kan gjøre at noen blir utrolig sliten av en ting som andre faktisk får energi av. 

Jeg liker også trening og trilleturer, men kos med baby er en av tingene som altså for meg er slitsomt. Det er heller ikke bare å prioritere ting man liker.. Man kan ikke bare gå fra en hylende baby med ekstremt behov for kroppskontakt og nærhet, fordi "jeg liker å være alene og ha det helt stille".... 

• Liker 15
Skrevet

På ingen måte uvitende. Jeg tror man selv kan bestemme hva man fokuserer på, og man blir veldig sliten av å si til seg selv at man er sliten. Jeg har hatt veldig tøffe babyperioder, tro meg. Jeg valgte å ikke fokusere på det negative da det er ingenting å gjøre med akkurat det. Derimot tok jeg en dag av gangen, prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen, og prøvde å få inn ting som gjorde meg glad innimellom. Men for all del, du velger ditt fokus!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På ingen måte uvitende. Jeg tror man selv kan bestemme hva man fokuserer på, og man blir veldig sliten av å si til seg selv at man er sliten. Jeg har hatt veldig tøffe babyperioder, tro meg. Jeg valgte å ikke fokusere på det negative da det er ingenting å gjøre med akkurat det. Derimot tok jeg en dag av gangen, prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen, og prøvde å få inn ting som gjorde meg glad innimellom. Men for all del, du velger ditt fokus!

Selvsagt velger man sitt fokus, men så er det nå engang slik at noen følelser har man selv om man prøver å ikke fokusere på dem... Det høres igjen ut som om du rett og slett ikke har vært spesielt sliten. Selv om du har hatt krevende babyer. For, som poenget mitt er; ikke alle blir sliten av de samme tingene.. Noen storkoser seg med å dulle med en baby, og blir ikke sliten av det, mens andre faktisk blir tappet av det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt velger man sitt fokus, men så er det nå engang slik at noen følelser har man selv om man prøver å ikke fokusere på dem... Det høres igjen ut som om du rett og slett ikke har vært spesielt sliten. Selv om du har hatt krevende babyer. For, som poenget mitt er; ikke alle blir sliten av de samme tingene.. Noen storkoser seg med å dulle med en baby, og blir ikke sliten av det, mens andre faktisk blir tappet av det. 

Som jeg skrev hadde jeg en baby som hylgråt døgnet rundt i 9 mnd, så det er ganske navlebeskuende å tro at du er den eneste som har vært sliten. Fokuset kan man endre hvis man ønsker det, men forstår at det er irriterende å høre når man ikke er der selv. Jeg tror likevel det vil være lurt å fokusere på de positive tingene i løpet av en dag, og bare «gjennomføre» de tingene man syns er slitsomme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg skrev hadde jeg en baby som hylgråt døgnet rundt i 9 mnd, så det er ganske navlebeskuende å tro at du er den eneste som har vært sliten. Fokuset kan man endre hvis man ønsker det, men forstår at det er irriterende å høre når man ikke er der selv. Jeg tror likevel det vil være lurt å fokusere på de positive tingene i løpet av en dag, og bare «gjennomføre» de tingene man syns er slitsomme.

🤦‍♀️

Anonymkode: a6c01...b6c

• Liker 5
Skrevet

Ja selvfølgelig er det lov. Vi er ulike, og. noen tåler mer enn andre. Men jeg er ganske sikker på at hvis du skulle fått et barn med mer utfordringer, som eks kolikk i 4 mnd, at du først da ville skjønt hva det vil si å virkelig være sliten, og at det forrige barnet bare var rosa skyer.

Anonymkode: 342a3...96c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja selvfølgelig er det lov. Vi er ulike, og. noen tåler mer enn andre. Men jeg er ganske sikker på at hvis du skulle fått et barn med mer utfordringer, som eks kolikk i 4 mnd, at du først da ville skjønt hva det vil si å virkelig være sliten, og at det forrige barnet bare var rosa skyer.

Ja det er alltid noen som har det verre. Tipper du hadde blitt enda mer sliten om du skulle hatt en baby som flyktning (du ser hvor dumt det er å dra inn ting som er verre sant?). 

Anonymkode: caf61...c7b

• Liker 5
Skrevet

Hadde enkel baby og fremdeles enkel 2 år senere, men er sliten. Jeg er ikke en veldig energisk person og jeg trenger mye alenetid, noe som ikke er forenelig med familieliv.

Men det går helt fint, kjærligheten til barnet mitt gjør det verdt det, men vi venter med flere barn en stund. 

Anonymkode: 27c6b...c5c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er alltid noen som har det verre. Tipper du hadde blitt enda mer sliten om du skulle hatt en baby som flyktning (du ser hvor dumt det er å dra inn ting som er verre sant?). 

Anonymkode: caf61...c7b

Hva babler du om?

Skrevet

Er man sliten, så er man sliten.

Jeg vet iallefall med meg selv at jo mindre jeg gjør, jo mer sliten er jeg. Men vi er alle forskjellige, heldigvis 😊

Kanskje du har lave jernlagre? Det hadde jeg selv tidligere og da var det ingenting som tilsa at jeg skulle være sliten, men det var jeg virkelig...

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan du si det! Du er jo sliten - spiller ingen rolle om noen andre er enda mer slitne. 

Jeg var faktisk til tider sliten FØR jeg fikk barn jeg, til og med. Og så fikk jeg nr 1 (som i likhet med din var veldig "enkel"), og da ble jeg jammenmeg enda mer sliten. Så kom nr to litt for tett på den første, og hylte døgnet rundt i tillegg, og da tok jeg sliten til et helt nytt nivå. Men det betyr ikke at jeg ikke husker at jeg faktisk var sliten tidligere også...

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen❤

Jeg er selvsagt ikke utslitt, men sliten. Ikke hver dag, men mange dager. Ikke på det nivået at jeg vil gjemme meg og gråte, men på det nivået at jeg sukker når telefonen ringer eller før jeg må kle på oss for den daglige utetiden 😆

Ts

Anonymkode: ecb48...e03

• Liker 1
Skrevet

Ammer du? 8-10 måneder er faktisk alder når babyen ammer MAKS, og mors kropp er ganske sliten etter over ett år med først graviditet, og så amming. Da babyen min var 10 måneder, veide jeg 46 kilo og samboeren min kalte meg "auschwitz" 😲 Nå er jeg ikke stor, min normalvekt er 54 kilo, men det var en liten krise. Og det skjedde etter begge to av mine graviditeter. 

Vurder å gå til lege for å sjekke jernnivåer. Jeg hadde også utviklet alvorlig jernmangel på den tid og måtte begynne med jerntilskudd. Det kan altså være rent fysiske årsaker til at du føler deg sliten! Ikke nødvendigvis, selvsagt, men det kan være. 

for min del, ble det omtrent bare bedre derifra. Babyer begynner å spise mer og amme mindre (jeg ammet begge til ca 1,5 år), begynner kanskje å sove bedre etterhvert, begynner i barnehagen, osv.. :) Nå er jeg en totalt utslitt mor av en 4 åring og en 6 åring men det er en annen historie :) 

Anonymkode: 60b0d...da1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤦‍♀️

Anonymkode: a6c01...b6c

Herlighet, hvorfor er det dumt? Tror du må utdype..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...