Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min pleide å ta  flytende paracet men nå har vi gått over til smeltetablett med banansmak. Hvilken av de er best ? Og hvilken av de gir raskt effekt? Hva bruker barna deres? Sønnen min er 2 år gammel

Anonymkode: 759f0...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker stikkpiller på vår toåring.

Anonymkode: 58309...1b0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker stikkpiller på vår toåring.

Har du prøvd å gi han annen type paracet?

Skrevet

Mener du smelteparacet ikke fungerer godt nok? Da tror jeg en tur til legen er lurt. All paracet inneholder det samme virkemidlet... Så om de er likt dosert, kan jeg ikke skjønne at det skal være noen forskjell. Inntaksformen kan ha noe å si på hvor raskt opptaket er, i hvert fall. Stikkpiller gir raskere effekt enn vanlige tabletter. Flytende og smeltetabletter vet jeg ikke. 

Anonymkode: 79e83...35c

• Liker 3
Skrevet

Bruker kun stikkpille. 

Anonymkode: efd08...887

Skrevet

Det er det samme hva du bruker, bare pass på dose i forhold til vekt osv. Mine unger hater smaken av den smeltetabletten, og det skjønner jeg egentlig. Får overtalt seksåringen til å ta den, men med 2 åringen er det ikke sjans. Vi bruker stikkpiller enda, gjør det kjapt i forbindelse med bleieskift. Flytende har vi ikke prøvd, men tipper det er det vi må gå for snart til minste. Hun er ikke spesielt begeistret for stikkpiller lenger 

Anonymkode: 7f8c2...079

Skrevet

Her på kg bruker alle stikkpiller konsekvent til barna er i ungdomsskolealder. Hva er vits å spørre.. 

Eneste jeg kan se for meg er at virketiden varierer, men at effekten er den samme. Så om barnet ditt fint kan drikke mikstur, så er jo ikke det noe problem. 

Barnet vårt liker ikke mikstur, men smeltetablett går mye bedre. Aldri brukt stikkpille. Ikke f. 

Anonymkode: f459a...c3f

Skrevet

Den typen du får i ungen med minst mulig dramatikk, rett og slett. 

Alle har samme virkestoffet, så det viktige er at du får det i ungen, på en ikke-traumatiserende måte. 

Stikkpiller er uaktuelt for oss. Det er mange barn som virkelig ikke liker å få noe opp i rumpen, tro det eller ei..

Vi har brukt flytende de gangene vi har måttet bruke det, det er det som har vært lettest med vår. Der er selvsagt faren at om man har blandet det i noe for å lure det i ungen, så vet man ikke hvor mye de har fått i seg om de ikke drikker opp alt.. 

Anonymkode: 66ffb...77b

Skrevet

Vi bruker stikkpiller på vår ettåring, siden det er det han foretrekker. Han ber faktisk om å få ny bleie når han føler seg rar og termometeret lyser rødt🤣 

Det var en søndag vi måtte bruke smeltetabeletter, som vi løste i vann. Det var ganske krise, for han vil  drikke eller spise når han har feber. Vi endte opp med å holde han fast og sprøyte det inn i munnen hans, mens han kjempet i mot.

Anonymkode: 6cc4f...e60

Skrevet

Men hvorfor er mikstur 24 mg og smeltetablett 250 mg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor er mikstur 24 mg og smeltetablett 250 mg? 

I tabletten oppgir de mengden virkestoff i én tablett. I miksturen oppgir de mengden virkestoff i mg/ml.. Hvor mye virkestoff barnet får i seg, er da altså avhengig av hvor stor dose du gir - og doseringen står angitt på pakken. Tar du 10 ml mikstur, får du altså i deg 240 mg paracet-virkestoff. 

Anonymkode: 66ffb...77b

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å gi han annen type paracet?

Vi har forsøkt Nurofen mikstur med jordbærsmak en gang da vi oversteg døgndosen med paracet grunnet høy feber som ikke gikk ned. (Dosering i samråd med legevakt og fastlege.)

Måtte gi med sprøyte og ungen spydde. 

Er ekstremt kresen og putter ikke noe nytt og ukjent i munnen. Å smake på nye ting er en stor utfordring. Ser ikke for meg å få i ungen medisin oralt på lenge.

Barnet synes selv det er greit å «få medisin i rompa» ved sykdom.

Skrevet

Her på kg bruker alle stikkpiller konsekvent til barna er i ungdomsskolealder. Hva er vits å spørre.. 

Eneste jeg kan se for meg er at virketiden varierer, men at effekten er den samme. Så om barnet ditt fint kan drikke mikstur, så er jo ikke det noe problem. 

Barnet vårt liker ikke mikstur, men smeltetablett går mye bedre. Aldri brukt stikkpille. Ikke f. 

Voldsomt så negativt innstilt du var til stikkpiller 😂Her bruker vi bare stikkpiller. 2,5 år gammelt barn. Virker kjapt og smaker ingenting. Hva er egentlig problemet med å bruke stikkpiller til ungdomsskolealder? 

Anonymkode: 6de34...742

Skrevet

Voldsomt så negativt innstilt du var til stikkpiller 😂Her bruker vi bare stikkpiller. 2,5 år gammelt barn. Virker kjapt og smaker ingenting. Hva er egentlig problemet med å bruke stikkpiller til ungdomsskolealder? 

Det er ikke et problem i seg selv, men mange barn vil motsette seg det jo større de blir. Og da bør man finne alternativer fremfor å tvinge inn en stikkpille analt. 

Skrevet

Det er ikke et problem i seg selv, men mange barn vil motsette seg det jo større de blir. Og da bør man finne alternativer fremfor å tvinge inn en stikkpille analt. 

Barnet skjønner at det er slik det er. Akkurat som tannpuss, ikke noe å diskutere. Her tar vi voksne også stikkpiller støtt og stadig, og temperatur måles alltid rektalt på både barn og voksne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Barnet skjønner at det er slik det er. Akkurat som tannpuss, ikke noe å diskutere. Her tar vi voksne også stikkpiller støtt og stadig, og temperatur måles alltid rektalt på både barn og voksne. 

Barn er forskjellige. Ser ikke helt sammenligningen med tannpuss. Tannpuss må gjøres, stikkpiller finnes det alternativer til. Ser ikke poenget med å tvinge gjennom bruk av stikkpiller på et barn som motsetter seg dette og ikke lar seg overtale. Det skal tross alt innføres analt og bør ikke gjøres i kamp med barnet om det ikke er helt medisinsk nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe ber man seriøst niåringen å "bend over" for å stikke ting inn i rumpa på dem? 😂 

Får de vite om alternativet, er jeg sikker på at de fleste vil det. Sugetablett med banan eller mikstur er da mye bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Spesielt. Veldig spesielt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spesielt. Veldig spesielt.

Javel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...