Gå til innhold

Hvorfor har de så tunge og rare dobbeltnavn på Sunnmøre / i Nordfjord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet til Nordfjord i fjor, og oppdaget disse tunge og uvanlige navne kombinasjonene.

-Per-Leif

-Leif-Per

-Pergunn (faktisk et damenavn)

-Herdis Kari

- Bjarne Kåre

-Gunhild Laila...

-Mareno Leif

Har også oppdaget at mange barn/ tenåringer har det jeg forbinder med gamle damenavn, sånn som Gudrun, Magnhild, Kjellaug, Oddlaug, Velaug, Eldrid o.l

Jeg synes det er veldig tungt med disse  navnene, og ikke alle er så fine heller.

Å kalle et nydelig lite barn for Oddlaug eller Gudrun er så trist.

Det må jo være kulturelt betinget.

Noen som vet?

Anonymkode: 5e50a...bb9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff ja, enig med deg... Sikkert mange som vil gi barnet sitt "sterke/stødige" godt norske navn, men finnes mange slike navn som samtidig ikke høres ut som en mannedame.

Anonymkode: d6e38...54c

• Liker 5
Skrevet

Enig i at det er mange «noe» spesielle navnekombinasjoner 😂

Min pappa er fra Nordfjord og jeg har forstått det slik at mange blir/ble oppkalt etter slektninger da oppkallingstradisjonen står veldig sterkt der- enten ved at de bruker selve navnet eller at navnet barnet får inneholder forbokstaven til for eksempel farmor i fornavn og olderfar i mellomnavn.

Da min farmor fikk vite hva jeg skulle hete var det første hun spurte om hvem jeg var oppkalt etter da ingen i slekta hadde navn som inneholdt hverken navnene eller forbokstavene.😂

Ikke så rart hun ikke gjorde det for jeg var ikke oppkalt etter noen.😅

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg fra en helt annen del av landet, men jeg kjenner Kjellfrid, Frøydis, Oddveig, Elfrid, Edvald, Olai, Olea, Solveig, Signy, Dorith, Torjus . Som alle er under 40 år, ned til barn. Selvfølgelig er sånne gammeldagse navn mer vanlig enkelte steder enn andre. Akkurat som at du finner flere "Chantelle" og sånt rundt Oslo enn her.

Anonymkode: 1036d...518

• Liker 4
Skrevet

Mange av navnene TS ramser opp er jo tøysenavn som er oppdiktet og blir brukt i komedie/parodi, teaterforestillinger o.l., og ikke navn på vanlige folk i gata. Jeg har aldri hørt om ett eneste menneske som heter de snåle navnene du skriver øverst. Har heller ikke hørt om noen yngre folk som kaller barna sine navn som du lister opp, bortsett fra Magnhild. Jeg vet om en yngre person som heter Magnhild, og synes ikke at det er spesielt rart. Jeg mener også det er mer greit å kalle barna sine mer "jordnære", norske navn, enn Chantelle og den type jålenavn.

Anonymkode: 4b760...ece

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange av navnene TS ramser opp er jo tøysenavn som er oppdiktet og blir brukt i komedie/parodi, teaterforestillinger o.l., og ikke navn på vanlige folk i gata. Jeg har aldri hørt om ett eneste menneske som heter de snåle navnene du skriver øverst. Har heller ikke hørt om noen yngre folk som kaller barna sine navn som du lister opp, bortsett fra Magnhild. Jeg vet om en yngre person som heter Magnhild, og synes ikke at det er spesielt rart. Jeg mener også det er mer greit å kalle barna sine mer "jordnære", norske navn, enn Chantelle og den type jålenavn.

Jeg har vær en del i Sunnfjord og har hilst på flere, og det var mange rare navn blant de voksne. Veldig bakvendt. Otto Leif, Kåre Per, Ståle Kjell, Einar Joner. Damene het sånn som Rønnaug, Bertha, Gerd, Magnhild, 

De generasjonene som vokste opp etter disse har mer normale norske navn, og deres barn har idag mer moderne navn. 

Anonymkode: ef48a...aef

• Liker 7
Skrevet

Her har vi Hildegunn og Leif Per, spilt av Fredrik og Ørjan:

Men Hildegunn var ikke død

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, slike navn er veldig vanlig på Sunnmøre blant godt voksne folk. Selv om du ikke har møtt noen med slike navn betyr det ikke at det ikke finnes 🙄

Anonymkode: 2a07a...621

• Liker 27
Gjest EndaEnGang
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, jeg kommer fra bygda på Nordmøre, og jeg synes ikke noen av navnene høres ut som tøysenavn. 

Forøvrig synes jeg Eldrid er et kjempefint navn :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg flyttet til Nordfjord i fjor, og oppdaget disse tunge og uvanlige navne kombinasjonene.

-Per-Leif

-Leif-Per

-Pergunn (faktisk et damenavn)

-Herdis Kari

- Bjarne Kåre

-Gunhild Laila...

-Mareno Leif

Har også oppdaget at mange barn/ tenåringer har det jeg forbinder med gamle damenavn, sånn som Gudrun, Magnhild, Kjellaug, Oddlaug, Velaug, Eldrid o.l

Jeg synes det er veldig tungt med disse  navnene, og ikke alle er så fine heller.

Å kalle et nydelig lite barn for Oddlaug eller Gudrun er så trist.

Det må jo være kulturelt betinget.

Noen som vet?

Jeg bor i Nordfjord,kan ikke si jeg kjenner noen med de navna som er under 40. Alle forbinder jeg med damer over 60,lurer på hvor i Nordfjord du befinner deg? Per Leif og Leif Per o.s.v, da tenker jeg på Sunnmøre.

Anonymkode: fc6fe...ab4

• Liker 1
Skrevet

Viber tradisjonelle og bruker opp navn. Og det blir en del festlige kombinasjoner når man skal døpe opp fra to sider av slekten. 🙂 Det eneste jeg stusser på er når navnene settes i feil rekkefølge. Eksempel: Jens-Kåre men velger Kåre-Jens eller Per Anders men velger Anders Per

Anonymkode: 96074...c33

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er ikke tøysenavn!

Jeg trodde også at Leif Per og Per-Leif var tullenavn pga Hildegunn&co, men flere menn heter det her.

Kollegaen min heter Pergunn (sunnmøring) og min nabo heter Perdis Oddunn. De er alle fra 40 år og oppover.

På en av butikkene jobber det to jenter på ca 18-20 år, som har navneskilt på, og de heter Velaug og Eldrid Ragnhild.

Ts

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er en greie med Møre-folk at de ofte har litt "omvendte" kombinasjoner av fornavn. Kjenner f.eks en som heter Ove Knut - jeg som østlending må innrømme at jeg synes Knut Ove klinger bedre.

Å bruke norrøne navn på barna tror jeg derimot folk gjør over hele landet, og jeg tror også slike navn kommer til å bli mer brukt framover (man ser det allerede med f.eks Ingrid, Astrid, Sigrid, Sigurd, Håkon osv som alle har bitt mer populære de siste åra), når folk etter hvert blir lei av jålenavna som har dominert de siste 30 åra. Ville mye heller kalt datteren min Gudrun enn Chantelle, for å si det sånn ;) 

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor Nordfjord er, men jeg kommer i alle fall fra bygda. Folk her har egentlig normale navn, masse Frid, Unn og Bjørg(Oddfrid, Jorunn, Anbjørg) på damene over 60. Ungene heter alt i fra Gudrun til Liam. Ganske varierende. Men ellers har vi egentlig mye av alt. Veldig lite rare navnekombinasjoner. Har egentlig ikke hørt noen(eller kanskje jeg bare er vant til det). 

Anonymkode: ed3d7...434

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har vær en del i Sunnfjord og har hilst på flere, og det var mange rare navn blant de voksne. Veldig bakvendt. Otto Leif, Kåre Per, Ståle Kjell, Einar Joner. Damene het sånn som Rønnaug, Bertha, Gerd, Magnhild, 

De generasjonene som vokste opp etter disse har mer normale norske navn, og deres barn har idag mer moderne navn. 

Ståle Kjell har vel aldri brukt navn nr to. (Finns liksom ikkje et drøss med folk som heiter det i Sunnfjord). 

Men ja - oppkallingstradisjonen står sterkt, og det er/var vanlig å gi navn etter forfedre. Slik er det jo også i Sverige, der det er veldig vanlig med tre fornavn, men der berre eitt brukes i dagligtale (og det treng ikkje være det som står først).

Anonymkode: 9f731...667

• Liker 2
Skrevet

Sunnmøre er "beryktet" for dobbeltnavnene og det har smitte over på nabo-distriktet.

At finnes ulike navn i ulike deler av landet er helt normalt. Og at navn er forskjell sted i "syklusen" er også helt normalt. F.eks at et navn blir gitt i barn nå i et distrikt, men ikke i et annet for der blir det forbundet med gamle folk. Når de gamle er borte blir det vanligere å gi barn de navnene.

Anonymkode: d2777...87f

• Liker 3
Skrevet

Det er jo helst på Søre Sunnmøre det fenomenet har spredd seg . 
Ikke uten grunn at det i tv-serien «Heimebane» , innspilt i Ulsteinvik, var det en figur som ble kalt Sissel Renate .... (?) 

Anonymkode: 0f381...be8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tydeligvis møtt på famiiien min, for flere av disse relativt uvanlige navnene er i samme slekta 😅

Anonymkode: 9031e...170

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner til de fleste navna på lista over. 

Kan legge til Tore-Jon og Inge-Jan 😉

Anonymkode: eafa5...d69

• Liker 6
Skrevet

Det er rett og slett kulturen der å være mer tradisjonell. Både med å kalle opp, spiser mye mer tradisjonell norsk mat enn i Oslo har jeg inntrykk av, bedehuskultur og svele. Det er jo veldig hyggelig da :) Sterke familiebånd er det også!

Anonymkode: 13519...d95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...