Gå til innhold

Sofia Helin går kraftig ut mot dei norske historikarane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skodespelar Sofia Helin går kraftig ut mot dei norske historikarane som i haust kritiserte «Atlantic Crossing»-serien for historieforfalsking.

https://www.nrk.no/kultur/sofia-helin-gar-kraftig-ut-mot-dei-norske-historikarane-1.15344124

Er dere enige med Sofia Helin ?

Anonymkode: 48f82...cd4

Jeg synes denne kritikken er ganske rar gitt at argumentene mot den påståtte feilaktige historiefremstillingen har fremstått både saklige og rimelige, og diskusjonen i stor grad virker å ha gått spesifikt på hvor mye en kan skal om historien og samtidig knytte seg nært opp til og basere seg veldig tett på reelle hendelser.

Det virker videre svakt å prøve å trekke motpartens motivasjon i tvil ved å insinuere at det skulle ligge noe kvinnefiendtlig til grunn når historikere reagerer på at historien skrives om. 

• Liker 7
Skrevet

Helt klart enig, ble overrasket over kritikken. Serien blir ikke fremstilt som en dokumentar, og må da som alle andre filmer og serier få lov til å leke litt med kreativiteten. Det er nok også noe som må til for å fange det brede publikum, selv om slike virkemidler kan være irriterende om man setter seg ned for å se noe som faktisk er en dokumentar.

Anonymkode: fddbb...2d0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes det er helt merkelig. Historikere kom med kritikk av seriens manglende historiske korrekthet. Å gjøre dette til kvinnekamp blir bare tøys.

Endret av Kågebruker
  • Liker 9
Skrevet

Helt enig med Bomann-Larsen.

Anonymkode: ab33a...bab

• Liker 7
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Helt klart enig, ble overrasket over kritikken. Serien blir ikke fremstilt som en dokumentar, og må da som alle andre filmer og serier få lov til å leke litt med kreativiteten. Det er nok også noe som må til for å fange det brede publikum, selv om slike virkemidler kan være irriterende om man setter seg ned for å se noe som faktisk er en dokumentar.

Anonymkode: fddbb...2d0

Skjønner ikke hvordan du kan bli overrasket av kritikken. Slik kritikk kommer  hver gang det lages filmer/serier om historiske personer og handlinger.  

Det er også kun i diktaturer hvor man kunne sendt en slik serie på statskanalen uten at serien ble slaktet i mediene for historieforfalskning.  

Jeg synes det er strålende at de med fagkunnskap og evnen til å formidle velger å være med i den offentlige debatten. 

Anonymkode: f055e...83f

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes kanskje at de kunne holdt seg til fakta når de skulle lage denne filmen, men jeg opplever at det er kommunisert at dette er fiksjon og ikke fakta. Men ja, hvis mange ikke har fått med seg det, så burde de kanskje vært enda tydeligere.

Skrevet

Sofia-Helin:

– Eg har undra på om vi har brote eit tabu ved å hevde at ei kvinne, ei litt svak, feminin kvinne kan ha vore drivande i kampen mot nazistane. Er det provoserande? Blir det for komplekst?

Ho lurer også på kvifor debatten ikkje har handla meir om at vi no byrjar å fortelje historia vår gjennom nye og andre augo – ved å setje kvinner i fokus i staden for menn.

Makan til vås. Det er da ingen som kritiserer filmen fordi den forteller at kvinner kan være drivende i kampen mot nazistene. Filmen kritiseres fordi den er historieforfalskning. 

Man kan vel også hevde at denne serien har et nedlatende syn på kvinner. Det serieskaperne sier er jo: Vi fant ingen viktige kvinner i historien så vi valgte å dikte opp en historie for å få det til å fremstå som om kvinner har hatt en rolle i historien.  Serieskaperne gadd ikke finne frem noen historiebøker og lese om kvinners historie, for det var visst ikke spennende nok for dem. 

Synes selv det er viktig at også kvinners historie blir fortalt. Men da må man jo fortelle kvinners faktiske historie.

Også enig i at det er spesielt å nedtone Eleanor Roosevelts bidrag om filmen skulle prøve å fortelle at kvinner har vært drivende i kampen mot nazistene. 

• Liker 5
Skrevet

Etter at Sofia Helin gikk ut for noen år tilbake og kritiserte norske myndigheter for å ikke ta i mot nok flyktninger, og si at Sverige var det eneste landet i Europa som tok ansvar, så klarer jeg ikke den damen. Hun virker helt hjernevasket og ikke særlig smart. Alt hun gjør er politisk.  Bare at hun er med i den serien er nok for meg å ikke se den. Hilsen nok en kvinne, snart 40

Anonymkode: 7e61b...e70

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sofia-Helin:

– Eg har undra på om vi har brote eit tabu ved å hevde at ei kvinne, ei litt svak, feminin kvinne kan ha vore drivande i kampen mot nazistane. Er det provoserande? Blir det for komplekst?

Ho lurer også på kvifor debatten ikkje har handla meir om at vi no byrjar å fortelje historia vår gjennom nye og andre augo – ved å setje kvinner i fokus i staden for menn.

Makan til vås. Det er da ingen som kritiserer filmen fordi den forteller at kvinner kan være drivende i kampen mot nazistene. Filmen kritiseres fordi den er historieforfalskning. 

Man kan vel også hevde at denne serien har et nedlatende syn på kvinner. Det serieskaperne sier er jo: Vi fant ingen viktige kvinner i historien så vi valgte å dikte opp en historie for å få det til å fremstå som om kvinner har hatt en rolle i historien.  Serieskaperne gadd ikke finne frem noen historiebøker og lese om kvinners historie, for det var visst ikke spennende nok for dem. 

Synes selv det er viktig at også kvinners historie blir fortalt. Men da må man jo fortelle kvinners faktiske historie.

Også enig i at det er spesielt å nedtone Eleanor Roosevelts bidrag om filmen skulle prøve å fortelle at kvinner har vært drivende i kampen mot nazistene. 

Enig. Kvinner har også mye historie, men veldig anderledes enn menns historie, og har aldri blitt sett på som viktig eller interessant. 

Anonymkode: 1e2bf...a68

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Kvinner har også mye historie, men veldig anderledes enn menns historie, og har aldri blitt sett på som viktig eller interessant. 

Enig,  men det er jo nettopp historier som er annerledes som er interessant. De beste bøkene/filmene er jo de som bidrar med noe nytt. 

Det finnes kanskje ikke noe tema det er laget flere filmer og skrevet bøker om enn 2. verdenskrig. Så det er vanskelig å fortelle en ny historie her. Men nettopp det at kvinners historie har fått så lite fokus gir jo filmskapere en fantastisk mulighet til å lage nye friske filmer.  

Trist at de som lagde Atlantic Crossing ikke benyttet muligheten til å kaste lys over kvinner som bidro under 2. verdenskrig. Men får håpe at serien inspirerer andre til å gjøre en bedre jobb.  Håper også at NRK og Norsk filminstitutt prioriterer å støtte de som faktisk klarer å fortelle kvinners historie.

Anonymkode: 2387d...628

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med Sofia Helin, hun har noen gode poenger. 

Anonymkode: ff92f...f43

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tullete å dele historie inn kjønn, historie er historie.

Og all historie er viktig å interessant, 

jeg bryr meg ikke om noen ble fornærmet av det jeg skrev der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...