Gå til innhold

Oslo-lue strikkehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nybegynner på strikking og holder på med å strikke n Oslo-lue fra petitknit. Jeg har nettopp startet med felling, men er noen ting jeg er usikker på i oppskriten. Det står: 

"Fellinger strikkes på annenhver omgang til det er 40 masker igen på omgangen slik: 

*Strikk r til 2 m før maskemarkøren, 2 vridd r sm, flytt maskemarkøren fra venstre til høyre pinne, strikk 2 r sm*, gjenta fra * til* ut omg (=8 o fellinger)"

Jeg har strikket en omgang med felling, og da har jeg strikket rett til 2 masker før maskemarkøren og deretter 2 vridd sammen. Derretter har jeg strikket en omgang uten felling. Det jeg lurer på er, når jeg skal starte på neste omgang med felling, skal jeg da starte med å strikke rett til 2 m før maskemarkøren, eller skal jeg starte med å strikke 2 rett sammen? Hvis jeg starter med å strikke rett, så får jeg bare 7 fellinger på hver omgang og det står det skal være 8. 

Jeg er litt forvirret. 

Anonymkode: 956b8...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer. Du strikker alltid til de to siste maskene før markørene. Det blir kortere og kortere mellom fellingene. 

Skrevet
1 minutt siden, Kanutte said:

Det stemmer. Du strikker alltid til de to siste maskene før markørene. Det blir kortere og kortere mellom fellingene. 

Tusen takk for svar!

Men jeg har 4 maskemarkører.. Det blir da bare 7 fellinger. Men det står 8.. Er det jeg som gjør noe helt feil da?

TS

Skrevet

Altså, du feller alltid de to siste maskene før markøren og to etter. Jeg husker ikle helt mønsteret i hodet, men er den siste markøren på omgangen etter soste maske på omgangen begynner du felleomgangene med å strikke to rett sammen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar!

Men jeg har 4 maskemarkører.. Det blir da bare 7 fellinger. Men det står 8.. Er det jeg som gjør noe helt feil da?

TS

Jeg presiserte over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...