Gå til innhold

Beste metode for å kvitte seg med psykisk diagnose på??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: da7a3...bd8

Skrevet

Bli frisk 

Anonymkode: 7e301...dba

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener? :) NOen blir man ikke egentlig kvitt, men det betyr ikke at man er syk hele tiden. Behandling holder den i sjakk, forksempel.

Anonymkode: d8252...04d

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilken du sikter til men med mindre du har en tung diagnose som schizofreni, bipolar, borgerlige etc så er det ingen som bryr seg stort om den. 

Anonymkode: ed9d1...387

Skrevet

For å oppklare. Jeg vil bli kvitt diagnosenavnet, ikke psykdommen

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilken du sikter til men med mindre du har en tung diagnose som schizofreni, bipolar, borgerlige etc så er det ingen som bryr seg stort om den. 

Jo det er det. Autisme. Herregud for en nedsettende og uverdig diagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Skrevet

Har du feks angst, adhd, mild personlighetsforstyrrelse etc så er de ikke til noe hinder om du tenker på om du kan bli diskriminert eller møtt med skepsis.  Det vet jeg. 

Skrevet

Jeg regner med at du må gå til en psykolog eller psykiater som kan bekrefte at du faktisk ikke har den diagnosen... 

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg forsnakket meg. Ved autisme og utviklingshemming kan man bli tatt for å være dum og bli møtt med forutinntatte holdninger. 

Personlig syntes jeg mange høytfungerende autister er veldig lik normalen og ikke burde blitt diagnostisert i det hele tatt. Fordelen med diagnose er at du får rett på tilrettelegging og hjelp. Og får en forklaring på hvorfor feks sosiale ting går dritt. Men artist eller ikke: fungerer man dårlig sosialt så er resultatet det samme uansett hva man kaller det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var egentlig ikke så oppklarende. 

Du vil ikke bli kvitt psykdommen? 

Skrevet

Det er nok ikke vanskelig. Du må kjenne godt til diagnosekriteriene og kun gi fra deg informasjon som ikke stemmer overens med disse når du er hos behandler. 

Jeg vurderer å bli kvitt min diagnose fordi jeg ikke vet om den er riktig. Men da må jeg bruke hele behandlingstilbudet på en sammenhengende historie og jeg kommer ikke utenom å lyve. Da blir det veldig dyrt å bli kvitt den liksom... Klart det er mulig, med nok selvinnsikt i alle fall... 

Anonymkode: d5cf7...825

• Liker 1
Skrevet

Kom deg i arbeid

Anonymkode: 41d8c...ecf

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er nok ikke vanskelig. Du må kjenne godt til diagnosekriteriene og kun gi fra deg informasjon som ikke stemmer overens med disse når du er hos behandler. 

Jeg vurderer å bli kvitt min diagnose fordi jeg ikke vet om den er riktig. Men da må jeg bruke hele behandlingstilbudet på en sammenhengende historie og jeg kommer ikke utenom å lyve. Da blir det veldig dyrt å bli kvitt den liksom... Klart det er mulig, med nok selvinnsikt i alle fall... 

Problemet er at jeg går ikke til noe behandler.. Jeg blir kun innlagt sånn akutt i ny og ne. Hvordan kan jeg lure de til å fjerne diagnosen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at jeg går ikke til noe behandler.. Jeg blir kun innlagt sånn akutt i ny og ne. Hvordan kan jeg lure de til å fjerne diagnosen? 

Det er bra at de som skal behandle deg ser diagnosen din når du blir innlagt, da kan de hjelpe deg bedre. Du er ikke diagnosen din, og det er ikke noe du burde skamme deg over 😊

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du blir innlagt akutt i ny og ne så vil du stadig få diagnosen tilbake. Da er det verre. 

Skal du bli kvitt en diagnose så må du fungere normalt. 

• Liker 1
Skrevet

Om du mistenker at du er feildiagnostisert så må du få fastlegen til å henvise deg til ny utredning. Gjelder det autisme (som du spesifiserer) så må du ha henvisning til voksenhabiliteringen for revurdering av diagnose. De tester deg på nytt, og fjerner eller opprettholder diagnosen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilken diagnose er det da? For at de skal kunne fjerne diagnosen må du utredes på nytt eller bevise det motsatte, i langvarig behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken diagnose er det da? For at de skal kunne fjerne diagnosen må du utredes på nytt eller bevise det motsatte, i langvarig behandling. 

Ts skriver at det er autisme.

Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Ts skriver at det er autisme.

Å ja. Ok. Takk :)

Hvis diagnosen er riktig blir det vel vanskelig å snakke seg bort fra den, i det tilfellet. Hvor god er du på å kompensere og maskere liksom. 

Synes det er rart at Ts ikke får/går i langvarig behandling når det jevnlig blir behov for innleggelser. Hva har autisme diagnosen å gjøre med innleggelsen egentlig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...