Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er i praksisk i sykepleie innen psykiatri, og hadde gledet meg stort. Skuffelsen ble derfor stor når jeg fant ut at jeg havnet på et sted for rusmissbrukere som ikke får noen form for behandling,- altså ingen fokus på psykiatri. De ruser seg åpenlyst, og jeg vasser i brukte sprøyter og blodige papirer når jeg deler ut medisiner, og jeg er oppriktig redd for å stikke meg på noe. I tillegg røyker alle sammen tett,- harsj og andre stoffer som jeg puster inn. Jeg reagerer til vanlig på vanlig tobakk, og blir svært kvalm og uvell av å være inne på rommene. Arbeidsmiljøloven gjelder vel også for studenter i praksis?Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: 35002...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du at de ruser seg? Her er det jo mye psykiatri og du får sjansen til å se hva som skjer når noen faller utenfor og ikke får hjelp til sine psykiske vansker. 
Her er det masse gode lærersituasjonen for en student, husk at du har ansvar for egen læring også. 

Anonymkode: 0702f...3e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor tror du at de ruser seg? Her er det jo mye psykiatri og du får sjansen til å se hva som skjer når noen faller utenfor og ikke får hjelp til sine psykiske vansker. 
Her er det masse gode lærersituasjonen for en student, husk at du har ansvar for egen læring også. 

Hadde satt pris på konkrete læresituasjoner, for jeg sliter med å finne noen 😕 De får som nevnt ingen behandling av oss annet en medisinutdeling. Ellers er de ute eller sover. Så ingen samhandling mellom beboer og oss annet enn hvis de tar kontakt (noe som ikke er skjedd på 14 dager).

Skrevet

Rus går hånd i hånd med psykiatri da.... det er ikke sånn at alle de som er på psykiatriske institusjoner er utelukkende nykter om du tror det 😅😅

Du kan prate med rusmisbrukere også. Det går an å spørre «er det noen sprøyter her?» «kunne du vært grei og venta litt med røyken i et par minutter mens jeg gir deg medisin/sårstell?». De er mennesker som prates til, selv om de kan virke skremmende med brøling etc, og ja noen ganger er de farlige. Men «vanlig» psykiatri er ikke en dans på roser det heller. Også her skal pasientene på røykepause osv. Noe ubehag må du tåle.

Du har et par ting du skal lære framover ja :) lykke til!

Anonymkode: 67cd3...308

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rus går hånd i hånd med psykiatri da.... det er ikke sånn at alle de som er på psykiatriske institusjoner er utelukkende nykter om du tror det 😅😅

Du kan prate med rusmisbrukere også. Det går an å spørre «er det noen sprøyter her?» «kunne du vært grei og venta litt med røyken i et par minutter mens jeg gir deg medisin/sårstell?». De er mennesker som prates til, selv om de kan virke skremmende med brøling etc, og ja noen ganger er de farlige. Men «vanlig» psykiatri er ikke en dans på roser det heller. Også her skal pasientene på røykepause osv. Noe ubehag må du tåle.

Du har et par ting du skal lære framover ja :) lykke til!

Jeg er fullt klar over at det er mye aktiv rus også på psykiatriske institusjoner. Problemet på dette stedet er at beboerne knapt er hjemme i løpet av dagen, og jeg får ikke snakket noe med de, annet enn når jeg deler ut medisiner...typ 2 minutter per beboer. Da er de uansett ikke "klare for den gode samtalen", men er mer fokusert på dagens første røyk av ymse slag. Og jeg trenger ikke spørre om det er noen sprøyter der....jeg tipper det et par tusen brukte per rom som ligger på alle flater i alle høyder. Utfordringen er å komme seg  bort til sengen uten å stikke seg på veien. Det store spørsmålet er hvordan jeg skal få oppnådd læringsutbytte når det aldri er rom for dialog eller observasjon av beboer 😕

Skrevet

Om du lurer på HVA du kan lære... hva med kommunikasjon? Det og faktisk prate med folk, lytte, vise omsorg og empati, forstå deres utfordringer, lære om deres psykiske lidelser og hvordan narkotika gjør disse bedre/verre. Lære om virkninger av diverse narkotika, blandingsrus, hvordan de skaffer, hvordan ønsker de selv å bli møtt av helsepersonell? Du har utroooolig mye å lære av dem. Du må bare tørre å spørre. Jeg lover deg at de deler VILLIG. Vær obs på en del skrønerhistorier 😂 det er en del av jobben å bli lurt gang på gang, og man må svelge mange kameler.

Tenk at du mest sannsynlig er den eneste rusfri personen som gjør noe foe dem den dagen og faktisk behandler dem med omsorg og som et menneske.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fullt klar over at det er mye aktiv rus også på psykiatriske institusjoner. Problemet på dette stedet er at beboerne knapt er hjemme i løpet av dagen, og jeg får ikke snakket noe med de, annet enn når jeg deler ut medisiner...typ 2 minutter per beboer. Da er de uansett ikke "klare for den gode samtalen", men er mer fokusert på dagens første røyk av ymse slag. Og jeg trenger ikke spørre om det er noen sprøyter der....jeg tipper det et par tusen brukte per rom som ligger på alle flater i alle høyder. Utfordringen er å komme seg  bort til sengen uten å stikke seg på veien. Det store spørsmålet er hvordan jeg skal få oppnådd læringsutbytte når det aldri er rom for dialog eller observasjon av beboer 😕

Lag rom for den dialogen - sykepleie skjer i korte møter også. Du er student, så du kan bruke ekstra tid. Er mye å snakke med desse folka om👍🏻

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bruke de par minuttene da. Totalen kan bli stor. Og «den gode samtalen» er det ikke sikkert du opplever noen gang med dem, men 5 minutter her og der derimot får du til.

Det er også ekstremt mye læring å prate med dine kolleger som faktisk har jobbet med den gjengen der. SPØR OG GRAV!! Jeg synes du ser bare begrensninger nå. Hadde satt meg ned og sugd til meg kunnskap fra kolleger dersom jeg var deg. Folk flest liker å lære bort/bli spurt om ting de har god peiling på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du lurer på HVA du kan lære... hva med kommunikasjon? Det og faktisk prate med folk, lytte, vise omsorg og empati, forstå deres utfordringer, lære om deres psykiske lidelser og hvordan narkotika gjør disse bedre/verre. Lære om virkninger av diverse narkotika, blandingsrus, hvordan de skaffer, hvordan ønsker de selv å bli møtt av helsepersonell? Du har utroooolig mye å lære av dem. Du må bare tørre å spørre. Jeg lover deg at de deler VILLIG. Vær obs på en del skrønerhistorier 😂 det er en del av jobben å bli lurt gang på gang, og man må svelge mange kameler.

Tenk at du mest sannsynlig er den eneste rusfri personen som gjør noe foe dem den dagen og faktisk behandler dem med omsorg og som et menneske.

Det er jo nettopp kommunikasjonsbiten jeg savner, og hadde sett fram til. De bor i egne leide boliger, og vi har ikke lov til å ta  kontakt med mindre vi ikke har sett de på et døgn. Dette for å bevare deres privatliv. Så da er det kun ved utlevering av morgenmedisin jeg har muligheten til å snakke med de, og da enten sover de eller ikke vil snakke. Jeg får ikke brukt meg selv terapeutisk som læringsutbyttet til stadighet beskriver.  Ei heller mulighet til å kartlegge annen enn å  lese journaler, men samhandlingen som er så viktig utgår. Sier ikke at jeg ikke kan lære masse her,  men har vanskelig for å finne gode læringsaktiviteter knyttet opp til læringsutbyttet.

Skrevet

Hva gjør sykepleieren du følger da? Har du snakket med henne/ham om det?

Anonymkode: 5016e...9a8

Skrevet

Jeg hadde psykiatripraksis på omsorgssenter med aktive rusmisbrukere. Der var hovedfokus miljøterapi og grunnleggende behov. Medisinansvaret var det hjemmetjenesten og LAR som tok seg av. Hadde en helt fantastisk kontaktsykepleier, samt en meget trivelig kollegagruppa. Totalt sett gjerne den beste praksisperioden jeg hadde i løpet av studiet. Trivdes veldig ☺️ Kunne dog ikke tenkt meg å jobbe innen psykiatrien per dags dato.

Skrevet

Smak og behag. Men jeg har jobbet innen det feltet du nå er i praksis i og skjønner godt hva du mener. Du vil ikke få de utfordringene og dilemmaen du bør få erfart innen psykiatrien. Om en sammenligner med feks psykiatrisk sykehus. Erfaringene rundt psykiatrisk behandling/terapi, ulike former for tvang, skjerming, alle etiske dilemmaene.

I den type praksis du er nå lærer du kun å yte omsorg for de systemet har gitt opp. Ingen rehabilitering og Ikke noe håp om å bli frisk.

Du har også rett til et røykfritt miljø som alle andre. De som velger å jobbe på et slikt sted, har selv tatt ett valg. Du har ikke valgt dette. Jeg ville lagt fram problemstillingen for kontaktsykepleier og veileder fra skolen.  Du har lov å søke om et nytt praksissted. Og du har gode argumenter. Det var flere som byttet praksissted da jeg gikk på sykepleien av ulike grunner. Noen byttet seg i mellom også etter godkjenning fra veileder. Det er lurt å gjøre dette så tidlig som mulig. 

Du har uansett kortet om at du blir dårlig på jobb pga røyken. Selv sluttet jeg å jobbe på rusinstitusjonen pga dette. Først pga jeg ble gravid og ikke ville utsettes for røyk og så kjente jeg det fristet lite å komme tilbake til det etterpå også.

Lykke til!

Anonymkode: 3d4a2...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...