GrønnNellik68 Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 I flg nrk nyheter nå kom det frem at en eldre dame døde av covid-19 på sykehus og de som pleiet henne verken brukte munnbind eller hansker. Det var visst ikke påbudt på de sykehusene. 🙅♀️ 1
GammelKaktus Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Dette er jo egentlig ikke noe nytt. Det har ikke vært praksis å bruke munnbind hos lege og sykehus. Først nå sist uke opplevde vi at de brukte munnbind og alt det der. Ganske merkverdig egentlig når de faktsik kommer med munnbind påbud/anbefaling på Rema liksom. Følger to relativt jevnlig på sykehuset så har på en måte fått med meg utviklingen. 8
J.E Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Bente1234 skrev (1 time siden): I flg nrk nyheter nå kom det frem at en eldre dame døde av covid-19 på sykehus og de som pleiet henne verken brukte munnbind eller hansker. Det var visst ikke påbudt på de sykehusene. 🙅♀️ Dette er galskap. Nesten bare Norge som ikke bruker munnbind i helsevesenet. At helsevesenet skal bruke munnbind må være en selvfølgelighet i en pandemi! Det er jo nettopp på sykehusene mange sårbare nettopp er. Norge anbefaler fortsatt ikke munnbind på mange steder mens andre land gjør seg klare for uk mutasjon med og anbefale N95 masker... Endret 26. januar 2021 av J.E 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Alle pasienter screenes ved ankomst, derav brukes det ikke munnbind. Ved påvist smitte brukes så klart munnbind.
Ansvar Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Vi har brukt munnbind siden høsten 2020 på sykehjemmet vårt når vi er innenfor 1-2 m fra pasienten eller på rommet. Det har ikke vært noe covid smitte på noen av sykehjemmene jeg har jobbet på siden mars 2020.
Pudderosa Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Vi har ikke fått lov til å bruke munnbind der jeg jobber. Det har vært stor mangel på munnbind i helsevesenet. Vi har hatt rasjonering der jeg jobber. Nå er det påbudt da.
lisaleah Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Vi har brukt munnbind på min avdeling siden i høst. Tas kun av i spisepausen. Visst «har ikke nok munnbind» - argumentet blir tatt i bruk et det bestillingsviljen til lederen som er sviktende, tenker jeg. 1
Fakta? Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 (endret) 1 hour ago, Lama_Drama said: Alle pasienter screenes ved ankomst, derav brukes det ikke munnbind. Ved påvist smitte brukes så klart munnbind. Når det har gått så lenge at man tester positivt har man sannsynligvis vært smittsom i flere dager. Dessuten er det like sannsynlig at smitten kommer fra personale. Jeg så administrerende direktør forsvarte seg med at det kan smitte gjennom øynene også. Er de som jobber der helt blåst? Hovedgrunnen til å bruke munnbind er at de som er smittet skal spre mindre smittestoff. I tillegg tydet en undersøkelse jeg leste for en stund siden på at det så godt som aldri skjer smitte gjennom øynene i praksis. Bruk av visir hadde i motsetning til munnbind ingen påviselig effekt på antall sykdomstilfeller. Endret 26. januar 2021 av Fakta? 1
lisaleah Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Fakta? skrev (1 minutt siden): Når det har gått så lenge at man tester positivt har man sannsynligvis vært smittsom i flere dager. Dessuten er det like sannsynlig at smitten kommer fra personell. Jeg så administrerende direktør forsvarte seg med at det kan smitte gjennom øynene også. Er de som jobber der helt blåst? Hovedgrunnen til å bruke munnbind er at de som er smittet skal spre mindre smittestoff. I tillegg tydet en undersøkelse jeg leste for en stund siden på at det så godt som aldri skjer smitte gjennom øynene i praksis. Bruk av visir hadde i motsetning til munnbind ingen påviselig effekt på antall sykdomstilfeller. Visir har nok størst hensikt i situasjoner med pasienter som er intubert - noe som medfører fare for uhell med ekstubering og dermed sekret”sprut". Visir beskytter også hos våkne pasienter med slimproblematikk hvor en må gjennomføre sugprossedyre, som på samme måte gir risiko for sekret på avveie.
Marihønepøne Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Jeg har vært på sykehus og legevakt haugevis av ganger siden mars og har enda ikke sett en eneste ansatt med munnbind. Selv ikke når samboeren min lå hjemme med feber i over 40 og med svært tung hoste og sliming og uten å ha fått svar på koronatesten sin enda, brukte de munnbind selv om jeg påpekte at jeg muligens hadde smitte i huset. Derimot har jeg fått mange spydige kommentarer om at jeg bruker munnbind. Det samme opplever jeg hos fastlegen min, ingen der bruker munnbind og de regelrett ler av at jeg møter opp med det. De eneste jeg har opplevd har brukt munnbind er tannlegen min (han brukte i tillegg visir), en privatpraktiserende spesialist og fysioterapeuten min. Sistnevnte spurte meg om jeg foretrakk at hun brukte det da hun så jeg hadde, og har brukt det hver gang etter det, men jeg ser hun møter pasientene både før og etter meg uten. (På teststasjonen har de naturligvis brukt munnbind, bare så det er sagt.) 1
parmanoia Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Marihønepøne skrev (52 minutter siden): Derimot har jeg fått mange spydige kommentarer om at jeg bruker munnbind. Det samme opplever jeg hos fastlegen min, ingen der bruker munnbind og de regelrett ler av at jeg møter opp med det. Jøss. På mitt fastlegekontor må du ha munnbind når du går inn.
Lilylune Skrevet 27. januar 2021 #12 Skrevet 27. januar 2021 Marihønepøne skrev (5 timer siden): Jeg har vært på sykehus og legevakt haugevis av ganger siden mars og har enda ikke sett en eneste ansatt med munnbind. Selv ikke når samboeren min lå hjemme med feber i over 40 og med svært tung hoste og sliming og uten å ha fått svar på koronatesten sin enda, brukte de munnbind selv om jeg påpekte at jeg muligens hadde smitte i huset. Derimot har jeg fått mange spydige kommentarer om at jeg bruker munnbind. Det samme opplever jeg hos fastlegen min, ingen der bruker munnbind og de regelrett ler av at jeg møter opp med det. De eneste jeg har opplevd har brukt munnbind er tannlegen min (han brukte i tillegg visir), en privatpraktiserende spesialist og fysioterapeuten min. Sistnevnte spurte meg om jeg foretrakk at hun brukte det da hun så jeg hadde, og har brukt det hver gang etter det, men jeg ser hun møter pasientene både før og etter meg uten. (På teststasjonen har de naturligvis brukt munnbind, bare så det er sagt.) Det her er jo helt vilt! Ingen kan vite helt sikkert om de er smittet da det er mulig å være symptomfri og i tillegg vil ikke testen alltid fange opp at man er smittet de første dagene. De utsetter både seg selv og andre for risiko. Da det er sagt opplevde jeg dette hos tannlegen (privat), ingen brukte munnbind av de ansatte som jeg så. Og tannlegen var uten da jeg var inne hos henne. Absolutt dyktig tannlege altså, men det der er snodig. De hadde en liste med spørsmål man måtte svare på, symptomer, karantene?, kontakt med noen som er smittet, utlandet. Jeg hadde selv munnbind (altså ikke da jeg lå i stolen selvsagt hehe). 1
GrønnNellik68 Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2021 Lama_Drama skrev (7 timer siden): Alle pasienter screenes ved ankomst, derav brukes det ikke munnbind. Ved påvist smitte brukes så klart munnbind. Ja hun her fikk corona på sykehuset skulle bare sette inn pacemaker. Likevel brukte de ikke munnbind og hansker
Anbefalte innlegg