Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har lest og brukt disse bøkene om privatøkonomi ?

Jeg tenker på Snaponomi/Pengeplanen av Lene Drange, Pengesnakk, og lignende bøker beregnet på oss som ikke er økonomer , men som har interesse for privatøkonomi.

Endret av MiniMjau
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er økonom og mitt stalltips for å få kontroll på egen økonomi er å ikke bruke penger på unødvendigheter, herunder selvhjelpsbøker om privatøkonomi. 

Hva er det egentlig du vil vite? 
For å få kontroll på privatøkonomien din behøver du kun lage deg en oversikt over faste utgifter og se på hva som er nødvendigheter og hvor du kan gjøre kutt. Er det noe du bruker penger på unødig? Betaler du mer enn nødvendig for en tjeneste? 

Dersom det er investeringer du ønsker tips om så vil nok heller ikke en bok om privatøkonomi hjelpe deg. Dersom du er uerfaren, og har begrensede midler å investere, er mitt beste tips å sette pengene dine i fond. 

Anonymkode: 0a7a7...de8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er økonom og mitt stalltips for å få kontroll på egen økonomi er å ikke bruke penger på unødvendigheter, herunder selvhjelpsbøker om privatøkonomi. 

Hva er det egentlig du vil vite? 
For å få kontroll på privatøkonomien din behøver du kun lage deg en oversikt over faste utgifter og se på hva som er nødvendigheter og hvor du kan gjøre kutt. Er det noe du bruker penger på unødig? Betaler du mer enn nødvendig for en tjeneste? 

Dersom det er investeringer du ønsker tips om så vil nok heller ikke en bok om privatøkonomi hjelpe deg. Dersom du er uerfaren, og har begrensede midler å investere, er mitt beste tips å sette pengene dine i fond. 

Anonymkode: 0a7a7...de8

Jeg hadde tenkt å låne de på biblioteket, såklart!! :-)) 

Som økonom, så er det kanskje vanskelig for deg å forstå HVA vi som ikke er økonomer lurer på?  Altså, siden du er utdannet i faget. 

"Enkle" ting som å lage oversikt over inntekt, utgifter, gå gjennom forbruk og knipe inn der det er mulig, SIFO-budsjett, ukeshandling, lån, renter, forsikringsavtaler etc greier jeg fint å ordne opp i for egen maskin, med tips fra blogger og podcaster fra de forfatterne.  

Det som er vanskeligere er å gjøre kloke valg og vurderinger om hva som er lurt/lønnsomt og best for meg. 

Feks. bør jeg  betale mer ned på boliglånet om jeg har mulighet, eller bør jeg heller sette de pengene i fond? Er det et klokkeklart svar, eller "kommer det ann på"? Og hva kommer det ann på. 

Jeg skal spare, i fond, langsiktig sparing. Men jeg ser det er mange portaler og apper for den type sparing, i tillegg til at jeg kan spare i nettbankens fondssparing.  Hvordan sparer jeg, hvor sparer jeg, hvor mye, låser jeg pengene, hvordan kan jeg ta ut pengene f.eks når jeg er pensjonist.

Hvordan bør jeg spare til mine barn? I barnas navn, mitt navn? 

Hva er alt dette jeg får fra gamle arbeidsgivere? Kapitalbevis, fripoliser...det har noe med pensjon å gjøre, men er dette noe jeg kan gjøre noe med? F Og hva kan jeg gjøre? 

Det var bare eksempler på ting jeg lurer på. Det er jo ikke sikkert dette står i disse bøkene. .. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg leser ikke så mye bøker men kan tipse deg om podkastene Pengepodden og Dine penger. 

https://www.nordnet.no/blogg/pengepodden/

https://www.dinepenger.no/pengeradet/

Det finnes også endel foredrag. Det er et i morgen (27.01.2021) 

https://huninvesterer.no/

Anonymkode: c3b57...91e

Takk for tips!!

Ja, jeg har sett det foredraget "hun investerer" tidligere. Det er ganske bra det 🙂 Liker silje sandmæl, men synd hun ikke er uavhengig. Kan likevel lære mye av henne da, om en setter på seg "dnb-filter". 

Skrevet

Er veldig enig med anonym...de8, privatøkonomi er ikke noe hokus pokus dom man trenger kjøpe bøker om eller betale eksperter for å lære seg. Tvert i mot, det er slike unødvendigheter man må slutte med. 

Lag en detaljert oversikt over hva som kommer inn og hva som går ut. Vurder så om du har mulighet til å få mere inn, hva du kan kutte og hva du kan få billigere. 

Det du har til overs vurderer du hvordan du best kan oppbevare og for tiden er det i fond, enkelt og greit.

Anonymkode: 093c4...bd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er veldig enig med anonym...de8, privatøkonomi er ikke noe hokus pokus dom man trenger kjøpe bøker om eller betale eksperter for å lære seg. Tvert i mot, det er slike unødvendigheter man må slutte med. 

Lag en detaljert oversikt over hva som kommer inn og hva som går ut. Vurder så om du har mulighet til å få mere inn, hva du kan kutte og hva du kan få billigere. 

Det du har til overs vurderer du hvordan du best kan oppbevare og for tiden er det i fond, enkelt og greit.

Som jeg skrev, så skal jeg låne bøkene. Det er ikke noe å henge seg opp i. 

Skrevet
MiniMjau skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev, så skal jeg låne bøkene. Det er ikke noe å henge seg opp i. 

Privatøkonomi er fortsatt ikke noe hokus pokus som man trenger bøker for. Og jeg er forresten ikke økonom, så man trenger ikke være det for å se på det som rett fram og ikke noe som krever masse teorier og fiksfakseri.

Skrevet

Jeg har lest pengesnakk sin (lånte også på biblioteket) - tror den er veldig god for nybegynnere, mens for meg som er litt mer viderekommen og har hørt mye på podcasten var det litt for lite ny info. Lettlest og ganske kort. 

Anonymkode: 94056...ea0

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har lest pengesnakk sin (lånte også på biblioteket) - tror den er veldig god for nybegynnere, mens for meg som er litt mer viderekommen og har hørt mye på podcasten var det litt for lite ny info. Lettlest og ganske kort. 

Takk, ja det er det jeg mistenker, at det blir litt for "basic", siden jeg allerede er godt i gang og skjønner en del. En kommer jo langt med sunn fornuft og Excel.

• Liker 1
Skrevet
MiniMjau skrev (2 minutter siden):

Takk, ja det er det jeg mistenker, at det blir litt for "basic", siden jeg allerede er godt i gang og skjønner en del. En kommer jo langt med sunn fornuft og Excel.

Yes! Har hørt at det er en som heter "fra rotterace til ekornliv" (?) som mange liker! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...