Gå til innhold

Betyr paranoia alltid psykose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man tror man er f. Eks overvåket og forgiftet betyr det at man uansett er i psykose da eller kan man bare være paranoid rett og slett? 

Anonymkode: ffbec...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan være mange former av "bare" paranoid, både sykelig og ikke, men har man en (omfattende) realitetsbrist preget av paranoide vrangforestillinger vil det bli betegnet som psykose.

Anonymkode: c9b22...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man kan være paranoid pga dårlig erfaring, liv i frykt

Anonymkode: 78aca...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for eksempel hellig overbevist om at jeg blir overvåket av noen, sånn helt ærlig. Jeg tolerer det fordi det er ikke så mye spennende jeg gjør. Men jeg har begynt å bli mer oppmerksom på ting i og rundt huset, holde gardiner lukket og sånn. 
Men enda er jeg der at jeg forstår at det kan være min fantasi. Problemet kommer hvis det en dag blir slik at jeg ikke forstår at dette kan være innbildning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjessa skrev (2 minutter siden):

Jeg er for eksempel hellig overbevist om at jeg blir overvåket av noen, sånn helt ærlig. Jeg tolerer det fordi det er ikke så mye spennende jeg gjør. Men jeg har begynt å bli mer oppmerksom på ting i og rundt huset, holde gardiner lukket og sånn. 
Men enda er jeg der at jeg forstår at det kan være min fantasi. Problemet kommer hvis det en dag blir slik at jeg ikke forstår at dette kan være innbildning.

Var ikke dette litt motstridende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan være psykotisk uten å være paranoid.

Det er typisk ved paranoid schizofreni at man har gjentagende psykoser, gjerne inneholdende overvåkning og forgiftning.

Man kan også ha paranoide tanker uten å gå inn i en psykose. 

Anonymkode: 38c89...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan være psykotisk uten å være paranoid.

Det er typisk ved paranoid schizofreni at man har gjentagende psykoser, gjerne inneholdende overvåkning og forgiftning.

Man kan også ha paranoide tanker uten å gå inn i en psykose. 

Anonymkode: 38c89...80b

Men dersom man uansett tror helt sikkert på de paranoide tankene, når er det man vet at man har glidd over til psykose da? Er det først når man er helt "borte vekk", ikke tilsnakkendes, snakker usammenhengende osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var ikke dette litt motstridende? 

Kanskje litt. 
Jeg er jo klar over problemstillingen, og at det ikke er naturlige tanker. Jeg klarer å skille, men ikke sånn at jeg ikke har tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjessa skrev (1 time siden):

Går du på antidepressiva? Kjent bivirkning det der. 

Anonymkode: cb617...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir faktisk ganske paranoide under mye stress/press/ overbelastning. Jeg har hørt paranoide tanker fra mennesker som både er ressurssterke og velfungerende når de står i en vanskelig situasjon over tid. 

Det er veldig vanskelig å skille paranoide tanker, paranoia og psykose. 

Jeg har tenkt sånn at paranoide tanker er en bekymring så stor at den gir overbelastning. Paranoia er paranoide tanker som man lager sin egen selvbekreftelse på at er sanne. Feks om du går på gaten og føler at alle holder øye med deg, så vil du se på dem for å se om de ser. De merker blikket ditt på seg og ser hva dette kan være, og denne reaksjonen, at de ser tilbake, tar du som bekreftelse på at alle holder øye med deg. Du har laget mistankene dine til å bli sanne selv. Paranoia er en potensiell sannhet, som for en tilhører kan virke sann. En psykose kjører helt sitt eget løp uavhengig av tilbakemeldinger og bekreftelser, og er tydelig usann. 

Det er nok litt mer komplekst enn dette. Så er det forskjell på å være en paranoid person og på å bli paranoid under veldig vanskelige omstendigheter. Da er man normal om man unngår den vanskelige situasjonen eller fjerner den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: etter boken så går paranoia under psykoseparaplyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...