AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Aner ikke mine arme råd lenger. Datteren vår klarer ikke sove alene på rommet sitt, og etter flere år inne i vår seng fikk hun begynne å sove hos sitt søsken da jeg ikke får sove med alle på rommet. Men det går jo ikke heller lenger at de sover sammen. Blir stadig bråk og de sovner altfor sent hver kveld. Hun er helt umulig å Rikke og vil absolutt ikke sove på rommet sitt ( ikke noe kan lokke henne) og Dette begynner å tære på oss alle nå. Legging og kveld ender stadig i konflikter fordi de bråker og vi må flytte henne. Hvordan skal vi lære henne å sove alene på rommet? Blir helt utslitt av denne runddansen. noen gode råd? Anonymkode: 75500...cd9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Hun er 9 år. Da er det klær beskjed om at hun får sove i senga si. Her må dere stå støtt gjennom konflikter, tårer og trass. Når en 9 åring terroriserer både dere og søsken med at hun ikke kan sove alene er det godt for langt. Jeg ville også sendt henne til helsesøster på skolen så hun får noen andre å prate med. Anonymkode: b662a...c6a 21
Iia Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Høres ut som en engstelig jente som trenger litt hjelp, f eks hos helsesøster 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Hvorfor i alle dager kan hun ikke sove på en madrass inne hos dere? Stakkars jente. Anonymkode: df88c...08d 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Sønnen min på 9 år vil også sove i min seng,jeg har bare sagt at det er ikke aktuelt. Det er bare babyer som sover i foreldrene sine seng. Holder meg bare veldig streng på dette å viser at det er jeg som bestemmer. Så nå har han sluttet med maset om det. Du kan jo takke deg selv med å ha begynt med en sånn dum uvane! Dette burde du ha sluttet med senest når barnet var ett år! Anonymkode: 49022...b38 20
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sønnen min på 9 år vil også sove i min seng,jeg har bare sagt at det er ikke aktuelt. Det er bare babyer som sover i foreldrene sine seng. Holder meg bare veldig streng på dette å viser at det er jeg som bestemmer. Så nå har han sluttet med maset om det. Du kan jo takke deg selv med å ha begynt med en sånn dum uvane! Dette burde du ha sluttet med senest når barnet var ett år! Anonymkode: 49022...b38 Jeg har en 7 åring som sliter med å sove alene. Hun kan sovne alene, men er ordentlig redd på natten, og kommer inn til meg. Jeg kan tvinge henne til å sove alene, men da ender jeg opp med 0 søvn, et barn som tisser på seg, som hyperventilerer, og er hysterisk. Vi snakker ikke trass men redsel. Du tenker at slike reaksjoner bare er en dum uvane også eller? Anonymkode: 83e9c...d6a 14
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har en 7 åring som sliter med å sove alene. Hun kan sovne alene, men er ordentlig redd på natten, og kommer inn til meg. Jeg kan tvinge henne til å sove alene, men da ender jeg opp med 0 søvn, et barn som tisser på seg, som hyperventilerer, og er hysterisk. Vi snakker ikke trass men redsel. Du tenker at slike reaksjoner bare er en dum uvane også eller? Anonymkode: 83e9c...d6a Når barna er tydlig redd så er det noe helt annet. Har sønnen min mareritt om natten så får han sove i min seng. Men som de sa i barnehagen,så bør vi likevel ha vanen om at barnet skal legges i sin egen seng. Men at blir han redd på natten så får han selvsagt ligge i min seng. Men hadde det skjedd ofte så må en jo heller finne ut hvorfor barnet er så redd om natten å trygge barnet på andre måter. Anonymkode: 49022...b38 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Sønnen min på 9 år vil også sove i min seng,jeg har bare sagt at det er ikke aktuelt. Det er bare babyer som sover i foreldrene sine seng. Holder meg bare veldig streng på dette å viser at det er jeg som bestemmer. Så nå har han sluttet med maset om det. Du kan jo takke deg selv med å ha begynt med en sånn dum uvane! Dette burde du ha sluttet med senest når barnet var ett år! Anonymkode: 49022...b38 Sånne vaner sniker seg inn over tid og er utrolig vanskelige å snu på, så det er skikkelig frekt å komme med slike svar når man faktisk spør om råd. Ja, så har du et perfekt barn, så bra for deg, da. TS, jeg følger tråden, for vi har en åtteåring som sliter med det samme. Har tatt kontakt med helsesøster, men det endte katastrofalt for vår del, så vil ikke anbefale det hvis du ikke har en god helsesøster. Anonymkode: 668a6...cd7 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sønnen min på 9 år vil også sove i min seng,jeg har bare sagt at det er ikke aktuelt. Det er bare babyer som sover i foreldrene sine seng. Holder meg bare veldig streng på dette å viser at det er jeg som bestemmer. Så nå har han sluttet med maset om det. Du kan jo takke deg selv med å ha begynt med en sånn dum uvane! Dette burde du ha sluttet med senest når barnet var ett år! Anonymkode: 49022...b38 Da burde vel foreldrene sove hver for seg også da... Anonymkode: 2a89e...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da burde vel foreldrene sove hver for seg også da... Anonymkode: 2a89e...2cb Ikke drit deg ut da! Anonymkode: 49022...b38 13
Maiava88 Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Min snart 9 åring sover på madrass på rommet til lillesøster på 5😊 I starten så var det problemer med at de holdt hverandre våken, men nå legger lillesøster seg en halvtime-time før storesøster legger seg. Da sover 5-åringen når 8-åringen legger seg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Jeg var 12 før jeg sluttet å sove i senga til mamma. Sov der nesten hver natt. Regelen var at jeg måtte legge meg i min egen seng, kunne ha på nattlys og komme opp i senga til mamma hvis jeg var redd. (Jeg hadde mareritt hver natt pga. noe som skjedde da jeg var liten, som ingen visste om at jeg visste) Tror det viktigste mamma gjorde for meg var å snakke med meg om HVORFOR jeg ikke ville sove i egen seng eller på eget rom, uten å komme med trusler, tiltak eller å foreslå endringer med en gang. Bare snakke om det som gjør det vanskelig å sove alene, og så prøve å tilrettelegge sånn at det skulle bli lettere. Da jeg var 12 gikk det over av seg selv. Anonymkode: a546b...b38 9
Telle Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Har du spurt henne om hvorfor hun ikke vil/greier å sove på eget rom? Kan dere ha som et felles prosjekt at hun skal klare det, nå som hun begynner å bli stor jente? Bli enig om en dag om en uke eller så, vask og ommøbler/ mal ny farge/ skaff noen nye puter/pledd/kosedyr/nattlampe/whatever som hun har lyst på, for å gjøre rommet mer koselig. Prøv å ha på litt lav musikk eller radio, og se om det hjelper. Kan dere være på samme lag og forsøke å finne løsninger på dette? 4
Kvepp Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Du kan prøve med belønningssystem det fungerte her. Når hun har sovet så og så lenge i sengen sin så får hun en premie/en gøy aktivitet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 Ærlig talt.. 9 åringer må da klare å sove alene! Jeg tenker at det fra tidlig alder av har vært dårlig rutiner for at det nå skal være så vanskelig for barnet å sove alene. Dere gjør ikke barnet en tjeneste ved å holde på sånn. Synes en stor del av selvstendigheten til barnet blir tatt bort, da mange foreldre synes det er "koselig" å sove sammen, og holder på med det til barnet blir så stort. Anonymkode: 3b83b...99e 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ærlig talt.. 9 åringer må da klare å sove alene! Jeg tenker at det fra tidlig alder av har vært dårlig rutiner for at det nå skal være så vanskelig for barnet å sove alene. Dere gjør ikke barnet en tjeneste ved å holde på sånn. Synes en stor del av selvstendigheten til barnet blir tatt bort, da mange foreldre synes det er "koselig" å sove sammen, og holder på med det til barnet blir så stort. Anonymkode: 3b83b...99e Det blir jo sånn når foreldrene begynner med sånne uvaner 🙄 Da blir barnet utrygg på å sove alene siden hun aldri har gjort det før. Barnet blir vel 15 år før hun endelig tør å sove alene 🙄 Anonymkode: 49022...b38 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 Sov selv i moren min sin seng i maaange år. Helt til jeg var 12-13 år, og kan love deg at det ble folk ut av meg og. Anonymkode: 95e3b...521 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånne vaner sniker seg inn over tid og er utrolig vanskelige å snu på, så det er skikkelig frekt å komme med slike svar når man faktisk spør om råd. Ja, så har du et perfekt barn, så bra for deg, da. TS, jeg følger tråden, for vi har en åtteåring som sliter med det samme. Har tatt kontakt med helsesøster, men det endte katastrofalt for vår del, så vil ikke anbefale det hvis du ikke har en god helsesøster. Anonymkode: 668a6...cd7 Det blir for dumt å si at vanene bare kommer snikende! Her får sønnen min sove i min seng når han er syk ettersom han ofte har 40 i feber da. Det blir høylytte protester når ikke lenger får sove i min seng når han er blitt frisk,men det tåler jeg. Skal jeg virkelig la ett barn på 9 år bestemme hvor han skal sove?? Det kommer ikke på tale her hvertfall! Men tydlig at hos noen så er det BARNET som bestemmer. Anonymkode: 49022...b38 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 1. Dra puppen ut av munnen på ho 2. Fjern putene under armene på ho så skal du se at det går deg til Anonymkode: bfcf5...842 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sov selv i moren min sin seng i maaange år. Helt til jeg var 12-13 år, og kan love deg at det ble folk ut av meg og. Anonymkode: 95e3b...521 Men det høres dysfunksjonelt ut. Anonymkode: 2c976...ad7 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå