AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Jeg er snart ferdig utdannet ingeniør, og har gjennom studietiden hatt en tilkallingsstilling i bedriften jeg var lærling i før. Har dessverre ikke vært der siden sommeren, fordi de måtte permittere folk pga. lite arbeid en periode, og da er det ikke lov å ta inn ekstrahjelp. Nå har det begynt å nærme seg tiden for å lete etter jobb, og jeg vil gjerne ha en høyere stilling i denne bedriften enn stillingen jeg hadde på gulvet som fagarbeider. Jeg er villig til å fortsette på gulvet der en god stund til om jeg vet at jeg har en bedre stilling i sikte. Lurer bare på hvordan jeg skal ta opp dette? Er litt nervøs og overtenker det hele, og er redd det ikke skal gå. Hvordan ville dere lagt det frem? Anonymkode: 6b411...4fb
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Ville sagt akkurat det du sier her. Ikke overtenk! Du merker fort om de er positive eller ikke, og så flyter samtalen videre fra der. Du kan uansett ikke planlegge mer enn ditt første spm, fordi du ikke kan planlegge hva de sier. Du sier ikke noe om hvor mange ingeniører de har, og hvor sannsynlig det er at de vil ha ledig stilling til deg, men det får du vel svar på når du spør. Lykke til! 😃 Anonymkode: 03dab...596
little fairy Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Si det du skriver her. Men pass på så du ikke er dum-snill. At de utnytter deg på gulvet til tross for høyere utdanning, for så at du senere ikke får høyere stilling. Sørg for en kontrakt hvor dette er beskrevet. Husk bare at ved fast stilling har du som regel 3mnd oppsigelsestid og ikke 1mnd slik som vikariat. Det kan by på problemer om du til søke andre steder og de er ute etter en som kan starte raskt. Og husk at det ikke er greit å bli utnyttet som en fullverdig ingeniør med lavere lønn som kun fagarbeider, dersom det kun er oppgavene til en fagarbeider du skal utføre. I så tilfelle, ville jeg diskutert lønnsøkning som kompensasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Jeg ville gjort det klart at jeg ønsket en ingeniørstilling, ikke at jeg ville fortsette i den stillingen du har. Gi heller inntrykk av at du leter etter relevante stillinger for den utdanningen du nå har. Arbeidsgiver vet nå hva du er god for, om du er til å stole på osv. Så de må altså være på pletten før noen andre snapper deg opp. Du må selv velge hvor hardt du skal kjøre på dette, alt etter arbeidsmarkedet der du er, ditt kjennskap til sjefen og fremtidsplaner for bedriften, og hva du tror kommer til å stå på attesten i etterkant. Men ikke gå for second best. Anonymkode: ad03c...815
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 Takk, dere! 😊 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville gjort det klart at jeg ønsket en ingeniørstilling, ikke at jeg ville fortsette i den stillingen du har. Gi heller inntrykk av at du leter etter relevante stillinger for den utdanningen du nå har. Arbeidsgiver vet nå hva du er god for, om du er til å stole på osv. Så de må altså være på pletten før noen andre snapper deg opp. Du må selv velge hvor hardt du skal kjøre på dette, alt etter arbeidsmarkedet der du er, ditt kjennskap til sjefen og fremtidsplaner for bedriften, og hva du tror kommer til å stå på attesten i etterkant. Men ikke gå for second best. Anonymkode: ad03c...815 Huff ja, sannheten er vel at jeg ikke føler meg helt "klar" for høyere stilling med mye ansvar helt ennå, og at jeg faktisk har lyst til å jobbe i hvert fall et år til på gulvet, for å tilegne meg flere praktiske ferdigheter. Har hørt fra flere kanter at det er en stor fordel med praktisk erfaring når man skal ta steget opp i en ingeniørstilling, og at det kan gjøre en ganske ettertraktet, men det er ikke det som er utslagsgivende heller. Håpet er jo å stige i gradene i bedriften jeg jobber i ganske kjapt etter det. Saken er at det er denne bedriften jeg aller helst vil jobbe i av både praktiske og faktisk litt sentimentale grunner, og da tør jeg ikke å stå alt for hardt på krava heller i frykt for at jeg ikke får noe jobb videre der, selv om jeg selvsagt er bevisst på rettighetene mine osv. En ting til, bør jeg ha med siste karakterutskrift om de skulle ønske å se det, eller er det rart? Anonymkode: 6b411...4fb
Summeer Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 Karakterer spør de etter om de ønsker å se dem. Uproblematisk å ta de med. Har de tatt initiativ til denne praten, eller har du? Jeg hadde vært åpen om å ville ønske å jobbe praktisk i starten av arbeidslivet. Kanskje de kan ha en kombinasjon til deg?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 Summeer skrev (13 minutter siden): Karakterer spør de etter om de ønsker å se dem. Uproblematisk å ta de med. Har de tatt initiativ til denne praten, eller har du? Jeg hadde vært åpen om å ville ønske å jobbe praktisk i starten av arbeidslivet. Kanskje de kan ha en kombinasjon til deg? Får ha de med i innerlomma da, hehe. Det er jeg som tar initiativ til praten. De er generelt dårlige til å ta initiativ, men de setter tilsynelatende pris på å ha oss unge og nyutdannede der uansett, siden de fleste som har jobbet der tidligere får jobb etter fullført utdanning når de spør. De jeg vet om har fått høyere stillinger enten med en gang de starter opp etter studiene, eller innen et års tid etterpå. Sånn sett burde jo sjansene være gode, men man kan jo aldri vite. En kombinasjon ville vært helt fantastisk og ville vært helt ideelt for meg som blir litt småsprø av å sitte stille på kontor hele dagen, men de har ikke så veldig mange av de stillingene, så det ville vært veldig flaks. Tror du har rett i at jeg burde være åpen om at jeg har et ønske om å jobbe praktisk, i hvert fall i begynnelsen. Anonymkode: 6b411...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå