mjaus Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Siden hvite ikke kan parodiere en svart person, siden da er det "blackface" Vil det si at ingen komikere får lov å parodiere folk utenfor sin egen rase?
Druid Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 mjaus skrev (13 minutter siden): Siden hvite ikke kan parodiere en svart person, siden da er det "blackface" Vil det si at ingen komikere får lov å parodiere folk utenfor sin egen rase? Blackface er ett helt eget problemspekter. Strengt tatt kan du ikke parodiere svarte med blackface. det er derfor Tropic Thunder fungerer. Parodier er typisk ikke trakaserende. 2
mjaus Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2021 Druid skrev (22 timer siden): Blackface er ett helt eget problemspekter. Strengt tatt kan du ikke parodiere svarte med blackface. det er derfor Tropic Thunder fungerer. Parodier er typisk ikke trakaserende. Generelt sett. Jeg mener at man skal være litt forsiktig hva man kaller blackface og ikke, derfor jeg lurer på hva de som mener f.eks espen eckbo karakteren er blackface. Om de da mener at ingen av annen rase kan parodiere eller sminke seg opp til en annen farge om det ikke er latterligjøring av karakteren La oss si en komiker har lyst å parodiere barack obama, er det greit at han får lov å sminke seg lik han? eller er det uaktuelt?
Gjest Nimbus2000 Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 mjaus skrev (På 26.1.2021 den 18.53): Vil det si at ingen komikere får lov å parodiere folk utenfor sin egen rase? Det er ikke et forbud mot slike parodier, men det er vanskelig å få disse parodiene sendt på tv eller større streaming-plattformer. Får se hvor lang tid det går før folk begynner å klage over hvite barn som kler seg ut som utenlandske karakterer. Kanskje ser vi barnehager som nekter hvite barn å kle seg ut som ikke-hvite Disney-prinsesser? Siv Jensen ble kritisert for å kle seg ut som indianer på en kostymefest. Vil hvite barn bli kritisert for å kle seg ut som indianere?
Tanuki Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 On 1/28/2021 at 3:14 AM, Nimbus2000 said: Det er ikke et forbud mot slike parodier, men det er vanskelig å få disse parodiene sendt på tv eller større streaming-plattformer. Får se hvor lang tid det går før folk begynner å klage over hvite barn som kler seg ut som utenlandske karakterer. Kanskje ser vi barnehager som nekter hvite barn å kle seg ut som ikke-hvite Disney-prinsesser? Siv Jensen ble kritisert for å kle seg ut som indianer på en kostymefest. Vil hvite barn bli kritisert for å kle seg ut som indianere? Jeg mener at det blir noe annet, at en kler seg ut som en spesifikk karakter, f.eks Pocahontas, Jasmin etc. Trenger ikke sminke huden brun for det. Problemet med indianerkostymer, blackface etc. er historien som ligger bak, som voksen ville jeg aldri funnet på å kle meg ut som en indianer, men at lille hvite Kari vil kle seg ut som Mulan eller Pocahontas har jeg ingenting i mot. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå