AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Man ser det stadig vekk på sosiale medier når det har hendt en dødsulykke. Folk deler navn på den avdøde, noen ganger kanskje bare en time etter ulykken. I alle fall lenge før navnet er blitt offentliggjort eller bekreftet av politiet. I ekstreme tilfeller er det til og med opprettet Spleis til de etterlatte, som spres på nett før ting er offentlig. Meningen er sikkert god, men er ikke dette veldig tankeløst? Anonymkode: ce08e...6d9
Bøtteballetten Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Det er en uting. Det er pårørende som har sett info om ulykken på sosiale medier. Sånn skal det ikke være. Det bør meddeles på en mer skånsom måte. Endret 26. januar 2021 av Bøtteballetten 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Hvis du tenker på den isulykken som var i natt, så visste alle som kjenner til den isbana hvem som er ute der og pusser isen midt på natta. Inkludert de etterlatte. Når det gjelder bilulykker og slike ting er det en skikkelig uting at folk publiserer på face før det har blitt offentlig hvem som har forulykket. Anonymkode: ca7a5...89f 1
Pinkee Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Det er det evindelige jaget etter klikk! Om å gjøre å være den første som publiserer, uten hensyn og tanke for pårørende, bare man selv får oppmerksomhet! 2
solmåneogstjerner Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Selvsagt helt uakseptabelt. Unntaket er når det er de aller nærmeste som legger det ut selv, i samråd med de andre nærmeste. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Det er en forbanna jævla uting! Venninnen min måtte lese om sin tantes død på facebook fordi telefondekning var dårlig der hun var og hun hadde wifi tilgjengelig. Da hadde ikke tanten vært død mer enn 30 min kanskje. Slektningene jobbet overtid for å kontakte hverandre over telefon. Anonymkode: 6f6d7...c93
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Forferdelig uting. Politiet har varslingsrutiner som de skal få tid til å gjennomføre. Dødsbudskap skal leveres av prest, kanskje kriseteam skal inn å bidra. Folk som sprer slikt er sensasjonslystne gribber. Anonymkode: 45d27...8db
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Det er forferdelig. Tenk på de pårørende som brått ser navnet på en av sine kjære som avdød på sosiale medier De får jo heller ikke vite noe før politiet har fått bekreftet identiteten. Man skal ALDRI gå ut med slik informasjon får det står i avisen. Dersom det står i avisen er det bekreftet av politiet, de pårørende er informerte og har godkjent av navnet på den avdøde kommer på trykk Anonymkode: 52c73...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis du tenker på den isulykken som var i natt, så visste alle som kjenner til den isbana hvem som er ute der og pusser isen midt på natta. Inkludert de etterlatte. Når det gjelder bilulykker og slike ting er det en skikkelig uting at folk publiserer på face før det har blitt offentlig hvem som har forulykket. Anonymkode: ca7a5...89f Det var den ulykken du nevner som gjorde at jeg tenkte på det igjen. I dette tilfellet var det litt rart at politiet ventet så lenge som til i dag tidlig med å offentliggjøre navnet, for som du sier: alle visste det jo likevel, inkludert etterlatte etter det jeg har forstått. Navnet hadde sirkulert på Facebook i nærmere ett døgn allerede. Første gang jeg fikk opp noe på feeden min var ved lunsjtider i går, og da hadde nyheten gått gjennom flere ledd, for jeg er verken lokalbefolkning eller i bil- og motormiljøet selv. Men denne saken fikk meg til å tenke på flere alvorlige trafikk- og arbeidsulykker hvor ting har blitt spredt på nett før navnene er offentlige. Jeg har bekjente som har sett via sosiale medier at slektninger har dødd i trafikkulykker bare fordi det finnes sensasjonslystne idioter der ute som vil være først med å fortelle at de vet noe. 😠 Anonymkode: ce08e...6d9
Honey Dew Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Stygt. Det er familien som skal ha meldingen først. Ikke via rykter og sladder.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Lokalt her pleier det å spre seg innen få minutter. Flere ganger har uvitende slektninger fått kondolansemeldinger (gjerne med bilder) på some noen minutter etter ulykken har skjedd. Det er vel noe en må regne med i disse dager, egentlig. Anonymkode: 41983...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå