Gå til innhold

Hvordan Skaffe Relevant Praksis som Siv.ing-student?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden 4.året på sivilingeniørstudier på NTNU i Trondheim, og vi har krav om å gjennomføre 6 uker faglig relevant praksis i arbeidslivet i løpet av studiet. Dessverre så er det jo slik at mer eller mindre alle internships og faglig relevante sommerjobber er i Oslo, der jeg ikke har mulighet til å jobbe. Lurer derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan skaffe meg faglig relevant praksis? Foreløpig har jeg søkt på det jeg kan finne av internships i Trondheim, men veldig mye av det har jo ekstremt mange søkere og er vanskelig å komme med på.

Anonymkode: 0453d...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker da jeg gikk på NTNU droppet de dette kravet om 6 uker relevant praksis så lenge man i hvertfall kan vise til at man har forsøkt å skaffe seg det. Det holdt å vise frem f.eks. søknadsbrev og CV du har sendt for å forsøke å skaffe deg praksis. Ikke alle klarer å få seg praksis og de har forståelse for dette :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du og hvor bor du? 

Da jeg studerte fikk vi godkjent praksis for ganske mye forskjellig, og slett ikke bare spesialdesignede "studentjobber". Sommerjobber innen industriell produksjon ble godkjent for de aller fleste, og i alle fall hvis jobben hadde snev av faglig relevans. Selv fordypet jeg meg i HMS og miljøfag, og hadde sommerjobb både i park og eiendom i kommunen min og i industrien. 

Anonymkode: 23ae7...32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da jeg studerte fikk vi godkjent praksis for ganske mye forskjellig, og slett ikke bare spesialdesignede "studentjobber". Sommerjobber innen industriell produksjon ble godkjent for de aller fleste, og i alle fall hvis jobben hadde snev av faglig relevans. Selv fordypet jeg meg i HMS og miljøfag, og hadde sommerjobb både i park og eiendom i kommunen min og i industrien. 

Riktig. Prøv f eks vanlig sommerjobb på elkem thamshavn, men fort deg å søke 

Anonymkode: 251cf...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg studerer sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk. Jeg bor i Drammen men kan gjerne også ha sommerjobb i Trondheim.

Vet at Drammen ikke er så langt fra Oslo, men det medfører i praksis 2+ timer reisevei per vei når jeg skal pendle med buss og tog.

Endret av Amonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amonym skrev (4 minutter siden):

Jeg studerer sivilingeniørstudiet i fysikk og matematikk. Jeg bor i Drammen men kan gjerne også ha sommerjobb i Trondheim.

Vet at Drammen ikke er så langt fra Oslo, men det medfører i praksis 2+ timer reisevei per vei når jeg skal pendle med buss og tog.

Velkommen til livet. det handler om prioriteringer. relevant studentjobb eller - 2 t. Til info er det ekstremt mange rundt OSlo som har 2 t reisevei og ikke bare i 6 uker...

Alternativt lei noe kortids rett ved jobben. Da må du prioritere om du vil ha ekstra kostander vs de 2 t ekstra fritid.

Endret av Torelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som ikke hadde hatt relevant sommerjobb ila studiene. Han fikk derimot godkjent de første seks ukene i sin faste stilling etter studiene. Studiet ble vel ikke formelt godkjent før etter dette. Jeg synes ikke 2t reisevei høres avskrekkende ut heller akkurat. 

Anonymkode: 21abc...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale å søke i startups og lignende, masse av sånt i Trondheim. Ikke så bra betalt, men heller ikke så vanskelig å finne noe faglig relevant. Spesielt hvis man kan kode litt. Det er også gjerne jobber som man kan ha på deltid utover semesteret, om man ikke vil ta alle 6 ukene om sommeren. 

Anonymkode: 21abc...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amonym skrev (7 timer siden):

Altså, når du jobber fulltid så har du mulighet til å leie et billig rom i oslo også da om det føles bedre enn pendlingen, det er det de fleste jeg kjenner på studiet (gikk nettopp ut av Nano) som jobbet i Oslo men ikke kom derfra gjorde. 

De fleste "industri" jobber som Elkem, Hydro, Kongsberg osv er stort sett i gok, men er også muligheter, da er det svært billig å leie noe der.

Ellers for fysmattere kan du søke masse spennende i Trondheim også, men her er de fleste fristene allerede ute så du er litt sen der mtp de stedene jeg kjenner til. 

En spennende mulighet man kan ha mellom fjerde og femte er om du finner deg praksis ved NTNU på labben til masterveileder, det er ikke så uvanlig om man har gode karakterer og de er interessert i deg. Kjenner flere av de som senere ble PhD studenter som gjorde praksisen sin som lab.asser over sommeren på NTNU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens vegvesen søker etter folk til sommerjobber over hele landet. Der tilpasser en etter retning og hvor langt en har kommet. 

Anonymkode: 636ce...706

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ble gjort endringer i dette kravet for 4. og 5. klasse under corona, da mange mistet jobb i denne perioden. Anbefaler deg å ta en sjekk, mulig du slipper kravet om «relevant» arbeidserfaring, og kun har behov for 6 uker arbeidserfaring uten relevans.

Ellers er det litt vanskelig å gi tips uten å vite hvilken linje du går. Men dersom du forsøker å ta kontakt, er det mange mindre bedrifter som veldig gjerne ønsker å knytte forbindelser med siving.studenter, det trenger ikke være et av de store konsulentselskapene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...