AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 På jobben min har jeg en god stund opplevd at det er mer å gjøre for meg, og at det til tider kan bli såpass mye at jeg føler jeg ikke får gjort jobben godt nok. Det er kun meg og en til blant 20 ansatte i avdelingen som kan gjøre det jeg gjør, og det har blitt mer arbeidsoppgaver for meg under korona. Nå har den andre sluttet, og vedkommende hadde kun en måneds oppsigelse og er borte om to uker. Jeg jobber i det offentlige, og det tar derfor litt tid før stillingen i det hele tatt er lyst ut. Nå har jeg vært i møte om hvordan vi skal kunne dekke oppgavene fremover. Jeg prøvde å være ærlig på at jeg ikke har så mye mer kapasitet. Da opplever jeg at det blir en forhandling om "du kan kanskje klare det og det..?" mens jeg vet at det i praksis vil balle på seg og bli langt mer enn "bare det og det". Jeg vet ikke hvor mye jeg egentlig har lov til å "nekte" flere oppgaver, men jeg er mest redd for at jeg må gjøre alle oppgaver halvveis istedet for å gjøre min faktiske jobb ordentlig. Bakgrunninfo: Jeg har tidligere vært utbrent delvis pga jobben, og jeg vil ikke havne der igjen. Dette har jeg ikke delt med leder, og det er noen år siden nå (en annen jobb). I det offentlige får du heller ingen belønning ved høyere lønn eller andre goder, så jeg ser ikke helt hva jeg selv skal få igjen for å kjøre meg selv i grøfta. Vet at dette ikke er noen unnskyldning, men det er også ganske tøft å ha masse på jobben når man sitter på hjemmekontor. Tror jeg kobler dårligere av, og har ingen sosiale avtaler som kan distrahere meg. Jeg mener det virkelig ikke er bra for meg å skulle tøye strikken noe lenger nå. Noen tips til hvordan jeg kan legge dette frem for leder? Anonymkode: adcc6...765
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Min erfaring: man må bare si at kapasiteten ikke er der mtp å få skviset mer inn. Det respekteres ikke alltid, men man kan få erklæring fra lege som tilsier at pålagt overtid vil føre til sykemelding. Eneste er at det ikke faller i så god fisk..... Man må bare begynne med et «nei, det klarer jeg dessverre ikke levere på». Jeg har ikke så god erfaring selv med å sette grenser, det ble ofte overprøvd med trusler om mye pålagt overtid osv. Og jeg ble syk 🤷♀️ Men noen ledere respekterer et nei sålenge det kommer to ganger. Man kan også si «dersom jeg skal gjøre dette må noe annet fjernes», men da risikerer man at enkelte ledere gjør nettopp det og fjerner det som er motiverende. Å gjøre ting halvveis må man dog regne med i alle jobber. Men halvveis og konstant dobbelt opp går ikke. Anonymkode: c660b...a27 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring: man må bare si at kapasiteten ikke er der mtp å få skviset mer inn. Det respekteres ikke alltid, men man kan få erklæring fra lege som tilsier at pålagt overtid vil føre til sykemelding. Eneste er at det ikke faller i så god fisk..... Man må bare begynne med et «nei, det klarer jeg dessverre ikke levere på». Jeg har ikke så god erfaring selv med å sette grenser, det ble ofte overprøvd med trusler om mye pålagt overtid osv. Og jeg ble syk 🤷♀️ Men noen ledere respekterer et nei sålenge det kommer to ganger. Man kan også si «dersom jeg skal gjøre dette må noe annet fjernes», men da risikerer man at enkelte ledere gjør nettopp det og fjerner det som er motiverende. Å gjøre ting halvveis må man dog regne med i alle jobber. Men halvveis og konstant dobbelt opp går ikke. Anonymkode: c660b...a27 Takk for svar, ser vi tenker ganske likt. Jeg har opplevd det i flere jobber, jeg har høy kapasitet og får gjort mye, men jeg kan også til tider bli for sliten fordi det går for langt. Er fremdeles i 20-årene og har tenkt at det er viktig å stå på, men jeg har skjønt at i det offentlige får man lite uttelling for det, det går bare utover helsa og en selv til slutt. I en jobb hvor jeg sluttet klarte ikke nestemann alle oppgavene, og de måtte gi ca 20 % til en annen. Det tilsvarer jo en hel arbeidsdag per uke. Anonymkode: adcc6...765
Mhmjadda Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Fyll opp kalenderen slik at leder får varsel om møtekollisjon hvis hn prøver å legge til noe. Si nei, dette må vente til..., dette kan jeg ikke ta før xyz, dette har jeg ikke kapasitet til, osv. Vær direkte og tydelig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå