Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noken som har tatt en sånn? Er dei til å stole på?

Anonymkode: 44133...848

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ikke hjemmetest. Blodprøven må sendes til laboratoriet. 

Anonymkode: 7e496...a38

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med "Hjemmetest"? Eneste måten det kan være en "hjemmetest" på, er om du har noen som kan ta blodprøven på deg hjemme..

Mener du sånn kit man får tilsendt? Helsepersonell må ta blodprøven av deg, så med mindre du kjenner noen som kan ta den på deg, må du gå til legen og få tatt den der. 

Og ja, det er nøyaktig den samme blodprøven som tas på sykehus og klinikker, så den er jo selvsagt akkurat like mye til å stole på som til vanlig.. Så lenge du altså får den tatt av helsepersonell, som vet hvordan man tar blodprøver. 

Anonymkode: 8952d...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 16.55):

noken som har tatt en sånn? Er dei til å stole på?

Anonymkode: 44133...848

Ja. De er til å stole på.

Du får tilsendt et kit med instruksjoner, kanyle, blodprøveglass og returembalasje.

Du fyller glassene med blod og sender dem med DHL til en lab i USA, og får svar per telefon og e-post på ca 10 dager.

Hvis du ikke kan å ta blodprøver selv må du lære det, eller finne noen som kan hjelpe deg med det.

0 risiko for barnet, og høy nøyaktighet fra uke 9+0.

Anonymkode: b8f7e...e62

• Liker 2
Skrevet

Nipt test er ikke bare noe man tar seg. Det trengs profesjonell håndtering til å ta blodprøver og ikke minst til å analysere de. Jeg skjønner ikke engang at folk tenker tanken mtp helsa til både seg og sin baby! 

Anonymkode: a3f82...a8f

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nipt test er ikke bare noe man tar seg. Det trengs profesjonell håndtering til å ta blodprøver og ikke minst til å analysere de. Jeg skjønner ikke engang at folk tenker tanken mtp helsa til både seg og sin baby! 

Tror du har misforstått litt hvordan dette fungerer..

Du tar en helt ordinær blodprøve fra armen til mor. 

Glassene (2 stk) med blod sender du med ekspresslevering til en lab i USA. De er ledende i verden og vet definitivt hva de driver med.

Ingen risiko hverken for mor eller barn.

Endret av prt90
  • Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Huh? ....

Anonymkode: fcf51...471

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde det, var ikke så vanskelig å ta en blodprøve, tror jeg har enkle årer å stikke i da, og er ikke redd for sprøyter. Sendte det bare tilbake og fikk raskt svar.

Anonymkode: b16d7...99f

• Liker 1
Skrevet
prt90 skrev (6 timer siden):

Glassene (2 stk) med blod sender du med ekspresslevering til en lab i USA. De er ledende i verden og vet definitivt hva de driver med.

Selvfølgelig er det en risiko. Man kan få infeksjoner ved å ta blodprøver, og det er ikke nødvendigvis så bra for hverken mor el baby i magen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig er det en risiko. Man kan få infeksjoner ved å ta blodprøver, og det er ikke nødvendigvis så bra for hverken mor el baby i magen. 

Det skjønner jeg ikke helt. Man tar mange blodprøver i løpet av graviditeten. Hvorfor er denne annerledes? 

Kanylene som brukes er sterile og om helsepersonell gjør det, hvordan får man infeksjon ?

Anonymkode: 92e86...e74

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, prt90 said:

Glassene (2 stk) med blod sender du med ekspresslevering til en lab i U SA. De er ledende i verden og vet definitivt hva de driver med.

Jeg er ingen fan av denne testen men Kan en ikke sende testen til svergie/Denmark også?

Anonymkode: ed710...1f9

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg ikke helt. Man tar mange blodprøver i løpet av graviditeten. Hvorfor er denne annerledes? 

Kanylene som brukes er sterile og om helsepersonell gjør det, hvordan får man infeksjon ?

Anonymkode: 92e86...e74

Jeg tror vedkommende mener at om du setter blodprøven selv, uten og ha erfaring med og ta blodprøve så er det stor sjangs for infeksjon, da det er viktig at den settes riktig.

• Liker 1
Skrevet

Tok blodprøve hos fastlegen. Fikk beskjed om at jeg ikke bør ta den selv. Man kan få blodforgiftning og alvorlige infeksjoner. 

Anonymkode: 2d195...184

Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ingen fan av denne testen men Kan en ikke sende testen til svergie/Denmark også?

Mulig Sverige, men det er ikke laboratorier i Danmark som gjør analysen, de sendes til USA. Mener at Sverige også bruker laboratorier utenfor landet, så da må testen sendes direkte dit.

Første gang tok jeg testen i Danmark, denne gangen tok jeg blodprøven hos legen min og sendte den med DHL direkte til laboratoriet i USA. 

Anonymkode: 7836b...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mulig Sverige, men det er ikke laboratorier i Danmark som gjør analysen, de sendes til USA. Mener at Sverige også bruker laboratorier utenfor landet, så da må testen sendes direkte dit.

Første gang tok jeg testen i Danmark, denne gangen tok jeg blodprøven hos legen min og sendte den med DHL direkte til laboratoriet i USA. 

Anonymkode: 7836b...cbf

Det er veldig liten forskjell på hjemmetest og ta prøven i Sverige/Danmark. Prøven blir sendt til den samme laben i USA, forskjellen er hvem som postlegger blodprøven :)

Selv om det er ganske lett å ta blodprøver selv så er det nok best å få noen som ha gjort det før til å ta den.

Forøvrig helt sinnsykt at NIPT bare er tilgjengelig for dem med kunnskap og penger. Dette burde alle gravide få tilbud om hos fastlegen.

Anonymkode: b8f7e...e62

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tok blodprøve hos fastlegen. Fikk beskjed om at jeg ikke bør ta den selv. Man kan få blodforgiftning og alvorlige infeksjoner. 

Anonymkode: 2d195...184

Selvfølgelig burde man få tatt blodprøven hos fastlegen. Men det har KRF satt ned foten for.

Men hvis du ikke får tatt blodprøve noe annet sted, så er det tross alt bedre å ta den selv enn å ikke få tatt den i det hele tatt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...