AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Menes det fra starten av ett måltid til starten av det neste, eller fra babyen er ferdig å spise til starten av neste? Jeg trodde først det var feks kl 15, 18, 21 osv, men nå ser jeg at det fort går en time til mating. Da blir det jo i praksis bare 2 timer mellom. Hva har dere andre fått beskjed om? Anonymkode: e36cf...fb7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Nå er det vel IKKE anbefalt å mate etter klokka lenger, med mindre babyen aldri viser misnøye eller tegn til sult. Jeg fikk beskjed fra både jordmoren jeg gikk til i svangerskapet, helsesykepleier som følger opp barnet på helsestasjonen og personalet på barsel om å mate så ofte barnet vil, selv om det akkurat har spist. Morsmelk er lett fordøyelig, så mange nyfødte spiser med svært korte pauser. I tillegg er puppen trygghet og trøst, og man skal gi babyen denne tryggheten og trøsten hvis de trenger det, man skal ikke være redd for at puppen blir babyens "smokk". Selv hadde jeg en baby som hadde mye magevondt og var veldig utrygg når hn ikke lå på puppen de første tre månedene, og jeg fikk beskjed om å bare la babyen få pupp hele tiden. Rundt 3 mnd var babyen plutselig mer trygg og spiste sjeldnere, men mer effektivt. Anonymkode: 45678...2ad 17
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det vel IKKE anbefalt å mate etter klokka lenger, med mindre babyen aldri viser misnøye eller tegn til sult. Jeg fikk beskjed fra både jordmoren jeg gikk til i svangerskapet, helsesykepleier som følger opp barnet på helsestasjonen og personalet på barsel om å mate så ofte barnet vil, selv om det akkurat har spist. Morsmelk er lett fordøyelig, så mange nyfødte spiser med svært korte pauser. I tillegg er puppen trygghet og trøst, og man skal gi babyen denne tryggheten og trøsten hvis de trenger det, man skal ikke være redd for at puppen blir babyens "smokk". Selv hadde jeg en baby som hadde mye magevondt og var veldig utrygg når hn ikke lå på puppen de første tre månedene, og jeg fikk beskjed om å bare la babyen få pupp hele tiden. Rundt 3 mnd var babyen plutselig mer trygg og spiste sjeldnere, men mer effektivt. Anonymkode: 45678...2ad Jeg har fått beskjed av sykehuset om å mate hver tredje time. Gjøres bl.a. med premature, så det blir litt feil å si at det ikke er anbefalt lenger. Ellers stemmer det du sier, for de fleste. Ts Anonymkode: e36cf...fb7 12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fått beskjed av sykehuset om å mate hver tredje time. Gjøres bl.a. med premature, så det blir litt feil å si at det ikke er anbefalt lenger. Ellers stemmer det du sier, for de fleste. Ts Anonymkode: e36cf...fb7 Er babyen din prematur da? Isåfall,burde du jo ha skrevet det i hi... Anonymkode: 00edd...9ca 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Jeg gav med 3 timer imellom. Så hvis måltidet var over 2, så fikk han mat igjen klokken 5. Det tok jo tid å mate, pumpe, sterilisere, han skulle skiftes på, og sove. Så tiden fløy jo. Gjør det du føler for og som passer inn. Anonymkode: 4803f...163 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått beskjed av sykehuset om å mate hver tredje time. Gjøres bl.a. med premature, så det blir litt feil å si at det ikke er anbefalt lenger. Ellers stemmer det du sier, for de fleste. Ts Anonymkode: e36cf...fb7 Jeg fikk også beskjed om det med tre timers intervaller da jeg fikk prematurt barn, selv om det er mange år siden nå. Det løste seg for vår del da, ved at ungen vrælte og ville ha pupp MINST en gang i timen, døgnet rundt.... 😛 Trengte ikke noe alarm eller noe på mobilen for å stå opp og mate om natta, det passet ungen fint selv ved å skrike hver time. Anonymkode: d3435...c1d
Connie80 Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Da ville jeg henvendt meg til sykehuset og spurt mer. Er det en grunn til at de har sagt det ? I såfall blir det best svar om du spør de. Første babyen vår spurte vi mange på sykehuset om hvor ofte jeg skulle amme. Ingen ville gi noe svar - babyer er forskjellige og man må se på signalene babyen gir. Til slutt sa en barnepleier ca hver tredje time. Og vi låste oss til det. Selv om babyen gråt så valgte vi å se på klokka 🙈 Etter to uker var vi på vekt-kontroll og babyen hadde gått svakt opp i vekt. Vi fikk beskjed om at 3 timer var altfor lenge, maks 1 1/2 time fra en amming til en neste. Etter kort tid hadde vi en baby som la på seg, var fornøyd og sov bedre. Baby nummer to - vi så aldri på klokka. Han fikk mat da han signaliserte at han ville ha det og han ble ammet hver time, av og til oftere. Han var sommerbaby og det var varmt. 3
Gidavmeg Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er babyen din prematur da? Isåfall,burde du jo ha skrevet det i hi... Anonymkode: 00edd...9ca Hele innlegget handler om at hun skal mate babyen hver 3. Time... ikke generelle anbefalinger. 8
Gidavmeg Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Min skulle ha hvert 3. Time pga medisiner. Da skulle jeg starte hver tredje time og han skulle ha minimum 20 Ml hver gang. Jeg hadde hørt med sykehus/helsestasjon hva som er riktig for ditt barn om du er i tvil. Gratulerer med baby, og lykke til.
Skogkløver Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Med en undervektig baby som gikk dårlig opp i vekt skulle jeg gi hver 3 time, fra start til start. Hun skulle ha 8 måltider i døgnet. Det spilte ingen rolle om mating tok en time (20 min på hver pupp+20 min med kopp/sprøytemating). Følgte vi ikke gjorde annet enn å mate. Etter baby ble 1 mnd kunne vi vente til 3 timer mellom måltidene. Problemet er vel at premature og undervektige barn gjerne er mer trøtt enn andre babyer. Dermed sover de seg gjennom viktige måltid. Etterhvert som vektoppgang er bra nok kan man mate på forespørsel (men skal helst ikke gå mer enn 4-5 timer mellom måltid første mnd). Ring sykehuset eller helsesøster dersom du er usikker 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Hvorfor skal nyfødte premature ha mat så sjelden? Anonymkode: 37fce...517 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Jeg fikk også beskjed om minimum hver 3.time da vi dro hjem fra sykehuset. Pga lav fødselsvekt. Anonymkode: 7d83e...0d9
Kassiopeia8 Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Anbefalningen om hver 3. time er et minstemål. Og særlig hvis barna er premature kan de være så slitne/trøtte at de ikke våkner nok for å få i seg mat, så derfor skal man vekke etter 3 timer. Ellers er det noen babyer som har behov for mat oftere. Min gutt har vært en hurtig spiser, og gjorde seg ferdig med ammingen på 10 minutter fra start. Han ville heller spise oftere, og ville ofte ha etter 1,5-2 timer. Stort sett hver gang han våknet etter dupp. Så du må jo bare se. Jeg ville tenkt hver 3. time som en slags pekepinn, men om babyen din er utilfreds - tilby pupp. 4
IkkeStudentLenger Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Min gikk dårlig opp i vekt, så vi fikk beskjed om å mate hver 2 timer, fra start til start. Det er fryktelig ofte, og ikke vært mulig alltid (jeg vekker ikke baby). Men nå har jeg gått litt bort fra å time det, men gir heller så ofte jeg får til/det ser ut som baby vil ha. Men baby er 3.5 måneder nå, og vekten ser ut til å stabilisere seg på en kurve nå.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er babyen din prematur da? Isåfall,burde du jo ha skrevet det i hi... Anonymkode: 00edd...9ca Hvorfor? Ts spør et enkelt spørsmål, trenger ikke vite at babyen er prematur for å svare. Anonymkode: af91d...346 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 Det er 15, 18, 21 som du sier Anonymkode: 3d8cf...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal nyfødte premature ha mat så sjelden? Anonymkode: 37fce...517 Det er minimum hver 3 time... Anonymkode: 3d8cf...e7d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Sikker på at det ikke er sagt MINST hver tredje time? Det sa de til meg. Min var ikke prematur da, men sugesvak og ganske gul. På grensa til lysbehandling. Jeg fikk beskjed om å amme MINST hver tredje time - altså gjerne oftere, men aldri sjeldnere. Anonymkode: e3989...838 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er minimum hver 3 time... Anonymkode: 3d8cf...e7d Ikke i følge Ts. Hun mener mitt svar (som er første svaret i tråden) ikke stemmer for premature, de skal uansett mates hver tredje time. Jeg syns det høres rart ut at de skal mates sjeldnere enn det som er anbefalt for barn født til termin, men mulig det har med fordøyelsen å gjøre. Jeg vet ikke noe om premature babyer, så jeg skal ikke uttale meg bastant om det. Anonymkode: 45678...2ad 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Jeg fikk og beskjed om det i 2018. Skulle ønske jeg ikke hadde hørt på det, han var utrøstelig og gråt og gråt, med en gang jeg hørte på meg selv og matet for å roe ned, ble han verdens roligste. Får fortsatt vondt inni meg når jeg hører for meg skrikene fra sykehuset, mannen min prøvde å roe han ned mens jeg prøvde å hente meg inn etter fødselen og sove, skulle bare ammet han i søvn så hadde vi fått sove godt alle 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå