Gå til innhold

Forskudd på arv - leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor eier to leiligheter. En hun bor i, og en jeg leier. Begge er nedbetalt. Den jeg leier er tiltenkt at jeg skal få i arv. Jeg er enebarn.

Det jeg lurer på er hvordan denne prosessen foregår? Og jeg lurer også på om at hun har annen gjeld kan sette en stopper for overføringen?

Anonymkode: 7c9ac...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som har greie på dette?

Anonymkode: 7c9ac...1a9

Skrevet

Hun overfører hjemmelen på leiligheten til deg. Siden du er enebarn, dreier det seg om en gave og ikke forskudd på arv. 

Skrevet

Det har ingen betydning at din mor har annen gjeld, så lenge banken ikke har sikkerhet i leiligheten. 

Din mor bare fyller ut og signerer et skjøte (med to vitner) og så overføres leiligheten til deg. 

I noen tilfeller skriver foreldre gavebrev ved overføring av forskudd på arv eller andre større gaver. I et gavebrev kan for eksempel moren din bestemme at leiligheten skal være ditt særeie hvis du skulle gifte deg en gang i fremtiden (eller hvis du er gift). 

• Liker 2
Skrevet

Sjekk med:

Kartverket.no

skatteetaten.no

banken om du skal overta lånet

Anonymkode: 2f7c8...b37

Skrevet

Kan være greit å få gjort det før neste stortingsvalg. Alle på den røde fløyen vil ha tilbake arveavgiften, så det kan for mange føles litt kjedelig å måtte betale 10-15% i skatt. Ihvertfall om man kunne overført eiendommen i forkant gratis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...