Gå til innhold

Hvordan sorterer du klesvask når du bor alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på dette. Hvordan sorterer dere klesvask, dere som bor alene? 

Vanligvis ville jeg sortert slik: 

60 hvit - hvite/lyse truser, sengetøy, håndduk, sokker osv
60 farge - fargede/mørke truser, sengetøy, håndduk, sokker osv
40 hvit - hvite/lyse vanlige plagg som genser og bukse osv
40 farge - fargede/mørke vanlige plagg som genser og bukse osv

Problemet er bare at om man er alene, vil det ta lang tid før man fyller alle disse vaskene helt og man har kanskje ikke nok truser til å fylle en hel maskin selv. Men om man vasker halvfulle maskiner er ikke det særlig miljøvennlig heller. Jeg tørr heller ikke vaske alle klær på 60 grader i tilfelle de krymper eller noe, samtidig føles det litt ekkelt å vaske stringtruser og håndduker osv på bare 40 grader pga bakterier osv. 

Hvordan bruker dere som bor alene å gjøre dette? 

Anonymkode: 14375...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Truser og håndduker går sammen på 60 grader. Har nok skift, og vasker ca 1 gang i uka.

Til det som går på 40 grader har jeg kortprogram og har da samvittighet til å ha mindre i maskina.

Anonymkode: 02fe3...3b6

Skrevet

60 kulørt (alt av håndklær, sengetøy, undikker og sokker)

40 kulørt

40 hvitt

Jeg har ikke nok hvitt til å fylle opp selv når vi nå er fire i huset ;) Men vi har kortprogram på maskinen, og bruker det på halvfulle maskiner. 

Som enslig hadde jeg nok klær til å fylle både 60 og 40 kulørt. Tok gjerne et par uker å samle opp. 

Anonymkode: 33f61...259

Skrevet

Jeg sorterer likt som deg. Jeg vasker håndkler, undertøy og sokker på 60, har nok til å fylle en maskin ca 1 gang i uken (både farget og hvitt). 40 grader vasker jeg også ca. 1 gang per uke. Fyller kanskje ikke maskinen helt opp, men det er veldig sjelden jeg vasker halv maskin. Jeg trener en del, er mye ute og går tur, så det blir som oftest nok klær til å fylle maskinen hver gang. 

Skrevet

40 grader for det som bare tåler 40, og 60 grader for resten. Da har jeg gjort min del, synes jeg. Skille "farget" fra "lyst" - hvor går grensa, og hva med mønstrede tekstiler? Kjøpe og oppbevare to vaskepulverpakker, og det blir vel rester igjen i kammeret? Jeg tror maskinen min bruker kortere tid jo mindre det er i den - men jeg er ikke helt sikker. Jeg har uansett nok av alt til å fylle den opp så godt som hver gang.

Anonymkode: 02453...410

Skrevet

Sorterer kun i farget og hvitt.

Hvitt er håndduker, kopphånduker, sengetøy, kjøkkenfiller, truser, sokker, t-skjorter i bomull, joggebukser i bomull. Alt dette går på 90. Hvis jeg har en del vanlige klær som er lyse kjører jeg en hvitvask på 60.

Farget tøy går på 60, der går også fargete håndduker, sengetøy, undertøy.

Så har jeg ull på 30.

Jeg fyller opp maskinen og har heller tilpasset det med å kjøpe godt med truser, sokker, t-skjorter, treningstøy, sånn at jeg ikke må vaske fordi jeg er tom for sokker osv. 

Anonymkode: e2f85...e89

Skrevet

Jeg gjør det samme nå som jeg bor med mannen som når jeg bodde alene, forstår ikke helt hvorfor det skal være annerledes :) Jeg må vaske litt oftere nå enn når jeg bodde alene, men ellers likt. Jeg bruker samme vaskemiddel og tøymykner til alt, utenom ull. 

Men:

60 eller 90 vask av sengetøy, koppehåndkler, håndkler, vaskekluter. Varierer hvor skittent noe er, 60 er oftest, 90 iblant.

40 grader maskin med de aller fleste farger, utenom hvit

40 grader maskin hvite klær

Ullprogram for ull

En sjelden gang (noen ganger i året) finvask til silke osv. Ikke ofte jeg bruker slike plagg.

Det er de fire forskjellige vi bruker :) 

Anonymkode: 47f53...ed6

Skrevet

Jeg vasker bukser og gensere, topper ol, på 40 grader, håndklær, truser på 60 grader, og sengetøy og skitne mopper og kluter på 90 grader.

Anonymkode: 8e727...9d5

Skrevet

Alt kjøres på program nr 4, på grunn av perfekt tid, sentrifugering og grader (60). Aner ikke hva det programmet egentlig er for, men det bryr meg midt på ryggen. Tror det er noe fint, ull i gull og diamanter eller hva pokker det står i bruksanvisningen, men som sagt, jeg bryr meg ikke og bruker den til alt. 

Sorterer ganske enkelt;
Håndklær kjøres alene.
Sengetøy alene, fordi det blir for tungt med noe annet og jeg gidder ikke å fiske frem sokker i bunnen av dobbeldynetrekket. 
Hvitt alene, så klart. 
Alt annet som ikke går under det over, kjøres for seg selv.

Før kjørte jeg klær og håndklær sammen, men er dritt lei nuppete klær så nå er de separat. Nå gjør jeg som over, på program nr 4 og håper alt overlever turen i maskinen. 

Gulvmopp vaskes på 90 grader. Når jeg gidder å vaske gulv med bøtte og mopp. Som er sånn typ 10 ganger i året. 

Anonymkode: 1e43a...8c0

Skrevet

Alle klær, uansett hvilket plagg, sammen på 40 grader

Sokker og undertøy på 60 grader

Håndduker, håndkle og tuer på 60 grader

Sengetøy og laken på 60 grader

Ull på ullprogram, 30 grader

Anonymkode: e65b2...cc3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hiver alt skittentøyet inn i maskina etterhvert som det brukes og starter når den er full. Vanlig 40 graders vask. Innimellom, ca annenhver mnd kjører jeg en 90 graders vask med det jeg har av skittentøy som tåler det, for å vedlikeholde maskinen.

Ulltøy legges i kurv og vaskes når det trengs.

Sengetøy vaskes på 60 grader og tas med en gang jeg skifter på senga.

Endret av miztyia
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fyller opp maskinen og har heller tilpasset det med å kjøpe godt med truser, sokker, t-skjorter, treningstøy, sånn at jeg ikke må vaske fordi jeg er tom for sokker osv. 

Jeg også. Jeg har 50 par sokker og 30 undertøy. Som gjør at jeg vasker én full maskin med sokker og undertøy i måneden. 

Har også mange håndduker, håndkle og tuer, som gjør at jeg vasker en maskin med dette også i måneden. 

Så vasker jeg en maskin med klær en gang i uken. 

Og en maskin med sengetøy annenhver uke. 

Ull vasker jeg hver 3. måned. 

Anonymkode: e65b2...cc3

• Liker 1
Skrevet

Sorterer i de fire samme som deg TS.

Jeg sliter litt med å fylle opp 40 hvit/lys. Jeg bruker ikke så mye hvite klesplagg. Tar mange måneder før jeg har en maskin der sikkert :ler:

De andre er null problem å fylle opp.

Det gjør meg ikke noe om det tar lang tid, jeg har god plass til skittentøy og har masse (altfor mye) håndklær, sengetøy, klær og undertøy å ta av så ingenting er savnet imens det ligger i skittentøyskurven. 

Anonymkode: ca576...310

Skrevet

Shit, skal ikke sokker vaskes på ull? Typ jeg vasker alltid sokkene mine på ull (30), men det er noen ganger de ikke føles rene etterpå. Kan ullsokker vaskes på feks 60?

Skrevet

Sorterer kun i 40 og 60 graders vasker. Og 30/håndvask når jeg har. 

Anonymkode: 1c29a...331

Skrevet

Vasker stort sett alt samtidig, på 40. Moderne fargestoffer av grei kvalitet farger ikke av.

Anonymkode: ead52...d72

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sikkert 10+ sorteringer. Bor riktignok med mannen. Men er veldig sjelden vi kjører en full maskin. 

Har maskin av typen som måler og veier tøyet, og beregner dosering og tid. Men er neppe helt miljøvennlig likevel. 

Likevel ønsker jeg at hvitt skal holde seg helhvitt, at skarpe farger av rødt/rosa ikke blir blassere fordi det vaskes med sort. At naturstoffer som bomull ikke vaskes med syntetiske materialer slik at vi unngår nupper, med mer. 

Anonymkode: 678cb...ba1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sikkert 10+ sorteringer. Bor riktignok med mannen. Men er veldig sjelden vi kjører en full maskin. 

Har maskin av typen som måler og veier tøyet, og beregner dosering og tid. Men er neppe helt miljøvennlig likevel. 

Likevel ønsker jeg at hvitt skal holde seg helhvitt, at skarpe farger av rødt/rosa ikke blir blassere fordi det vaskes med sort. At naturstoffer som bomull ikke vaskes med syntetiske materialer slik at vi unngår nupper, med mer. 

Dette er tull å gjøre.

Skrevet

Alle kulørte klær vaskes på 40 grader en gang i uka, fredag eller lørdag. 

Håndklær og undertøy på 60 to gang i mnd. 

Sengetøy på 60 en gang i mnd, og jada ; jeg er vel en gris som ikke skifter oftere men lever godt med det :P 

Ullklær etter ca 3-4 treninger. Ellers luftes de. 

KJører ikke halve maskiner med mindre jeg vasker juleduker eller andre ting det ikke går an å få fylt maskin med. 

Anonymkode: b36e0...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er tull å gjøre.

Synes ikke det. Ser vitsen med hver eneste vask etter for mange nupper, dvaske farger, og mer.... Og tar meg ikke noe ekstra tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...