AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Vi hadde en avtale med svigermor om at hun skulle bo hos oss i perioden mars til juni, for å hjelpe oss med barnepass. Vi må begge tilbake til jobb i mars og vi får ikke barnehageplass før august. Nå sier hun at dette ikke går fordi hennes andre svigerdatter, altså min svigerinne, skal føde sitt andre barn i mai/juni, og hun vil heller være der for henne. Svigermor bor på den andre siden av landet og jobber ikke, denne avtalen ble gjort for 7 måneder siden. Hun foreslo det selv, sa at dette var hennes måte å hjelpe oss på, vi er begge unge og i etableringsfasen så vi er avhengig av jobbene våre for å betjene boliglån og alt annet. Nå sier hun blankt nei,sa dette til oss i januar. Det var da vi fikk vite om graviditeten til svigerinne også. Svigermor bor 5 min unna svoger og svigerinne (mannens bror og kone) og de har uten tvil ett ekstremt nært forhold. Også når svigerinne var gravid sist, for 1,5 år siden så fikk hun masse hjelp både før,etter og under graviditet. Svigermor handler for dem, vasker huset deres og passer barnet deres 24/7. Datteren deres nå 1,5 år har enda ikke begynt i barnehagen fordi svigermor passer henne hver dag. Vi har heldigvis fått ordnet dette,mannen som har den dårligst betalte jobben av oss to, tar permisjon uten lønn frem til juni. Dette innebærer at vi må greie oss på 1 lønn i 3 måneder. Men det overlever vi på ett hvis. Vi har heldigvis en buffer å ta av og med kontantstøtte så vil det gå rundt, men vi er ekstremt sårbare hvis noe uforutsette utgifter dukker opp. For bufferen vil nå bli tømt. Jeg føler at dette var kroken på døra for vårt forhold, svigerinne og svigermor har visst om graviditeten i lang tid. De kunne ha fortalt oss dette før, slik at vi kunne spare opp mer. Kanskje skaffet en barnehageplass i nabokommune. Jeg har tatt dette opp med mannen min, men han mener dette er helt og holdent svigermors valg. Og at dette ikke betyr at hun er mindre glad i oss eller vårt barn. Hvordan hadde dere reagert på dette? Jeg har full forståelse for at svigermor er ett fritt menneske og kan ta sine egne valg. Men jeg føler at hun har virkelig valgt parti her og visst hvem som er viktig for henne. Anonymkode: 8a885...4bd
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Jeg skjønner svigermor helt, jeg. Det er gjerne mer viktig å hjelpe og støtte en med spebarn. Anonymkode: 5fdcf...c46 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Jeg hadde kutta kontakten med henne, om hun var min mor. Totalt uakseptabelt. Anonymkode: ec2f7...e2d 26
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner svigermor helt, jeg. Det er gjerne mer viktig å hjelpe og støtte en med spebarn. Anonymkode: 5fdcf...c46 Et spedbarn er jo mange ganger enklere å ta seg av alene, med mindre det er snakk om kolikk. Anonymkode: ec2f7...e2d 12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et spedbarn er jo mange ganger enklere å ta seg av alene, med mindre det er snakk om kolikk. Anonymkode: ec2f7...e2d Det kommer nok helt an på barnet, du... Jeg hadde langt mer behov for støtte i spebarnstiden enn i ett-årsalderen. Kolikk, store søvnproblemer, ekstremgulping, osv osv. Det var mye, mye tøffere det første halve året, enn det var å være hjemme med en på over året. Vi fikk ikke bhgplass før ungen var 18 mnd, og jobbet da 50% begge to i over 6 mnd. Og det var MYE bedre enn å være hjemme med baby alene... Anonymkode: 5fdcf...c46 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Synes det er veldig dårlig gjort å plutselig trekke seg, ja. Skjønner godt at du føler at dere blur nedprioritert. Anonymkode: b9ba8...0a1 34
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner svigermor helt, jeg. Det er gjerne mer viktig å hjelpe og støtte en med spebarn. Anonymkode: 5fdcf...c46 Men hun har jo ikke spedbarn - fødsel er ikke før i slutten av mai/starten av juni?! Skjønner for så vidt at hun ikke ønsker å flytte (mon ikke det er det som ligger bak?), men det kunne hun jo sagt VELDIG mye tidligere. Om hun ikke sier unnskyld er jeg enig i at det er kroken på døra. For svigerinnen også. PS: det er mange arbeidsløse og studenter uten jobb nå, så kanskje dere kan finne en som kan hjelpe dere noen dager i uken slik at mannen din kan jobbe gradert? Anonymkode: 80fb3...6d8 24
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Jeg tenker at det dere har lært, er at hun ikke er til å stole på. Altså kan hun tilby alt hun vil. Dere kan fra nå av og utover late som om alle planer dere gjør med henne, ikke blir noe av, og heller lage planer med andre. Har dere annen familie i nærheten? Hvis ikke, kan det uansett være greit å bygge seg opp et nettverk der dere bor, så dere har barnevakter og støtteapparat der. Og så får dere bare ta det som et hyggelig besøk hver gang det viser seg at hun dukker opp. Anonymkode: c9790...f0d 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Svigermor henger i stroppen og har hjulpet barna sine i flere år. Nå har dere en avtale om at hun skal bo hjemme hos dere i flere måneder. Kanskje har hun gruet seg litt til det, for hun vil sikkert helst være i sitt eget hjem hun også. Så kanskje det var denne unnskyldningen hun trengte for å si nei til dere, og det å bo borte for å passe barn i flere måneder? Anonymkode: 5f8a7...b57 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at det dere har lært, er at hun ikke er til å stole på. Altså kan hun tilby alt hun vil. Dere kan fra nå av og utover late som om alle planer dere gjør med henne, ikke blir noe av, og heller lage planer med andre. Har dere annen familie i nærheten? Hvis ikke, kan det uansett være greit å bygge seg opp et nettverk der dere bor, så dere har barnevakter og støtteapparat der. Og så får dere bare ta det som et hyggelig besøk hver gang det viser seg at hun dukker opp. Anonymkode: c9790...f0d Det er ikke noe hyggelig i å få besøk av folk som i utgangspunktet driter fullstendig i én. Hun har ikke valgt i spedbarnet - hun kunne jo ha vært der iaf til mai når dette nye barnet kommer til verden? Det er en verden av forskjell på 3 mnd ulønnet og 3 mnd med inntekt for TS og mannen, og hun sier jo faktiske rett ut at hun ikke bryr seg om dette barnebarnet. Hyggelig? Så avgjort ikke. Tilgivelig? Da må det ganske mye til! Anonymkode: 80fb3...6d8 15
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svigermor henger i stroppen og har hjulpet barna sine i flere år. Nå har dere en avtale om at hun skal bo hjemme hos dere i flere måneder. Kanskje har hun gruet seg litt til det, for hun vil sikkert helst være i sitt eget hjem hun også. Så kanskje det var denne unnskyldningen hun trengte for å si nei til dere, og det å bo borte for å passe barn i flere måneder? Anonymkode: 5f8a7...b57 Si nei til? Det var jo svigermor som tilbød seg. Legger man en slik plan er det veldig dårlig å bare trekke seg på den måten. Det får jo konsekvenser for andre. Anonymkode: d7f8c...871 19
Carrot Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Hvis det hadde vært min mor ville jeg blitt såret, hadde det vært min svigermor ville jeg med holdningen til mannen som er beskrevet ikke gjort noe vesen av det men jeg ville slitt med å ha noe varmt forhold til henne. Svigerinnen - vel henne ville jeg nok også vært rimelig kjølig mot rett og slettt fordi hun også garantert visste at svigermor hadde lovet en tin gog så endret det til noe annet.. Mannen hadde jeg nok tatt en prat med og forklart at han må gjerne tro det beste om moren sin men for min del er den døren nå lukket. 13
Ulrikke Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Utrolig dårlig gjort å trekke seg når avtalen har vært gjort 7 måneder i forkant! Og særlig når svigermor omtrent er ferdig med den avtalen når den andre svigerdatteren har termin! Jeg er nok ikke et bedre menneske enn at jeg hadde blitt både frustrert og lei meg i tilsvarende situasjon! Det er jo HELT frivillig å passe barnebarn, men når hun tilbyr seg frivillig og så bryter avtalen kort tid før er jo det en HELT annen setting enn at hun aldri hadde tilbudt seg tenker jeg.... 26
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Ja jeg syns det er dårlig gjort av svigermor å trekke seg når hun har den avtalen med dere. Men viser jo tydelig at hun har tettere bånd til sin andre svigerdatter og sønn enn til dere. Trist at det må skje for da kan dere jo ikke stole på henne. Mitt forhold hadde også blitt kaldt til henne og svigerinnen. Men bra dere har funnet en løsning uten hjelp fra dem når det er sånn. Men skikkelig dårlig gjort av svigermor. Anonymkode: cb548...56b 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde en avtale med svigermor om at hun skulle bo hos oss i perioden mars til juni, for å hjelpe oss med barnepass. Vi må begge tilbake til jobb i mars og vi får ikke barnehageplass før august. Nå sier hun at dette ikke går fordi hennes andre svigerdatter, altså min svigerinne, skal føde sitt andre barn i mai/juni, og hun vil heller være der for henne. Svigermor bor på den andre siden av landet og jobber ikke, denne avtalen ble gjort for 7 måneder siden. Hun foreslo det selv, sa at dette var hennes måte å hjelpe oss på, vi er begge unge og i etableringsfasen så vi er avhengig av jobbene våre for å betjene boliglån og alt annet. Nå sier hun blankt nei,sa dette til oss i januar. Det var da vi fikk vite om graviditeten til svigerinne også. Svigermor bor 5 min unna svoger og svigerinne (mannens bror og kone) og de har uten tvil ett ekstremt nært forhold. Også når svigerinne var gravid sist, for 1,5 år siden så fikk hun masse hjelp både før,etter og under graviditet. Svigermor handler for dem, vasker huset deres og passer barnet deres 24/7. Datteren deres nå 1,5 år har enda ikke begynt i barnehagen fordi svigermor passer henne hver dag. Vi har heldigvis fått ordnet dette,mannen som har den dårligst betalte jobben av oss to, tar permisjon uten lønn frem til juni. Dette innebærer at vi må greie oss på 1 lønn i 3 måneder. Men det overlever vi på ett hvis. Vi har heldigvis en buffer å ta av og med kontantstøtte så vil det gå rundt, men vi er ekstremt sårbare hvis noe uforutsette utgifter dukker opp. For bufferen vil nå bli tømt. Jeg føler at dette var kroken på døra for vårt forhold, svigerinne og svigermor har visst om graviditeten i lang tid. De kunne ha fortalt oss dette før, slik at vi kunne spare opp mer. Kanskje skaffet en barnehageplass i nabokommune. Jeg har tatt dette opp med mannen min, men han mener dette er helt og holdent svigermors valg. Og at dette ikke betyr at hun er mindre glad i oss eller vårt barn. Hvordan hadde dere reagert på dette? Jeg har full forståelse for at svigermor er ett fritt menneske og kan ta sine egne valg. Men jeg føler at hun har virkelig valgt parti her og visst hvem som er viktig for henne. Anonymkode: 8a885...4bd Avtalebrudd er usjarmerende uansett hvordan det oppstår med mindre det Er snakk om dødelig sykdom el veldig klare årsaker innen samme gate. Hun har sikkert tenkt at din svigersøster behøver henne mer fordi det er et barn som skal få søsken? Et barn hun allerede har en relasjon til? Anonymkode: 851d7...073 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 Be om å kun betale renter på boliglånet. Anonymkode: f1516...fb0 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 Hvordan kom denne avtalen på bordet? Hele tre måneder, borte fra eget hjem, eget nettverk, egne interesser... For å være barnevakt hver dag, uten gjenytelse. Uansett hvor hjemmeværende man er, er jo ikke dette noe noen ønsker. At hun sier nei forstår jeg jo. At kommunikasjonen har vært dårlig kan jeg være enig i. Men gjetter på at dette med ny baby føltes som den beste unnskyldningen i en låst situasjon. Anonymkode: 81dec...1d3 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 En avtale er en avtale. Men svigermor burde reforhandlet, og sagt med et barnebarn til på vei så ønsker hun å hjelpe begge familier. Så hun blir hos dere mars-mai og de andre mai-juni. Så får din mann ta ulønnet perm mai-juni. Alle får litt hjelp. Anonymkode: 64a6b...812 7
Gjest theTitanic Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner svigermor helt, jeg. Det er gjerne mer viktig å hjelpe og støtte en med spebarn. Anonymkode: 5fdcf...c46 Kanskje man da skal tenke seg om før man lover noe? Å bryte et slikt løfte er ufint. Det handler ikke om hvem hun valgte å hjelpe, men måten det ble gjort på. Ts hadde en avtale med henne, som hun dumpet for en annen.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #20 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 17.30): Hvordan kom denne avtalen på bordet? Hele tre måneder, borte fra eget hjem, eget nettverk, egne interesser... For å være barnevakt hver dag, uten gjenytelse. Uansett hvor hjemmeværende man er, er jo ikke dette noe noen ønsker. At hun sier nei forstår jeg jo. At kommunikasjonen har vært dårlig kan jeg være enig i. Men gjetter på at dette med ny baby føltes som den beste unnskyldningen i en låst situasjon. Anonymkode: 81dec...1d3 Hun foreslo at hun kunne passe barnet vårt fra mars til juni. Dette var helt og holdent hennes forslag, vi takket ja til det. Må legge til at hun har tidligere, ved flere anledninger, bodd hos oss en måned, på det meste i 6 uker. Hun har en to søstre med familie som bor her vi bor, og har ett nettverk her. Vi er ikke etnisk norske, og det er ganske vanlig i vår kultur å bo sammen med storfamilien Anonymkode: 8a885...4bd 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå