Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er permittert, slik som flere andre her i landet er..

søker aktivt jobber og legger dette i min aktivitetsplan. men den siste tiden har denna veilederen fra nav mast om at jeg deler mine søknader med henne? gikk greit de første gangene, siden jeg tenkte kanskje hun ville komme med litt innspill og forbedring, men nei da, henne vil nærmest ha daglig rapport fra meg. ikke vet jeg hvem henne er heller. vurderer å sende en klage eller ringe hun å få en avklaring på hvorfor hun konstant er etter, og om hun har noe grunnlag for å holde på slikt!

noen andre som har vært opplevd det samme??

Anonymkode: c68b1...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan hun det. Men for all del, klag gjerne på at hun gjør jobben sin. 

Anonymkode: 5d91d...a2e

• Liker 27
Skrevet

Nav kan kreve hva faen de vil. Hvis de vil at du skal spise skosålene dine, så må du gjøre det. 

Anonymkode: 98ab1...3d5

• Liker 8
Skrevet

Hun gjør jo jobben sin. For meg høres det ut du får mer oppfølging enn de fleste andre. NAV har stort fokus på de permitterte nå. 

Anonymkode: 814b0...0ce

• Liker 20
Skrevet (endret)

Vet ikke om de har det på nettsiden sin nå, men for noen år siden hadde NAV en egen jobblogg på innloggingssidene sine. I aktivitetsplanen til arbeidssøkere sto det alltid at man skulle fylle ut jobbloggen. Dette var en oversikt over hvilke stillinger man søkte, og når. Det var også andre ting man kunne fylle ut, f.eks telefonsamtaler man hadde tatt, deltakelse på jobbmesser, kontakt med bemanningsbyråer osv osv. Altså alle aktiviteter som var rettet mot å skaffe seg en jobb. Dette er dokumentasjon du kan bruke overfor NAV for å vise at du er en aktiv jobbsøker. 

Klage? Hvilket klagegrunnlag mener du at du har? Saksbehandleren din skal følge deg opp, og det er det hun gjør. Be henne heller om veiledning. 

Endret av Ullvott
  • Liker 6
Skrevet

Hehe, skal du klage på at du får for mye oppfølging?😅

Anonymkode: 8a81c...cc9

• Liker 17
Skrevet

Sier seg selv at de må ha dokumentert bevis på at du aktivt søker jobber. Ellers så kan du jo skrive en ufattelig dårlig jobbsøknad med vilje, for å unngå å få jobber du kanskje egentlig ikke ønsker. Er man uten jobb og må uti jobb, så må man også søke på det man kan. Du kan ikke velge fra øverste hylle og sitte å vente på den perfekte jobben i 1 år. Du må ta det du får og søk på det du kan søke på, også heller søke på siden om den perfekte mens du er i en midlertidig stilling. Og da må nav ha bevis på at du faktisk søker og at du legger ned en reell innsats. Alle kan lyve og si at de skriver en super søknad og søker på alt de kan, når de egentlig skriver en så dårlig søknad at at arbeidsgiverne vil kaste deg til side uten reell grunn. Eller sier at de ringer bedrifter, når de aldri gjør det osv. Det er med god grunn alt må dokumenteres, så her har du ingenting å klage over og en klage vil du aldri komme noen vei med.  

Anonymkode: 33d12...6ed

• Liker 5
Skrevet

Da jeg gikk ledig lenge nok til å havne på sosialstønad måtte jeg skrive 3 søknader daglig, og legge ved annonse og søknadstekst. Dog, de hadde ikke fått med at det skulle være til relevante stillinger, så i tillegg til de relevante søknader jeg sendte når en relevant stilling ble utlyst, så søkte jeg på en rekke overlege-stillinger, politimester-utlysninger og liknende. Helt klart sløsing med både tid og statens papir siden alle søknader måtte skrives ut og vedlegges søknad. 

Snakk med veilederen din, det må jo være et mål i arbeidet for å finne arbeid, du kan ikke bare søke på alt og alles stillinger. 

Anonymkode: d98d1...3f3

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

søker aktivt jobber og legger dette i min aktivitetsplan. men den siste tiden har denna veilederen fra nav mast om at jeg deler mine søknader med henne? gikk greit de første gangene, siden jeg tenkte kanskje hun ville komme med litt innspill og forbedring, men nei da, henne vil nærmest ha daglig rapport fra meg. ikke vet jeg hvem henne er heller. vurderer å sende en klage eller ringe hun å få en avklaring på hvorfor hun konstant er etter, og om hun har noe grunnlag for å holde på slikt!

Ja de kan Kreve at du er I aktivitet om du skal ha støtte fra nav. medmindre du er syk og din fastlege har gitt legeerklering på det. 

Anonymkode: d3ad2...552

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kan kreve det, og du må følge det. 

• Liker 1
Skrevet

Hei

I og med at alle saker skal behandles individuelt.

Derfor legger jeg ved lenker til forskjellige aktuelle artikler om permittering under Covid-19.

Be om at saksbehandler bekrefter at saksbehandleren er din saksbehandler og hvem vedkommende er, da du gir fra deg opplysninger som er taushetsbelagte, og at du finner det ubehagelig gi opplysninger «ut i det blå» uten å vite konkret hvem som spør og hvem vedkommende faktisk er.  

Dette er lenke til regjerings Meld. St. 33 (2015–2016) Arbeidsrettet oppfølging fra NAV-kontoret

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-33-20152016/id2501017/sec3

Dette er lenke til Navs egen uttalelse om oppfølging

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/oppfolging-fra-nav

Dette er lenke til Navs side om permittering grunnet Covid-19

https://www.nav.no/person/koronaveiviser/

Dette er lenke til regjeringens Mer effektiv saksbehandling i Nav

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mer-effektiv-saksbehandling-i-nav/id2696506/

Når jeg først er i gang med å kopiere inn lenker, tenkte jeg at det kanskje også kunne være aktuelt med en lenke til skatteetaten, i forbindelse med Covid-19

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/arbeidsforholdet/opplysninger-om-arbeidsforholdet/permittering/

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
Skrevet

Kommunikasjonen skjer via aktivitetsplanen din vil jeg tro, og der logger du deg inn med Bank ID og veileder har kun tilgang til å kommunisere med deg om han har tjenestelige behov (tilgangsstyrt), sånn at kommunikasjonssikkerheten bør være god så lenge du har kontroll på BankID’ n din. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da jeg gikk ledig lenge nok til å havne på sosialstønad måtte jeg skrive 3 søknader daglig, og legge ved annonse og søknadstekst. Dog, de hadde ikke fått med at det skulle være til relevante stillinger, så i tillegg til de relevante søknader jeg sendte når en relevant stilling ble utlyst, så søkte jeg på en rekke overlege-stillinger, politimester-utlysninger og liknende. Helt klart sløsing med både tid og statens papir siden alle søknader måtte skrives ut og vedlegges søknad. 

Snakk med veilederen din, det må jo være et mål i arbeidet for å finne arbeid, du kan ikke bare søke på alt og alles stillinger. 

Anonymkode: d98d1...3f3

nettopp. jeg får inttrykk av at hun ikke vil annet enn å kontrollere og kanskje mistenker at jeg ikke er aktiv. d burde holde med å loggføre søknader. d som er rart at hun ikke gir tilbakemelding på hvrfor hun skal se vær søknad jeg  sender. alltså selve søknadene som vedleg må jeg sende på mail itilegg til logg. hvis henne er så opptatt over at jeg sender søknader, hvorfor kan hun heller ikke hjelpe til? via tiltak eller no..

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke et urimelig krav, i forhold til hva de kan kreve. Er det så mye styr å sende kopi av søknadene? 

Skrevet

Er du smart så prøver du å komme deg i jobb fremfor å sitte å klage på nav. Du har vunnet i Lotto ved å bo i Norge og du får alt du trenger for å leve og i tillegg hjelp hvis du er syk. Jeg mener, hvor vanskelig er det å ta litt ansvar og oppføre seg som et voksent menneske som tåler å bli stilt krav til?

Med tanke på hvordan fremtiden ser ut utenfor jobbmarkedet ville skjelvet i buksebeina hvis jeg var deg og gjort det som var nødvendig for å komme i jobb.

Anonymkode: 6e8bc...ffb

• Liker 3
Skrevet
TBergh skrev (18 timer siden):

Be om at saksbehandler bekrefter at saksbehandleren er din saksbehandler og hvem vedkommende er, da du gir fra deg opplysninger som er taushetsbelagte, og at du finner det ubehagelig gi opplysninger «ut i det blå» uten å vite konkret hvem som spør og hvem vedkommende faktisk er.  

Hva mener du egentlig? TS snakker om veilederen sin, som ikke er en saksbehandler. Veileder skal alltid signere med fullt navn i dialogen. 

Anonymkode: ce567...8f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 14.23):

Kapittel 4. Aktivitetskrav, utdanning/opplæring, ulønnet arbeid etc.

0 Endret ved forskrift 3 okt 2003 nr. 1217.

§ 4-1.(aktiv arbeidssøking)

Et medlem som mottar dagpenger skal drive aktiv arbeidssøking eller annen aktivitet for å komme i arbeid, for at medlemmet skal kunne anses som reell arbeidssøker i henhold til folketrygdloven § 4-5 første ledd.

Arbeids- og velferdsetaten og medlemmet avtaler hvilke konkrete aktiviteter medlemmet skal gjennomføre. Dersom enighet om aktivitet ikke oppnås eller når det ellers anses hensiktsmessig, kan Arbeids- og velferdsetaten pålegge medlemmet å gjennomføre nærmere angitt aktivitet.

Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at medlemmet dokumenterer gjennomført aktivitet.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 14.32):

Hun gjør jo jobben sin. For meg høres det ut du får mer oppfølging enn de fleste andre. NAV har stort fokus på de permitterte nå. 

Nei hun gjør ikke jobben sin. Hun er krakilsk og innvaderer privatlivet til TS. Å skrive søknader skal man få gjøre privat. Det nav ofte sier er at veileder tar gjerne imot søknader og kommer med innspill dersom klienten skulle ønske hjelp. De skal ikke kreve å få alle søknadene dine!

Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kapittel 4. Aktivitetskrav, utdanning/opplæring, ulønnet arbeid etc.

0 Endret ved forskrift 3 okt 2003 nr. 1217.

§ 4-1.(aktiv arbeidssøking)

Et medlem som mottar dagpenger skal drive aktiv arbeidssøking eller annen aktivitet for å komme i arbeid, for at medlemmet skal kunne anses som reell arbeidssøker i henhold til folketrygdloven § 4-5 første ledd.

Arbeids- og velferdsetaten og medlemmet avtaler hvilke konkrete aktiviteter medlemmet skal gjennomføre. Dersom enighet om aktivitet ikke oppnås eller når det ellers anses hensiktsmessig, kan Arbeids- og velferdsetaten pålegge medlemmet å gjennomføre nærmere angitt aktivitet.

Arbeids- og velferdsetaten kan kreve at medlemmet dokumenterer gjennomført aktivitet.

Den dokumentasjonen legger man inn i en egen side på nav.no. Den har nav tilgang på. Veilerer skal ikke kreve å se hver bidige søknad man skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...