Gå til innhold

Hva skjer? Annethvert barn med atferdsdiagnose!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig nå, så tror jeg ingenting på at noen er såkalte normale lengre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet nå ikke. Ved å gi barna en diagnose, blir de fortalt at de ikke er som alle andre. Dette skal de forholde seg til resten av livet og det er klart det preger dem negativt.

Det var lettere å bli fortalt og forholde seg til at en bare var en drittunge. Dette vokste de som regel av seg.

Anonymkode: 55e6f...f4d

Det er mange som har blitt diagnostisert med adhd først som voksen, og følt på en sorg over at de ikke visste det da de var barn pga ting kunne blitt vært mye annerledes om de hadde fått tilrettelegging og blitt medisinert tidligere. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
mammamora90 skrev (7 timer siden):

Det er mange som har blitt diagnostisert med adhd først som voksen, og følt på en sorg over at de ikke visste det da de var barn pga ting kunne blitt vært mye annerledes om de hadde fått tilrettelegging og blitt medisinert tidligere. 

Absolutt, men det er også mange som sitter igjen med sorg over å ha blitt feildiagnostisert med en slik diagnose og dermed ikke fått hjelp for sine faktiske problemer. Begge deler er forferdelig. Både det å ikke få diagnosen om man faktisk har den, og det å få den når den er feil og dermed ikke få riktig hjelp. 

Endret av Uatskillelig
Skrevet
O.G. skrev (17 minutter siden):

Skal jeg være helt ærlig nå, så tror jeg ingenting på at noen er såkalte normale lengre.

Fremskrittene i medisinsk vitenskap har nok avskaffet det normale. Eller snarere trengs det en ny diagnose for å gjøre den komplett:

Normal personlighetsforstyrrelse, også forkortet NPF.

Klare symptomer på NPF:

- går på skolen som barn, gjør som læreren sier, og får et sånn passelig OK resultat

- utagerer litt som tenåring, men henter seg inn med årene

- har venner med samme NPF-symptomer

- går på jobb hver dag som voksen selv om vedkommende ikke liker den

- kan holde normale samtaler, fokuserer på small talk i køen foran kaffemaskinen på jobb

- spiser vanlig mat, vet knapt hva glutenfritt eller økologisk er for noe

- småhumrer over mye av det som står på Internett, som her på KG

- har fordommer mot de med andre personlighetsforstyrrelser. Synes f.eks. de med ADHD er litt for gira

Anonymkode: dcd99...a8b

• Liker 1
Skrevet

Det er litt interessant at barn kan bli friske av en psykiatrisk diagnose når foreldrene går på kurs...

Amerikaneren Russel Barkley har utviklet programmet. Ved Folloklinikken på Ski deltok 24 foreldre i en studie. Alle hadde hatt barna inne til utredning ved barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) og samtlige ble beskrevet som svært grenseutprøvende. Studien viser at:* Oppmerksomhetsproblemene til barna ble redusert fra 88 til 57 prosent.* Hyperaktivitet redusert fra 75 til 35 prosent.* I løpet av kurset ble voldsomme konflikter redusert fra 3,5 til 1,2 per 14 dag. * Antall konflikter totalt (95 i snitt) i løpet av to uker, ble halvert i løpet av kursperioden.- Ved kursets slutt viste resultatene at flere av barna ikke lenger fylte kriteriene for ADHD-diagnosen. Foreldre rapporterte også om en reduksjon i antisosial adferdstrekk, sier psykologspesialist Eva Steinbakk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Q4rx/adhd-kurs-virker

Anonymkode: a5f1d...be7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er litt interessant at barn kan bli friske av en psykiatrisk diagnose når foreldrene går på kurs...

Amerikaneren Russel Barkley har utviklet programmet. Ved Folloklinikken på Ski deltok 24 foreldre i en studie. Alle hadde hatt barna inne til utredning ved barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) og samtlige ble beskrevet som svært grenseutprøvende. Studien viser at:* Oppmerksomhetsproblemene til barna ble redusert fra 88 til 57 prosent.* Hyperaktivitet redusert fra 75 til 35 prosent.* I løpet av kurset ble voldsomme konflikter redusert fra 3,5 til 1,2 per 14 dag. * Antall konflikter totalt (95 i snitt) i løpet av to uker, ble halvert i løpet av kursperioden.- Ved kursets slutt viste resultatene at flere av barna ikke lenger fylte kriteriene for ADHD-diagnosen. Foreldre rapporterte også om en reduksjon i antisosial adferdstrekk, sier psykologspesialist Eva Steinbakk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Q4rx/adhd-kurs-virker

Anonymkode: a5f1d...be7

Ja, ikke sant.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du at det er stor sjans for å ende opp som ufør, kriminell eller med ekstra diagnoser hvis man ikke hjelper barna før det er for sent? 

Anonymkode: 87a03...333

Men hva er grunnen til så mange drop outs og ung ufør nå da? Det var noen som falt utenfor før, men syns det bare blir flere og flere. Før ble man bedt om å ta seg sammen. 

Anonymkode: f07e4...9d4

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Folk kan ikke oppdra barn lenger, og da er det godt å ha en diagnose å skylde på.

Samme med lærere. Niesen min fikk brev med hjem om at læreren hennes mente hun hadde ADHD. Viste seg at læreren hadde sendt samme brev hjem til 2/3 av klassen! H*n ikke klarte å holde ro i klasserommet, og da er det greit å skylde på at over halvparten har en diagnose.

Anonymkode: e975b...449

Det skjedde i vår klasse og. Læreren trodde bla at min sønn hadde asbergers. Så meg ikke enig og sa klart i fra til henne at hun var lærer, ikke lege. I år med ny lærer, skjønner ikke læreren hva som skjedde i fjor og min sønn er en av de beste elevene han har. Ikke noe tegn til noe rart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ansvar? Foreldre har ikke ansvar for ADHD eller Asperger. Det er arvelige lidelser. 

Anonymkode: 87a03...333

Tja.... du vet at det er sammenheng mellom adhd og fysisk aktivitet? I studier viser det seg at når man øker barn sitt fysiske aktivitetsnivå, så synker adhd symptomer. Er ikke dette ganske spesielt? I dag er barn mye mindre fysisk aktive, og adhd er økende....

Samfunnet skaper adhd barna i stor grad....

Anonymkode: 81df8...e55

Skrevet

Nå er jo ikke forekomsten av adferdsdiagnoser 50% da. Det er i alle fall helt sikkert.

Anonymkode: 7c53b...a53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det skjedde i vår klasse og. Læreren trodde bla at min sønn hadde asbergers. Så meg ikke enig og sa klart i fra til henne at hun var lærer, ikke lege. I år med ny lærer, skjønner ikke læreren hva som skjedde i fjor og min sønn er en av de beste elevene han har. Ikke noe tegn til noe rart. 

Man kan være en veldig dyktig elev med Asperger også, bare så det er sagt. Men noen lærere er nesten skummelt raske til å anta at det er en diagnose som er årsaken til "avvikende" oppførsel, uten at blant annet syn og hørsel er sjekket , eller å ha vurdert om det er noe i skolemiljøet som kan påvirke barnets adferd...

Anonymkode: 5e31e...fd2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man kan være en veldig dyktig elev med Asperger også, bare så det er sagt. Men noen lærere er nesten skummelt raske til å anta at det er en diagnose som er årsaken til "avvikende" oppførsel, uten at blant annet syn og hørsel er sjekket , eller å ha vurdert om det er noe i skolemiljøet som kan påvirke barnets adferd...

Det er jeg klar over, men jeg har ikke sett noe tegn til asbergers og heller ikke andre venner som jobber med dette. I tillegg er han er god både sosialt og i alle fag. Han er litt spesiell, men som sagt, nå går det mye bedre med ny lærer. Og vi har en mye gladere gutt hjemme. Kanskje det hjalp på humøret å ikke bli overanalysert hver dag på skolen i et år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg klar over, men jeg har ikke sett noe tegn til asbergers og heller ikke andre venner som jobber med dette. I tillegg er han er god både sosialt og i alle fag. Han er litt spesiell, men som sagt, nå går det mye bedre med ny lærer. Og vi har en mye gladere gutt hjemme. Kanskje det hjalp på humøret å ikke bli overanalysert hver dag på skolen i et år. 

Er som sagt enig med deg i at noen lærere er for raske til å trekke konklusjoner. Det drøyeste jeg har hørt, er en vikarlærer som etter et par timer (!) hadde sterke meninger om hvilke diagnoser flere udiagnostiserte elever burde hatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fremskrittene i medisinsk vitenskap har nok avskaffet det normale. Eller snarere trengs det en ny diagnose for å gjøre den komplett:

Normal personlighetsforstyrrelse, også forkortet NPF.

Klare symptomer på NPF:

- går på skolen som barn, gjør som læreren sier, og får et sånn passelig OK resultat

- utagerer litt som tenåring, men henter seg inn med årene

- har venner med samme NPF-symptomer

- går på jobb hver dag som voksen selv om vedkommende ikke liker den

- kan holde normale samtaler, fokuserer på small talk i køen foran kaffemaskinen på jobb

- spiser vanlig mat, vet knapt hva glutenfritt eller økologisk er for noe

- småhumrer over mye av det som står på Internett, som her på KG

- har fordommer mot de med andre personlighetsforstyrrelser. Synes f.eks. de med ADHD er litt for gira

Spot on. 👍🏻

Skrevet

Skal komme med en liten fordom: 

Jeg tror at NOEN barn blir diagnostisert fordi foreldrene ønsker det, fordi de da kan legge ansvaret for at barnet ikke er perfekt på diagnosen. 
Det er et stort press for å være perfekt i våre dager, og foreldre blir dømt etter hvordan barna deres er. Det man ikke tenker på er at barn er forskjellige, og at et barn som utagerer, sliter på skolen etc kan plages av noe annet enn diagnoser. Det kan også hende barnet bare ER sånn. Er ikke sikkert det er foreldrenes feil heller. 
Jeg har flere barn, og de er helt forskjellige. 
Det går fint an å ha spesielle interesser, og ikke være så veldig sosial uten å ha autisme. 
Det går også fint an å være et barn som ikke responderer på vanlig grensesetting, uten å ha ADHD. 
Kan dreie seg om et «autonomt» barn, ifølge Jesper Juul. 
Sier ikke at diagnoser ikke eksisterer, det gjør det selvsagt. Men setter i likhet med ts spørsmålstegn ved at disse diagnosene tydeligvis sitter litt løst, og om det alltid er det beste for barnet å få en diagnose. Det spørs litt hvordan ettertiden vil se på alle disse diagnosene. Time will tell!

Skrevet

Det er mange foreldre som frempresser diagnoser fordi det da utløser rettigheter både økonomisk og praktisk bistand.

Anonymkode: 32ccc...853

• Liker 3
Skrevet
SoWhat? skrev (9 timer siden):

Ingen unger er født drittunger. Og jo, det er alltid noen sitt ansvar om barn sliter eller har uakseptabel oppførsel. Det er visst noen her som må lese om utvikling av både hjerne og annet 🙂 jez da. 

Haha dette er det dummeste jeg har hørt! Så det er foreldrene sin feil at ungen har fått autisme og ikke fungerer mener du?? 

Anonymkode: be644...594

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha dette er det dummeste jeg har hørt! Så det er foreldrene sin feil at ungen har fått autisme og ikke fungerer mener du?? 

Anonymkode: be644...594

Forurensning og dårlige gener er mye av årsaken, ikke foreldres oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet
Helgeline skrev (34 minutter siden):

Skal komme med en liten fordom: 

Jeg tror at NOEN barn blir diagnostisert fordi foreldrene ønsker det, fordi de da kan legge ansvaret for at barnet ikke er perfekt på diagnosen. 
Det er et stort press for å være perfekt i våre dager, og foreldre blir dømt etter hvordan barna deres er. Det man ikke tenker på er at barn er forskjellige, og at et barn som utagerer, sliter på skolen etc kan plages av noe annet enn diagnoser. Det kan også hende barnet bare ER sånn. Er ikke sikkert det er foreldrenes feil heller. 
Jeg har flere barn, og de er helt forskjellige. 
Det går fint an å ha spesielle interesser, og ikke være så veldig sosial uten å ha autisme. 
Det går også fint an å være et barn som ikke responderer på vanlig grensesetting, uten å ha ADHD. 
Kan dreie seg om et «autonomt» barn, ifølge Jesper Juul. 
Sier ikke at diagnoser ikke eksisterer, det gjør det selvsagt. Men setter i likhet med ts spørsmålstegn ved at disse diagnosene tydeligvis sitter litt løst, og om det alltid er det beste for barnet å få en diagnose. Det spørs litt hvordan ettertiden vil se på alle disse diagnosene. Time will tell!

Mener du dette om foreldre til barn innenfor autismespekteret og..?

Anonymkode: adbce...7ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mener du dette om foreldre til barn innenfor autismespekteret og..?

Anonymkode: adbce...7ad

Ja, i noen grad. Snakker om NOEN av de som er diagnostisert med høytfungerende. 
Min påstand er at noen av dem ikke er syke, de er kun «litt spesielle» som vi sa i gamle dager. 
Normalitetsvinduet skrumper mer og mer inn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...