Gå til innhold

Hva skjer? Annethvert barn med atferdsdiagnose!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Uatskillelig skrev (4 minutter siden):

Diagnoser kan være vel så viktige om de er RIKTIGE. Er de feil, så kan de ødelegge barn og ungdom. Mange har blitt feildiagnostisert med ADHD og autismespekterforstyrrelser, så av den grunn er jeg skeptisk til å sette slike diagnoser på barn. Situasjonen kan gå seg til, eller barnet kan ha reaksjoner på belastninger hjemme eller på skolen. Da må barnet få hjelp med de vonde opplevelsene det bærer med seg, ikke bli stemplet med en bokstavdiagnose.

Det er klart diagnostisering har både positive og negative sider.

Men det er også viktig å huske på at slike diagnoser gjør det mulig for medisinske forskere å få innhentet data, og forsket videre på sammenhengene, både rundt årsaker, men hva som er effektiv behandling. Om man skal gå rundt grøten med disse problemene, stiller helsevesenet seg ganske maktesløst overfor utfordringene. Så man må huske den vitenskapelige biten.

Anonymkode: dcd99...a8b

Skrevet

Det samme kan man si om dagens voksne, nærmest annenhver voksen har jo en depresjon/angst diagnose. Noe som slettes ikke var like vanlig for 30 år siden. 

Man skal bare være glad for at alt ikke er like tabu som før og at det er mulig å få hjelp uansett diagnose eller atferdsvansker.

Anonymkode: 909d4...1e1

• Liker 3
Skrevet

Folk kan ikke oppdra barn lenger, og da er det godt å ha en diagnose å skylde på.

Samme med lærere. Niesen min fikk brev med hjem om at læreren hennes mente hun hadde ADHD. Viste seg at læreren hadde sendt samme brev hjem til 2/3 av klassen! H*n ikke klarte å holde ro i klasserommet, og da er det greit å skylde på at over halvparten har en diagnose.

Anonymkode: e975b...449

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er klart diagnostisering har både positive og negative sider.

Men det er også viktig å huske på at slike diagnoser gjør det mulig for medisinske forskere å få innhentet data, og forsket videre på sammenhengene, både rundt årsaker, men hva som er effektiv behandling. Om man skal gå rundt grøten med disse problemene, stiller helsevesenet seg ganske maktesløst overfor utfordringene. Så man må huske den vitenskapelige biten.

Jo, men det jeg sier er at diagnosene må være riktige. Har barnet asperger eller ADHD så er det bra at det blir avdekket, men om barnet er traumatisert så kan en autisme eller adhd-diagnose hindre barnet i å få behandling for traumene fordi psykiatrien lander på at det er medfødt og ikke noe å gjøre. Det er å sende et barn inn i håpløshet. Det er å misforstå barnet. Det er å avvise barnet på dets egentlige behov. Og det gir barnet enda et nytt traume.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hehe, bare en liten kommentar på steiner og montesorri-skolene. Det er veldig mange foreldre som flytter barn som ikke fungerer i vanlig skole dit. Så faktisk vil det være mange flere med diagnoser der

Anonymkode: 01c4d...38b

Men sikker på at de har diagnoser? 

• Liker 1
Skrevet

Du,  Asperger ER autisme. Altså ikke Asperger og autisme. Allerede der begynner kunnskapsnivået ditt å skurre. Særlig med tanke på at du uttaler deg som om dette er noe du kan noe om . La meg forsette. Jeg har vært sammenhengede i arbeidslivet i tolv år og var ikke et stakkarslig problembarn som spyttet og slo rundt. Kognitivt sett ligger jeg på normalen. Alt dette går altså an hvis man bare legger fordommene til side 😊 

Anonymkode: 6f81d...bc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

"Du"? Les en gang til: jeg skrev hva folk kalte ungene i "gamledager" for tredve år siden ;) Og da kalte de voksne ungene som var "vanskelige" for drittunger. 

Jeg var selv en av disse som ble kalt en vanskelig drittunge. Jeg fikk Asperger-diagnosen i en alder av 35. Hele barndommen min på 80-tallet, var jeg stemplet som en vanskelig drittunge, og fikk null hjelp og støtte. 

Mye, mye heller ha fått en diagnose som barn, og fått hjelp og støtte. Nevøen min fikk asperger-diagnosen allerede som syvåring, og der jeg fikk kjeft og straff, får han tilpasset undervisning, støttekontakt, og forståelse. 

Anonymkode: 55460...ee3

Ok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

"Du"? Les en gang til: jeg skrev hva folk kalte ungene i "gamledager" for tredve år siden ;) Og da kalte de voksne ungene som var "vanskelige" for drittunger. 

Jeg var selv en av disse som ble kalt en vanskelig drittunge. Jeg fikk Asperger-diagnosen i en alder av 35. Hele barndommen min på 80-tallet, var jeg stemplet som en vanskelig drittunge, og fikk null hjelp og støtte. 

Mye, mye heller ha fått en diagnose som barn, og fått hjelp og støtte. Nevøen min fikk asperger-diagnosen allerede som syvåring, og der jeg fikk kjeft og straff, får han tilpasset undervisning, støttekontakt, og forståelse. 

Ok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I klassen til min sønn i 7. klasse, så er det 60 elever, og 7 av de elvene har en diagnose. Min sønn er en av de, han har Asperger. Det vil si ca 10% av de, ganske langt unna 50%.

Og før så fikk nesten ingen diagnose, men vi har vel alle vokst opp med både ADHD og Autisme, uten at de hadde diagnosen. Sånn var det da jeg vokste opp. Her er jeg og sikker på at faren til sønnen min og har Asperger. Men han har ikke diagnosen.

Anonymkode: 3e1eb...406

Strengt talt var det faktisk ganske mange. 7 av 60 er såpass høy % at jeg ikke tør å få barn i alle fall.

Anonymkode: 05ad0...168

Skrevet

Før så kunne vi få barn ganske så trygt, det var få barn med autisme, ADHD, Aspergers osv. Vi fikk både to og tre barn, og de var friske stort sett alle sammen. Man kunne forvente friske barn for 30 år siden, men det kan man ikke nå. Nå er man heldig om man får et barn som fungerer som forventet. 

Nå har jo annethvert barn en eller annen diagnose. Jeg ser selv i mitt nærmiljø og blant barnas venner at flere og flere har barn med slike diagnoser. Nå har annethvert hjem et barn med ekstra behov de skal følge opp, og de må i tillegg ha 100% jobb begge to. Og det er mange familier som også har to barn som har ekstra behov. 

Hvordan skal disse familiene klare alt med barna og i tillegg måtte ha 100% jobb?

Anonymkode: 160bf...1e4

Jeg tror det har en sammenheng med at endel mennesker får for mange barn enn det de makter når det er full jobb ved siden av og tidsklemma gjør at man nesten aldri har kvalitetstid sammen. Å ha mange barn er status for mange. Bare se her på KG hvordan det er et must å ha minst 2 barn og helst 3. Og det må for all del ikke være mer enn 2 år aldersforskjell mellom søsken, for da får de jo aldri noe nært forhold... Det kan være ekstremt slitsomt å oppdra barn i så tett alder. Og så har man kanskje en krevende jobb i tillegg. Er det rart folk ikke makter å oppdra og ha tid til egne unger? Mange burde nok nøyd seg med kun ett barn. 

Og så er det påfallende at mange av disse ADHD-barna kommer fra ressurssvake familier med masse søsken og foreldre som for å si det rett ut ikke fremstår som de skarpeste knivene i skuffen. Den type folk har nesten alltid diagnosebarn. Problemet ligger nok heller i oppdragelse og folkeskikk. 

Anonymkode: 4e6f6...8c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det er viktig å finne årsakene, og stoppe dem. Forskning viser at luftforurensning er en sannsynlig årsak, og det viser behovet for effektiv miljøpolitikk. 

ADHD og autisme går ut over den enkelte, men det rammer også samfunnsøkonomien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det har en sammenheng med at endel mennesker får for mange barn enn det de makter når det er full jobb ved siden av og tidsklemma gjør at man nesten aldri har kvalitetstid sammen. Å ha mange barn er status for mange. Bare se her på KG hvordan det er et must å ha minst 2 barn og helst 3. Og det må for all del ikke være mer enn 2 år aldersforskjell mellom søsken, for da får de jo aldri noe nært forhold... Det kan være ekstremt slitsomt å oppdra barn i så tett alder. Og så har man kanskje en krevende jobb i tillegg. Er det rart folk ikke makter å oppdra og ha tid til egne unger? Mange burde nok nøyd seg med kun ett barn. 

Og så er det påfallende at mange av disse ADHD-barna kommer fra ressurssvake familier med masse søsken og foreldre som for å si det rett ut ikke fremstår som de skarpeste knivene i skuffen. Den type folk har nesten alltid diagnosebarn. Problemet ligger nok heller i oppdragelse og folkeskikk. 

Isteden for å skylde på de enkelte foreldre (som sikkert har en del skyld også), burde man fokusere på samfunnet.

Skal befolkningen være stabil, må hver kvinne få gjennomsnittlig 2,1 barn. Å oppmuntre familier til å prioritere jobb over barn er helt feil. Det er samfunnet som må endres og bli mer familievennlig. 

• Liker 2
Skrevet

Du må sjekke statistikken din, det gjelder langt fra så mange barn som du sier.

På 80-tallet var ikke adhd en diagnose, så derfor fikk selvfølgelig ingen den da det ikke var en diagnose enda. Selvsagt hadde barn adhd da, men det visste man ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤦‍♂️

For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. 

Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. 

Dette er som å spytte på de av oss som har barn med diagnoser. INGEN foreldre ønsker å diagnostisere barna sine for moros skyld. Barn får en diagnose for en grunn og ikke fordi verken foreldre eller andre ønsker det. Mulig det er flere diagnostiserte barn nå enn tidligere men det er fordi man har blitt flinkere til å plukke det opp for å gi et tilpasset tilbud utifra de forutsetningene de har.

Anonymkode: adbce...7ad

• Liker 2
Skrevet

🤦‍♂️

For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. 

Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. 

Jeg leste feil. Beklager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet nå ikke. Ved å gi barna en diagnose, blir de fortalt at de ikke er som alle andre. Dette skal de forholde seg til resten av livet og det er klart det preger dem negativt.

Det var lettere å bli fortalt og forholde seg til at en bare var en drittunge. Dette vokste de som regel av seg.

Anonymkode: 55e6f...f4d

Nei. Barn som har bl.a barneautisme o.l får flere ressurser ved å få diagnosen. Mange av barna ville ikke ha fungert optimalt hvis de ikke fikk riktig hjelp.

• Liker 3
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Ingen unger er født drittunger. Og jo, det er alltid noen sitt ansvar om barn sliter eller har uakseptabel oppførsel. Det er visst noen her som må lese om utvikling av både hjerne og annet 🙂 jez da. 

Si meg, mener du at det er foreldrenes skyld at barn har autisme?

• Liker 1
Skrevet

Lenge leve fordommer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Si meg, mener du at det er foreldrenes skyld at barn har autisme?

Det skyldes forurensning, ikke foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 40 år og har ingen diagnose. Men hadde jeg vært barn i dag hadde jeg garantert fått opptil flere....

Anonymkode: 7d371...d22

Det er et uttrykk som sier at: «Hvis du ikke har fått en diagnose, så har ikke legen undersøkt deg godt nok». 
😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...