Gå til innhold

Hva skjer? Annethvert barn med atferdsdiagnose!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er utrolig synd at alle som viser litt individualisme skal stemples. Belastningen med å få og leve med en diagnose er ofte større en den såkalte hjelpen man får. 

Det er for lite å gjøre her i landet. Alle skal ha bacheloer og master, og noe må de bruke det på. Forstå meg i hjel.

Tidlig intervensjon har lenge vært en trend. På tide å evaluere? Hva godt har det ført med seg? 

Anonymkode: 8c7ce...b2f

• Liker 5
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Det trenger ikke å være "lidelser" Slutt å kall alt for fuckings "lidelser"! Slutt å stakkarsligjøre folk, og vis respekt og innsikt. Diagnoser kan være en styrke. 

Og det fins unger som er slitsomme og ufordragelige uten diagnoser. Det er ikke deres feil. Det er foreldrene sine. Det var det jeg prøvde å si. Hvorfor det var vanskelig å forstå vet jeg ikke. 

Nei, det er ikke nødvendigvis foreldrene sin feil, nei.. Herregud... Det er ikke alltid noen sin "feil". Barn er født med ulike personligheter, og blir preget av andre ting enn bare foreldrene. 

Anonymkode: 55460...ee3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barna er feilfrie?

Anonymkode: 55e6f...f4d

På en måte kan man si det 🙂 de er uforskyldt. Det er rette ordet da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke nødvendigvis foreldrene sin feil, nei.. Herregud... Det er ikke alltid noen sin "feil". Barn er født med ulike personligheter, og blir preget av andre ting enn bare foreldrene. 

Ingen unger er født drittunger. Og jo, det er alltid noen sitt ansvar om barn sliter eller har uakseptabel oppførsel. Det er visst noen her som må lese om utvikling av både hjerne og annet 🙂 jez da. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? said:

Det trenger ikke å være "lidelser" Slutt å kall alt for fuckings "lidelser"! Slutt å stakkarsligjøre folk, og vis respekt og innsikt. Diagnoser kan være en styrke.  

Nei, diagnoser er ikke en styrke. De er frustrasjon, maladaptive tilpasningsstrategier og elendig spesialpedagogikk. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De jeg har kjent med diagnoser som fungerte godt var de som fikk god oppfølging fra foreldrene. Og omvendt. 

• Liker 3
Skrevet
n_97 skrev (1 minutt siden):

Nei, diagnoser er ikke en styrke. De er frustrasjon, maladaptive tilpasningsstrategier og elendig spesialpedagogikk. 

Jeg skrev at det *kan* være en styrke. 

Skrevet
SoWhat? skrev (9 minutter siden):

Og det fins unger som er slitsomme og ufordragelige uten diagnoser. Det er ikke deres feil. Det er foreldrene sine. Det var det jeg prøvde å si. Hvorfor det var vanskelig å forstå vet jeg ikke. 

Hva med å roe ned og faktisk svare skikkelig?

• Liker 3
Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Ingen unger er født drittunger. Og jo, det er alltid noen sitt ansvar om barn sliter eller har uakseptabel oppførsel. Det er visst noen her som må lese om utvikling av både hjerne og annet 🙂 jez da. 

"Noen", ja, men ikke nødvendigvis foreldrene sitt ;) Les litt selv, du ;)

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stor sjans er det da? Ta statistikken for de siste 30 år og vis meg denne sjansen?

Fengselsinnsatte med personlighetsforstyrrelser.

Personlighetsforstyrrelser

Flere undersøkelser har funnet langt høyere forekomst av personlighetsforstyrrelser blant fengselsinnsatte enn i generelle befolkningsutvalg. Fazel og Danesh (2002) gjennomgang av en rekke enkeltundersøkelser viste at 65% av mannlige og 42% av kvinnelige innsatte oppfylte kriteriene for en personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 8aaa3...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Noen", ja, men ikke nødvendigvis foreldrene sitt ;) Les litt selv, du ;)

Ok. Jeg tar siste setning til etterretning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med å roe ned og faktisk svare skikkelig?

Jeg svarte vel "skikkelig"?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

🤦‍♂️

For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. 

Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. 

Vel, det er forskning som indikerer at økt utbredelse av ADHD og autisme skyldes at fostre er utsatt for luftforurensning under svangerskapet, og i de tidlige leveårene som barn.

https://www.healtheuropa.eu/could-prenatal-pollution-exposure-be-linked-to-adhd-and-autism/94677/

https://www.scientificamerican.com/article/childrens-attention-deficit-linked-to-air-pollution/

https://www.google.no/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2018/11/19/health/air-pollution-autism-vancouver-study/index.html

Siden stadig mer av befolkningen bor i byer og nær motorveier, virker hypotesen plausibel for å forklare en økning av disse sykdommene.

Jeg tror vi må innse at det moderne livet har alvorlige konsekvenser, og at vi må legge om i en sunnere og mer miljøvennlig retning. 

Anonymkode: dcd99...a8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor stor sjans er det da? Ta statistikken for de siste 30 år og vis meg denne sjansen?

Dette er alment kjent. 

Anonymkode: da400...1ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fengselsinnsatte med personlighetsforstyrrelser.

Personlighetsforstyrrelser

Flere undersøkelser har funnet langt høyere forekomst av personlighetsforstyrrelser blant fengselsinnsatte enn i generelle befolkningsutvalg. Fazel og Danesh (2002) gjennomgang av en rekke enkeltundersøkelser viste at 65% av mannlige og 42% av kvinnelige innsatte oppfylte kriteriene for en personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 8aaa3...21c

Dette er helt ukontroversielt, og godt dokumentert.

Det er også genetiske årsaker bak både disse personlighetsforstyrrelsene og kriminell adferd, som man må være klar over.

Anonymkode: dcd99...a8b

Skrevet
32 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg skjønner heller ikke all denne diagnotiseri gen. At folk fra de er bsrn ikke bare kan få bære i fred for rynkede øyebryn.

Jeg er helt for, selvfølgelig, at de som trenger hjelp får det. Men individualismen er dessverre snart en saga blott som det heter. 

Takk og pris for at Steinerskolen fremdeles har mange elever. Og barnehagene der. Heier mer på alt som er privat. Dessverre på en måte. 

Hehe, bare en liten kommentar på steiner og montesorri-skolene. Det er veldig mange foreldre som flytter barn som ikke fungerer i vanlig skole dit. Så faktisk vil det være mange flere med diagnoser der

Anonymkode: 01c4d...38b

Skrevet (endret)

Diagnoser kan være vel så viktige om de er RIKTIGE. Er de feil, så kan de ødelegge barn og ungdom. Mange har blitt feildiagnostisert med ADHD og autismespekterforstyrrelser, så av den grunn er jeg skeptisk til å sette slike diagnoser på barn. Situasjonen kan gå seg til, eller barnet kan ha reaksjoner på belastninger hjemme eller på skolen. Da må barnet få hjelp med de vonde opplevelsene det bærer med seg, ikke bli stemplet med en bokstavdiagnose.

Endret av Uatskillelig
Skrevet

Jeg fikk en diagnose som barn, som har vært mer til belastning enn til hjelp... Men jeg skal ikke late som om alt fungerte bra "før i tiden" heller... 

Anonymkode: 5e31e...fd2

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
Uatskillelig skrev (2 minutter siden):

Diagnoser kan være vel så viktige om de er RIKTIGE. Er de feil, så kan de ødelegge barn og ungdom. Mange har blitt feildiagnostisert med ADHD og autismespekterforstyrrelser, så av den grunn er jeg skeptisk til å sette slike diagnoser på barn. Situasjonen kan gå seg til, eller barnet kan ha reaksjoner på belastninger hjemme eller på skolen. Da må barnet få hjelp med de vonde opplevelsene det bærer med seg, ikke bli stemplet med en bokstavdiagnose.

Godt sagt! Det kan ligge flere årsaker bak symptomene enn medfødte vansker, og det er viktig at den som utreder ikke er for forutinntatt. 

Anonymkode: 5e31e...fd2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...