AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Før så kunne vi få barn ganske så trygt, det var få barn med autisme, ADHD, Aspergers osv. Vi fikk både to og tre barn, og de var friske stort sett alle sammen. Man kunne forvente friske barn for 30 år siden, men det kan man ikke nå. Nå er man heldig om man får et barn som fungerer som forventet. Nå har jo annethvert barn en eller annen diagnose. Jeg ser selv i mitt nærmiljø og blant barnas venner at flere og flere har barn med slike diagnoser. Nå har annethvert hjem et barn med ekstra behov de skal følge opp, og de må i tillegg ha 100% jobb begge to. Og det er mange familier som også har to barn som har ekstra behov. Hvordan skal disse familiene klare alt med barna og i tillegg måtte ha 100% jobb? Anonymkode: 160bf...1e4 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 26. januar 2021 🤦♂️ For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. Anonymkode: 55460...ee3 52
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 For 30 år siden sa man «de skulle hatt juling!». I dag vet vi heldigvis bedre. Vet du hvor mange av foreldre til barn som utredes for adhd i dag som kjenner seg igjen i barna sine? Men da de selv var barn, var det ingen som fikk hjelp og tilrettelegging. Anonymkode: 87a03...333 18
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Pappa ble selv sendt på internatskole for "umulige" (noter at nesten alle var kriminelle), selv om han egentlig bare hadde ADHD. Det ville ikke forundret meg om noen av hans medelever også hadde samme diagnose, men på den tiden var det aldri snakk om det. Så systemet fanger dem ikke opp, og flere av dem blir kriminelle. Med diagnostisering og tilrettelegging kan dette muligens forhindres. Anonymkode: e7b97...620 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 I klassen til min sønn i 7. klasse, så er det 60 elever, og 7 av de elvene har en diagnose. Min sønn er en av de, han har Asperger. Det vil si ca 10% av de, ganske langt unna 50%. Og før så fikk nesten ingen diagnose, men vi har vel alle vokst opp med både ADHD og Autisme, uten at de hadde diagnosen. Sånn var det da jeg vokste opp. Her er jeg og sikker på at faren til sønnen min og har Asperger. Men han har ikke diagnosen. Anonymkode: 3e1eb...406 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 🤦♂️ For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. Anonymkode: 55460...ee3 Jeg vet nå ikke. Ved å gi barna en diagnose, blir de fortalt at de ikke er som alle andre. Dette skal de forholde seg til resten av livet og det er klart det preger dem negativt. Det var lettere å bli fortalt og forholde seg til at en bare var en drittunge. Dette vokste de som regel av seg. Anonymkode: 55e6f...f4d 13
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For 30 år siden sa man «de skulle hatt juling!». I dag vet vi heldigvis bedre. Vet du hvor mange av foreldre til barn som utredes for adhd i dag som kjenner seg igjen i barna sine? Men da de selv var barn, var det ingen som fikk hjelp og tilrettelegging. Anonymkode: 87a03...333 Tjah. Det er 30 år siden de som var barn da er voksne nå. Gikk det så galt med dem, da? Da skulle vi jo hatt en forferdelig voksengenerasjon nå. I stedet har vi en som pøser barna full av diagnoser vi aldri fikk selv. Go figure. Anonymkode: 55e6f...f4d 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet nå ikke. Ved å gi barna en diagnose, blir de fortalt at de ikke er som alle andre. Dette skal de forholde seg til resten av livet og det er klart det preger dem negativt. Det var lettere å bli fortalt og forholde seg til at en bare var en drittunge. Dette vokste de som regel av seg. Anonymkode: 55e6f...f4d Vet du at det er stor sjans for å ende opp som ufør, kriminell eller med ekstra diagnoser hvis man ikke hjelper barna før det er for sent? Anonymkode: 87a03...333 6
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 🤦♂️ For 30 år siden drev man ikke og diagnostiserte ungene, man kalte dem bare drittunger. Enkelt og greit. Det er ikke flere som faktisk har en lidelse i dag; det er bare det at i dag tester man faktisk ungene og gir dem en diagnose, i stedet for å bare kalle dem drittunger. Anonymkode: 55460...ee3 Øh Drittunger faktisk. Det er foreldre som gjør feil. Ikke barn. Du må jo legge ansvaret der det hører hjemme. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tjah. Det er 30 år siden de som var barn da er voksne nå. Gikk det så galt med dem, da? Da skulle vi jo hatt en forferdelig voksengenerasjon nå. I stedet har vi en som pøser barna full av diagnoser vi aldri fikk selv. Go figure. Anonymkode: 55e6f...f4d Du har jo ikke peiling. Anonymkode: 87a03...333 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Øh Drittunger faktisk. Det er foreldre som gjør feil. Ikke barn. Du må jo legge ansvaret der det hører hjemme. Ansvar? Foreldre har ikke ansvar for ADHD eller Asperger. Det er arvelige lidelser. Anonymkode: 87a03...333 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du at det er stor sjans for å ende opp som ufør, kriminell eller med ekstra diagnoser hvis man ikke hjelper barna før det er for sent? Anonymkode: 87a03...333 Hvor stor sjans er det da? Ta statistikken for de siste 30 år og vis meg denne sjansen? Anonymkode: 55e6f...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har jo ikke peiling. Anonymkode: 87a03...333 Nei, lettere å skrive det enn å svare på det jeg skrev, sant? Anonymkode: 55e6f...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Jeg er 40 år og har ingen diagnose. Men hadde jeg vært barn i dag hadde jeg garantert fått opptil flere.... Anonymkode: 7d371...d22 8
GammelKaktus Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet nå ikke. Ved å gi barna en diagnose, blir de fortalt at de ikke er som alle andre. Dette skal de forholde seg til resten av livet og det er klart det preger dem negativt. Det var lettere å bli fortalt og forholde seg til at en bare var en drittunge. Dette vokste de som regel av seg. Anonymkode: 55e6f...f4d De jeg kjenner som har barn som har diagnoser har vært glad for diagnosen for da har barnet selv forstått hva som er "problemet" hvorfor hen ikke er som de "andre". Det ene barnet er blitt et nytt menneske etter at han fikk vite at han har Aspergers, fått en helt ny selvtillit. Og ene kameraten til guttungen har adhd og han sier at det er kjekt å ikke få like mye kjeft av de voksne lenger for nå vet de at han rett og slett ikke klarer å sitte i ro alt for lenge om gangen så jeg tror at diagnosene kan være et gode for mange. Når det er sagt så er jeg enig i at det er alt for mye diagnostisering, BUP og PPT må bruke alt for mye tid på å si nei til utredninger for det er helt normale barn som blir henvist og man henviser ofte for raskt og for tidlig, men har og forståelse for at man vil "finne" utav ting raskt, tveegget sverd det der. 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Øh Drittunger faktisk. Det er foreldre som gjør feil. Ikke barn. Du må jo legge ansvaret der det hører hjemme. Barna er feilfrie? Anonymkode: 55e6f...f4d 2
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Jeg skjønner heller ikke all denne diagnotiseri gen. At folk fra de er barn ikke bare kan få være i fred for rynkede øyebryn. Jeg er helt for, selvfølgelig, at de som trenger hjelp får det. Men individualismen er dessverre snart en saga blott som det heter. Takk og pris for at Steinerskolen fremdeles har mange elever. Og barnehagene der. Heier mer på alt som er privat. Dessverre på en måte. Endret 26. januar 2021 av SoWhat? 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 For rundt 10-15år siden var det mye lettere å få ekstra hjelp til barna som trenger det, nå skal det mye mer til. Får man en diagnose er kommunen tvunget til å sette inn ressurser på barnet i barnehagen eller på skolen. Anonymkode: 6aae5...306 3
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ansvar? Foreldre har ikke ansvar for ADHD eller Asperger. Det er arvelige lidelser. Anonymkode: 87a03...333 Det trenger ikke å være "lidelser" Slutt å kall alt for fuckings "lidelser"! Slutt å stakkarsligjøre folk, og vis respekt og innsikt. Diagnoser kan være en styrke. Og det fins unger som er slitsomme og ufordragelige uten diagnoser. Det er ikke deres feil. Det er foreldrene sine. Det var det jeg prøvde å si. Hvorfor det var vanskelig å forstå vet jeg ikke. 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 SoWhat? skrev (6 minutter siden): Øh Drittunger faktisk. Det er foreldre som gjør feil. Ikke barn. Du må jo legge ansvaret der det hører hjemme. "Du"? Les en gang til: jeg skrev hva folk kalte ungene i "gamledager" for tredve år siden Og da kalte de voksne ungene som var "vanskelige" for drittunger. Jeg var selv en av disse som ble kalt en vanskelig drittunge. Jeg fikk Asperger-diagnosen i en alder av 35. Hele barndommen min på 80-tallet, var jeg stemplet som en vanskelig drittunge, og fikk null hjelp og støtte. Mye, mye heller ha fått en diagnose som barn, og fått hjelp og støtte. Nevøen min fikk asperger-diagnosen allerede som syvåring, og der jeg fikk kjeft og straff, får han tilpasset undervisning, støttekontakt, og forståelse. Anonymkode: 55460...ee3 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå