AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Har lest en del på kg og jeg ser ofte tråder hvor folk snakker ned småbarnsforeldre som ikke velger bhg for barna sine. I norge er bhg ett tilbud og noe som ikke er obligatorisk, men det er tydelig at det er "tabu" og stigmaliserende ha barna sine hjemme. Jeg selv mener at om foreldrene har råd til og droppe bhg, og leve på 1 inntekt eller at de har Midler nok til og ha barna hjemme, og da prioritere selv og gå ut med sine barn og holde de aktivitet selv, og lærer de opp sosialt selv og gi de en "språkelig utdanning selv før de starter på skolen" ser jeg ingenting I veien for at det er feil. Det må være opp til hver enkelt hva de selv ønsker og tror er best for sitt eget barn. I gamledager gikk ikke barn I bhg men da kvinner startet I jobb ble det mer og mer normalt og sende barna I bhg. Disse menneskene som var hjemme med mor og ikke gikk I bhg hadde sikkert ett fint liv de også. Jeg kjenner selv ett par stykker som har valgt og ha barna sine hjemme og de er aktive og sosiale og har det kjempe bra selvom de ikke går I bhg. Hva er vitsen med og sende barna I bhg om en fks ikke er I jobb? jeg personelig synes det er egoistisk og sende barna I bhg i 8 timer om 1 av foreldrene likevel ikke jobber. Det er egoistiskt. Jeg kan skjønne at barn har behoves for og leke med andre barn men det kan de ha selvom de ikke går I bhg. Det finnes mange andre Kissinger som penger bhg. Det finnes også mange foreldre som velger bort bhg men velger og ikke snakke om det da de er redde for og bli stigmalisert da dette er ett veldig tabu tema. Anonymkode: 1345c...a3e 25
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Mange tror at jorden er flat også, betyr ikke det at det er riktig. Anonymkode: 829ce...94b 15
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Barnehagen anses som en plattform for stimuli, sosialisering og integrering. Spesielt har jeg opplevd debatten som svært betent gjeldende sistnevnte, at mange med innvandrerbakgrunn unnlater å sende barna i barnehage. Det er en arena for språkopplæring og sosialisering på tvers av kulturer, som en del barn dermed kanskje går glipp av. Anonymkode: 8a0d6...68a 31
Lukia Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Jeg jobber i barnehage og har spart opp penger for å gå hjemme med mitt barn. jeg tenker at mange barn har godt av å vente litt med bhg start sånn som ståa er med bemanning i barnehagene nå. 30
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har lest en del på kg og jeg ser ofte tråder hvor folk snakker ned småbarnsforeldre som ikke velger bhg for barna sine. I norge er bhg ett tilbud og noe som ikke er obligatorisk, men det er tydelig at det er "tabu" og stigmaliserende ha barna sine hjemme. Jeg selv mener at om foreldrene har råd til og droppe bhg, og leve på 1 inntekt eller at de har Midler nok til og ha barna hjemme, og da prioritere selv og gå ut med sine barn og holde de aktivitet selv, og lærer de opp sosialt selv og gi de en "språkelig utdanning selv før de starter på skolen" ser jeg ingenting I veien for at det er feil. Det må være opp til hver enkelt hva de selv ønsker og tror er best for sitt eget barn. I gamledager gikk ikke barn I bhg men da kvinner startet I jobb ble det mer og mer normalt og sende barna I bhg. Disse menneskene som var hjemme med mor og ikke gikk I bhg hadde sikkert ett fint liv de også. Jeg kjenner selv ett par stykker som har valgt og ha barna sine hjemme og de er aktive og sosiale og har det kjempe bra selvom de ikke går I bhg. Hva er vitsen med og sende barna I bhg om en fks ikke er I jobb? jeg personelig synes det er egoistisk og sende barna I bhg i 8 timer om 1 av foreldrene likevel ikke jobber. Det er egoistiskt. Jeg kan skjønne at barn har behoves for og leke med andre barn men det kan de ha selvom de ikke går I bhg. Det finnes mange andre Kissinger som penger bhg. Det finnes også mange foreldre som velger bort bhg men velger og ikke snakke om det da de er redde for og bli stigmalisert da dette er ett veldig tabu tema. Anonymkode: 1345c...a3e Ser jeg har skrivd en del feil. Det finnes mange andre løsninger en og sende barna sine i bhg også. åpen bhg eller gå til parker hvor andre småbarnsfamilier går med barna sine. Det finnes mange småbarnsfamilier som velger og ikke sende barna i bhg men de snakker ikke mye om det da de er redde for og bli stigmatisert skulle det stå. Anonymkode: 1345c...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Men du ser jo ned på de som velger å ha barna i barnehagen, er det noe bedre? Kan ikke alle få lov til å gjøre det som passer dem best uten at andre må ytre en mening om det? Anonymkode: aa002...6c3 45
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Mange tror at jorden er flat også, betyr ikke det at det er riktig. Anonymkode: 829ce...94b Ok.. hva er det du mener du bidrar med her? For noen er bhg riktig og for andre ikke. Anonymkode: 1345c...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Men du ser jo ned på de som velger å ha barna i barnehagen, er det noe bedre? Kan ikke alle få lov til å gjøre det som passer dem best uten at andre må ytre en mening om det? Anonymkode: aa002...6c3 Nei det har jeg ikke skrivd.. jeg har skrivd at det er egoistisk og sende barna i 8 timer I bhg om en ikke jobber selv Anonymkode: 1345c...a3e 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: (Slettet en del.) I gamledager gikk ikke barn I bhg men da kvinner startet I jobb ble det mer og mer normalt og sende barna I bhg. Disse menneskene som var hjemme med mor og ikke gikk I bhg hadde sikkert ett fint liv de også. Jeg kjenner selv ett par stykker som har valgt og ha barna sine hjemme og de er aktive og sosiale og har det kjempe bra selvom de ikke går I bhg. Hva er vitsen med og sende barna I bhg om en fks ikke er I jobb? jeg personelig synes det er egoistisk og sende barna I bhg i 8 timer om 1 av foreldrene likevel ikke jobber. Det er egoistiskt. Jeg kan skjønne at barn har behoves for og leke med andre barn men det kan de ha selvom de ikke går I bhg. Det finnes mange andre Kissinger som penger bhg. Det finnes også mange foreldre som velger bort bhg men velger og ikke snakke om det da de er redde for og bli stigmalisert da dette er ett veldig tabu tema. Anonymkode: 1345c...a3e Jo, det var vanlig at barn med hjemeværende mødre gikk i barnehagen. Jeg gjorde det for 50 år siden. Anonymkode: 14b3e...529 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 6 minutter siden, Lukia said: Jeg jobber i barnehage og har spart opp penger for å gå hjemme med mitt barn. jeg tenker at mange barn har godt av å vente litt med bhg start sånn som ståa er med bemanning i barnehagene nå. Det er jeg helt enig i det høres ut som en god plan🙂 Anonymkode: 1345c...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jo, det var vanlig at barn med hjemeværende mødre gikk i barnehagen. Jeg gjorde det for 50 år siden. Anonymkode: 14b3e...529 Ok men det var også normalt og ikke gå i bhg på den tiden. Anonymkode: 1345c...a3e 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser jeg har skrivd en del feil. Det finnes mange andre løsninger en og sende barna sine i bhg også. åpen bhg eller gå til parker hvor andre småbarnsfamilier går med barna sine. Det finnes mange småbarnsfamilier som velger og ikke sende barna i bhg men de snakker ikke mye om det da de er redde for og bli stigmatisert skulle det stå. Anonymkode: 1345c...a3e Heh, du ER klar over at ikke alle steder har åpne barnehager, sant..? Du er klar over at om du går på en lekeplass midt i en arbeisdag, så er det folketomt der? Vi fikk ikke barnehageplass til vårt barn før han var 19 mnd. Og tro meg: Nei, det var IKKE mulig å sosialisere med andre med små barn.. Det var åpen bhg EN dag i uken, og den var såpass langt unna at det var bal å komme seg dit. Det var ingen, absolutt ingen, andre på lekeplassene. Og vi bor et sted med masse blokker og rekkehus, og mange lekeplasser. Anonymkode: 157ea...53a 23
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Vel det vanligste i dag er nok at barn går i barnehagen, særlig de eldre barna. Jeg hadde ikke hatt mine hjemme til skolestart selv om jeg hadde vært hjemmeværende, for rundt her kjenner jeg ingen som er hjemme med så store barn og jeg mener sosial kompetanse og jevnlig lek med andre barn er kjempeviktig. Jeg har selv sett med mine barn hvor viktig det sosiale er, særlig siste året i barnehagen. Det kan bli en tøff overgang til skole om barnet ikke er vant med en annen hverdag enn med mor og far. Dersom det er snakk om 1-2 åringer er det noe annet enn 3-6 åringene. Anonymkode: 511f0...925 8
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Synes "heksejakt" er veldig overdrevet. Tror det er bra for barna å vente til de er i hvert fall 1,5-2 år før de begynner i barnehage, men fra 3-årsalderen bør alle barn gå i barnehage, rett og slett fordi det ikke er noen barn hjemme. Mange undersøkelse viser også at barn som har gått i barnehage er lenger fremme både sosialt og faglig. Det er få, om noen tilbud for barn over spedbarnsalder på dagtid i Norge i dag. Før hadde unger som var hjemme stort sett en haug med andre unger å leke med. Nå må foreldrene være ungenes lekekamerater, fordi det ikke er andre unger hjemme. Det blir ikke det samme, og det er heller ikke "naturlig" at foreldre leker med ungene sine dagen lang. Det var forresten ikke uvanlig at barn av hjemmeværende mødre gikk i barnehage før, i alle fall i byene.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Heh, du ER klar over at ikke alle steder har åpne barnehager, sant..? Du er klar over at om du går på en lekeplass midt i en arbeisdag, så er det folketomt der? Vi fikk ikke barnehageplass til vårt barn før han var 19 mnd. Og tro meg: Nei, det var IKKE mulig å sosialisere med andre med små barn.. Det var åpen bhg EN dag i uken, og den var såpass langt unna at det var bal å komme seg dit. Det var ingen, absolutt ingen, andre på lekeplassene. Og vi bor et sted med masse blokker og rekkehus, og mange lekeplasser. Anonymkode: 157ea...53a Ok da var du veldig uheldig der da. Men de fleste steder har «familie barnehager» det er masse mor og barn kan gjøre sammen også, og om barnet har søsken fks så kan barna leke sammen. Nå er ikke denne tråden laget for og snakke ned foreldre som sender barna sine i bhg men for og gi ett budskap om at barn som også ikke går i bhg også kan ha det fint uten og gå i bhg.🙂 jeg ser ofte veldig mange stygge tråder her inne hvor folk sier at foreldre som ikke sender barna sine ikke er gode foreldre og bør bli meldt til bv osv og det synes jeg ikke er greit og sitte på ett forum og skrive. Det er en av tingene som gjør det tabu for småbarnsfamilier som velger anderledes og snakke om det nettopp fordi det er så masse fordommer mot foreldre som velger og ha barna hjemme. Anonymkode: 1345c...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Det var forresten ikke uvanlig at barn av hjemmeværende mødre gikk i barnehage før, i alle fall i byene. Eller i såkalt barnepark - de var mye vanligere før. Dvs ungene var ute og lekte i noen timer i barneparken, parkene var ikke laget for å være inne. Barneparken kunne være åpen fra f.eks 10 til 14. Sånn at husmødrene fikk noen timer fri fra barnepass til andre ting og gjøre ærender i byen kanskje osv. Anonymkode: 6906b...440 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok da var du veldig uheldig der da. Men de fleste steder har «familie barnehager» det er masse mor og barn kan gjøre sammen også, og om barnet har søsken fks så kan barna leke sammen. Nå er ikke denne tråden laget for og snakke ned foreldre som sender barna sine i bhg men for og gi ett budskap om at barn som også ikke går i bhg også kan ha det fint uten og gå i bhg.🙂 jeg ser ofte veldig mange stygge tråder her inne hvor folk sier at foreldre som ikke sender barna sine ikke er gode foreldre og bør bli meldt til bv osv og det synes jeg ikke er greit og sitte på ett forum og skrive. Det er en av tingene som gjør det tabu for småbarnsfamilier som velger anderledes og snakke om det nettopp fordi det er så masse fordommer mot foreldre som velger og ha barna hjemme. Anonymkode: 1345c...a3e Tips: avsnitt.. Nei, "de fleste steder" har faktisk ikke det. Nå aner jeg ikke hvor du bor, men det høres ut som om du bor på det sentrale østland et sted. Det er mange, mange steder som ikke har noen som helst tilbud til dem som er hjemme med småbarn på dagtid. Interessant at det er "Mor og barn", ikke far? Det var ikke "masse" vi kunne finne på, nei. Det var turer i nærområdet, leke alene på lekeplass, leke alene inne, og tro meg, det var drepende kjedelig. Og det løser ikke det at barnet da ikke fikk øvd seg på sosialt samvær med andre. Å gå alene hjemme med mor/far hele dagen, er ikke det samme som å få være i barnehage og lære seg sosiale koder sammen med andre barn. Ikke alle har søsken heller, vet du. Anonymkode: 157ea...53a 15
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Det som er poenget her er jo egentlig at for å ha en velferdsstat er vi avhengig av at folk jobber og betaler skatt. Hvis folk går hjemme er det ikke noe verdiskapning, ergo ingen penger i kassa. Får lage et opplegg som i Sveits der det er null skatt men brukerbetaling på absolutt alt, selv et hull i veien må man betale for å få laget. Da kan man gå hjemme og merke hva man faktisk koster samfunnet. Anonymkode: a4aa2...059 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 1 minutt siden, Anonymus Notarius said: Synes "heksejakt" er veldig overdrevet. Tror det er bra for barna å vente til de er i hvert fall 1,5-2 år før de begynner i barnehage, men fra 3-årsalderen bør alle barn gå i barnehage, rett og slett fordi det ikke er noen barn hjemme. Mange undersøkelse viser også at barn som har gått i barnehage er lenger fremme både sosialt og faglig. Det er få, om noen tilbud for barn over spedbarnsalder på dagtid i Norge i dag. Før hadde unger som var hjemme stort sett en haug med andre unger å leke med. Nå må foreldrene være ungenes lekekamerater, fordi det ikke er andre unger hjemme. Det blir ikke det samme, og det er heller ikke "naturlig" at foreldre leker med ungene sine dagen lang. Det var forresten ikke uvanlig at barn av hjemmeværende mødre gikk i barnehage før, i alle fall i byene. Om du tar en titt på kg så er ikke heksejakt og overdrive nei. Jeg vet om mange foreldre som ikke sender i bhg men de «skjuler seg ofte» da de er redde for og bli stigmatisert. Jeg synes det er kjempe fint at noen foreldre orker og gidder og ta seg bedre tid til og være en større del av sitt barns liv og ta med barnet/barna sine ut og leke bake boller tegne sammen lese sammen gå på turer sammen osv har masse respekt for de! Samtidig har jeg respekt for barnefamilier som sender barna i bhg og jobber men jeg synes det er trist at bhg nesten har blitt en slags «frivellig tvang» altså det er ikke obligatorisk men velger du det bort blir en stigmatisert. Anonymkode: 1345c...a3e 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller i såkalt barnepark - de var mye vanligere før. Dvs ungene var ute og lekte i noen timer i barneparken, parkene var ikke laget for å være inne. Barneparken kunne være åpen fra f.eks 10 til 14. Sånn at husmødrene fikk noen timer fri fra barnepass til andre ting og gjøre ærender i byen kanskje osv. Anonymkode: 6906b...440 Stemmer. Men disse finnes ikke lenger. Hjemmeværende barn har derfor ingen tilbud på dagtid. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du tar en titt på kg så er ikke heksejakt og overdrive nei. Jeg vet om mange foreldre som ikke sender i bhg men de «skjuler seg ofte» da de er redde for og bli stigmatisert. Jeg synes det er kjempe fint at noen foreldre orker og gidder og ta seg bedre tid til og være en større del av sitt barns liv og ta med barnet/barna sine ut og leke bake boller tegne sammen lese sammen gå på turer sammen osv har masse respekt for de! Samtidig har jeg respekt for barnefamilier som sender barna i bhg og jobber men jeg synes det er trist at bhg nesten har blitt en slags «frivellig tvang» altså det er ikke obligatorisk men velger du det bort blir en stigmatisert. Anonymkode: 1345c...a3e Det er absolutt ikke mitt inntrykk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå