AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Hei, skriver dette fordi jeg ikke helt klarer legge frykten fra meg... Fødte noen dager før termin. Fostervannet gikk hjemme uten rier, så jeg ble liggende på sykehus i 2 dager før fødselen ble satt i gang. Baby var uvanlig rolig i magen disse dagene, men de fulgte ham på skjermen og han hadde helt normal puls. Så fødselen, alt virket greit de første timene, hadde fått full åpning, men de så på skjermen at hjerterytmen sank i forbindelse med rier. De tok noen blodprøver fra hodet på foster (måle melkesyre eller noe?) og alt virket fortsatt fint. Dog, hjerterytmen sank fortsatt ved rier, på siste blodprøve var det tydelig at alt ikke var i orden, så de måtte hjelpe ungen ut (hastverk på fødestuen - ble dratt ut med vakum). Siste kommentaren fra barnelegen var «kommer han ikke nå, må vi ta keisersnitt». Vel, ungen kom, men var helt slapp / «livløs» de første 5-6 sekundene, før han strakte seg ut og skrek forsiktig. Hadde blitt født med navlestreng rundt kropp og halsen. Nå er han 6 mnd gammel, virker fin og frisk. Veldig glad, smiler og små-prater til alt og alle. Men, også veldig urolig. Beveger seg i ett sett. Snur seg fra rygg til mage, og tilbake. Plukker opp leker, er stødig motorisk sett osv. Men likevel, jeg klarer ikke legge helt fra meg tanken om: kan han ha blitt skadet under fødselen? Kan det være han fikk for lite surstoff eller noe? Når vil man merke dette? Og - viktigst av alt, ved mistanke om dette, ville da sykehuset gitt beskjed om dette til foreldrene? Eller er det noe man bare må finne ut selv? Takk for eventuelle svar ❤️ Anonymkode: 78720...f69
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Ut i fra det du beskriver virker det jo ikke slik. Dette er gjerne noe de er flinke til å fange opp på helsestasjonen også. Jeg hadde vært mer bekymret om barnet virker for rolig, dårlig motorisk osv. Og til slutt, selvfølgelig ville sykehuset gitt beskjed. Det virker veldig dramatisk, men at de blir født med navlestrengen rundt halsen er ikke så uvanlig. For de fleste går det helt fint, heldigvis, så lenge det er god overvåkning. Anonymkode: 155fb...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Jeg kan ikke så mye om dette altså. Men jeg opplevde også at hjerterytmen sank, ungen måtte ut med vakuum og det var på nippet til keisersnitt. Hadde to leger og tre jordmødre inne hos meg. Han hadde navlestrengen to runder rundt halsen og var helt blå da han kom ut. Han er nå verdens mest perfekte toåring som i hvert fall ikke fikk noen varige mén av den dramatiske fødselen Anonymkode: 5cf5d...673 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke så mye om dette altså. Men jeg opplevde også at hjerterytmen sank, ungen måtte ut med vakuum og det var på nippet til keisersnitt. Hadde to leger og tre jordmødre inne hos meg. Han hadde navlestrengen to runder rundt halsen og var helt blå da han kom ut. Han er nå verdens mest perfekte toåring som i hvert fall ikke fikk noen varige mén av den dramatiske fødselen Anonymkode: 5cf5d...673 Ok, takk. Glad han har det bra Det gikk sikkert fint med vår òg, bare syntes det er rart at vi ikke fikk noe info om dette (hvorfor de måtte få ham ut så kjapt osv) etter fødsel, annet enn det som ble sagt mens det pågikk. ❤️ Anonymkode: 78720...f69
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Babyen din høres jo helt normal og frisk ut! Babyer er jo urolige - de skal jo bygge muskler. Jeg vet lite om cp og andre skader, men en person i barnehagen til sønnen min har cp og sitter i rullestol. Dette barnet har ikke kontroll over musklene i blant annet ansiktet. Altså, dette barnet kan ikke smile og jeg tviler også på at barnet bevisst kan rulle fra mage til rygg. Men tenk, dette klarer allerede ditt barn som bare er noen måneder gammelt! Hjelpemidler som vakuum, tang og haste-ks er jo nettopp for slike baby-må-ut-nå-tilfeller. Jeg trodde slike situasjoner oppsto ganske ofte? Ser man samlet på babyer som blir tatt med tang, vakuum eller haste-ks så tror jeg det er en større andel. Ingen av mine to barn har skreket med en gang de kom ut. Nummer en måtte masseres litt i gang og måtte etter hvert ut å ligge under varmt lys. Nummer to svelget mye fostervann så der var det også lite lyd. Dette er to friske barn i dag. Min bror ble født med navlestreng rundt halsen og kom ut helt blå. Han ble lagt i kuvøse. Han er også helt frisk. Hadde sykehuset mistenkt at det var noe galt med babyen din er jeg garantert sikker på at de hadde sagt noe. Min nummer to havnet en tur på nyfødtintensiv-overvåking pga alt fostervannet hun svelget, og jeg var litt oppskaket selv om det var udramatisk. Da jeg skulle dra fra sykehuset forsikret jordmor meg om at alt var bra og hun sa «vi sender kun hjem friske barn». Det er selvfølgelig ikke slik at alle barn er født friske, men med dette tolker jeg det som at sykehuset har et stort ansvar og hvis de mener det kan foreligge noe galt er de pliktig til å gå videre med det. Jeg tror du må prøve å legge dette bak deg. Jeg tror din fødselsopplevelse er vanligere enn du tror. Og du må stole på sykehusets rutiner, og vurderinger som tydeligvis har ment at babyen din er frisk og fin. Jeg ville likevel fortalt dette til helsesøster - kun for din egen skyld. Slik at du kan legge det bak deg. Anonymkode: 8d3cb...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Min hadde ikke navlestrengen rundt halsen, men kom i seteleie slik at hodet må ut fort fordi kroppen kommer ut først og navlestrengen da kommer i klem. Hun hadde fostervann i lungene og trengte pustehjelp de første minuttene av livet. De målte oksygenmetning i blodet hennes flere ganger i løpet av de første timene på barsel, og tok også prøver av navlestrengen, alt for å sjekke om hun hadde fått surstoffmangel under fødselen. (Det hadde hun heldigvis ikke, og har utviklet seg helt normalt siden.) Jeg er sikker på at om sykehuset hadde mistenkt surstoffmangel hos din baby hadde de både utredet det grundig, og opplyst dere om det. Ut ifra det du forteller så høres det ikke sannsynlig ut. Men, det høres ut som om du kunne hatt nytte av å få gått gjennom fødselen din og stilt spørsmål? Siden jeg hadde en komplisert fødsel fikk jeg tilbud om en "debriefing"-samtale noen måneder senere der vi gikk gjennom journalen sammen med legen som forløste, og jeg fikk oppklart en del ting som var mildt sagt tåkete i øyeblikket. Om de har noe slikt tilbud der du bor, så hør om det er mulig? Ellers høres det lurt ut å nevne det for helsesøster, hun kan sikkert berolige deg. Anonymkode: 50d86...145 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Jeg har ikke lest hele tråden, men hjerterytmen sank under fødsel med begge mine (med yngste så ble den faktisk så svak at de greiene man har på magen når de sjekker riene før aktiv fødsel sluttet å registrere pulsen. Den bare droppet helt ned og det begynte å pipe) Yngste hadde også navlestrengen stramt rundt halsen. Begge to er friske og fine i dag Anonymkode: e4e29...209
Arkana Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Det samme skjedde under første fødsel. Mistanke om fosterasfyksi og tangforløsning mens de stod klare til hastesnitt hvis han ikke kom ut da, noe han heldigvis gjorde. Han er i dag en frisk og normal 12-åring. Hvis sønnen din faktisk hadde hatt oksygenmangel ville du fått vite det så du kan slå deg til ro med at alt er som det skal være.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Takk for svar alle sammen! Dette beroliger meg. Mulig jeg virket litt hysterisk i åpningsinnlegget, men når først en tanker har satt seg, så ... :):) Anonymkode: 78720...f69
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Min første fødsel var også nesten identisk med din, satt i gang dag to etter at vannet gikk. Hjerterytmen sank såpass at de måtte få baby ut med en gang. Husker de sa på operasjonssalen at de mistet hjerterytmen hennes. Hun ble tatt med tang, og gråt ikke med en gang hun kom ut. Hun ble sjekket nøye av flere barneleger, og hun kviknet til ganske fort. Jeg fikk samtale med jordmor i etterkant av fødselen, og hos fødselslege etter 6 uker. Fikk svar på mange spørsmål da, og de hadde ingen bekymringer for at babyen skulle ha fått noen skader. Hun har utviklet seg normalt, og hun er i dag en meget aktiv 3 åring som ligger litt foran de andre i bla. språk. Hadde de vært bekymret for barnet ditt, hadde de fulgt dere videre, barnelegene er gode på dette. Er heller ikke helsesøster bekymret ville jeg slått meg til ro med det. Evt kan du jo høre med helsesøster om hun kan henvise deg til sykehuset for en samtale? Anonymkode: b4a44...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #11 Skrevet 30. januar 2021 Barnet mitt fikk surstoffmangel under fødsel, og det ble da nøye fulgt opp. De viktigste indikatorene for surstoffmangel er Apgar og pH. Sjekk pH ut ifra epikrisen for barnet ditt etter fødsel, hvis det ble målt, som det virker som det ble. Det er sjeldent at det er noe problem hvis de ikke har Apgar under 5, mener jeg det er. Eventuelle senskader kan man bruke tid før man merker, men i en alder av 6 måneder vil jeg tro man ville ha begynt å se tegn. Masse lykke til, antagelig har det gått helt fint. ❤️ Anonymkode: 6af89...cc4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 #12 Skrevet 30. januar 2021 Og PS: mannen min ble født med navlestreng rundt halsen og det ble tatt keisersnitt, han fikk ingen skade 😊 Anonymkode: 6af89...cc4
Christina82 Skrevet 30. januar 2021 #13 Skrevet 30. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 13.41): Hei, skriver dette fordi jeg ikke helt klarer legge frykten fra meg... Fødte noen dager før termin. Fostervannet gikk hjemme uten rier, så jeg ble liggende på sykehus i 2 dager før fødselen ble satt i gang. Baby var uvanlig rolig i magen disse dagene, men de fulgte ham på skjermen og han hadde helt normal puls. Så fødselen, alt virket greit de første timene, hadde fått full åpning, men de så på skjermen at hjerterytmen sank i forbindelse med rier. De tok noen blodprøver fra hodet på foster (måle melkesyre eller noe?) og alt virket fortsatt fint. Dog, hjerterytmen sank fortsatt ved rier, på siste blodprøve var det tydelig at alt ikke var i orden, så de måtte hjelpe ungen ut (hastverk på fødestuen - ble dratt ut med vakum). Siste kommentaren fra barnelegen var «kommer han ikke nå, må vi ta keisersnitt». Vel, ungen kom, men var helt slapp / «livløs» de første 5-6 sekundene, før han strakte seg ut og skrek forsiktig. Hadde blitt født med navlestreng rundt kropp og halsen. Nå er han 6 mnd gammel, virker fin og frisk. Veldig glad, smiler og små-prater til alt og alle. Men, også veldig urolig. Beveger seg i ett sett. Snur seg fra rygg til mage, og tilbake. Plukker opp leker, er stødig motorisk sett osv. Men likevel, jeg klarer ikke legge helt fra meg tanken om: kan han ha blitt skadet under fødselen? Kan det være han fikk for lite surstoff eller noe? Når vil man merke dette? Og - viktigst av alt, ved mistanke om dette, ville da sykehuset gitt beskjed om dette til foreldrene? Eller er det noe man bare må finne ut selv? Takk for eventuelle svar ❤️ Anonymkode: 78720...f69 Det du beskriver er akkurat samme fødselshistorie som meg, bortsett fra at det ble ks her og han er 8 uker bare. Håper det går bra, gutten din høres helt normal ut i utviklingen. 🥰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå