Gå til innhold

Feminine gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kommer muligens til å høres litt barnslig ut, men jeg må spørre uansett. 

jeg har skilte foreldre, of har hatt det helt siden jeg var 5. For omtrent 7 år siden møtte min mor stefaren min, og har nå flyttet inn med hverandre. Jeg flyttet ut ifjor, men feirer fortsatt jul med de hvert år. Familien til stefaren min er utrolig hyggelige og jeg her møtt de flere ganger, og jeg får også julegave fra dem, noe jeg har fått i flere år nå. De gir også til min bror, og hvert år gir de ham penger, mens jeg får ett eller annet gavekort på en typisk jente-butikk, selv om de har møtt meg og vet at jeg ikke er særlig jentete av meg. Jeg har også hintet flere ganger om at jeg tremger penger fordi jeg er student, bor i leilighet og sparer opp til en rese til utlandet. Begynner å føle at de alltid gir meg gavekort på en jentete butikk fordi jeg er jente. Later selvsagt som jeg blir glad for gaven uansett, men er kjipt å få en gave jeg aldri kommer til å bruke. Har opplavd slikt før også, bare fordi jeg er jente. Flere som føler at de får gaver de egentlig ikke trenger/ er interessert i, kun fordi de er kvinne?

Anonymkode: 863e7...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tenker sikkert at de ønsker at du skal kunne unne deg noe koselig. Istedenfor å bare være fornuftig. 

Foreldre mine fikk jeg gavekort istedenfor for  penger av i år "får du penger bruker du det på mat, vi ønsker du skal kose deg "

Anonymkode: 25855...465

Skrevet

Det er jo godt ment. Kan du ikke bruke gavekortet til å kjøpe gaver til andre, hvis det ikke er noe for deg der? Det går vel også an å selge gavekort. Eller så kan du prøve å gi veldig konkrete gaveønsker på ting du trenger, feks servise eller shampoo, men man har ikke noe krav på å få en gave man vil ha.

Anonymkode: 6dbe8...017

Skrevet

Jeg ville tatt opp dette via stefar. Og faktisk fortalt han at du kjenner på at du forskjellsbehandles på grunn av kjønn. 
Og bedt han si ifra om dette til sin familie på en fin måte. 
At enten får dere begge kontanter, eller så får begge gavekort på samme nettbutikk. 

Han kan jo forklare dem at selv om du er for høflig til å vise det, så blir du lei deg av å få en gave som tar så lite hensyn til din personlighet og ditt behov. 
(Altså, enten prøver de å fortelle deg at du ikke er bra nok, og du bør forandre deg. Eller så formidler de at de ikke bryr seg om deg og hva du faktisk trenger.) 
Dette er jo ikke engang  gaver gitt med omsorg, det er gaver som formidler helt feil ting. 

Anonymkode: 5216f...5b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tatt opp dette via stefar. Og faktisk fortalt han at du kjenner på at du forskjellsbehandles på grunn av kjønn. 
Og bedt han si ifra om dette til sin familie på en fin måte. 
At enten får dere begge kontanter, eller så får begge gavekort på samme nettbutikk. 

Han kan jo forklare dem at selv om du er for høflig til å vise det, så blir du lei deg av å få en gave som tar så lite hensyn til din personlighet og ditt behov. 
(Altså, enten prøver de å fortelle deg at du ikke er bra nok, og du bør forandre deg. Eller så formidler de at de ikke bryr seg om deg og hva du faktisk trenger.) 
Dette er jo ikke engang  gaver gitt med omsorg, det er gaver som formidler helt feil ting. 

Anonymkode: 5216f...5b8

Er dessverre ikke så veldig nær stefar, fordi vi ikke har så veldig mye til felles og er begge ganske stille og rolige personer. Jeg snakket med mamma om dette på kvelden etter jeg hadde åpnet gaven fra de (gaven kom sent i posten, så den ble åpnet noen dager etter julaften), men hun var ikke enig med meg, og mente at jeg oppførte meg barnslig. Selv etter at jeg hadde forklart henne at jeg føler at det forskjellsbehandles pga kjønn, og at dette er sårende for meg fordi jeg vet de er klar over at jeg ikke er en "typisk jente" som handler på slike steder, mente hun at jeg var barnslig. Heldig vis har jeg ei venninne som ville kjøpe gavekortet av meg i år, så da fikk jeg pengene og hun gavekortet. Dette er dessverre det eneste året jeg har funnet noen som vil kjøpe gavekortet fra meg så langt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De tenker sikkert at de ønsker at du skal kunne unne deg noe koselig. Istedenfor å bare være fornuftig. 

Foreldre mine fikk jeg gavekort istedenfor for  penger av i år "får du penger bruker du det på mat, vi ønsker du skal kose deg "

Anonymkode: 25855...465

Skjønner at de mener godt, men føler meg såret når jeg vet de kjenner meg godt nokk til å vite at jeg ikke handler på slike steder

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo godt ment. Kan du ikke bruke gavekortet til å kjøpe gaver til andre, hvis det ikke er noe for deg der? Det går vel også an å selge gavekort. Eller så kan du prøve å gi veldig konkrete gaveønsker på ting du trenger, feks servise eller shampoo, men man har ikke noe krav på å få en gave man vil ha.

Anonymkode: 6dbe8...017

Fikk solgt gavekortet til ei venninne i år, men dette er nok første året det er noen som vil kjøpe gavekortet fra meg. 
Skal prøve å gi de mer konkrete gaveønsker til neste gang, takk for tipset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...