Million Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Jeg har en tre år gammel Le Creuset stekepanne som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Men plutselig ut av det blå, ble den brunlig i fargen og "tørr" i en flekk i midten, og nå setter mat seg fast der når jeg steker det. Skulle steke speilegg her i helgen og eggene hang seg helt fast i den brunlige flekken, enda jeg hadde stekesmør i pannen. Kyllingkjøtt hang seg også fast på samme sted her om dagen. Jeg må altså se meg om etter en ny stekepanne. Tenkte først på en 365+ fra Ikea, bare, men akkurat nå er det meste av butikker stengt her i Oslo (og hvem vet hvor lenge det vil vare?), så det må være en jeg kan bestille på nett. Noen som har et forslag? Eller skal jeg bare kjøpe Le Creuset på nytt og behandle den litt bedre enn den gamle? (jeg har vasket den i oppvaskmaskin av og til, enda det står at den helst bør bare håndvaskes.....) Noen forslag? Jeg har induksjonsplatetopp. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Min erfaring er at dyre steikepanner ikke varer lengre, eller er noe særlig bedre, enn de billige. Vi har en fra ikea, og en av de billigste de solgte på kitchn. Tenker det ikke er noe å overtenke, men jeg ville ikke giddet bruke penger på en veldig dyr panne (og le creuset er som regel veldig kostbart i forhold til hva man kunne fått andre steder). Anonymkode: 2fd33...f9c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Helt vanlig støpejernspanne er vel det som varer lengst? Anonymkode: e0a71...5a8 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt vanlig støpejernspanne er vel det som varer lengst? Anonymkode: e0a71...5a8 Men det er ikke nødvendigvis det som dekker behovet en har best. Panne uten teflon er nogo her i huset, og alt som har teflon varer bare så lenge som teflonbelegget varer (og det er som regel like kort både på dyrt og billig). Anonymkode: 2fd33...f9c
Hunter7 Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 3 hours ago, Million said: Jeg har en tre år gammel Le Creuset stekepanne som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Men plutselig ut av det blå, ble den brunlig i fargen og "tørr" i en flekk i midten, og nå setter mat seg fast der når jeg steker det. Skulle steke speilegg her i helgen og eggene hang seg helt fast i den brunlige flekken, enda jeg hadde stekesmør i pannen. Kyllingkjøtt hang seg også fast på samme sted her om dagen. Jeg må altså se meg om etter en ny stekepanne. Tenkte først på en 365+ fra Ikea, bare, men akkurat nå er det meste av butikker stengt her i Oslo (og hvem vet hvor lenge det vil vare?), så det må være en jeg kan bestille på nett. Noen som har et forslag? Eller skal jeg bare kjøpe Le Creuset på nytt og behandle den litt bedre enn den gamle? (jeg har vasket den i oppvaskmaskin av og til, enda det står at den helst bør bare håndvaskes.....) Noen forslag? Jeg har induksjonsplatetopp. Er det ei jernpanne? Hvis så, er det bare å skrubbe bort den brune flekken med stålull og brenne panna inn på nytt igjen. 1
Million Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2021 Hunter7 skrev (Akkurat nå): Er det ei jernpanne? Hvis så, er det bare å skrubbe bort den brune flekken med stålull og brenne panna inn på nytt igjen. Nei, det er sånn med et slags teflonbelegg i bunnen. Det er denne pannen jeg har som er ødelagt.
Million Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt vanlig støpejernspanne er vel det som varer lengst? Anonymkode: e0a71...5a8 Ja, det er jeg klar over. Problemet er at jeg av helsemessige årsaker (mangeårige senebetennelser) ikke klarer å løfte en tung jernpanne med én hånd. Jeg må bruke to hender. Står jeg da og skal skuffe mat fra stekepannen over på tallerken, og vil holde stekepannen over tallerkener på benken, så får jeg jo ingen hånd fri til å bruke stekespaden med, for begge hender går med til å holde den tunge pannen. En teflonpanne er en lettvekter i forhold og den klarer jeg å løfte med en hånd. Endret 26. januar 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Jernia har Woll stekepanner, som er bra. https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/matlaging/stekepanne/stekepanne/woll-stekepanne-ecolite-28cm/p/11770798 Avtagbart håndtak gjør at du kan sette pannen i stekeovnen, om det skulle være aktuelt. Anonymkode: ae8a9...c2e 3
Skogkløver Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Coop extra og obs har stort sett inne stekepannene til jamie oliver (tefal?). De varer like lenge som de dyre og er ganske rimelig. De får du tak i selv om kjøkkenbutikker er stengt
Hunter7 Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 3 minutter siden, Million said: Nei, det er sånn med et slags teflonbelegg i bunnen. Det er denne pannen jeg har som er ødelagt. Uff, så kjedelig. Jeg har ei tilsvarende fra WMF, og har slitt med det samme problemet. Løsninga ble å skrubbe bort det jeg klarte av det brune belegget vha. en myk skrubbesvamp, og bruke godt med olje når jeg steker f.eks. egg. Jeg har også lagt merke til at hvis jeg bruker høy varme, så oppstår gjerne denne brune flekken og gjør at maten brenner seg fast. 'Banna mannskit! Har et par støpejernspanner som jeg også bruker, og de er såpass godt innbrente at jeg kan steke både egg og pannekaker i dem uten å først måtte ha i en masse fett/olje. De tåler ganske mye julig og stemoderlig behandling (men ikke oppvaskmaskin!). Bare som tips hvis du en dag skal kjøpe ei ny stekepanne. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jernia har Woll stekepanner, som er bra. https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/matlaging/stekepanne/stekepanne/woll-stekepanne-ecolite-28cm/p/11770798 Avtagbart håndtak gjør at du kan sette pannen i stekeovnen, om det skulle være aktuelt. Anonymkode: ae8a9...c2e Jeg har denne, dvs har hatt en hel haug av dem. De nyeste variantene er ganske lette i vekt. Men de varer heller ikke evig altså, må byttes etter noen år. Veldig greit det at de kan brukes i ovn, jeg bruker dem til både å feks ovnssteke poteter i (blir ekstra sprø), eller med glasslokk til å braisere ting i ovnen i flere timer ved svak varme (glasslokket gjør at man kan følge med på at det småputrer og ikke koker tørt). Anonymkode: 789cc...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Jeg bruker billige (de varer like lenge) og hiver når de er dårlig. Men en ting jeg har lært, se på hvordan kanten er. Noen er vanskelig å rengjøre. Anonymkode: a96da...4fb
Whistler Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Million skrev (4 timer siden): .............. Noen forslag? Jeg har induksjonsplatetopp. Min induksjonstopp spiste stekepanner til jeg fant ut at man må gå litt forsiktigere til verks i startfasen - altså øke temperaturen gradvis på stekepanner med flerlagsbunn. Hvis ikke buler de opp på midten etter kun kort tid... Jeg har et par le Creuset jernpanner med "emaljert" stekeflate som fungerer bra, men ogå en IKEA som ligner på den i linken din til en fraksjon av prisen. Fem teflonpanner etterpå kan jeg si at jeg har vært minst fornøyd med Tefal/Jamie Oliver og et par "no-brand" supermarkedpanner. Ikeas får best score på holdbarhet på belegget. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Vi har gått gjennom gud vet hvor mange ulike merker og typer av til dels rådyre merker, og ingen av dem varer spesielt lenge, noen sitter maten fast i fra dag en. Vi endte til slutt med å kjøpe den billigste vi fant på Europris, og den har nå vart i over fire år og ingenting fester seg i bunnen enda. Faktisk har vi kjøpt en til i etterkant og i tillegg en liten eggepanne, og de ser ut til å være av samme gode kvalitet. Dyrt er ikke alltid best. Anonymkode: bea92...f5b 4
Million Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 26. januar 2021 Whistler skrev (23 minutter siden): Min induksjonstopp spiste stekepanner til jeg fant ut at man må gå litt forsiktigere til verks i startfasen - altså øke temperaturen gradvis på stekepanner med flerlagsbunn. Hvis ikke buler de opp på midten etter kun kort tid... Jeg har et par le Creuset jernpanner med "emaljert" stekeflate som fungerer bra, men ogå en IKEA som ligner på den i linken din til en fraksjon av prisen. Fem teflonpanner etterpå kan jeg si at jeg har vært minst fornøyd med Tefal/Jamie Oliver og et par "no-brand" supermarkedpanner. Ikeas får best score på holdbarhet på belegget. Tror kanskje jeg skal kjøpe en på ikea.... når de åpner igjen. For de har vel stengt nå pga koronarestriksjonene? Jeg har en litt mindre stekepanne fra ikea, og den er ok den. Men jeg ønsker en større som rommer mer, med teflonbelegg i.
Million Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har gått gjennom gud vet hvor mange ulike merker og typer av til dels rådyre merker, og ingen av dem varer spesielt lenge, noen sitter maten fast i fra dag en. Vi endte til slutt med å kjøpe den billigste vi fant på Europris, og den har nå vart i over fire år og ingenting fester seg i bunnen enda. Faktisk har vi kjøpt en til i etterkant og i tillegg en liten eggepanne, og de ser ut til å være av samme gode kvalitet. Dyrt er ikke alltid best. Anonymkode: bea92...f5b Det har du rett i.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har denne, dvs har hatt en hel haug av dem. De nyeste variantene er ganske lette i vekt. Men de varer heller ikke evig altså, må byttes etter noen år. Veldig greit det at de kan brukes i ovn, jeg bruker dem til både å feks ovnssteke poteter i (blir ekstra sprø), eller med glasslokk til å braisere ting i ovnen i flere timer ved svak varme (glasslokket gjør at man kan følge med på at det småputrer og ikke koker tørt). Anonymkode: 789cc...ae2 Ja, belegget i Woll-pannene går også heden etter en stund, særlig om de vaskes i oppvaskmaskin. Nå har jeg en stekepanne kjøpt på A-møbler, som virker lovende. Den var ganske rimelig, 350 eller noe sånt, og belegget virker solid. Men den er såpass ny at jeg ikke kan si noe om levetiden, og A-møbler holder uansett ikke åpent nå, pga koronatiltakene. Anonymkode: ae8a9...c2e
Whistler Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Million skrev (38 minutter siden): Tror kanskje jeg skal kjøpe en på ikea.... .... Formodentlig er Ikea stengt, men sjekk om de kan levere det på "pick-up-point"? Dette er pannen jeg har fra Ikea som har vart lengst i priskategorien 150-700,- av lette panner med "teflon"belegg.
Pinkee Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 For å få en teflonpanne til å vare lengst mulig, er det viktig å starte oppvarming forsiktig. Særlig induksjon som er så rask. Jeg har ovn som går til 9, og starter alltid på 5 eller 6 i et halvt minutt før jeg guffer opp. Men, teflon varer ikke evig!
Hr. Aktiv Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Kjempefin stekepanne får du til 189 kr på Ikea. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå