AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Hei Jeg har en 3,5 åring som ikke spiser maten sin. Jeg er ganske lei av å måtte kaste mat. Hun pleier å få to alternativer, jeg lager spiselige middager med alltid en eller flere ting hun liker, jeg vet at hun ikke er frokostmenneske, og er ganske avslappet til det med matlyst.. Men det som er vanskelig, er at hun sier feks når ejg skal lage lunsj, at hun vil ha feks brødskive med makrell i tomat. Jeg lager da én skive, skjærer den i to. Ungen tar da én musebit og spiser ikke resten. Dette gjelder mat hun vanligvis liker og spiser. Jeg har bedt henne spise litt til, sagt at vi ikke kan kaste mat hele tiden, og at kroppen trenger mat for å orke å leke og løpe rundt. Men nå har jeg altså laget to måltider i dag hvor jeg har måttet kaste maten fordi hun ikke spiser til tross for at hun har bedt spesifikt om dette. Jeg orker ikke akkurat spise opp hennes mat også 😅 Det har vært spisetid og, så jeg lager jo ikke mat på kommando, det er bare det at ungen spiser kun én bit. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan møte dette? På en måte som ikke gjør hele måltidet til en uhyggelig situasjon? Føler jeg begynner å bli temmelig lei og frustrert over at jeg i teorien lager brødskiver og kaster det rett i søpla 🙂 Anonymkode: 393c6...a37
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Lag mindre mat? Del brødskiven i to før du smører på? Spar på restene og gi samme middag flere ganger? Skjær fiskekakene i to og frys ned f.eks, så tar du bare opp litt. Ikke bland mat. Dette er en periode som har vart lenge hos mine. Jeg legger opp litt mat, så får de mer om de spiser. En halv fiskekake, en gulerot, tre erter og en halv potet f.eks. Alt ligger for seg selv på tallerkenen. Blir bare musespist, men de smaker og det blir ikke så mye å kaste. Eldste spiser nå som normalt igjen, yngste småspiser fremdeles (snart fem) Anonymkode: 00f76...c31 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Det blir en del matkasting her også (har en på 3). Vi gir mindre mat, rett og slett. Han får et halvt knekkebrød om gangen. En halv skive. For ja, det hender støtt og stadig at han ber om noe, og så bare ikke vil spise det. Og at han nekter spise middag selv når det er noe han liker. Vi gjør ikke noen greie av det. "Neivel", og ferdig med det. Om man lager det til en Greie, lærer de små fort at de kan bruke det som et maktmiddel. Anonymkode: 34437...69a 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 Det høres frustrerende ut 😕 Vi har hund, så blir lite svinn egentlig, men de har jo ikke godt av altfor mange brødskiver 😛 Anonymkode: fa05a...08a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lag mindre mat? Del brødskiven i to før du smører på? Spar på restene og gi samme middag flere ganger? Skjær fiskekakene i to og frys ned f.eks, så tar du bare opp litt. Ikke bland mat. Dette er en periode som har vart lenge hos mine. Jeg legger opp litt mat, så får de mer om de spiser. En halv fiskekake, en gulerot, tre erter og en halv potet f.eks. Alt ligger for seg selv på tallerkenen. Blir bare musespist, men de smaker og det blir ikke så mye å kaste. Eldste spiser nå som normalt igjen, yngste småspiser fremdeles (snart fem) Anonymkode: 00f76...c31 Takk for fine konkrete tips 😊 ista varmet jeg opp pasta fra i går (stått i kjøleskapet), det smakte godt, men hun spiste én skrue. Men det bli jo likevel mindre svinn 😊 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir en del matkasting her også (har en på 3). Vi gir mindre mat, rett og slett. Han får et halvt knekkebrød om gangen. En halv skive. For ja, det hender støtt og stadig at han ber om noe, og så bare ikke vil spise det. Og at han nekter spise middag selv når det er noe han liker. Vi gjør ikke noen greie av det. "Neivel", og ferdig med det. Om man lager det til en Greie, lærer de små fort at de kan bruke det som et maktmiddel. Anonymkode: 34437...69a Tenkte på det, at det bare ser overveldende ut med full tallerken. Får lage mindre😊 Takk for tips 😊 Anonymkode: 393c6...a37
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Ikke lag nytt måltid når ungen ikke spiser det hun ba om. Vil hun ikke ha alikevel, nei da er det greit. Neste måltid blir da kveldsmat. Unger tar faktisk ikke skade av å gå sulten eller hoppe over ett måltid. Prøv dette og du skal se at hun etterhvert begynner å spise når hun er sulten. Anonymkode: cab04...4e2 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Og vent med å lage mat til deg selv. Det gjør jeg til alle måltider bortsett fra middag. Om hun ikke spiser kan jeg spise hennes porsjon. Da blir det ikke svinn og ofte vil hun ha alikevel når hun ser at jeg spiser hennes mat 🤣 Anonymkode: cab04...4e2 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Kaste? Hvorfor tar du ikke bare platfolie over og setter i kjøleskapet til neste måltid? Eller spiser den selv? Anonymkode: 0972e...759 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kaste? Hvorfor tar du ikke bare platfolie over og setter i kjøleskapet til neste måltid? Eller spiser den selv? Anonymkode: 0972e...759 Ikke ts, men vi gjør ikke det fordi det i mange tilfeller ville blitt nærmest straff for barnet. En skive med makrell i tomat er IKKE lekker etter en natt i kjøleskapet (og om det er kveldsmaten han ikke spiser, er det altså ikke et måltid hjemme før neste middag, og da får han ikke skive..). I helgene sparer vi gjerne det han ikke spiste til frokost, og serverer til lunsj, og sparer lunsj-rester til kveldsmaten. Men vi "straffer" ikke et lite barn med å gi rester som er blitt tørre, soggy, eller på annet vis uapetittelig. De som er så små lærer fint lite av sånt, det fører bare til at de nekter spise neste måltid også, og ender opp med å bli grinete av sult. Ja, det er irriterende å kaste mat, men da er det bedre å heller legge den opp i mindre mengder. Anonymkode: 34437...69a 6
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir en del matkasting her også (har en på 3). Vi gir mindre mat, rett og slett. Han får et halvt knekkebrød om gangen. En halv skive. For ja, det hender støtt og stadig at han ber om noe, og så bare ikke vil spise det. Og at han nekter spise middag selv når det er noe han liker. Vi gjør ikke noen greie av det. "Neivel", og ferdig med det. Om man lager det til en Greie, lærer de små fort at de kan bruke det som et maktmiddel. Anonymkode: 34437...69a Veldig enig i dette! Gi henne bare en kvart skive om det er sånn. Og ikke gjør det til noen greie. Jeg regner med at du spiser med henne pga det du skriver ( orker ikke hennes mat også ), og det er viktig. Å spise sammen. Men gi henne bare bittelitt. Så spør hun nok om mer. Øynene blir oftere sultne og mette enn magen 🙂
Ulrikke Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Sier som de andre, gi henne en kvart brødskive, da kan det hende en skive varer fire måltider istedenfor ett... Ha ferdig oppskjært brød i fryseren, så varer det lenger. Samme med middag, ta EN skje av hver type mat på tallerkenen. Skjønner jo at det kan være vanskelig med yoghurt, for eksempel, men da ville jeg kjøpt større beger/pose og porsjonert ut istedenfor disse små. Lag null stress rundt det, bruk mindre tallerken og gi minimalt på den. Vil hun ikke ha, si "takk for maten" og rydd bort, ikke mer mat før neste måltid, men null fokus på det... Høres ut som om hun spiser litt lite, men alt sånt går i perioder, og det lureste er null fokus på hvor lite det er, og gi ungen mulighet til å oppleve å spise opp.... Da kan det ikke være mye på tallerkenen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Vi stressa med det lenge, men til slutt gadd vi ikke mer. Nå får hun kun et alternativ. Spiser hun ikke da må hun gå sulten til neste måltid. Spiser hun ikke kveldsmat legges hun sulten. Vi har også fortalt og vist henne bilder av andre barn/voksne som ikke har mat og hva som skjer når man ikke spiser. Forklarer at man får vondt i magen, blir sliten osv. Hun går ikke ned i vekt. Hun holder seg på kurven sin så sånn sett betyr det ikke noe hun hopper over noen måltider. Hun er 4 år nå og spisinga går i rykk og napp. Anonymkode: 7f25b...2f5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for fine konkrete tips 😊 ista varmet jeg opp pasta fra i går (stått i kjøleskapet), det smakte godt, men hun spiste én skrue. Men det bli jo likevel mindre svinn 😊 Tenkte på det, at det bare ser overveldende ut med full tallerken. Får lage mindre😊 Takk for tips 😊 Anonymkode: 393c6...a37 Du bør ikke varme opp pasta. kan gi matforgiftning. mine tips: jeg hadde ikke stresset. Ro ned før måltidetLa henne få færre valg. det dere har til middag er det dere har (selvsagt ikke helt ekstremt lite barnevennlig, men sånn at det alltid er noe hun burde like. la henne lage mat/ være med å tilberede (eks ta fiskekakene ut av pakken) spis sammen mer tid mellom måltidene. La henne bli sulten Anonymkode: 91bb4...11d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Jeg har iallefall funnet en grei løsning når det kommer til yoghurt. Jeg har sånne skviseposer fra twistshake, så deler et beger i to slike poser. Holdbarheten ser ut til å være like god som til vanlig. Jeg deler også osteskiver, skinke og brødskiver i to. Og beregner bare en porsjon til alle måltider, er som oftest jeg som må spise alt uansett. Jeg bor alene med datteren min. Håper for både min og din del at dette er en fase som går over 😅 Jeg kan ikke forstå at det går an å leve på så lite mat. Er også lei av å lage mat som ikke blir spist. Favoritten en dag kan være helt uinteressant neste dag 🤷♀️ Har snakket med helsestasjonen, deres tips er å fortsette å tilby, at det nok går over. Anonymkode: 485e0...f0f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke lag nytt måltid når ungen ikke spiser det hun ba om. Vil hun ikke ha alikevel, nei da er det greit. Neste måltid blir da kveldsmat. Unger tar faktisk ikke skade av å gå sulten eller hoppe over ett måltid. Prøv dette og du skal se at hun etterhvert begynner å spise når hun er sulten. Anonymkode: cab04...4e2 Den gulosten blir nasty til neste gang. Jeg ville ikke spist det selv, da gir jeg ikke til henne. Greit at hun ikke vil spise. Men å gi maten senere blir ekkelt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og vent med å lage mat til deg selv. Det gjør jeg til alle måltider bortsett fra middag. Om hun ikke spiser kan jeg spise hennes porsjon. Da blir det ikke svinn og ofte vil hun ha alikevel når hun ser at jeg spiser hennes mat 🤣 Anonymkode: cab04...4e2 Har vurdert det. Men så er det litt av kosen å spise sammen. Får kanskje heller gjøre det slik du beskriver en periode. Jeg pleier sjeldent å spise hennes mat, for til henne tar jeg på smør på brødskivene, og det klarer jeg ikke sjøl 😅 hun liker det og siden hun spiser så lite, så føler jeg det er et must. Hun klarer seg nok uten smør, får heller gi fetere mat til andre måltider. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kaste? Hvorfor tar du ikke bare platfolie over og setter i kjøleskapet til neste måltid? Eller spiser den selv? Anonymkode: 0972e...759 Mye blir ekkelt. Stakkar unge.. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke ts, men vi gjør ikke det fordi det i mange tilfeller ville blitt nærmest straff for barnet. En skive med makrell i tomat er IKKE lekker etter en natt i kjøleskapet (og om det er kveldsmaten han ikke spiser, er det altså ikke et måltid hjemme før neste middag, og da får han ikke skive..). I helgene sparer vi gjerne det han ikke spiste til frokost, og serverer til lunsj, og sparer lunsj-rester til kveldsmaten. Men vi "straffer" ikke et lite barn med å gi rester som er blitt tørre, soggy, eller på annet vis uapetittelig. De som er så små lærer fint lite av sånt, det fører bare til at de nekter spise neste måltid også, og ender opp med å bli grinete av sult. Ja, det er irriterende å kaste mat, men da er det bedre å heller legge den opp i mindre mengder. Anonymkode: 34437...69a Enig 👍 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi stressa med det lenge, men til slutt gadd vi ikke mer. Nå får hun kun et alternativ. Spiser hun ikke da må hun gå sulten til neste måltid. Spiser hun ikke kveldsmat legges hun sulten. Vi har også fortalt og vist henne bilder av andre barn/voksne som ikke har mat og hva som skjer når man ikke spiser. Forklarer at man får vondt i magen, blir sliten osv. Hun går ikke ned i vekt. Hun holder seg på kurven sin så sånn sett betyr det ikke noe hun hopper over noen måltider. Hun er 4 år nå og spisinga går i rykk og napp. Anonymkode: 7f25b...2f5 Får heller bare fortsette å forklare henne fordelene av mat, og ikke forvente for mye. Høres fint ut det du sier 😊 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør ikke varme opp pasta. kan gi matforgiftning. mine tips: jeg hadde ikke stresset. Ro ned før måltidetLa henne få færre valg. det dere har til middag er det dere har (selvsagt ikke helt ekstremt lite barnevennlig, men sånn at det alltid er noe hun burde like. la henne lage mat/ være med å tilberede (eks ta fiskekakene ut av pakken) spis sammen mer tid mellom måltidene. La henne bli sulten Anonymkode: 91bb4...11d Har prøvd å inkludere henne i matlaging, men finnes ikke interessert 😅 hun blir heller med på å smake ingrediensene, og det er fint 😄 (trodde man kunne varme opp pasta som var kjapt nedkjølt?) Takk for tips ❤️ Anonymkode: 393c6...a37
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi stressa med det lenge, men til slutt gadd vi ikke mer. Nå får hun kun et alternativ. Spiser hun ikke da må hun gå sulten til neste måltid. Spiser hun ikke kveldsmat legges hun sulten. Vi har også fortalt og vist henne bilder av andre barn/voksne som ikke har mat og hva som skjer når man ikke spiser. Forklarer at man får vondt i magen, blir sliten osv. Hun går ikke ned i vekt. Hun holder seg på kurven sin så sånn sett betyr det ikke noe hun hopper over noen måltider. Hun er 4 år nå og spisinga går i rykk og napp. Anonymkode: 7f25b...2f5 Jeg håper du tuller Anonymkode: 63f97...61c 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for fine konkrete tips 😊 ista varmet jeg opp pasta fra i går (stått i kjøleskapet), det smakte godt, men hun spiste én skrue. Men det bli jo likevel mindre svinn 😊 Tenkte på det, at det bare ser overveldende ut med full tallerken. Får lage mindre😊 Takk for tips 😊 Anonymkode: 393c6...a37 Vi hadde samme problem, og gikk selv i fellen med å servere for store porsjoner. Det ble demotiverende for barnet samtidig som svinnet ble større. Vise bilder av folk som ikke har mat er DRØYT forøvrig 😳 Men å forklare kroppens funksjoner og hvorfor mat er viktig er noe annet. Ble faktisk mer orden på inntaket etter han hadde sett på Kunmskapsrobotene som forklarer om kosthold og proteiner osv 😂 Plutselig spiste han 3 biter kyllingfilet med argumentet «vi må ha proteiner, det er en av kroppens byggestener» Endret 26. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Fnuggolina skrev (33 minutter siden): Vi hadde samme problem, og gikk selv i fellen med å servere for store porsjoner. Det ble demotiverende for barnet samtidig som svinnet ble større. Vise bilder av folk som ikke har mat er DRØYT forøvrig 😳 Men å forklare kroppens funksjoner og hvorfor mat er viktig er noe annet. Ble faktisk mer orden på inntaket etter han hadde sett på Kunmskapsrobotene som forklarer om kosthold og proteiner osv 😂 Plutselig spiste han 3 biter kyllingfilet med argumentet «vi må ha proteiner, det er en av kroppens byggestener» Ja, det er det jeg og mener. De kroppslige konsekvensene man man gjerne forklare, at man kan miste energi, bli sliten og sløv, vondt i magen, i noen tilfeller syk.. Pleier å forklare greia med sunn mat fremfor usunn mat også. Heldigvis har sunn mat aldri vært noe problem 😊 Anonymkode: 393c6...a37
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei Jeg har en 3,5 åring som ikke spiser maten sin. Jeg er ganske lei av å måtte kaste mat. Hun pleier å få to alternativer, jeg lager spiselige middager med alltid en eller flere ting hun liker, jeg vet at hun ikke er frokostmenneske, og er ganske avslappet til det med matlyst.. Men det som er vanskelig, er at hun sier feks når ejg skal lage lunsj, at hun vil ha feks brødskive med makrell i tomat. Jeg lager da én skive, skjærer den i to. Ungen tar da én musebit og spiser ikke resten. Dette gjelder mat hun vanligvis liker og spiser. Jeg har bedt henne spise litt til, sagt at vi ikke kan kaste mat hele tiden, og at kroppen trenger mat for å orke å leke og løpe rundt. Men nå har jeg altså laget to måltider i dag hvor jeg har måttet kaste maten fordi hun ikke spiser til tross for at hun har bedt spesifikt om dette. Jeg orker ikke akkurat spise opp hennes mat også 😅 Det har vært spisetid og, så jeg lager jo ikke mat på kommando, det er bare det at ungen spiser kun én bit. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan møte dette? På en måte som ikke gjør hele måltidet til en uhyggelig situasjon? Føler jeg begynner å bli temmelig lei og frustrert over at jeg i teorien lager brødskiver og kaster det rett i søpla 🙂 Anonymkode: 393c6...a37 Tilpass deg og del opp brødskiven før du smører🙂 Anonymkode: be589...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå