Gå til innhold

Egoistisk å få tre barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn fra før, og ønsker sterkt et tredje. Får inntrykk av at mange synes dette er egoistisk, da vi allerede er så mange mennesker i verden. Samtidig vil det jo være synd visst bare de ressurssvake får mage barn, som jeg har litt inntrykk av, da disse ofte har (unnskyld) økt risiko for å bli underytere i samfunnet. 

Vi har greit med ressurser, er stabile, og jeg vil si gode, trygge foreldre. Jeg tror barna vil komme til å bidra positivt til samfunnet, med forbehold om at uforutsette ting selvsagt kan skje. 

Hva mener dere? Greit med tre barn, om man kan følge opp og forhåpentligvis gjøre de til bidragsytere mesteparten av livet? Eller feil uansett? 

Anonymkode: 27be7...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har to barn fra før, og ønsker sterkt et tredje. Får inntrykk av at mange synes dette er egoistisk, da vi allerede er så mange mennesker i verden. Samtidig vil det jo være synd visst bare de ressurssvake får mage barn, som jeg har litt inntrykk av, da disse ofte har (unnskyld) økt risiko for å bli underytere i samfunnet. 

Vi har greit med ressurser, er stabile, og jeg vil si gode, trygge foreldre. Jeg tror barna vil komme til å bidra positivt til samfunnet, med forbehold om at uforutsette ting selvsagt kan skje. 

Hva mener dere? Greit med tre barn, om man kan følge opp og forhåpentligvis gjøre de til bidragsytere mesteparten av livet? Eller feil uansett? 

Hvorfor skulle det være feil? få 3, eller 4, 6! :)

Anonymkode: 895f3...555

• Liker 8
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre synes. Jeg får de barna jeg kan få, og som jeg evner å ta meg av.

Anonymkode: 2e01d...fa8

• Liker 10
Skrevet

Tja..jeg er ikke særlig fan av arroganse - og dessverre ser det ut til at dette ofte går i arv..så jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale et tredje barn 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 11
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Mange har misforstått dette med overbefolkning. Overbefolkning er ikke likt fordelt over hele verden. Europa har fødselsunderskudd.

Det at vi nå blir flere og flere på jorda handler nå først og fremst om at færre dør (altså flere lever lenger), ikke at flere blir født. Sjekk statistikk over antall barn per kvinne i diverse land, svært få har over 4, noe som er en sterk nedgang fra hva det har vært de siste 100 åra. Grunnen til at befolkninga fortsetter å stige, er at spedbarnsdødeligheten har gått kraftig ned og flere lever til de blir gamle. Verdens befolkning kommer derfor til å gå ned om noen generasjoner, når generasjonene med veldig mange fødsler er døde.

Å si at folk kun bør få 1-2 unger (eller ingen) pga overbefolkning er altså veldig misforstått. Vi trenger folk på jorda, spesielt i Europa.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
Vera skrev (10 minutter siden):

Tja..jeg er ikke særlig fan av arroganse - og dessverre ser det ut til at dette ofte går i arv..så jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale et tredje barn 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Hva mente du var arrogant? 

• Liker 6
Skrevet

Synes det er bra om ressurssterke folk får så mange barn de ønsker og evner å ta seg godt av. Eldrebølgen og det der.

Anonymkode: 44235...c3d

• Liker 3
Skrevet

Skjønner hva du mener, drit i hva folk sier. Det er gjerne de frivillig barnløse som roper høyest og misjonerer sin tro. 

Fød i vei, 3, 5 eller 8, så lenge dere har mulighet (selv det er individuelt hva det er) til å følge dem opp ❤️ 

Anonymkode: 13d84...70e

• Liker 1
Skrevet

Tre barn er flott, dersom dere har kapasitet til å følge dem opp, såvel økonomisk som på andre måter! 

• Liker 2
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Mange har misforstått dette med overbefolkning. Overbefolkning er ikke likt fordelt over hele verden. Europa har fødselsunderskudd.

Det at vi nå blir flere og flere på jorda handler nå først og fremst om at færre dør, ikke at flere blir født. Sjekk statistikk over antall barn per kvinne i diverse land, svært få har over 4, noe som er en sterk nedgang fra hva det har vært de siste 100 åra. Grunnen til at befolkninga fortsetter å stige, er at spedbarnsdødeligheten har gått kraftig ned. Verdens befolkning kommer derfor til å gå ned om noen generasjoner, når generasjonene med veldig mange fødsler er døde.

Å si at folk kun bør få 1-2 unger (eller ingen) pga overbefolkning er altså veldig misforstått. Vi trenger folk på jorda, spesielt i Europa.

Takk for dette fine svaret 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mente du var arrogant? 

Arrogante holdninger. 
Det er arrogant å hevde at det kun er ressurssvake som får mange barn, og at barn av ressurssvake blir underytere. Dette kan kanskje stemme i land som USA, men her i Norge får man faktisk samme muligheter - fordi velferdssystemet legger opp til at alle har rett på gratis utdanning. Det er også lagt opp til stipend og lån fra VGs til høyere utdanning. 
Å forhåndsdømme et barn på denne måten kommer som regel alltid uheldig ut..barn gjør det som er forventet av det, og om mobben i samfunnet mener at dette barnet ikke har forutsetninger til å komme noen vei - vel, så har også du et ansvar for at dette barnet ikke har kommet noen vei. 

• Liker 5
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Arrogante holdninger. 
Det er arrogant å hevde at det kun er ressurssvake som får mange barn, og at barn av ressurssvake blir underytere. Dette kan kanskje stemme i land som USA, men her i Norge får man faktisk samme muligheter - fordi velferdssystemet legger opp til at alle har rett på gratis utdanning. Det er også lagt opp til stipend og lån fra VGs til høyere utdanning. 
Å forhåndsdømme et barn på denne måten kommer som regel alltid uheldig ut..barn gjør det som er forventet av det, og om mobben i samfunnet mener at dette barnet ikke har forutsetninger til å komme noen vei - vel, så har også du et ansvar for at dette barnet ikke har kommet noen vei. 

Nei, inntrykket mitt er at de får flere barn, jeg hevder det ikke. Forutsetninger har de selvsagt, og heldigvis. Jeg mener selvsagt ikke at de er mindre intelligente heller, dersom det virket sånn, men de som har hatt en "mangelfull" oppvekst (nei, mener ikke økonomisk) har større risiko for å slite i livet. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, inntrykket mitt er at de får flere barn, jeg hevder det ikke. Forutsetninger har de selvsagt, og heldigvis. Jeg mener selvsagt ikke at de er mindre intelligente heller, dersom det virket sånn, men de som har hatt en "mangelfull" oppvekst (nei, mener ikke økonomisk) har større risiko for å slite i livet. 

Hva mener du med «mangelfull»? 

Jeg mener at god økonomi ikke nødvendigvis betyr suksessfull barndom. Jeg mener at økonomi ikke styrer hvor god forelder du blir. 

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (20 minutter siden):

Hva mener du med «mangelfull»? 

Jeg mener at god økonomi ikke nødvendigvis betyr suksessfull barndom. Jeg mener at økonomi ikke styrer hvor god forelder du blir. 

Det mener jeg også, som skrevet over. 

Med mangelfull mener jeg utilgjengelige foreldre, alkohol, mye krangling, lite kjærlighet til barna osv. Mangel på ting som skaper trygghet hos barn, og ikke stress. 

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (34 minutter siden):

Arrogante holdninger. 

Skjerp deg. Det er ikke noe nytt at eplet ikke faller langt fra stammen, at uføretrygd og kriminalitet går i arv osv. Det viser også statistikk. Samtidig er det viden kjent at ressurssvake er de som tar lettest på å få barn fordi de slurver med prevensjon, forstår ikke konsekvenser av egne handlinger, både forventer og vet at staten vil måtte ta ansvar for forsørging av avkommene. De tenker ikke på å leve etter evne slik ressurssterke mennesker gjør.

Anonymkode: 2e01d...fa8

• Liker 12
Skrevet

Jeg syntes forsåvidt at det burde være 2-barns policy i hele verden. Verdensbefolkningen burde synke. Men dette er utopi selvfølgelig så når det er slik det er i dag med ressurssvake både i Norge og ikke minst i mange Afrikaske land som føder flere barn enn resten så sier jeg kjør på. Med den utviklingen av uføre i Norge trenger vi absolutt resurssterke folk i tiden som kommer! 

Anonymkode: 3c1ae...17e

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skal bry deg om hva andre måtte mene enten den ene, eller andre, veien omkring dette temaet. Det er din kropp. Til syvende og sist er det du som må gjennom det. Hva andre måtte si burde du ikke tenke over, i alle fall ikke så lenge du/dere har ressursene til det! Jeg synes dere høres oppegående ut, ut fra det lille jeg vet. Ditt valg.

Anonymkode: 6c3d7...291

• Liker 1
Skrevet

Om mannen fortsatt vil ha sex med deg etter barn tre så er det jo bare å kjøre på! Om du vil ha flere barn er det jo bare å gi f i hva mannen vil ettersom det er din kropp. 

Anonymkode: 3334a...614

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er egoistisk. Men uansett om man velger å få barn eller ei, uansett antall er alltid basert på egoisme. 
Ergo: uansett hva du velger, er det av samme grunn. 

Dere er kanskje ressurssterke nå, men det er ikke gitt at man er det livet ut. 

Hvordan er oppfølging av nåværende barn? Hvordan blir det å fordele dere på tre barn vs to barn? Hus, bil? Ferier? 

Anonymkode: ff30e...397

• Liker 1
Skrevet

Venter tredjemann. Bryr meg fint lite om hva andre mener om mitt valg. Akkurat som jeg ikke bryr meg om noen velger å ikke få barn. Folk må slutte å blande seg. Mener også at de som faktisk har noe å si kun sier det av sjalusi. 

Vokste opp i en familie på 6. Har aldri følt at jeg manglet noe. Mine foreldre var heller ikke de rikeste. Vi klarte oss på lite og mye kjærlighet. Og vi har utdannelse alle sammen og har klart oss veldig bra. 

Så kjør på ts. 

Anonymkode: d0def...714

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...