Gå til innhold

Registrere blandingshund i NKK? Useriøst oppdrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en annonse om et valpekull som var blanding av schæfer, Golden Retriever og mye annet, hvor oppdretter lovte at begge foreldrene var registrert i NKK, og det ville valpene også bli? Hø?

Greit nok at Golden Retrieveren er registrert, men en blandingshund? Blandingsvalper? 🤨

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205668342

Virker utrolig useriøst om oppdretter ikke engang kan det mest grunnleggende om raseklubben… eller er det jeg som tar feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan bli registrert som blandingshunder i NKK. Regner med det er det hun mener? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
fotballjenta skrev (5 minutter siden):

De kan bli registrert som blandingshunder i NKK. Regner med det er det hun mener? 

Men ikke i NKK? 

I følge nettet blir den da NOX-registrert. Kanskje gjennom samme "bransje" men det er vel to forskjellige register?

NKK sier: "Foreldrene må være av samme rase og registrert i NKK eller et FCI-anerkjent utenlandsk register"

Endret av Abley
  • Liker 3
Skrevet

Hvis begge foreldrene er blandingshunder, så kan de ikke være registrert som rase, men de kan være registrert i NOX-registeret. https://www.nkk.no/blandingshund-uregistrert-hund/category959.html

Så hvis de har vært med på agility eller et annet offisielt arrangement, kan de være registrert, men det betyr jo noe annet enn det man normalt sett forbinder med registrering i NKK. Og de vil jo slite med å få valpene registrert sånn helt uten grunn. Du kan jo spørre selgeren om mer info hva slags register foreldrene er i, og hva slags aktiviteter de har drevet med. Skjønner at du stusser, men det kan være helt harmløst.

Skrevet
Abley skrev (24 minutter siden):

Så en annonse om et valpekull som var blanding av schæfer, Golden Retriever og mye annet, hvor oppdretter lovte at begge foreldrene var registrert i NKK, og det ville valpene også bli? Hø?

Greit nok at Golden Retrieveren er registrert, men en blandingshund? Blandingsvalper? 🤨

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205668342

Virker utrolig useriøst om oppdretter ikke engang kan det mest grunnleggende om raseklubben… eller er det jeg som tar feil?

Den annonsen må være noe av det dummeste jeg har lest! Den blandingen som mor er, finnes IKKE som politihunder. Og hun kan heller ikke være NKK registrert. Det kan derimot far være da han er renraset. 

Du kan heller ikke påstå at  "NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett følges" så lenge du lager blandingshunder!

Tilslutt;  Å si at "Valpene vil bli:
Reg i NKK, Helsesjekket, Chippet, Vaksinert, Øyenslyst, Ormekur" går faktisk ikke! Blandingshunder kan ikke bli NKK registrerte! I tillegg så øyelyses ikke valper. Det skjer først ved 1 års alder. 

Denne annonsen er reinspikka løgn og forsøk på å lure folk.

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke kjøpt valp herifra, men om du vurderer det må du for all del få tak i dokumentasjon på alt hun sier. Få ID-nummeret til foreldre så du kan sjekke stamtavle i DogWeb at ting er som de skal, og om det ikke står der hadde jeg ihvertfall krevd dokumentasjon på helsesjekken til foreldre +kursbevis for det kurset. Vedder på det bare er et vanlig hundekurs hun har vært på.

Veldig uprofft å skrive det er anbefalt av vetrinær uten å gi noe form for mulighet til å sjekke anbefalingen. 

Anonymkode: 22a89...8af

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (5 timer siden):

Den annonsen må være noe av det dummeste jeg har lest! Den blandingen som mor er, finnes IKKE som politihunder. Og hun kan heller ikke være NKK registrert. Det kan derimot far være da han er renraset. 

Du kan heller ikke påstå at  "NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett følges" så lenge du lager blandingshunder!

Tilslutt;  Å si at "Valpene vil bli:
Reg i NKK, Helsesjekket, Chippet, Vaksinert, Øyenslyst, Ormekur" går faktisk ikke! Blandingshunder kan ikke bli NKK registrerte! I tillegg så øyelyses ikke valper. Det skjer først ved 1 års alder. 

Denne annonsen er reinspikka løgn og forsøk på å lure folk.

Joda valper kan øyelyses. Flere raser gjør dette før valpene flytter. Blant annet sheltie.

Men nei disse registreres IKKE i NKK men kanskje i NOX. Men å si NKK er å lure kjøpere som ikke vet bedre.

Skrevet
KittySnow skrev (Akkurat nå):

Joda valper kan øyelyses. Flere raser gjør dette før valpene flytter. Blant annet sheltie.

Men nei disse registreres IKKE i NKK men kanskje i NOX. Men å si NKK er å lure kjøpere som ikke vet bedre.

Aha! Takk for at du lærte meg noe nytt😊👍

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Aha! Takk for at du lærte meg noe nytt😊👍

Litt usikker på hvorfor dog 😂 Ikke satt meg inn i det da min rase øyelyses ikke som valper. Men er sikkert ett eller anna som kan sees allerede da eller no😂😁

• Liker 1
Skrevet
KittySnow skrev (10 minutter siden):

Litt usikker på hvorfor dog 😂 Ikke satt meg inn i det da min rase øyelyses ikke som valper. Men er sikkert ett eller anna som kan sees allerede da eller no😂😁

Jeg må forsøke å lese meg opp på hvorfor. Elsker å lære nye ting om hund og hunderelaterte emner.😊👍

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...