Gå til innhold

«Mandagsbitchy» 3-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager overskriften, men i mangel av et bedre ord kan jeg best beskrive det slik 

3-åringen er til vanlig en omsorgsfull og blid jente som går godt overens med både barn og voksne i barnehagen. Hun er der ca. 6 1/2 time per dag og er veldig aktiv hele dagen etter det de ansatte har fortalt. I helgene er hun ofte trøtt, men våkner og står opp til samme tid som vanlig (rundt kl.06:30-07:00). Hun vil som regel ligge med dyna på sofaen og se barne-tv om morgenen, deretter leker vi litt og så blir hun sliten og vil sove litt på sofaen i 13-tiden. Det får hun lov til, og jeg har ikke hatt hjerte til å vekke henne før hun våkner av seg selv. Det gjør hun ofte ikke før i 15-tiden. Dette resulterer ofte i at leggetiden blir forskjøvet og hun våkner i løpet av nettene. Vanligvis er hun i seng rundt kl.1830 men det ksn her drøye til i 20-tiden.

På mandagsmorgen er hun ofte grinete og trøtt og blir irritabel i barnehagen der hun f.eks dytter andre barn. De ansatte sier dette er normalt og at hun er fort ute med å forsøke å gjøre det godt igjen. Men jeg tenker ofte på dette. Noen som har hatt lignende problemer og hvordan fikk dere ordnet opp i det? Hun vil som regel ikke sove på dagtid i bhg. 

Anonymkode: cdd0a...cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en treåring, og hun er litt kjeftete av seg når hun er sliten. At hun går løs på andre barn, er selvsagt ikke bra, selvom jeg skal innrømme at jeg lo litt da jeg leste det 😊

Kunne du kanskje enten droppet duppen på søndag eller kortet den ned til en time? Eller omrokkert på rutinene så hun ikke blir veldig trøtt i ett tiden på en søndag? 

Anonymkode: 5b1ac...e99

• Liker 2
Skrevet

For barnets del ville jeg vekket tidligere på søndag. Maks en time, med litt hyggelig vekking. Funker det ikke hyggelig ville jeg heller hatt en litt grinete unge en stund på søndag enn at hun skal være så trøtt på mandag. Bedre å være sliten hjemme enn i barnehagen. 

Anonymkode: 38404...6f0

• Liker 7
Skrevet

Blir det å stå opp og se tv grunnen til at hun sover kort i helgene? Kanskje prøv å innføre en regel om at dere ikke ser barnetv før 08 eller 09, det har vi her - og aldri barnetv før barnehagen. 

Anonymkode: 2f358...b0c

• Liker 1
Skrevet

Ville laget bedre soverutiner, og definitivt skippet hvilen hun får på dagen. Det virker som den ødelegger for nattesøvnen. 

Ellers er vi mange som kan være bittelitt «Mandagsbitchy» 😁😁

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...