Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk du noe forvarsel/tegn på at fødselen var i gang? Enten at riene bygget seg opp sakte men sikkert eller at det var noe annet?

Jeg har termin midt i ferien vår og vi er litt usikre på hva vi skal gjøre. Blir vi hjemme er det nærmere reisevei til sykehus, men det er lite med hjelp å få til å passe det andre barnet vårt, og blir vi med andre til feriestedet vårt så har vi andre til å passe på 3-åringen men så blir det 2-3 timer reisevei til sykehuset. Sist startet fødsel sakte men sikkert, men "skrekken" er jo å være borte/bo oppi andre folk og at fødselen brått starter og går raskt framover. 

Anonymkode: 46573...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke familien ta med treåringen? Så kan dere være hjemme? 

Jeg fikk ingen forvarsel. Med førstemann var jeg uggen timene før, og når riene kom, så bygget de seg kjapt opp. Med andremann og tredje merket jeg ikke noe før vannet gikk, og riene begynte rett etterpå. (Styrtfødsel på de to siste, så fødslene med vannavgang, rier og tok 1t). 

Anonymkode: 41243...ab0

Skrevet

Du kan nok se litt på hvordan første fødsel var, uten at det er noen garanti for at det blir på samme måte nesten gang. Fødsel nr. to går fortere for mange, og forvarsel/latensfase kan også gå fortere. 

Min andre fødsel startet med vannavgang, og så fikk jeg kraftige rier en halvtime senere. Babyen ble født ca. en time fra første rie, så det hadde hadde jo funket dårlig med feriestedet. Men jeg hadde rask fødsel og kort latensfase første gang, og ble rådet til å reise til føden ved første tegn på fødsel (vi hadde en times reisevei). Vi planla at jeg reiste med taxi ved første tegn, og at mannen ble hjemme med eldstemann, eller kom etter når barnevakt var på plass hos oss.

Så jeg hadde valgt å være hjemme framfor barnevakt selv. Men jeg tror jeg ville diskutert akkurat deres situasjon litt med jordmor, som kanskje kan gi noen råd selv om hun ikke kan vite hvordan fødselen blir hun heller. 

Anonymkode: 5d948...54e

Skrevet

Jeg hadde veldig vondt (konstant, så ikke som rier) i magen og ryggen natt til den dagen fødsel startet. Vannet gikk tidlig på morgenen og riene kom rett etterpå. 

Anonymkode: 804f6...aa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan ikke familien ta med treåringen? Så kan dere være hjemme? 

Det blir litt lenge å sende med 3-åringen på ferie med de andre og at vi er hjemme hele ferien uten han. Man vet jo aldri når man føder, det er også det som gjør planleggingen vår litt vanskelig. Men for all del kunne han reist med de en helg hvis de var hjemme og bare skulle opp en helg, men de blir nok værende der i ferien.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan nok se litt på hvordan første fødsel var, uten at det er noen garanti for at det blir på samme måte nesten gang. Fødsel nr. to går fortere for mange, og forvarsel/latensfase kan også gå fortere. 

Første fødsel gikk treigt framover, men så var også babyen i feil posisjon som gjorde at jordmor sa at hun ville ha forventet en raskere fødsel hvis hun bare så på styrken på riene og hyppighetene, så det føles ikke helt representativt siden det var posisjonen på barnet som medførte at det dro ut i tid. Men liker tanken. 

Takk for gode innspill. Jeg får diskutere litt med jordmor og mannen. Det er ikke mange taxier her vi bor, men vi kan jo eventuelt ordne oss med at mannen er hjemme med barnet frem til familiemedlem får reist hjem fra feriestedet til å sitte barnevakt eventuelt. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på den løsningen en gang. Heldigvis mer tid å tenke på, men plutselig kommer man litt i planleggingsmodus :) 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Første fødsel gikk treigt framover, men så var også babyen i feil posisjon som gjorde at jordmor sa at hun ville ha forventet en raskere fødsel hvis hun bare så på styrken på riene og hyppighetene, så det føles ikke helt representativt siden det var posisjonen på barnet som medførte at det dro ut i tid. 

Kan jeg bare spørre hva du vil med "feil posisjon" her? Snakker vi seteleie, tverrleie eller stjernekikker? Jeg spør fordi jeg hadde intense stormrier og treg fremgang selv, og babyen var stjernekikker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg bare spørre hva du vil med "feil posisjon" her? Snakker vi seteleie, tverrleie eller stjernekikker? Jeg spør fordi jeg hadde intense stormrier og treg fremgang selv, og babyen var stjernekikker. 

De trodde først han var stjernekikker, men han hadde kilt seg fast på skrå i tillegg på et vis, uten at jeg forstår helt nøyaktig hvordan. Jeg fikk bare beskjed om at det gikk såpass tregt pga posisjonen hans, at kroppen min gjorde det den skulle, men han beveget seg ikke og det senket ned fremgangen visstnok 🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De trodde først han var stjernekikker, men han hadde kilt seg fast på skrå i tillegg på et vis, uten at jeg forstår helt nøyaktig hvordan. Jeg fikk bare beskjed om at det gikk såpass tregt pga posisjonen hans, at kroppen min gjorde det den skulle, men han beveget seg ikke og det senket ned fremgangen visstnok 🤷🏼‍♀️

Takk for svar. 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...