Tuttifrutti843950 Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Det er så utrolig mye som ikke gir mening med dette viruset og måten regjeringen håndterer det på. 1) Stenger ned alt av kjøpesentre, butikker og treningssentre men holder flyplassen åpen for internasjonale reisende uten at det er et krav om testing. 2) VINMONOPOLET er første prioritering istedenfor å åpne fasiliteter og idrettsanlegg/aktiviteter for barn og voksne som styrker folkehelsen. (Funfact: Vinmonopolet er eid av staten ved Helse- og omsorgsdepartementet). Hva er forskjellen på et vinmonopol og en klesbutikk hvis begge følger smitteråd og smittevernstiltak? 3) Det er alltid 14 dager med restriksjoner fordi det ikke høres mye ut. 14 dager tenker man "det kan jeg klare", men de sier aldri 30 eller 60 dager. Manipuleringsteknikk. 4) INGEN aviser eller nyheter fokuserer på hvordan man kan styrke immunforsvaret. Det er alltid overskrifter om nye dødsfall for å skremme mest mulig. 5) Andre underliggende sykdommer/årsaker børstes under teppet. Dør du av hjerteinfarkt men er "smittet" blir dødsårsaken Covid19. 6) Du blir behandlet som du bryter loven dersom du ikke bruker munnbind, men det er ingenting i lovverket som tilsier at det er pålagt. Likevel går alle med det? 7) Hva er det som motvirker sykdom? Å holde seg i form, spise riktig, trene, puste frisk luft, være i aktivitet. Du hører ingenting om hva som er sunt og lurt å gjøre, kun hva man ikke bør/skal gjøre. WHO gikk ut med en artikkel i august 2020 og sa at vaksinen er et viktig verktøy, men vil ikke ENDE covid pandemien alene. ”Det er ingen garanti for at forskere vil finne en vaksine mot Covid. Verdensledere og innbyggere må lære å håndtere viruset og gjøre permanente justeringer i deres daglige liv for å bringe viruset ned til lave nivåer” PERMANENTE justeringer. La den setningen synke inn. Vi er inne i 3. lockdown. Tenker vi på konsekvensene av alle disse tiltakene? Hva det gjør med oss som mennesker, psyken, helsen og økonomien vår? Er vi klare over at det kommer til å ta år før mange av oss kommer seg igjen etter denne pandemien, både psykisk og økonomisk? Ordet "dugnad" blir nevnt hele tiden, men ikke i riktig kontekst. Dette er ikke en dugnad. Dette er misbruk av makt og tillit. Det er ingen logikk i mange av disse tiltakene. Jeg sier ikke at Covid ikke er et farlig virus, og jeg sier heller ikke at det er en vanlig influensa. Noen blir truffet hardere enn andre, men dette er et virus vi må LEVE med, ikke gjemme oss fra ellers så kommer vi oss aldri tilbake til hverdagen vår. Endret 26. januar 2021 av Tuttifrutti843950 9
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Gidder bare å ta noen: 2. Noen er avhengige av å komme seg på polet for å ikke havne på sykehus. Ingen er avhengige av å kjøpe klær hver uke. 3. Restriksjonene er kortvarige fordi en ny vurdering av hvilke restriksjoner som er nødvendige må bli tatt fortløpende etter som situasjonen endrer seg. Har ikke noe med det du insinuerer å gjøre. 4 & 7. Uttrykket "styrke immunforvaret" er i 99% av tilfellene pseudovitenskap. Du kan generelt ikke i nevneverdig grad forandre immunforsvaret nok til at det vil ha noe å si mot et smittsomt virus. De forandringene man kan gjøre er uansett ting som alle allerede vet er lurt for å holde seg sunn og frisk generelt - spise sunt, være i aktivitet. 6. Her jeg bor (middels stor by) bruker omtrent 50% munnbind, og det er nok likt i andre byer. Har ikke sett eller hørt om noen som har blitt trakkasert for å ikke bruke maske. Jeg tror du fantaserer. 8. Men nå har vi en vaksine. Noen måneder til så er det sannsynligvis over. Endret 26. januar 2021 av Nicathv 5
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Nicathv skrev (26 minutter siden): Gidder bare å ta noen: 2. Noen er avhengige av å komme seg på polet for å ikke havne på sykehus. Ingen er avhengige av å kjøpe klær hver uke. 3. Restriksjonene er kortvarige fordi en ny vurdering av hvilke restriksjoner som er nødvendige må bli tatt fortløpende etter som situasjonen endrer seg. Har ikke noe med det du insinuerer å gjøre. 4 & 7. Uttrykket "styrke immunforvaret" er i 99% av tilfellene pseudovitenskap. Du kan generelt ikke i nevneverdig grad forandre immunforsvaret nok til at det vil ha noe å si mot et smittsomt virus. De forandringene man kan gjøre er uansett ting som alle allerede vet er lurt for å holde seg sunn og frisk generelt - spise sunt, være i aktivitet. 6. Her jeg bor (middels stor by) bruker omtrent 50% munnbind, og det er nok likt i andre byer. Har ikke sett eller hørt om noen som har blitt trakkasert for å ikke bruke maske. Jeg tror du fantaserer. 8. Men nå har vi en vaksine. Noen måneder til så er det sannsynligvis over. 2. Det blir jo spennende å se hvor lenge det blir. Selv så har jeg barn som vokser fort. Plutselig så trenger de nye sko, nye klær. Barn vokser. Fort. 3. Vi skjønner jo alle at det ikke er snakk om bare en uke, men at denne situasjonen er noe som kommer til å bli langvarig. 4 & 7. Spis sunt, vær i aktivitet og ta en tur ut (på tross av at man bor i storbyen) for frisk luft er sunt. Og ja, husk D-vitamin på vinteren. Tran. 6. Har du vært i Oslo noen gang? Jeg er medlem i noen av facebook-gruppene for bydelen, og du? Folk forteller om at de har stått og skjelt ut folk på matbutikken, på bussen, på trikken osv. Det er en forventning til at alle, 100 %, bruker munnbind. Det har står vakter på kjøpesentrene som har løpt etter folk uten munnbind. Jeg selv har observert billettkronduktøren på toget stå og skjelle ut en ung jente fordi at hun ikke hadde på munnbind. Du har selvfølgelig de som påpeker at det skal kun brukes dersom du ikke kan holde en meters avstand, men det er det er det ingen som lytter til. 8. Om et par måneder så er ting over. Søtt. 1-2 år om vi er jævlig heldige. Endret 26. januar 2021 av Sylveon 6
Tuttifrutti843950 Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2021 Nicathv skrev (26 minutter siden): Gidder bare å ta noen: 2. Noen er avhengige av å komme seg på polet for å ikke havne på sykehus. Ingen er avhengige av å kjøpe klær hver uke. 3. Restriksjonene er kortvarige fordi en ny vurdering av hvilke restriksjoner som er nødvendige må bli tatt fortløpende etter som situasjonen endrer seg. Har ikke noe med det du insinuerer å gjøre. 4 & 7. Uttrykket "styrke immunforvaret" er i 99% av tilfellene pseudovitenskap. Du kan generelt ikke i nevneverdig grad forandre immunforsvaret nok til at det vil ha noe å si mot et smittsomt virus. De forandringene man kan gjøre er uansett ting som alle allerede vet er lurt for å holde seg sunn og frisk generelt - spise sunt, være i aktivitet. 6. Her jeg bor (middels stor by) bruker omtrent 50% munnbind, og det er nok likt i andre byer. Har ikke sett eller hørt om noen som har blitt trakkasert for å ikke bruke maske. Jeg tror du fantaserer. 8. Men nå har vi en vaksine. Noen måneder til så er det sannsynligvis over. Bare det at du tror det er over om noen mnd viser hvor utrolig naiv du er.. kom deg til Oslo før du forteller meg at jeg fantaserer om munnbind. 8
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (2 minutter siden): 2. Det blir jo spennende å se hvor lenge det blir. Selv så har jeg barn som vokser fort. Plutselig så trenger de nye sko, nye klær. Barn vokser. Fort. 3. Vi skjønner jo alle at det ikke er snakk om bare en uke, men at denne situasjonen er noe som kommer til å bli langvarig. 4 & 7. Spis sunt, vær i aktivitet og ta en tur ut (på tross av at man bor i storbyen) for frisk luft er sunt. Og ja, husk D-vitamin på vinteren. Tran. 6. Har du vært i Oslo noen gang? Jeg er medlem i noen av facebook-gruppene for bydelen, og du? Folk forteller om at de har stått og skjelt ut folk på matbutikken, på bussen, på trikken osv. Det er en forventning til at alle, 100 %, bruker munnbind. Det har står vakter på kjøpesentrene som har løpt etter folk uten munnbind. Jeg selv har observert billettkronduktøren på toget stå og skjelle ut en ung jente fordi at hun ikke hadde på munnbind. Du har selvfølgelig de som påpeker at det skal kun brukes dersom du ikke kan holde en meters avstand, men det er det er det ingen som lytter til. 2. Klesbutikkene har jo ikke vært stengt i månedsvis, så det er ikke et kjempeproblem. Dessuten kan man bestille klær over nett og få det levert innen maks 2 uker. Med alkohol er det noen som ikke kan vente. 3. Ser ut som om det du skriver her skulle vært en del av nr. 2 4 & 7. Jepp. Dette vet alle. 8. Nei, har ikke vært i Oslo siden korona, var ikke klar over at det er strengere på det der. Skulle ønske det var sånn her også, det høres meget fornuftig ut. 2
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Nicathv skrev (1 minutt siden): 2. Klesbutikkene har jo ikke vært stengt i månedsvis, så det er ikke et kjempeproblem. Dessuten kan man bestille klær over nett og få det levert innen maks 2 uker. Med alkohol er det noen som ikke kan vente. 3. Ser ut som om det du skriver her skulle vært en del av nr. 2 4 & 7. Jepp. Dette vet alle. 8. Nei, har ikke vært i Oslo siden korona, var ikke klar over at det er strengere på det der. Skulle ønske det var sånn her også, det høres meget fornuftig ut. Ja, det er fornuftig at voksne mennesker står og skjeller ut unge jenter til de står og gråter. Helt enig. Endret 26. januar 2021 av Sylveon 5
Gjest Paramount Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Kort sagt: tiltakene mot korona rammer ekstremt mange flere, og totalt sett mye hardere, enn pandemien. Verden har overlevd mye verre pandemier enn dette, men da hadde vi ikke allmektige politikere og inngripende tiltak.
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Tuttifrutti843950 skrev (1 minutt siden): Bare det at du tror det er over om noen mnd viser hvor utrolig naiv du er.. kom deg til Oslo før du forteller meg at jeg fantaserer om munnbind. Stemmer at jeg ikke har vært i Oslo siden korona. Hvis det som Sylveon skriver stemmer, så høres det veldig bra ut. Det er svært få som har en god grunn til å ikke bruke munnbind.
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (Akkurat nå): Ja, det er fornuftig at voksne mennesker står og skjeller ut unge jenter til de står og gråter. Helt enig. Det var jo en svært rimelig tolkning av det jeg skreiv... 1
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Nicathv skrev (2 minutter siden): Det var jo en svært rimelig tolkning av det jeg skreiv... Det er jo det som det er nå da. Det er jo en fryktkultur som er ute og går. 5
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (Akkurat nå): Det er jo det som det er nå da. Det er jo en fryktkultur som er ute og går. "Fryktkultur".. haha. Latterlig. Man får ta på seg munnbind hvis man er så redd for å få tilsnakk når man utsetter andre mennesker for smitte. 4
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Nicathv skrev (4 minutter siden): Det var jo en svært rimelig tolkning av det jeg skreiv... Over om et par måneder ja? 4
velociraptor Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Nicathv skrev (32 minutter siden): Gidder bare å ta noen: 2. Noen er avhengige av å komme seg på polet for å ikke havne på sykehus. Ingen er avhengige av å kjøpe klær hver uke. 3. Restriksjonene er kortvarige fordi en ny vurdering av hvilke restriksjoner som er nødvendige må bli tatt fortløpende etter som situasjonen endrer seg. Har ikke noe med det du insinuerer å gjøre. 4 & 7. Uttrykket "styrke immunforvaret" er i 99% av tilfellene pseudovitenskap. Du kan generelt ikke i nevneverdig grad forandre immunforsvaret nok til at det vil ha noe å si mot et smittsomt virus. De forandringene man kan gjøre er uansett ting som alle allerede vet er lurt for å holde seg sunn og frisk generelt - spise sunt, være i aktivitet. 6. Her jeg bor (middels stor by) bruker omtrent 50% munnbind, og det er nok likt i andre byer. Har ikke sett eller hørt om noen som har blitt trakkasert for å ikke bruke maske. Jeg tror du fantaserer. 8. Men nå har vi en vaksine. Noen måneder til så er det sannsynligvis over. 2. Disse få kunne vel fått resept på at de trenger det, og så kunne kun de fått slippe inn på polet. Jeg kjenner flere alkoholikere, men ingen som er så ekstreme at de kan dø av å ikke få i seg alkohol. 6. Oj, det var sært. Er det en by med svært høy gjennomsnittsinntekt, siden de tar risikoen på en bot på mange tusen kroner? Jeg har ikke sett et voksent menneske uten munnbind på senter/butikk siden tidlig desember. Bortsett fra en gammel dame med fullt visir, og en fyr som gikk rundt i gassmaske og full smittedrakt 🤣 8. jeg blir glad hvis du har rett, men jeg tror det er større sjangs for at jeg gror vinger og lærer å fly før sommeren. 3
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Nicathv skrev (Akkurat nå): "Fryktkultur".. haha. Latterlig. Man får ta på seg munnbind hvis man er så redd for å få tilsnakk når man utsetter andre mennesker for smitte. Du snakker som om du har bestemt deg for at hele Oslo er smittet 3
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (1 minutt siden): Over om et par måneder ja? Les det jeg skreiv en gang til du. "Noen" betyr aldri "to". 1
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (Akkurat nå): Du snakker som om du har bestemt deg for at hele Oslo er smittet Man vet aldri hvem som er smittet. Derfor tar man forhåndsregler. Det er veldig enkelt å forstå så lenge man ikke med vilje gjør seg dum. 2
Sylveon Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Nicathv skrev (1 minutt siden): Les det jeg skreiv en gang til du. "Noen" betyr aldri "to". Vel. Først, så må de få vaksinene, så må vaksinene bli fordelt ut. Ting tar tid Når det først blir en forsinkelse så blir det flere. Du er utrolig naiv om du mener at dette er over om noen måneder. Vi snakker om år, ikke måneder. Endret 26. januar 2021 av Sylveon 3
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 velociraptor skrev (3 minutter siden): 2. Disse få kunne vel fått resept på at de trenger det, og så kunne kun de fått slippe inn på polet. Jeg kjenner flere alkoholikere, men ingen som er så ekstreme at de kan dø av å ikke få i seg alkohol. 6. Oj, det var sært. Er det en by med svært høy gjennomsnittsinntekt, siden de tar risikoen på en bot på mange tusen kroner? Jeg har ikke sett et voksent menneske uten munnbind på senter/butikk siden tidlig desember. Bortsett fra en gammel dame med fullt visir, og en fyr som gikk rundt i gassmaske og full smittedrakt 🤣 8. jeg blir glad hvis du har rett, men jeg tror det er større sjangs for at jeg gror vinger og lærer å fly før sommeren. 2. Tja, det kunne vel vært en løsning. Men folk flest er vel også så glad i alkoholen sin at det ville blitt store klager 6. Nei, flertallet bruker ikke maske fordi det ikke er påbudt. Så det er ikke noe bot å bekymre seg for. Hvor bor du? 1
Nicathv Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Sylveon skrev (7 minutter siden): Vel. Først, så må de få vaksinene, så må vaksinene bli fordelt ut. Ting tar tid Når det først blir en forsinkelse så blir det flere. Du er utrolig naiv om du mener at dette er over om noen måneder. Vi snakker om år, ikke måneder. Da er vi uenige. Jeg blir ikke overrasket selv om situasjonen ikke er helt løst til høsten, men flere år er jeg ganske sikker på at det ikke kommer til å ta. Endret 26. januar 2021 av Nicathv
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Sylveon skrev (25 minutter siden): 2. Det blir jo spennende å se hvor lenge det blir. Selv så har jeg barn som vokser fort. Plutselig så trenger de nye sko, nye klær. Barn vokser. Fort. 3. Vi skjønner jo alle at det ikke er snakk om bare en uke, men at denne situasjonen er noe som kommer til å bli langvarig. 4 & 7. Spis sunt, vær i aktivitet og ta en tur ut (på tross av at man bor i storbyen) for frisk luft er sunt. Og ja, husk D-vitamin på vinteren. Tran. 6. Har du vært i Oslo noen gang? Jeg er medlem i noen av facebook-gruppene for bydelen, og du? Folk forteller om at de har stått og skjelt ut folk på matbutikken, på bussen, på trikken osv. Det er en forventning til at alle, 100 %, bruker munnbind. Det har står vakter på kjøpesentrene som har løpt etter folk uten munnbind. Jeg selv har observert billettkronduktøren på toget stå og skjelle ut en ung jente fordi at hun ikke hadde på munnbind. Du har selvfølgelig de som påpeker at det skal kun brukes dersom du ikke kan holde en meters avstand, men det er det er det ingen som lytter til. 8. Om et par måneder så er ting over. Søtt. 1-2 år om vi er jævlig heldige. Så kjøp klær på nett da, de vokser vrl ikke så fort at du ikke kan vente 4-5 dager mens det fraktes med posten? Dvit og tran har faktisk ingen innvirkning på at du slipper alvorlig sykdomsforløp. Så dette er irrelevant. Man bør leve sunt uansett om det er pandemi eller ikke.
Anbefalte innlegg