AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #1 Skrevet 26. januar 2021 Jobber 80 % på et sykehjem. Jeg har ganske lang reisevei og er nødt til å ta kollektivtransport i 1 og en halv time for å komme meg til jobb. De har spurt noen ganger (gjerne samme dag eller et par timer før vakt) om jeg kan jobbe ekstra. Da har jeg faktisk ikke kunnet så har sagt dessverre at det ikke passer.. har kun hatt mulighet til å jobbe ekstra to ganger siden jeg startet der i oktober. Nå har jeg hatt en slitsom jobbhelg (med mye sykdom og lite personale) og har endelig fri idag og imorgen, er veldig sliten. Så tikker det inn en melding for noen minutter siden om jeg kan jobbe i kveld. Får veldig dårlig samvittighet av å si nei, spesielt siden jeg som oftest ikke har kunnet. Føler press på meg til å si ja.. er redd de forventer og blir irriterte hver gang jeg takker nei, føler meg egoistisk. Noen som har vært i lignende situasjoner? 😕 Anonymkode: 11dba...913
Minitroll Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Skal ikke ha dårlig samvittighet for å si nei. Kan du ikke så kan du ikke. Av og til er det god nok grunn å ikke ha lyst til å stresse seg avgårde på kort varsel. jeg var en sånn som nesten alltid sa ja til ekstravakter før, men sier ofte nei nå, rett og slett fordi de utnytter dem som ikke får 100% stilling med å bruke oss som tilkallingsvikarer. 3
Vampira Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Si nei når du ikke kan, ikke har lyst, eller ikke orker. Det er ditt liv, det er du som bestemmer, og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet. 1
t0nje Skrevet 28. januar 2021 #4 Skrevet 28. januar 2021 For å si det sånn; dagens helsetjenester er preget av kronisk underbemanning. Etter 8 år i pleien blir jeg ukentlig ringt eller bedt om å gå ekstra til tross for at jeg har 100% stilling. Jeg sier alltid nei og kjenner ikke på det en plass. Dersom de trenger flere folk, bør de også ta ansvar for å oppbemanne i stede for «å bruke folk ihjel». Kjenner ikke på dårlig samvittighet en plass fordi det er mitt liv og jeg bestemmer hva jeg orker. Helsen min (kronisk) > jobben min (midlertidig). 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #5 Skrevet 28. januar 2021 Hadde de hatt nok ekstravakter hadde de ikke trengt å mase på de få de har. Jeg fikk jobbe mye før som ekstravakt, men plutselig fikk vi bare jobbe litt, og da er det mange som finner seg andre jobber og ikke gidder å få så lite vakter. Da får de sitte der med skjegget i postkassa. Anonymkode: d12e4...d15
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #6 Skrevet 28. januar 2021 t0nje skrev (3 minutter siden): For å si det sånn; dagens helsetjenester er preget av kronisk underbemanning. Etter 8 år i pleien blir jeg ukentlig ringt eller bedt om å gå ekstra til tross for at jeg har 100% stilling. Jeg sier alltid nei og kjenner ikke på det en plass. Dersom de trenger flere folk, bør de også ta ansvar for å oppbemanne i stede for «å bruke folk ihjel». Kjenner ikke på dårlig samvittighet en plass fordi det er mitt liv og jeg bestemmer hva jeg orker. Helsen min (kronisk) > jobben min (midlertidig). Det er vel på grunn av at du har en 100%-stilling. Jeg har en 0%-stilling og kjenner til dette presset veldig. Er veldig redd for å si nei for å ikke bli tilbudt mer, fordi det er en reell mulighet for meg. I tillegg vil man jo gi et godt inntrykk i starten av en jobb. Jobbet tilsvarende 100% forrige, og tok på meg alle ekstravakter som jeg ble tilbudt. Men til tross for det har de ikke gitt meg en liten prosent engang. Nå får de faste koronatillegg, og siden jeg ikke har en eneste prosent gjelder ikke det meg. Blir ganske matt... Anonymkode: d2bf1...0dc
t0nje Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel på grunn av at du har en 100%-stilling. Jeg har en 0%-stilling og kjenner til dette presset veldig. Er veldig redd for å si nei for å ikke bli tilbudt mer, fordi det er en reell mulighet for meg. I tillegg vil man jo gi et godt inntrykk i starten av en jobb. Jobbet tilsvarende 100% forrige, og tok på meg alle ekstravakter som jeg ble tilbudt. Men til tross for det har de ikke gitt meg en liten prosent engang. Nå får de faste koronatillegg, og siden jeg ikke har en eneste prosent gjelder ikke det meg. Blir ganske matt... Anonymkode: d2bf1...0dc Jeg har kun jobbet i 100% siden august 2020. Altså har jeg hatt 0% i tidsrommet 05.2013-08.2020. Ble så lei av å bli spurt om å jobbe ekstra at jeg i en periode blokkerte nummeret til jobb. Det vil si jeg kunne bli ringt/sendt sms til om å kunne jobbe opptil 4-5 ganger samme dag tilnærmet hver eneste dag. Jeg ble så lei av maset at jeg nesten sluttet i jobben.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 t0nje skrev (1 minutt siden): Jeg har kun jobbet i 100% siden august 2020. Altså har jeg hatt 0% i tidsrommet 05.2013-08.2020. Ble så lei av å bli spurt om å jobbe ekstra at jeg i en periode blokkerte nummeret til jobb. Det vil si jeg kunne bli ringt/sendt sms til om å kunne jobbe opptil 4-5 ganger samme dag tilnærmet hver eneste dag. Jeg ble så lei av maset at jeg nesten sluttet i jobben. Da skal de være ekstremt desperate om du fortsatt fikk tilbud med 0% når du i en periode blokkerte nummeret deres. Vet ikke om du var heldig eller ikke. Høres ut som begge ytterpunkter er et mareritt egentlig. Anonymkode: d2bf1...0dc
t0nje Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da skal de være ekstremt desperate om du fortsatt fikk tilbud med 0% når du i en periode blokkerte nummeret deres. Vet ikke om du var heldig eller ikke. Høres ut som begge ytterpunkter er et mareritt egentlig. Anonymkode: d2bf1...0dc Dessverre er min oppfatning av helse Norge slik jeg kjenner den at de er desperate av at de ikke har nok folk i faste stillinger. «Heldigvis» kom korona i det jeg var i ferd med å si opp stillingen min. Resultatet var at jeg «fikk» en måned der det var null ekstravakter å oppdrive, mars 2020. Etter 1 måneds «fri» så var det på an igjen. Maset om å ta ekstravakter gjør at jobben for meg er særdeles uattraktiv nå som jeg er ferdig utdannet. Det var greit når jeg hadde null forpliktelser og som student når jeg brukte helgene på å jobbe. Per dags dato holder jeg bare ut i påvente av å finne på noe annet. 1
Ytdhd Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Gitt at du faktisk ønsker dette: Hvis de spør ofte, så bør de kanskje heller vurdere å gi deg en 90 % stilling? Jeg ville i hvert fall spurt om det var muligheter for å øke til 90, der du argumenterer med at de ofte spør og lurer på om de derfor kan øke. På den måten har du noe fast å forholde deg til og du slipper å bli spurt rett før helgen. 3 timers reisevei tilsammen hver dag til jobb er veldig langt, og det gjør det enda mer forståelig at en ekstravakt ut av det blå ikke er så fristende.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 Kan kjenne meg igjen. Jeg jobber også noe redusert, og det er valgt selv av den grunn at jeg ikke orker å jobbe så mye og jeg ønsker å bruke fridagene mine til hobby. Nå tror jeg de fleste er blitt vant med at jeg ikke påtar meg ekstravakter da. Jeg kan i ny og ne, men hobbyen min må planlegges og da er det gjerne planlagt og lagt til når jeg har fri noen uker frem i tid. Jeg kan ikke sitte på vent heller i tilfelle jeg skulle få en telefon. Jeg synes også det er en skikkelig uting at mange ledere forsøker å få ansatte til å få dårlig samvittighet. F.eks poengtere hver gang at da går de andre underbemannet, det er så vanskelig å få tak i folk, at det går utover pasientbehandlingen osv. Men vi går jo veldig ofte underbemannet. Problemet er ikke at det sykdom av og til, men at vi generelt er for få på vakt hver vakt, at vi har ingenting å gå på om en blir syk. Løsningen er å ansette flere tenker jeg. Så jeg synes faktisk man er dumsnill om man hele tiden sier ja til ekstravakter og dekker over det egentlige problemet. Når man jobber 80-100% så jobber man mer enn nok, spesielt i turnus. Det tar på. Mange velger å jobbe redusert nettopp pga. dette, eller de har hobbyer, barn eller andre grunner. Når jeg ble intervjuet så kom aldri temaet opp om ekstravakter. Så leder kan faktisk ikke forvente noe av meg der. Jeg var også ærlig under intervjuet at jeg ønsker en litt lavere stillingsprosent pga. min hobby. Så dette viste hun jo. Men det er jo selvsagt noe litt annet om man gir lovnader på intervju at man egentlig ønsker full stilling og derfor ønsker å påta seg en del ekstravakter. Men det er jo en vesentlig forskjell også da...Om man blir spurt noen dager før om noen vakter, så er det mye lettere å planlegge og si ja. Hvis man blir spurt samme dag, så har man gjerne planer. Om man blir spurt om tidligvakt kl 0730 samme dag, og trodde man hadde fri og la seg kl 02 på natten, så kan det jo bli et problem. Det beste er kanskje å fortelle ærlig til arbeidsgiver at du per nå synes det er mer enn nok med 80%. Om du må finne på en teit unnskyldning, så får du bare gjøre det. Burde holde å si at du trenger å fokusere litt på deg selv. Det kan jo handle om f.eks psyken. Eller du kan fortelle at du har meldt deg på et kurs eller har avtale om å være barnevakt/hundepasser de dagene du har fri. Det jeg har gjort er å innimellom sjekke når det er ledig. Noen ganger er det en og annen vakt hvor det egentlig ikke er bemannet riktig, og da kan jeg gjerne gi beskjed at jeg de 2 ledige vaktene om 2 uker, kan jobbe. Da er man bittelitt på tilbudsiden, men kan kanskje ha litt mindre dårlig samvittighet for å ikke si ja på rappen. Anonymkode: e5487...c1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå