Gå til innhold

Hvorfor har jeg gått opp i vekt når jeg bare spiste 1600 kcal igår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått opp 1 kg idag selv om jeg spiste som normalt igår, 1600 kcal. 

Er 160 cm og 55 kg, er sunn og aktiv. Hvorfor har jeg da gått opp i vekt?

Anonymkode: 52919...437

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du at den kiloen er fett?

Anonymkode: bde6c...0bf

• Liker 14
Skrevet

Drakk du mye væske, eller spiste salt mat?

• Liker 5
Skrevet

Vekt varierer fra dag til dag avhengig av hva du har spist, drukket, og menssyklus, hormoner osv. Man må se på en trend over litt tid.

Anonymkode: 3084c...d8f

• Liker 15
Skrevet

Det er mange ting som påvirker vekta, vannansamling, mensensyklus osv. Én dag har lite og si, sannsynligvis har du gått ned igjen i morgen. Anbefaler å bare veie ukentlig. 

Anonymkode: c80ff...c0f

• Liker 5
Skrevet

Skal du ha mensen? 

Anonymkode: a7042...329

• Liker 1
Skrevet

Hormoner påvirker 

væskeinntak påvirker 

salt i maten påvirker 

Du har ikke lagt på deg 1 kg fett over natta 

Anonymkode: b79c7...964

• Liker 9
Skrevet

Du kan ikke måle vektoppgang fra en dag til den neste. Det kan være ulike årsaker til at vekta varierer. Dersom du spiste mye salt mat, kan kroppen ha bundet opp vann (som forsvinner etterhvert), du kan ha ulikt innhold i blæra og tarmene fra en dag til den neste, menssyklus kan spille inn osv. Den lureste måten å følge med vekta på, er å veie seg en fast dag i uken til ca samme tid hver gang og se hvordan du ligger over tid.

Og 55 kg for en på 160 cm er ikke overvektig :)

Anonymkode: d9042...30c

• Liker 3
Skrevet

Dersom du i dag veier 1kg mer enn i går, så er ikke dette fett😊 vannvekt varierer fra dag til dag, og skyldes for eksempel hormoner (mens) eller at du har spist salt mat som gjør at kroppen holder på vannet! 
Du har en fin vekt, det er ingen grunn til at du skal veie deg sånn fra dag til dag. Pass på din mentale helse🌸

• Liker 7
Skrevet

Kanskje du ikke har bæsjet enda. Man legger ikke på seg 1 kg fett på en dag

Anonymkode: 11e32...a71

• Liker 1
Skrevet

Muligens opphopning av avføring i tarm. Det kommer ut! Samt væskebalanse. 

Mitt beste tips: Vei deg kun en gang pr uke. Det er mye mer motiverende enn hver dag! 

Anonymkode: 4a968...1c8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har gått opp 1 kg idag selv om jeg spiste som normalt igår, 1600 kcal. 

Er 160 cm og 55 kg, er sunn og aktiv. Hvorfor har jeg da gått opp i vekt?

Anonymkode: 52919...437

Får du snart menstruasjon eller har? Kan gå opp i vekt før og under mens vet jeg. 

Anonymkode: 05b86...bcb

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til det de andre nevner så er det også en del som holder mer vann rett før fullmåne. Det er to dager til.

Dersom du veier hver dag og noterer/legger inn i app, så kan du se trender over til. Se noen måneder bakover, se når det var fullmåne og når du har mensen.

Also salt mat påvirker vannmengden i kroppen, noe mat fordøyes sakte osv. :)

Anonymkode: 4c37a...81c

Skrevet

Jeg har holdt på 1 mnd nå. Veier og måler meg rundt midje 1 gang i uka. Ligger i kaloriunderskudd, drikker masse vann og har begynt bevege meg mye mer enn tidligere.

Resultat: Økt 1 cm rundt midjen og gått opp 3 kg!!!!

I GIVE UP 😭

Anonymkode: 02895...01e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har holdt på 1 mnd nå. Veier og måler meg rundt midje 1 gang i uka. Ligger i kaloriunderskudd, drikker masse vann og har begynt bevege meg mye mer enn tidligere.

I GIVE UP 😭

Kan du ha blitt forstoppet? Sammen med at du har fått økt muskelmasse? 

Eventuelt så gjør du noe feil en plass. Eventuelt tror at du ligger lavere på kalorier enn du faktisk er. 

Anonymkode: 4a968...1c8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I GIVE UP 😭

Seriøst?? Jeg har også begynt å loggføre maten jeg spiser da jeg ikke føler jeg kan spise "noe" uten å legge på meg. Er 1,63 og 57 kg men veier "egentlig" 54... så vil ned dit igjen. Trener 3-4 ganger i uken og går tur hver dag. Jeg ser de siste dagene når jeg har loggført maten, og da har jeg spist det jeg pleier... at jeg ligger på ca 1 000 kcal pr dag. Så jeg har jo rett i at jeg ikke KAN spise noenting uten å legge på meg. Dvs, det ble sikkert litt mer i julen, men det er 4 uker siden nå...

Har subklinisk lavt stoffskifte - går ikke på medisiner. Føler ikke på mange symptomer utenom dette. Har hvilepuls på 45, for ett år siden hadde jeg 55 så syns det er litt rart at den har gått ned såpass. Men trener jo ofte så er kanskje derfor.

Anonymkode: 84725...9a3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Seriøst?? Jeg har også begynt å loggføre maten jeg spiser da jeg ikke føler jeg kan spise "noe" uten å legge på meg. Er 1,63 og 57 kg men veier "egentlig" 54... så vil ned dit igjen. Trener 3-4 ganger i uken og går tur hver dag. Jeg ser de siste dagene når jeg har loggført maten, og da har jeg spist det jeg pleier... at jeg ligger på ca 1 000 kcal pr dag. Så jeg har jo rett i at jeg ikke KAN spise noenting uten å legge på meg. Dvs, det ble sikkert litt mer i julen, men det er 4 uker siden nå...

Har subklinisk lavt stoffskifte - går ikke på medisiner. Føler ikke på mange symptomer utenom dette. Har hvilepuls på 45, for ett år siden hadde jeg 55 så syns det er litt rart at den har gått ned såpass. Men trener jo ofte så er kanskje derfor.

Anonymkode: 84725...9a3

Loggfører jeg å. Er ikke forstoppet og tror ikke det er økt muskelmasse da jeg ikke trener styrke for tiden, men går raskt 1 times tid hver dag. Tok fram målebåndet igjen da jeg ikke fikk kneppet igjen jeansen som passet tidligere 😪. Spiser jeg mindre går jeg rundt sulten konstant og det fungerer ikke for meg.   Sjekker stoffskiftet hvert halvår samtidig med andre prøver, og det er visst bra.

Skrevet

Jeg gikk opp 30 gram fra jeg la meg, til jeg sto opp i dag. Man kan ikke vurdere vekt på denne måten. Reell vekt er en trend over tid. 

Anonymkode: 2037b...f98

• Liker 1
Skrevet

1600 er vel ikke et kaloriunderskudd? 

Anonymkode: 00c7a...740

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1600 er vel ikke et kaloriunderskudd? 

Anonymkode: 00c7a...740

Det spørs helt på personen! Høyde, vekt,  alder, muskelmasse og aktivitetsnivå påvirker hvor mange kalorier man trenger ila dagen. 
For deg er det kanskje ikke underskudd, for meg er det et stort underskudd for eksempel😊 Er ikke personen du siterer, men synes du skal være forsiktig med slike uttalelser.

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...