Gjest samboer:) Skrevet 15. august 2005 #1 Skrevet 15. august 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1096749.ece Selv er jeg samboer fordi jeg synes det er en bra måte å "starte" et forhåpentligvis langt samliv på og fordi vi i vår situasjon ikke ville merket noe til "fordelene" ved å være gift (har ikke barn, lite felles økonomi; og føler ikke noe behov for å ha ansvar for å forsørge hverandre...), men det ville vært upraktisk, uøkonomisk og litt stusslig å bo hver for oss. Jeg synes brosjyren virker litt unødvendig, selv om man selvsagt bør informeres om hvilke rettigheter man har. Dersom jeg får barn eller vi kjøper hus sammen kommer vi trolig til å gifte oss eller i hvert fall sette oss nøyere inn i regelverk og arvelov. Dessuten tror jeg de fleste velger samboerskap eller ekteskap ut fra hvor man er i livet og forholdet og hva som virker rett. At det er flere samlivsbrudd i samboerskap enn ekteskap tror jeg skyldes at man ofte flytter sammen for å "teste" forholdet. Hadde man giftet seg med vedkommende ville det blitt brudd okke som, tror jeg. Jeg vet ikke helt hva hovedintensjonen til barne- og familiedepartementet er her, utover å moralisere litt? Og prøve å vinkle sitt eget arbeid i regjerningsperioden positivt (for de som liker sånt)?
Arkana Skrevet 15. august 2005 #2 Skrevet 15. august 2005 Tja, jeg synes nå i utgangspunktet det er greit å informere om hvilke rettigheter man har og ikke har som samboere i forhold til gifte. På den annen side kunne det kanskje være vinklet litt annerledes. Synes mange har en tendens til å se ned på samboere, som om dette er et mindreverdig forhold. Folk kan faktisk bestemme selv, og når 50% av gifte går fra hverandre tyder jo det på at dette lille papiret ikke gjør så mye for forholdet som mange liker å innbille seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå