Gå til innhold

Likestilling og ansvarsområder i familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organiserer dere familielivet med tanke på husholdningsoppgaver, omsorg, jobb, og ikke minst selve organiseringen og koordineringen av familiearbeidet, det såkalte tredje skiftet?

Etter at jeg ble mor har jeg følt veldig på at vi har en skjevfordeling i vår familie, der jeg tar på meg størsteparten av arbeidet som matlaging, husvask, klesvask, oppvask, handling, oppfølging av diverse timer, i tillegg til at jeg tilbringer hele døgnet med barnet vårt og tar det meste av omsorgsansvaret også. Jeg er for tiden hjemme i mammapermisjon, og får inntrykk av at mannen er fritatt fra alle disse oppgavene fordi han jobber.

Jeg begynner å lure på om det er normalt, og om jeg bare har litt mindre kapasitet enn andre mødre? Får ofte høre, spesielt av den eldre garde, at jeg må ta vare på mannen min og passe på at han får nok søvn og mat, fordi småbarnsperioden kan være overveldende for menn... Misforstå meg rett, jeg tror selvfølgelig mannen min også er sliten og trøtt, og han har selvfølgelig også behov for omsorg og kjærlighet, men midt oppi alt føler jeg meg helt utslitt og overarbeidet, og helt ærlig litt oversett og glemt. Jeg lurer veldig på hvordan det skal bli når jeg er tilbake i jobb.

Anonymkode: 3fad8...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det normalt at jeg tar alt i hjemmet, og mannen tar jobbing og bilgreier evt utearbeid. Jeg lager middag, rydder, husarbeid, klesvask etc.. Nå får jeg også litt hjelp mtp at jeg er høygravid. 

Anonymkode: d804d...bd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke klage. Vi har fire barn og til tross for at vi begge jobbe minst 100%, er det helt klart at begge ta ansvar hjemme. Både med legging av de som trenger det, fritidsaktiviteter, matinnkjøp, matlaging og ikke minst husvask og klesvask. Noen ting er delt opp etter hva den enkelte foretrekker - men ingen nøler med å ta tak i ting. Familien AS må gå rundt. 

Men så gjør vi det jo allrede er stund - som fellesprosjekt. I begynnelsen var det mer skjeiv fordelt - men i begge retninger avhengig av livsfaser. For tiden har vi en fin balanse. 

Anonymkode: 75f59...096

• Liker 5
Skrevet

I likhet med en annen som har svart deg har jeg fire barn. Vi jobber begge turnus, noe sommer likestillingsvennlig iom at hverdagen må gå siden begge er på jobb. 
Innser at mannen min er unik, han er mest praktisk av oss og evner å multitaske. En gang stekte han vafler, laget middag og vasket opp samtidig. Det var i småbarnsperioden når jeg var opptatt med datteren vår. Han liker bedre enn meg å lage mat, jeg elsker å vaske klær. 
Akkurat det med bil og sånn er vel mest hans domene, der kunne jeg vært flinkere!

Må være et samarbeid ikke en konkurranse om hvem som gjør mest og minst.

Anonymkode: a33bf...1df

• Liker 2
Skrevet

Du er i permisjon og hjemme hele dagen - da burde du klare å ta oppvask, stovsuger osv.  Ellers forventer du at partneren din kommer hjem fra jobben for å gjøre det? Når du begynner å jobbe igjen og han har pappaperm kan du si at du forventer også husrydding, matlaging osv når du har kommet hjem fra jobben. 

Anonymkode: 54811...771

• Liker 2
Skrevet

Han tok barnet når han kom hjem, jeg gjorde da husarbeidet. For meg var det fritid å jobbe uforstyrret, og han fikk tid med barnet.

Anonymkode: 335cb...54b

• Liker 4
Skrevet

Vi har 3 barn og deler likt, eller kanksje han gjør litt mer faktisk. Vi jobber begge fullt men jeg trener 3 dager om morgenen kl. 6 - 7, når jeg kommer hjem fra trening, har han laget niste og servert frokost og ryddet på kjøkkenet. Vi deler på middagslaging og andre ting og har vaskehjelp annenhver uke. Jeg er nok litt mer opptatt av rydding og vasking enn han, men så gjør han mye på huset og ute som jeg ikke kan/gidder.

Dette har gått seg til litt, men skjønner godt hva du mener. Det er jo nesten mer slitsomt å være hjemme med barn enn å gå på jobb. Det syns i hvert fall jeg og jeg har en lederstilling. Du må jobbe med oppdragelsen på din mann. Vi lever tross alt i 2021.

Anonymkode: 92fd3...5cd

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar!

Jeg vil bare påpeke at vi selvfølgelig snakker sammen og prøver å få til en ordning som passer for oss. Alle familier er jo forskjellige, og det er som flere her sier - det må kanskje bare få gå seg til med tiden. Der er jo mannen min og jeg enige, vi ønsker jo å være likestilte og dra lasset sammen. Det er fra folk rundt oss, spesielt av vår foreldregenerasjon, jeg opplever å bli sett på som krevende og storforlangende.

Skrevet

Når man er hjemme i permisjon synes jeg det er naturlig å ta de oppgavene du nevner (gjelder også under pappa permisjonen;)). Jeg har vært hjemme med den lille, og tatt alt «huslig». Men nå starter jeg snart på jobb, og mannen skal ikke ha permisjon, så nå er jeg virkelig spent på hvordan det blir... mulig vi må få oss vaske hjelp. 

Anonymkode: f07ae...ae0

Skrevet

Småbarnsperioden overveldende for menn?!

Kjenner jeg blir fysisk uvel og rasende av sånne utsagn. 

Så en utslitt mor skal ta seg av barn, hus og mann alene - når det er HUN som er utslitt? Fy faen.

Fittekvinner er fittekvinner verst.

Anonymkode: bdda8...1f2

• Liker 13
Skrevet

Småbarnsperioden var nok rimelig overveldende for mannen min, siden han måtte ta mesteparten av byssinga - og den ble det mye av!

Men vi har 3 barn og fordeler oppgaver etter hva vi liker best. Jeg har noen få middagsretter jeg er god på, og så vil jeg helst vaske og rydde klær selv. I tillegg er det bare jeg om synes at stua må støvsuges daglig, ergo min jobb.

Han lager de fleste middager, tar oppvasken, sørger for mat til dyra og ren kattedo, tar omtrent all nattevåk og tar alle "fikse ting"oppgaver, som det blir mange av med barn. 

• Liker 2
Skrevet

I motsetning til andre her tenker jeg det er unaturlig å overlate alt husarbeid til mor bare fordi hun går hjemme. For det første er det å gå hjemme, spesielt med krevende baby og flere barn, ingen ferie. Det er rent praktisk lite rom for husarbeid. For det andre ser jeg far, her i huset i hvert fall, aldri gjengjelder dette. Det ender med dobbeltarbeid hjemme og på jobb mens han er i permisjon. Jeg trenger ikke lyve her, mannen min er elendig på å ta sin del. Rett og slett veldig lat. Jeg er med en fot ut døren hele tiden. Han sier han gjør mye, men han ser nok ikke hvor mye jobb alt er fordi han aldri har tatt ansvar. Å dele såkalte manne- og kvinneoppgaver er å skyte seg selv i foten med mindre man bor i et oppussingsobjekt eller på en stor gård med drift. De manneoppgavene utgjør en mikrodel av det totale arbeidet i løpet av en uke, måned eller et år. I vårt hus tar jeg 80% av husarbeidet, 95% av alt med barna fra innkjøp av klær til vask/stell, 100% av økonomistyringen, 70% av manneoppgavene som de kaller det på kg og 95% av våkennetter og tidlige morninger 

Anonymkode: 43c45...d06

• Liker 8
Skrevet

Vi fant fort ut at cluet er god planlegging og rutiner og gode løsninger i heimen. Vi har fem barn. Handling blir gjort på lørdager etter liste, eller vi bestiller på Kolonial. Søndager planlegger vi uka og lager noen middager, f eks steker kjøttkaker som vi fryser ned. Vi ser på hva barna har av ekstra aktiviteter og skriver dem ned. Barna har faste oppgaver og må holde orden i egne klær og skolesaker, skifte på senga osv. Vi har et velutstyrt vaskerom med to vaskemaskiner, stor tørketrommel og tørkeskap. Robotstøvsuger. Mannen min har alltid gjort mye hjemme og han ser knapt på tv. Han er opptatt av at ting skal kunne gjøres så praktisk og effektivt som mulig og har "oppdratt" hele familien til å bli ordensmennesker.

Anonymkode: 1d84f...359

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er i permisjon og hjemme hele dagen - da burde du klare å ta oppvask, stovsuger osv.  Ellers forventer du at partneren din kommer hjem fra jobben for å gjøre det? Når du begynner å jobbe igjen og han har pappaperm kan du si at du forventer også husrydding, matlaging osv når du har kommet hjem fra jobben. 

Anonymkode: 54811...771

Synes man bør passe seg for slike bastante uttalelser. Jeg er selv hjemme i permisjon og her blir det gjort lite husarbeid.. noen har babyer som må trilles for å sove, skriker masse og lignende. Det siste man trenger da er å føle at man ikke strekker til på andre områder

Anonymkode: 04ea5...c96

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er jo mannen min og jeg enige, vi ønsker jo å være likestilte og dra lasset sammen. Det er fra folk rundt oss, spesielt av vår foreldregenerasjon, jeg opplever å bli sett på som krevende og storforlangende.

Det er en hel del ting man kan ha god nytte av å unnlate å diskutere med foreldregenerasjonen, om de er av den påståelige «slik gjorde vi det»-sorten.

Oppgavefordeling i hjemmet, spedbarnsomsorg og bilsikring er typiske temaer hvor generasjonskløften  viser seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Jeg vil bare påpeke at vi selvfølgelig snakker sammen og prøver å få til en ordning som passer for oss. Alle familier er jo forskjellige, og det er som flere her sier - det må kanskje bare få gå seg til med tiden. Der er jo mannen min og jeg enige, vi ønsker jo å være likestilte og dra lasset sammen. Det er fra folk rundt oss, spesielt av vår foreldregenerasjon, jeg opplever å bli sett på som krevende og storforlangende.

Men trenger du å involvere de eldre rundt deg i hvordan du og mannen din får hverdagen til å gå opp mellom dere? Hvis folk uoppfordret kommenterer noe, synes jeg du skal svare at noe sånt som at " Men nå er vi i 2021, så da gjør vi det på denne måten".

Skrevet

Det er typisk svigermor å tenke St hennes sønn, arveprinsen, må tas hensyn til. 

Anonymkode: 6ace3...a8b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 3.45):

Etter at jeg ble mor har jeg følt veldig på at vi har en skjevfordeling i vår familie, der jeg tar på meg størsteparten av arbeidet som matlaging, husvask, klesvask, oppvask, handling, oppfølging av diverse timer, i tillegg til at jeg tilbringer hele døgnet med barnet vårt og tar det meste av omsorgsansvaret også. Jeg er for tiden hjemme i mammapermisjon, og får inntrykk av at mannen er fritatt fra alle disse oppgavene fordi han jobber.

Jeg begynner å lure på om det er normalt, og om jeg bare har litt mindre kapasitet enn andre mødre? Får ofte høre, spesielt av den eldre garde, at jeg må ta vare på mannen min og passe på at han får nok søvn og mat, fordi småbarnsperioden kan være overveldende for menn... Misforstå meg rett, jeg tror selvfølgelig mannen min også er sliten og trøtt, og han har selvfølgelig også behov for omsorg og kjærlighet, men midt oppi alt føler jeg meg helt utslitt og overarbeidet, og helt ærlig litt oversett og glemt. Jeg lurer veldig på hvordan det skal bli når jeg er tilbake i jobb.

Nei, det bør ikke være sånn. Småbarnsperioden kan være overveldende for menn? Det er den for alle. Selvfølgelig gjør du mest som har permisjon, men du skal da ikke gjøre alt. Har du gjort alt før også? Han må jo gi tilbake.

Anonymkode: 7e789...b87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar!

Mitt tips er at du rådfører deg med andre enn disse, så ikke det går utover selvfølelsen din. Jeg er sikker på du og mannen får til noe fint, har dere bare den kommunikasjonen du sier dere har. Lykke til.

Anonymkode: 7e789...b87

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Ikke vanlig hos oss iallefall.

Vi deler på alt, noe annet et uaktuelt. Det gjorde vi også i barselperm helt fra fødsel. Inkludert (mye!!) nattevåk.

Vi deler ikke på hver oppgave, men har fordelt litt «naturlig» mellom oss uten å egentlig diskutere det.

Men om man har skjevfordeling er det jo bare å skrive en liste og fordele fra der. 

Ingen av våre foreldre aksepterer supertradisjonelle kjønnsroller heller i form av «kvinnen gjør mest». 

De deler likt på alt av oppgaver, økonomi osv. Begge våre mødre har jobbet fullt stort sett osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...