AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Kanskje jeg spør dumt nå, men jeg har lite peiling på sånt.. Jeg har kjøpt en bmw 2008 mod, og ønsker bra lyd når jeg spiller musikk, bra bass og klar, fin lyd. Hvor starter jeg å lete? Trenger jeg egentlig basskasse bak i bagasjerommet for å få god bass, eller er det bra nok om man finner noen gode i dørene osv? Er egentlig vandt til Volvo, som har god lyd i seg selv. Har mellom 5-10 000 kr å bruke, noen tips? Hva trenger jeg? Anonymkode: fc1af...ca1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2 Skrevet 26. januar 2021 Når det gjelder slike anlegg er det et hav mellom "trenger" og "broh sykt kewl dude". Det du trenger er et helt ordinært lydanlegg med fornuftige høyttalere, og da er - sjokkerende nok - ofte fabrikkutstyr ikke en gang det verste. Dette gjelder særlig hvis du hører på tapskomprimert musikk slik som .mp3-filer og Spotify. Det er ikke særlig glupt å investere i et kjempeanlegg som du trenger platespiller for å utnytte. Etter min mening er det beste tiltaket å begynne i den andre enden: Eliminere forstyrrende lyder. I en BMW vil det til motsetning fra Volvo gjerne knase litt i plasten rundt omkring. Bruk silikon og lydteip til å kverke det. Skal du gå all in og gjøre en skikkelig jobb: Dynamat i hele bilen. Volvo bruker vel dessuten Bang&Olufson? Du kan finne et komplett lydanlegg hos høggern og få det over i BMWen for noen hundrelapper. Men siden du snakker om bass har jeg en mistanke om at du ikke er ute etter god kvalitet eller virkelighetsnær gjengivelse av musikken, men det er ooomph du vil ha? Da er det vel bare å gå på Biltema og spørre hvilken kasse som rister mest. 🤪 Anonymkode: 28741...397 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #3 Skrevet 26. januar 2021 Hvis høyttalerne er fra 2008 så kan du starte med å bytte ut de, ta kontakt med noen som forhandler stereo til bil som f.eks Bilradiospesialisten. Da får du høyttalere som passer uten at det er nødvendig å modifisere bilen, som nevnt over så er støydemping og eliminering av vibrasjoner veldig viktig og dette er noe som en forhandler kan hjelpe med. Det neste er å bytte ut hovedenheten og/eller den originale forsterkeren, ofte så er ikke disse kraftige nok til å drive større høyttalere uten at lyden blir dårlig. Hvis du vil ha SUB i tillegg så må den ha egen forsterker, signalkabler og egen strømkabel. Det betyr at en del av interiøret i bilen må demonteres. Jeg byttet nylig høyttalere og spiller i en av bilene vi har, den er fra 2005 og alle høyttalerne var pill råtne. Monterte Pioneer spiller og Pioneer høyttalere som passet uten modifisering eller lodding, lydkvaliteten er som natt og dag og den hadde blitt enda bedre med lydisolering. Sånn så høyttalerne ut, ikke rart det var dårlig lyd. Anonymkode: 980fc...4c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå