AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har brutt all kontakt med min far på grunn av psykisk og psykisk mishandling over flere tiår. Han er det vi kaller en psykopat, jeg har PTSD på grunn av mine opplevelser med ham. Han aksepterer ikke "bruddet" og forsøker stadig å kontakte meg i form av meldinger, telefonanrop og ting han setter fra seg på trappen min i form av matvarer og brev. Jeg har konfrontert ham for noen år siden og forklart nøye hvorfor jeg dessverre ikke kan ha kontakt med ham. Politiet har aldri vært involvert. Nå er det sånn at jeg en god stund har mistenkt at han lusker rundt huset her når vi ikke er hjemme, men jeg har ingen klare bevis sånn egentlig. For eksempel så har jeg flere ganger oppdaget at en port fra gårdsplassen og inn på verandaen, som alltid er lukket pga hunden vår, har stått åpen. Jeg har sett fotspor i snøen fra porten og rundt på verandaen bort til verandadøren. På grunn av "skadene" jeg har i psyken, så har jeg stort sett tenkt at det er han som har vært her. Det er skremmende å tenke på, da jeg er livredd for denne mannen. Han er ustabil og hevngjerrig. Samboeren min mener at jeg overreagerer og at jeg innbiller meg ting. Jeg har alltid ytterdør og verandadør låst fordi jeg er såpass utrygg. Her om dagen var jeg alene hjemme og var oppe i andre etasje i kanskje en time og vasket og ryddet. jeg hadde på headset med podcast sånn at jeg ikke hørte noen lyder utenfra. Mens jeg var der oppe så kom samboeren min hjem fra jobb, og da jeg kom ned så ga han meg en håndskrevet lapp som han hadde funnet på gulvet i gangen inne i første etasje. Han spurte om det var noe jeg skulle ta vare på, det var en liste over ulike typer medisiner, kanskje en handlelapp for apoteket for eksempel. Jeg gjenkjente håndskriften som min fars, og medisinene som var listet opp var av typen som min far muligens bruker med tanke på sykdommene han har. Det betyr at han har vært inne i huset mitt mens jeg har ordnet i andre etasje, og at han har nøkkel. Jeg ble selvfølgelig veldig redd og opprørt, men samboeren min mente igjen at jeg overreagerte og at det ikke var noen mulighet for at han kan ha vært inne. Det føles utrolig frustrerende at jeg ikke blir trodd. Jeg vet godt hva han er kapabel til, samboeren min har bare truffet ham to ganger og kjenner ham ikke sånn som jeg gjør. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er nå veldig redd for å være alene hjemme, spesielt på kveldene. Jeg har for lite håndfast bevis til at jeg kan koble inn politiet, og siden jeg heller ikke har noen bevis for tidligere vold så er det ikke juridisk grunnlag for å få feks besøksforbud. Samboer vil heller ikke bytte lås, da han ikke tror meg. Kan noen gi meg råd om hva jeg kan gjøre for å føle meg trygg? Jeg er en nevrotisk person som ofte krisemaksimerer, men det er naturlig med tanke på hva jeg har opplevd tidligere. Anonymkode: 0621b...576 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 ....han har nøkkel.....hvorfor har en psyk mann nøkkel til ditt hjem? Skift alle låser og sett opp kamera. Fullt lovlig så lenge det er på privat grunn og ikke filmer offentlig sted. Du betaler for låsene selv, du spør ikke samboeren din. Tar du deg ikke råd til det betyr det vel ikke nok for deg...? Anonymkode: c4df5...335 39
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ....han har nøkkel.....hvorfor har en psyk mann nøkkel til ditt hjem? Skift alle låser og sett opp kamera. Fullt lovlig så lenge det er på privat grunn og ikke filmer offentlig sted. Du betaler for låsene selv, du spør ikke samboeren din. Tar du deg ikke råd til det betyr det vel ikke nok for deg...? Anonymkode: c4df5...335 Jeg lurer også på hvorfor han har nøkkel. Og hvordan. Jeg kan godt ta meg råd til nye låser, det er ikke der problemet ligger. Problemet er vel mer det at sambo vil mene at jeg har mistet vettet fullstendig og at jeg er alvorlig psykisk syk med vrangforestillinger og paranoia. Jeg kan være objektiv og se meg selv med hans øyne, jeg har flere ganger trodd at han har vært utenfor her når jeg har vært alene og ringt sambo helt hysterisk og fått ham til å komme hjem. Jeg løper til vinduet hver gang jeg hører en bil kjøre opp bakken til huset vårt og friker fullstendig ut. For nesten et år siden så hørte jeg en bil komme opp bakken, og jeg ser ut som jeg alltid gjør. Da ser jeg faren min sitte i bilen i oppkjørselen vår, og jeg skriker "pappa er utenfor, pappa er utenfor" og springer opp trappen til andre etasje helt vettskremt. Det som da skjer er at han går ut av bilen og legger fra seg et påskeegg og et kort på trappa. Samboeren min tar det som en hyggelig gest og skjønner ikke hvorfor jeg ikke også synes det. Jeg kommer på en måte ingen vei med det, bortsett fra å stille meg selv i et enda mer sinnsykt lys. Ved å skifte låser så får samboer bare bekreftelse på hvor psyk og forstyrra jeg er. Vil påpeke at jeg egentlig lever godt med min PTSD. Jeg har full jobb, orden på livet og er helt normal sånn sett. Hvis jeg da skal få byttet låsene, hvordan skal jeg få overbevist sambo om at jeg gjør det fordi jeg har grunn til å være redd og ikke fordi jeg har vrangforestillinger? Anonymkode: 0621b...576 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #4 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har brutt all kontakt med min far på grunn av psykisk og psykisk mishandling over flere tiår. Han er det vi kaller en psykopat, jeg har PTSD på grunn av mine opplevelser med ham. Han aksepterer ikke "bruddet" og forsøker stadig å kontakte meg i form av meldinger, telefonanrop og ting han setter fra seg på trappen min i form av matvarer og brev. Jeg har konfrontert ham for noen år siden og forklart nøye hvorfor jeg dessverre ikke kan ha kontakt med ham. Politiet har aldri vært involvert. Nå er det sånn at jeg en god stund har mistenkt at han lusker rundt huset her når vi ikke er hjemme, men jeg har ingen klare bevis sånn egentlig. For eksempel så har jeg flere ganger oppdaget at en port fra gårdsplassen og inn på verandaen, som alltid er lukket pga hunden vår, har stått åpen. Jeg har sett fotspor i snøen fra porten og rundt på verandaen bort til verandadøren. På grunn av "skadene" jeg har i psyken, så har jeg stort sett tenkt at det er han som har vært her. Det er skremmende å tenke på, da jeg er livredd for denne mannen. Han er ustabil og hevngjerrig. Samboeren min mener at jeg overreagerer og at jeg innbiller meg ting. Jeg har alltid ytterdør og verandadør låst fordi jeg er såpass utrygg. Her om dagen var jeg alene hjemme og var oppe i andre etasje i kanskje en time og vasket og ryddet. jeg hadde på headset med podcast sånn at jeg ikke hørte noen lyder utenfra. Mens jeg var der oppe så kom samboeren min hjem fra jobb, og da jeg kom ned så ga han meg en håndskrevet lapp som han hadde funnet på gulvet i gangen inne i første etasje. Han spurte om det var noe jeg skulle ta vare på, det var en liste over ulike typer medisiner, kanskje en handlelapp for apoteket for eksempel. Jeg gjenkjente håndskriften som min fars, og medisinene som var listet opp var av typen som min far muligens bruker med tanke på sykdommene han har. Det betyr at han har vært inne i huset mitt mens jeg har ordnet i andre etasje, og at han har nøkkel. Jeg ble selvfølgelig veldig redd og opprørt, men samboeren min mente igjen at jeg overreagerte og at det ikke var noen mulighet for at han kan ha vært inne. Det føles utrolig frustrerende at jeg ikke blir trodd. Jeg vet godt hva han er kapabel til, samboeren min har bare truffet ham to ganger og kjenner ham ikke sånn som jeg gjør. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er nå veldig redd for å være alene hjemme, spesielt på kveldene. Jeg har for lite håndfast bevis til at jeg kan koble inn politiet, og siden jeg heller ikke har noen bevis for tidligere vold så er det ikke juridisk grunnlag for å få feks besøksforbud. Samboer vil heller ikke bytte lås, da han ikke tror meg. Kan noen gi meg råd om hva jeg kan gjøre for å føle meg trygg? Jeg er en nevrotisk person som ofte krisemaksimerer, men det er naturlig med tanke på hva jeg har opplevd tidligere. Anonymkode: 0621b...576 Er han virkelig en psykopat så forstår jeg godt du har brutt all kontakten. Slike mennesker går det ikke an å ha et forhold til, far, mor, søster, bror eller ei. Bare la han sette ned ting på trappen hvis han har så stor glede av det. Er bare å kaste det uansett, han kunne gjort verre ting enn dette. Bytt nummer og alt som er. Det er også garantert at det er han som har sneket rundt huset osv. Slik er psykopater og har til og med vært sammen med en psykopat før så kjenner godt til dette. Han lusket rundt området og huset jeg bodde i leenge før det ga seg. Psykopater er sjeldent farlig så lenge du holder deg UNNA. Bryt absolutt ALL kontakt og overse han. Det er det værste du kan gjøre mot en psykopat. Skift lås på huset. KREV det fra samboeren din, eller ordne det selv uten han sitt samtykke. Psykopaten har garantert nøkler til å komme seg inn. Kanskje han også har tuklet det til med mobiltelefon din også om han har hatt tilgang på den? Du burde ikke koble inn politi, de får ikke gjort noe som helst uansett i denne saken her. Jeg kjenner meg veldig igjen i denne psykopat oppførselen du beskriver her for akkurat slik var x en min også. Bare bytt nummer, skift lås og overse han helt. ALDRI svar han på noe som helst. Før eller siden vil han gå lei. Anonymkode: 16d4f...6da 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #5 Skrevet 26. januar 2021 Bytt til kodelås så får dere oppgradert 😃 evt bare skifte sylinder om du fortsatt vil ta frem nøkkel for å komme inn. Anonymkode: 82491...830 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Det hjelper heller ikke snakke med en psykopat og fortelle hvorfor du ikke vil eller kan ha noe med han å gjøre. Psykopater er og blir fortapte vesner. Anonymkode: 16d4f...6da 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Sett opp et skjult kamera. Anonymkode: 33684...406 20
Vampira Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 Skift lås, og sett opp kamera både utenfor og inne i huset. 8
Silva Pluvialis Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Anmeld for mishandling og trakassering, og søk om besøks- og kontaktforbud. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er han virkelig en psykopat så forstår jeg godt du har brutt all kontakten. Slike mennesker går det ikke an å ha et forhold til, far, mor, søster, bror eller ei. Bare la han sette ned ting på trappen hvis han har så stor glede av det. Er bare å kaste det uansett, han kunne gjort verre ting enn dette. Bytt nummer og alt som er. Det er også garantert at det er han som har sneket rundt huset osv. Slik er psykopater og har til og med vært sammen med en psykopat før så kjenner godt til dette. Han lusket rundt området og huset jeg bodde i leenge før det ga seg. Psykopater er sjeldent farlig så lenge du holder deg UNNA. Bryt absolutt ALL kontakt og overse han. Det er det værste du kan gjøre mot en psykopat. Skift lås på huset. KREV det fra samboeren din, eller ordne det selv uten han sitt samtykke. Psykopaten har garantert nøkler til å komme seg inn. Kanskje han også har tuklet det til med mobiltelefon din også om han har hatt tilgang på den? Du burde ikke koble inn politi, de får ikke gjort noe som helst uansett i denne saken her. Jeg kjenner meg veldig igjen i denne psykopat oppførselen du beskriver her for akkurat slik var x en min også. Bare bytt nummer, skift lås og overse han helt. ALDRI svar han på noe som helst. Før eller siden vil han gå lei. Anonymkode: 16d4f...6da Jeg er ganske sikker i min sak ja, han sniker rundt hos broren min også. Samme med hos min mor, der har en nabo obserbert ham gå inn i garasjen og urinere på bilen hennes. Men trodde virkelig ikke at han gikk inn i huset, det var den lappen han mistet som avslørte ham. Etter råd fra dere så blir det bytting av lås denne uka, og muligens også kamera hvor jeg kan bruke opptak som bevis. Er så dritt lei nå av at han alltid skal ha overtaket og ikke kan la meg være i fred Sambo får mene hva han vil om meg, det er mitt liv. Anonymkode: 0621b...576 26
Emmelise Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Vil også anbefale du bytter til en kodelås. Jeg har en selv for jeg er helt forferdelig til å huske nøkler. Kodelåsen kan settes til å automatisk låse døren etter 10 sekunder etter den er lukket. Veldig praktisk. Den kan ikke hackes, og hvis samboeren vil ha noe håndfast følger det med "chips" som kan brukes. Men de må individuelt legges til for å kunne brukes. Så om du har kode og samboeren din har en chip, er dere to de eneste som får låst opp døren. 12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #12 Skrevet 26. januar 2021 Forklaringen kan være så enkel som at den lappen har ligget utenfor (hvis han setter matvarer på trappen til deg), og så har samboeren din tråkket på den og den har blitt med under skoen hans inn i gangen. Faren din trenger ikke ha nøkkel, og han trenger ikke å ha vært inne i huset ditt. Hvis han hadde ønsket å skade deg, ville han da hatt alle muligheter til det. Men du er i fin form og skriver på KG. Anonymkode: 13d5e...84e 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer også på hvorfor han har nøkkel. Og hvordan. Jeg kan godt ta meg råd til nye låser, det er ikke der problemet ligger. Problemet er vel mer det at sambo vil mene at jeg har mistet vettet fullstendig og at jeg er alvorlig psykisk syk med vrangforestillinger og paranoia. Jeg kan være objektiv og se meg selv med hans øyne, jeg har flere ganger trodd at han har vært utenfor her når jeg har vært alene og ringt sambo helt hysterisk og fått ham til å komme hjem. Jeg løper til vinduet hver gang jeg hører en bil kjøre opp bakken til huset vårt og friker fullstendig ut. For nesten et år siden så hørte jeg en bil komme opp bakken, og jeg ser ut som jeg alltid gjør. Da ser jeg faren min sitte i bilen i oppkjørselen vår, og jeg skriker "pappa er utenfor, pappa er utenfor" og springer opp trappen til andre etasje helt vettskremt. Det som da skjer er at han går ut av bilen og legger fra seg et påskeegg og et kort på trappa. Samboeren min tar det som en hyggelig gest og skjønner ikke hvorfor jeg ikke også synes det. Jeg kommer på en måte ingen vei med det, bortsett fra å stille meg selv i et enda mer sinnsykt lys. Ved å skifte låser så får samboer bare bekreftelse på hvor psyk og forstyrra jeg er. Vil påpeke at jeg egentlig lever godt med min PTSD. Jeg har full jobb, orden på livet og er helt normal sånn sett. Hvis jeg da skal få byttet låsene, hvordan skal jeg få overbevist sambo om at jeg gjør det fordi jeg har grunn til å være redd og ikke fordi jeg har vrangforestillinger? Anonymkode: 0621b...576 Du trenger IKKE forklare deg til din samboer. Du bytter låser, betaler. Shit is done. Så sier du til din sambo "Her er de nye nøklene til den nye låsen. Skiftet låsen pga vil bare være på den sikre siden. " mer trenger du ikke si. Anonymkode: 51233...c08 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Få opp en sikkerhetslenke ved døra i hvert fall, det kan vel ikke samboer nekte? Anonymkode: 3e212...943 4
Gjest Smeltemann Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 Er du sikker på at døren var låst i det aktuelle tidspunktet?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis han hadde ønsket å skade deg, ville han da hatt alle muligheter til det. Men du er i fin form og skriver på KG. Det finnes flere måter å skade andre på enn bare fysisk skade. Anonymkode: d291d...8e6 14
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 Jeg synes det er veldig rart om din far skal ha nøkkel? At han var rett utenfor er det nok ingen tvil om, da kan lappen lett ha blitt med inn. Vi har et kamera som fungerer bra. Det tar kun opp når det er bevegelse, og du får full oversikt på telefonen din. Jeg ville startet med noe slikt, og om kamera fanger at faren din fikler med låsen, så ville jeg byttet de asap. Anonymkode: f2a29...dc9 4
Hmmmmmm Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Kjøp kodelås til døra. Den kan du skifte kode med jevne mellomrom, kanskje du føler deg tryggere. Den er slik at den låser seg automatisk hver gang døra blir lukket. Min lager musikklyd når man både åpner og lukker døra. Pluss skaff deg kamera 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det finnes flere måter å skade andre på enn bare fysisk skade. Anonymkode: d291d...8e6 Dette her handler nok mest om å ha en diagnose. Anonymkode: 13d5e...84e 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Vi har tre kamera utenfor huset som filmer hvert hjørne og «Ring»-ringeklokke. All info om det kommer inn på tlf vår. Det er kjempelett å sette opp! Og ikke spesielt dyrt. Anonymkode: 5ec01...df4 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå