Gå til innhold

Vi har et barn, og sambo ønsker ikke fler. Jeg ønsker en til, men må innse at det ikke blir slik.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så har vi en sønn. Han er straks et år, og jeg kunne så veldig gjerne tenkt meg enda en. Men han mener så sterkt at han er ferdig med barn at han har sterilisert seg. Jeg kunne ikke si han i mot på dette, selv om jeg var uenig med avgjørelsen. Vi hadde noen veldig travle måneder etter sønnen vår ble født, men det begynner å gå seg til nå. Mye av begrunnelsen hans til å ikke ønske flere er ar han syntes det var såpass heftig å få barn (førstemann) at han ikke ønsker å gå gjennom det en gang til. Må understreke at han elsker sønnen vår, og er en super pappa. Jeg respekterer selvfølgelig avgjørelsen hans, men synes det er så utrolig vemodig at vi ikke skal få fler. Jeg savner ikke våkenetter, men vet det bare er en fase. Hvordan kan jeg akseptere at jeg kun får denne ene? Blir det bedre med tiden? 

Anonymkode: 9e441...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ikke nødvengidvis bedre med tiden. Kjenner flere som blir i forholdet og er bitre spesielt ved overgangsalderen. Og to stykker som gjorde det slutt og fikk en donorsøsken fra Danmark.

Anonymkode: a7c0a...389

• Liker 18
Skrevet

Samboeren din steriliserte seg når førstefødte var baby????

Anonymkode: 2126e...e4d

• Liker 44
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som overskriften sier så har vi en sønn. Han er straks et år, og jeg kunne så veldig gjerne tenkt meg enda en. Men han mener så sterkt at han er ferdig med barn at han har sterilisert seg. Jeg kunne ikke si han i mot på dette, selv om jeg var uenig med avgjørelsen. Vi hadde noen veldig travle måneder etter sønnen vår ble født, men det begynner å gå seg til nå. Mye av begrunnelsen hans til å ikke ønske flere er ar han syntes det var såpass heftig å få barn (førstemann) at han ikke ønsker å gå gjennom det en gang til. Må understreke at han elsker sønnen vår, og er en super pappa. Jeg respekterer selvfølgelig avgjørelsen hans, men synes det er så utrolig vemodig at vi ikke skal få fler. Jeg savner ikke våkenetter, men vet det bare er en fase. Hvordan kan jeg akseptere at jeg kun får denne ene? Blir det bedre med tiden? 

Anonymkode: 9e441...df4

Du kan få flere barn, selv om han har diskvalifisert seg fra å bli biologisk far til neste. 

Dine ønsker er åpenbart ikke viktige for ham når han går hen og gjør noe slikt etter få måneders betenkningstid (om i det hele tatt så lenge). Det får meg til å lure på hvordan han er generelt å ta fremtidsvalg med.

Jeg får også bare en, og har akseptert det. Min mann ville latt meg få en til, men han er sterkt imot det. 

• Liker 13
Skrevet

Du får glede deg over at du har et friskt barn❤️

Anonymkode: ef050...4bd

• Liker 10
Skrevet

Din mann er en STOR egoist. Hvordan kan han sterilisere seg umiddelbart etter fødsel uten at dere har fått prøvd familielivet i det hele tatt? Herre.. 

Anonymkode: ea19a...1c7

• Liker 39
Skrevet

Det er jo helt vanvittig å sterilisere seg så raskt etter at førstemann ble født! Hverken jeg eller mannen hadde lyst på flere barn før førstemann passerte to år. Vi følte oss faktisk helt sikre på at vi aldri skulle ha flere fordi den første tiden var så slitsom! Men når barnet ble eldre så vi jo at det var en forbigående fase og hvor hyggelig det er med barn, så nå venter vi nummer 2. Å ta en så dramatisk avgjørelse for dere begge så tidlig er galskap. 

Anonymkode: 31514...7eb

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Din mann er en STOR egoist. Hvordan kan han sterilisere seg umiddelbart etter fødsel uten at dere har fått prøvd familielivet i det hele tatt? Herre.. 

Anonymkode: ea19a...1c7

Nei, han er ikke egoist. Hans kropp, hans valg. Vil han ikke ha flere, så er det hans valg og gjøre det han vil med sin kropp slik at han ikke blir pappa til flere barn. 

Anonymkode: 33016...fdf

• Liker 36
Skrevet
Biloba skrev (3 timer siden):

Du kan få flere barn, selv om han har diskvalifisert seg fra å bli biologisk far til neste. 

Dine ønsker er åpenbart ikke viktige for ham når han går hen og gjør noe slikt etter få måneders betenkningstid (om i det hele tatt så lenge). Det får meg til å lure på hvordan han er generelt å ta fremtidsvalg med.

Jeg får også bare en, og har akseptert det. Min mann ville latt meg få en til, men han er sterkt imot det. 

De har et barn, det holder i massevis!

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, han er ikke egoist. Hans kropp, hans valg. Vil han ikke ha flere, så er det hans valg og gjøre det han vil med sin kropp slik at han ikke blir pappa til flere barn. 

Så enig med deg! Hvis kvinnen tar abort eller ikke ønsker å ta p-piller, så er det hennes valg (det er jeg helt med på altså), men når mannen ikke ønsker flere barn og velger sterilisering fremfor kondom eller å avstå, så er han plutselig en egoist. Lenge leve dobbelt moralen sier jeg bare. 

Til TS. Gi det litt tid og se om du klarer og slå deg til ro med det. Og prøv om ikke dere kan snakke sammen. Det pleier hjelpe synes jeg. 

Anonymkode: 4641c...5a4

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så enig med deg! Hvis kvinnen tar abort eller ikke ønsker å ta p-piller, så er det hennes valg (det er jeg helt med på altså), men når mannen ikke ønsker flere barn og velger sterilisering fremfor kondom eller å avstå, så er han plutselig en egoist. Lenge leve dobbelt moralen sier jeg bare. 

Til TS. Gi det litt tid og se om du klarer og slå deg til ro med det. Og prøv om ikke dere kan snakke sammen. Det pleier hjelpe synes jeg. 

Anonymkode: 4641c...5a4

Ganske sikker på at en kvinne hadde fått samme reaksjon hvis hun hadde sterilisert seg når ungen var baby. 

Det går faktisk an å ta prevansjon, om det er kondom eller hormoner. 

Jeg er enig i kommentaren om abort. Det blir likt sammenlignet. 

---

Ts, jeg skjønner det er sårt. Det er dumt at han steriliserte seg og ikke brukte kondom (eller du brukte en annen prevansjon, eller begge deler) en god stund før han gjor dette. Kanskje det går an å reverseres hvis han ombestemmer seg. 

Jeg tror du må bruke tid på dette. Du blir ikke kvitt følelsene dine på en uke. Du må kjenne etter og velge om du skal svelge det eller om dette blir så feil for din del at du ønsker å gå. Uansett så må du bruke tid på følelsene dine. Snakke om dem og jobbe med dem. 

Anonymkode: 2ff65...d19

• Liker 5
Skrevet

Hmmm...steriliserte han seg rett etter fødselen? Var 2 års ventetid da min mann gjorde det. Etter 3 barn riktignok...

Her må du bare avgjøre hva som er viktigst for deg, flere barn eller mannen? Slik det er nå er det ikke mulig med mindre dere blir fosterforeldre senere, eller adopsjon.

Anonymkode: 8c192...6bd

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde samme utfordring. Jeg er enebarn, han har to søsken. Vi fikk ei datter, og da hun var 1.5 år bestemte han seg for å sterilisere seg. Han ønsket ikke flere barn. Dette var et hardt slag for meg, da vi tidligere hadde snakket om minst to barn. Han mente at det var tøft nok med barnet vi hadde  

Lang historie, kort: Jeg sa det som det var, at jeg følte meg sveket og ikke inkludert i en så stor avgjørelse. Hans kropp så klart. Det endte med at jeg tok sparekonto og jobbet på i et halvt år for å fylle på. Kontaktet og reiste til Danmark, og ble på runde to gravid med donorsæd. Nå er lillebror 2 år, og familien komplett 🥰

Vi gikk ifra hverandre rett før forsøk nr 1. Han tok kontakt igjen ila graviditeten og ville leke familie. Spurte om å være med på fødsel for "min skyld", og ville leke tobarnspappa. 

Nå har jeg kjæreste, men vi er særboere på hver vår kant med barn. Slik blir det til ungene er flyttet ut 😊

Anonymkode: 2fd52...889

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi hadde samme utfordring. Jeg er enebarn, han har to søsken. Vi fikk ei datter, og da hun var 1.5 år bestemte han seg for å sterilisere seg. Han ønsket ikke flere barn. Dette var et hardt slag for meg, da vi tidligere hadde snakket om minst to barn. Han mente at det var tøft nok med barnet vi hadde  

Lang historie, kort: Jeg sa det som det var, at jeg følte meg sveket og ikke inkludert i en så stor avgjørelse. Hans kropp så klart. Det endte med at jeg tok sparekonto og jobbet på i et halvt år for å fylle på. Kontaktet og reiste til Danmark, og ble på runde to gravid med donorsæd. Nå er lillebror 2 år, og familien komplett 🥰

Vi gikk ifra hverandre rett før forsøk nr 1. Han tok kontakt igjen ila graviditeten og ville leke familie. Spurte om å være med på fødsel for "min skyld", og ville leke tobarnspappa. 

Nå har jeg kjæreste, men vi er særboere på hver vår kant med barn. Slik blir det til ungene er flyttet ut 😊

Anonymkode: 2fd52...889

Amen!!! 
digger sterke damer som tar egne valg og styring over eget liv!! 

Anonymkode: 6a162...fc9

• Liker 18
Skrevet

Her er det omvendt. Mannen ønsker en til, mens det for meg er fullstendig uaktuelt. Gutten vår er to år nå, og jeg satte nettopp inn spiral og den skal ikke ut. For hans skyld har jeg selvsagt tenkt gjennom saken, men det går bare ikke. Han jobber med å akseptere det, men skjønner at det ikke er lett. 

Anonymkode: 89685...4cf

• Liker 3
Skrevet

Jeg var litt i samme situasjon, men heldigvis gikk ikke min mann så langt at han steriliserte seg.. Han ombestemte seg heldigvis da barnet vårt var to. 

Men da hadde jeg egentlig forsont meg med at det ble det ene barnet vi hadde. Jeg leste mye forskning om enebarn, og ble til slutt såpass beroliget av det at jeg begynte å tvile litt på om jeg ønsket en til jeg også. Jeg så på alle jeg kjenner som har enebarn, og så hvordan livene deres var vs de som hadde flere barn. Så fordelene for oss voksne, fordelene for barnet. Så så jeg på alle voksne jeg kjenner som er enebarn, og så at de fleste av dem var faktisk fornøyd med det. Og så på alle som hadde søsken, som hadde hatt det bedre uten.. 

Anonymkode: e8104...3ac

• Liker 2
Skrevet

Det er knalltøft i begynnelsen, og virkelig unntakstilstand. Syns det er en drastisk avgjørelse å ta i så tidlig fase. Når det er gjelder påstanden "et barn er mer enn nok, det er så slitsomt", må jeg for min del si meg høyst uenig. 

Å få en uplanlagt nr 2 var det beste som kunne skje oss hvertfall! Det har frigjort oss for så sykt mye "døll lek" og "se på meg! Se på meg" med barna, da de har hverandre og utrolig stor glede av hverandre. Hadde vi bare hatt en unge ville vi aldri kunnet sove lenger i helgene som vi gjør nå. De har stått opp og ordnet seg mat og lekt veldig godt sammen fra de var 5 og 2 år!!! Lite mas om at vi skal leke og følge med på lek hele tiden. Eldste "passer på" yngste. Deilig!

Hadde vi kun hatt førstemann, ville livet som foreldre vært mye mer krevende. Men vi har også vært heldige med unger som er meget glad i hverandre, og leker fint selv med 3 år aldersforskjell mellom. 

Anonymkode: a4460...a2e

• Liker 8
Skrevet

Mannen min ønsket ikke flere barn etter vi hadde fått førstemann. Vi hadde mange runder på det og til slutt satt jeg hardt mot hardt. Enten flere barn eller så avslutter jeg forholdet. Vi har fått 3 barn og han har nå sterilisert seg. Har mannen din fått dette inngrepet dekket? Mannen min var litt over 30 år og med 3 barn. Tror ikke han hadde fått det dekket med bare 1 barn. Det regnes som et irreversibelt inngrep. Snakket dere ikke om det på forhånd? 

Anonymkode: 18251...78b

• Liker 7
Skrevet

Viktigst å lytte til den som ikke ønsker - om du bryr deg om han og forholdet deres da. Å få barn er ogostisk nok i seg selv, også vil du atpåtil presse han pga dine egoistiske (unødvendige) ønsker? Om du vil ha flere barn av riktig grunn kan du jo være fosterhjem?

Anonymkode: a597a...b77

• Liker 1
Skrevet

Vi var i samme situasjon. Jeg ville ha 2 tette, samboer fikk sjokk over hvor krevende det var. Skal sies at han er ørebarn og har hatt mye refluksplager. Sov ikke godt på natta før han var 3 år. Han snakket også om å sterilisere seg. Nå er mini 4 år, og samboer vil ha flere 😅

Anonymkode: a3484...64a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...