AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #61 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg leier et rom I leiligheten og deler kjøkken, bad, stue med en annen person, står det i kontrakten. Det er et slags kollektiv med to personer. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Du deler kjøkken, bad og stue med EN annen person. Ikke en lang rekke personer som kommer og går som de/huseier vil. Jeg tror i grunn jeg hadde tatt den lette utveien, og flyttet. Og så hadde jeg ikke gått inn i det andre soverommet i det hele tatt. (Det er jo ikke del i din leieavtale. Du har ETT soverom, og tilgang på/ansvar for 50% av fellesarealene.) Bedre å la husverten leie ut kun via airbnb, istedenfor å hele tiden få nye "samboere" i kollektivet. Anonymkode: 07171...3c8 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #62 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han sier jeg bor så billig så da må jeg finne meg I dette. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Da sier du at du forholder deg til kontrakten, og vasker etter deg selv. Foregår denne kommunikasjonen muntlig eller skriftlig? Send han ei melding å si at enten så slenger du all skiten etter gjestene inn på rommet, eller tar du betalt 200 kr pr begynte time for å vaske, og trekker dette fra husleia og sender han en månedlig oversikt over brukte timer. Dette er helt fair måte å gjøre det på, dersom han forsøker å kaste deg ut, leieboer har veldig sterkt vern etter husleieloven. Anonymkode: 01d38...c5b 9
Gjest ti10 Skrevet 26. januar 2021 #63 Skrevet 26. januar 2021 Det skal du ikke, og jeg hadde også vært veldig skeptisk til å fortsette å bo der og betale full leie når man aldri vet hva slags folk man møter i egen stue. Et alternativ kan være at du tilbyr deg å vaske etter gjestene mot reduksjon i din husleie. Synes du også bør få reduksjon på grunn av bryet med det uforutsigbare med å bo så tett på stadig nye, ukjente folk. Forutsetter at du har mulighet til å låse rommet ditt, gjerne også deler av leiligheten hvis du har dyre ting der. Skriv en formell mail der du foreslår dette, bruk høflig, profesjonelt språk, og forklar også hva slags konsekvenser det vil ha hvis han ikke går med på det. Ellers kan du jo flytte. Ikke finn deg i å bli utnyttet. Bare det at utleier foreslår dette eller tror det er greit, er jo nesten grunn til å komme seg vekk.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #64 Skrevet 26. januar 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Han sier jeg bor så billig så da må jeg finne meg I dette. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Du har ikke færre rettigheter fordi du betaler lav husleie!! En husleiekontrakt inneholder en hel del standard lover og regler, uavhengig av hvilken husleie du har. Noen nevnte i tillegg Korona, og om du legger vekt på det når du ringer leieboerforeningen så kan det nok hende de får til å være ekstra kjapp med å hjelpe deg i disse dager. Ikke la deg behandle som møkk! Det finnes nok av ting som vil skje i livet som trykker oss ned, lær av en som ikke var god nok på det før hun ble alt for gammel: Stå opp for deg selv!!!!! Anonymkode: 2d296...76c 13
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #65 Skrevet 26. januar 2021 1. Du skal ikke vaske etter utleiers AirBNB-leietaker. 2. Du skal ikke vaske håndklær huseier har latt ligge til AirBNB-utleier. Disse hadde jeg kun lagt i en pose, knytt igjen og sendt utleier en melding ala: «Vedkommende du leide ut til la igjen en rekke våte håndklær på badet. Jeg har lagt disse i en pose for deg på verandaen, slik at du kan komme og hente disse for vask. Merk at dersom de ikke blir hentet innen utløpet av neste søndag så havner de i restavfallet, pga. lukt og mugg. Ha en fortsatt fin kveld :)» Anonymkode: 86f4b...9f3 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #66 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg reagerer faktisk mest på at han leier ut et rom til airbnb, uten at du tilsynelatende har hatt noe å si. Det kan da ikke være ok? Snakk med jusformidlingen eller leieboerforeningen eller noe, for å få råd og hjelp. Når det gjelder vaskingen ville jeg bare ignorert kravene, utover normal renslighet i fellesområdene. Huseier har få virkemidler, det skal mye til for å få kastet deg ut. Håper du har all denne kommunikasjonen skriftlig. Anonymkode: 5a523...bd3 Dette reagerer jeg også på. Aldri i verden om jeg hadde funnet meg i det. Synes faktisk det er helt sykt at utleier gjør dette. Kan dette være relevant? https://www.ung.no/oss/bolig/350373.html Anonymkode: 3aa3f...987 1
Gjest TheCatLady Skrevet 26. januar 2021 #67 Skrevet 26. januar 2021 Er det ikke noe i lovverket eller i kontrakten du kan støtte deg på? Støtter det å ta kontakt med leieboerforeningen eller jusformidlingen. For min del høres det hårreisende ut at du skal vaske etter de andre, men sikkert enkelt for huseier å bruke deg som vaskehjelp så slipper vedkommende å gjøre det eller bruke penger på det. Du leier kun ett rom og da vil det vel være det og bruk av fellesarealer som er ansvaret ditt, men ikke hele leiligheten. Tenk når det blir sommer og kanskje flere turister og andre besøkende som kommer tett etter hverandre. Skal du drive med utvask etter dem da? Det høres jo ikke ut som noe som er lovlig engang, men jeg kjenner ikke lovverket. Bare synes det høres usannsynlig ut at huseier kan pålegge deg det. Jeg hadde ikke giddet å vaske rommet fordi jeg ikke leide rommet, men det hadde nok vært veldig greit å ha noe å slå i bordet med. Vise at ditt og datt står i lovverket eller kontrakten sier x og y. Hvis huseier er en dust så kan vel vedkommende kanskje true med utkastelse. Ville uansett begynt å se etter ny boplass. Det må jo være slitsomt om nye folk skal renne ned dørene når koronatiltakene blir lettet opp.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #68 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): jeg er husvert, men ikke ts sin. det blir månelyst om mine leieboere ikke vasker Anonymkode: c38ff...5a3 Mener du virkelig at leieboer skal vaske etter andre? Som huseier tjener penger på? Du tuller.. Anonymkode: c171d...d7e 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #69 Skrevet 26. januar 2021 Ts her. Husvert sier at hvis jeg betaler for det andre soverommet også, så slipper han å leie ut til airbnb og jeg trenger ikke å vaske. Anonymkode: b6cb9...a39
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #70 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Husvert sier at hvis jeg betaler for det andre soverommet også, så slipper han å leie ut til airbnb og jeg trenger ikke å vaske. Anonymkode: b6cb9...a39 Frekk som fy er han. Det er ikke din jobb å vaske etter gjestene hans, med mindre det er spesifisert i kontrakten. Anonymkode: d29c9...0c0 18
Gjest TheCatLady Skrevet 26. januar 2021 #71 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Husvert sier at hvis jeg betaler for det andre soverommet også, så slipper han å leie ut til airbnb og jeg trenger ikke å vaske. Anonymkode: b6cb9...a39 Hvis du har råd til det så ville jeg ha gjort det. Eventuelt er det mulig at du prøver å finne en til person som kan leie rommet? På den måten kan du få bestemme litt hva slags person som kommer inn.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #72 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Husvert sier at hvis jeg betaler for det andre soverommet også, så slipper han å leie ut til airbnb og jeg trenger ikke å vaske. Anonymkode: b6cb9...a39 Hva står det ang airbnb utleie og vasking av rom nr 2 i kontrakten din? Anonymkode: d2abf...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #73 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): En pengegrisk husvert🤨 Dette er i Bergen og husverten sier at det er nedadgående smittetrend ,så da er dette greit! Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Leste i dag at det er leiers marked for tiden i Bergen, så start med å lete etter en ny plass å bo. Han der høres ikke riktig god ut.. Anonymkode: c171d...d7e 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #74 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Frekk som fy er han. Det er ikke din jobb å vaske etter gjestene hans, med mindre det er spesifisert i kontrakten. Anonymkode: d29c9...0c0 Hvorfor er han frekk? Det er TS som blir helt rabiat av at utleier leier ut det ene rommet, noe han har all rett til. Og nå tilbyr utleier en løsning for TS, om hun absolutt ikke vil ha andre folk boende der. Skal utleier tape masse penger, mener du? Anonymkode: c38ff...5a3
Gjest TheCatLady Skrevet 26. januar 2021 #75 Skrevet 26. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor er han frekk? Det er TS som blir helt rabiat av at utleier leier ut det ene rommet, noe han har all rett til. Og nå tilbyr utleier en løsning for TS, om hun absolutt ikke vil ha andre folk boende der. Skal utleier tape masse penger, mener du? Anonymkode: c38ff...5a3 Det er jo ikke hennes ansvar å vaske etter andre som leier rommet. Man hadde jo ikke gjort det sånn om noen leide rommet langvarig så hvorfor er det greit å gjøre det når rommet blir leid ut gjennom airbnb? Når huseier velger å gjøre det på den måten så må jo vedkommende finne en løsning på vask osv. Endret 26. januar 2021 av TheCatLady
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #76 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er han frekk? Det er TS som blir helt rabiat av at utleier leier ut det ene rommet, noe han har all rett til. Og nå tilbyr utleier en løsning for TS, om hun absolutt ikke vil ha andre folk boende der. Skal utleier tape masse penger, mener du? Anonymkode: c38ff...5a3 Fin stråmann. Anonymkode: d29c9...0c0 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #77 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er han frekk? Det er TS som blir helt rabiat av at utleier leier ut det ene rommet, noe han har all rett til. Og nå tilbyr utleier en løsning for TS, om hun absolutt ikke vil ha andre folk boende der. Skal utleier tape masse penger, mener du? Anonymkode: c38ff...5a3 Nå vrir du veldig på problemstillingen. Hovedproblemet for TS (slik jeg oppfatter tråden) er at hun blir nødt til å vaske etter AirBNB-gjestene. Uten betaling, eller avslag i husleia. Det kan også diskuteres om han kan leie ut det andre rommet på denne måten (men det avhenger litt av hva som står i den originale kontrakten). Ja, dette er enormt frekt av utleier. Det høres ut som om han risikerer å miste to leieboere, og sitte igjen med bare inntekter fra tilfeldige AirBNB-gjester. Det er ikke noen gunstig situasjon nå i Korona-tiden... Anonymkode: 3d96a...3dc 12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #78 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva står det ang airbnb utleie og vasking av rom nr 2 i kontrakten din? Anonymkode: d2abf...ec8 Ingenting. Det skal bo fast en annen person der. Det står ikke noe om airbnb gjester i kontrakten. Husverten bruker Forbrukerombudet sin leiekontrakt. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #79 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 23.07): Det er ikke din jobb, men jeg hadde gjort det uansett. Er jo ikke lange tiden det er snakk om. Anonymkode: 319d4...2f6 Hallo??? Anonymkode: b970e...63b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #80 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvorfor er han frekk? Det er TS som blir helt rabiat av at utleier leier ut det ene rommet, noe han har all rett til. Og nå tilbyr utleier en løsning for TS, om hun absolutt ikke vil ha andre folk boende der. Skal utleier tape masse penger, mener du? Anonymkode: c38ff...5a3 Nei, men utleier må nesten vaske møkka si selv. Anonymkode: 72c9a...6c2 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå