AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #41 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle Airbnb jeg har dratt til har hatt en "cleaning fee". Han burde ha det han også og betale enten deg eller noen andre for å gjøre det. Han kan ikke kreve at du gjør dette gratis. Anonymkode: ce7e5...56e Han sier jeg bor så billig så da må jeg finne meg I dette. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 1
Kinder Skrevet 25. januar 2021 #42 Skrevet 25. januar 2021 stine40 skrev (58 minutter siden): hadde forøvrig aldri orket å bodd sånn🧐tenk om du får en farlig person i ditt hjem😬 Enig, imponert over deg ts som gidder det. Vet aldri hva slags folk som kommer, og du må ofte forholde deg til nye personer. Men du skal ikke vaske rommet som husverten leier ut til Airbnb. Og du bør jo høre om han har noen plan for fellesarealer også. Er jo ikke riktig at du alltid skal vaske etter to (eller flere). Og er du riktig uheldig kan det jo komme folk som griser og roter mye. Om ikke annet om du kan få kompensasjon for vaskingen som mindre husleie de gangene du må vaske ut etter leietakerne. 9
Fru Uperfekt Skrevet 25. januar 2021 #43 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er student og leier i en 3 roms. Venninna mi flytta ut til jul, og husverten fant da ut at han skulle leie ut det andre soverommet via airbnb for å tjene mer penger. Dvs at jeg da må finne meg i at det bor nye fremmede/turister her potensielt hver uke. Pga korona, har det så langt etter jul kun bodd ei dame her i 5 dager som dro i dag. Jeg trodde at han kom for å vaske etter airbnb gjesten sin, men han mener jeg skal vaske!!! Jeg skal jo ikke vaske etter et fremmed menneske jeg ikke har noe med vel? Når jeg og venninna mi bodde her sammen, vasket vi jo selvfølgelig og jeg vasker jo leiligheten når jeg bor her alene, men jeg bruker jo ikke det andre soverommet, kun fellesarealer (bad/kjøkken/stue) Er husverten på bærtur her? Anonymkode: b6cb9...a39 Om han mener du skal vaske må du og bli kompensert for ulempene det medfører 8
Fru Uperfekt Skrevet 25. januar 2021 #44 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): jeg er husvert, men ikke ts sin. det blir månelyst om mine leieboere ikke vasker Anonymkode: c38ff...5a3 Mine og må vaske, men om jeg hadde leid ut deler av et kollektiv slik som her hadde jeg enten vasket selv, leid inn eller kompensert de som bor der til dagen for ulempene slik utleie medfører. Det kalles normal folkeskikk 23
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #45 Skrevet 25. januar 2021 Merka at det her provoserte meg skikkelig! Fader altså.. IKKE vask og rydd det soverommet TS, lov det! Tipper du er en ung student han prøver å utnytte? Hadde du vært dattera mi hadde skulle han fått så inni satans tilsnakk!! Sånn... *pust med magen* Anonymkode: 72c9a...6c2 18
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #46 Skrevet 25. januar 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Husverten har lagt inn en del håndklær på badet som airbnb gjesten skal bruke, men de ble liggende våte på badet så jeg vasket de så de ikke skulle ligge å stinke . Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Putt de i søppelsekk og knyt igjen, så får huseier komem å hente -og vaske. Anonymkode: 2d296...76c 8
Anonymou Skrevet 25. januar 2021 #47 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En pengegrisk husvert🤨 Dette er i Bergen og husverten sier at det er nedadgående smittetrend ,så da er dette greit! Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Er jo ikke greit på noen som helst måte. 8
Diamondlady Skrevet 26. januar 2021 #48 Skrevet 26. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er student og leier i en 3 roms. Venninna mi flytta ut til jul, og husverten fant da ut at han skulle leie ut det andre soverommet via airbnb for å tjene mer penger. Dvs at jeg da må finne meg i at det bor nye fremmede/turister her potensielt hver uke. Pga korona, har det så langt etter jul kun bodd ei dame her i 5 dager som dro i dag. Jeg trodde at han kom for å vaske etter airbnb gjesten sin, men han mener jeg skal vaske!!! Jeg skal jo ikke vaske etter et fremmed menneske jeg ikke har noe med vel? Når jeg og venninna mi bodde her sammen, vasket vi jo selvfølgelig og jeg vasker jo leiligheten når jeg bor her alene, men jeg bruker jo ikke det andre soverommet, kun fellesarealer (bad/kjøkken/stue) Er husverten på bærtur her? Anonymkode: b6cb9...a39 Ja det er husverten som er urimelig, det er ikke du som skal vaske opp for gjestene som din utleier har leid ut til. det er utleier som må ta ansvar og vaske for de eller skrive I kontrakten med gjestene at det er de som skal vaske, du har ingenting med det og gjøre det er ikke du som leier ut til gjestene men din utleier. 10
Elsker sjokolade Skrevet 26. januar 2021 #49 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): den som bor i boligen skal vaske Anonymkode: c38ff...5a3 Men ts bor ikke på dette rommet, så hvorfor skal hun vaske det? 16
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #50 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke din jobb, men jeg hadde gjort det uansett. Er jo ikke lange tiden det er snakk om. Anonymkode: 319d4...2f6 😳 Anonymkode: 0187a...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #51 Skrevet 26. januar 2021 Mener han på alvor at du skal vaske det rommet du ikke bruker? Det er jo helt hinsides. Mtp fellesarealene så er det vanskelig synes jeg. Der skal du jo i teorien vaske da du bruker, men du skal ikke vaske for to. Men her har jo også utleier en utfordring, du skal jo bidra til vask av fellesarealet, men han kan naturligvis ikke pålegge deg når du skal vaske. Om han skulle hatt nye folk inn to ganger per uke, så kan han da ikke si at du må vaske i forkant av at disse kommer, om det ikke er spesifisert i noen kontrakt. At du ikke griser ned fellesarealet og at det ikke ser bomba ut er jo en selvfølge, men at faktisk er nyvasket er noe helt annet. Om du foretrekker å vaske søndager, så kan han ikke tvinge deg til å ta vasken fredag formiddag da deg kommer ny gjest. Anonymkode: b424d...6c5 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #52 Skrevet 26. januar 2021 Har du mulighet til å flytte ut TS? Dette er ikke greit, og det er drit dårlig behandling av deg. Anonymkode: a8f3f...849 9
Gjest Blondie65 Skrevet 26. januar 2021 #53 Skrevet 26. januar 2021 Hva står det i kontrakten din TS. Det er nemlig alfa og omega her. F.eks. står det at hver leieboer er ansvarlig for rengjøring av hele boligen eller bare sitt rom? Uansett: når husvert begynner med AirBnb der du bor og du skal dele med stadig nye leieboere og med denne holdningen så er det egentlig bare å finne seg et mer fornuftig sted å bo for dette kommer det bare til å bli trøbbel av fremover.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #54 Skrevet 26. januar 2021 Jeg tenker at du bare er ansvarlig for å vaske eget rom og 50% av felles-areal-vasking. Den andre 50% av felles-areal-vasking + det andre rommet er det den som leier det andre rommet som er ansvarlig for. Har huseier leid ut inkludert vask så er det huseier som er ansvarlig for dette. Du får bare opplyse det til ham. (PS: Sjekk annonsen på AirBnB og se om han har lagt inn cleaning fee? Ser for meg at han tar betalt for vasking og så prøver å lure deg til å gjøre det gratis, så sleipt!) Jeg ville forøvrig ikke likt å bo alene i kollektiv der resten var AirBnB..ville ikke følt meg trygg 😕 Kan ikke skjønne at det skal være lov å gjøre det sånn.. er det noen forening for leietakere du kan kontakte for å spørre om dine rettigheter her? Anonymkode: 4c013...684 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #55 Skrevet 26. januar 2021 Forøvrig har vel ikke huseier lov til å bestemme NÅR du skal vaske din del av fellesarealet heller. Så som en annen sier her om han har leid ut mandag - onsdag så kan ikke ha pålegge deg at du skal vaske akkurat søndag, så du kan fint gjøre det torsdag om du vil. Ville sjekket om det sto noe i kontrakten om generelt renhold og vedlikehold av leiligheten også. Anonymkode: 4c013...684 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #56 Skrevet 26. januar 2021 er du ferdig å vaske nå, ts? Hvis ikke er det bare å sette i gang 💪🏻🙆🏻♀️ Anonymkode: c38ff...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #57 Skrevet 26. januar 2021 Kanskje han prøver å bli kvitt deg? Så han kan legge hele ut som Airbnb.. Anonymkode: 6f471...25f 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #58 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): er du ferdig å vaske nå, ts? Hvis ikke er det bare å sette i gang 💪🏻🙆🏻♀️ Anonymkode: c38ff...5a3 🖕 Anonymkode: b6cb9...a39 7
Brunello Skrevet 26. januar 2021 #59 Skrevet 26. januar 2021 Så lenge det er sjelden utleie, ville jeg synes det er greit. Alternativet er å få en annen fremmed inn på permanent basis du må avtale vask med. Oppsiden din slik det er nå, er at du stort sett har alle fellesrommene alene. Dersom markedet endrer seg og det blir ofte leid ut, får du heller vurdere å flytte. / kreve vask av utleier.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #60 Skrevet 26. januar 2021 Jeg reagerer faktisk mest på at han leier ut et rom til airbnb, uten at du tilsynelatende har hatt noe å si. Det kan da ikke være ok? Snakk med jusformidlingen eller leieboerforeningen eller noe, for å få råd og hjelp. Når det gjelder vaskingen ville jeg bare ignorert kravene, utover normal renslighet i fellesområdene. Huseier har få virkemidler, det skal mye til for å få kastet deg ut. Håper du har all denne kommunikasjonen skriftlig. Anonymkode: 5a523...bd3 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå