Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt 90% stilling, er en av de med lengs ansiennitet på jobb. Jobber i en franchise bedrift. Vi har nå fått en ny sjef, i tillegg har det blitt ansatt en ny. Jeg har fått redusert stillingen min med 6%, ikke at det er så fryktelig mye, men begrunnelsen var at lønns % må holdes nede. Den nye ansatte har fått tilnærmet 100% stilling. Jeg har 31 timer PR uke og ny ansatt ligger på 35 timer. Er det egentlig lov? Jeg har kontrakt på 90% og skal snart skrive ny kontrakt, men usikker på hva rettighetene mine er her..

Anonymkode: f7645...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er ikke lov!! 
for å kunne sette deg ned i stilling, MÅ arbeidsgiver si deg opp for så å tilby deg den nye prosenten. Ikke skriv under noe ny kontrakt! Du kan nekte. Uten gyldig grunn som f eks advarsler, muntlig og skriftlig og lignende oppsigelsesgrunner, så kan ikke arbeidsgiver plutselig bare sette deg ned i stilling. 
bli med i handel og kontor!!! De er eksperter på akkuratt sånt. Jeg opplevde det samme. 
og de kan altså ikke ansette en ny og de den personen en høyere stilling enn deg. Du må få tilbudt den, for det gjelder faktisk forstrinnsrett. 
§ 14-2.Fortrinnsrett til ny ansettelse

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_15#§14-2

• Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke. Er du ikke fagorganisert bør du bli det øyeblikkelig. 

Anonymkode: 4364d...df8

• Liker 3
Skrevet

Beklager engasjementet, men opplevde som sagt det samme, og det er virkelig mange bedrifter som tror de kan gjøre akkuratt hva de vil uten å tenke på rettighetene man har som arbeidstaker i Norge. Ikke skriv under på noe kontrakt. Les om dine rettigheter, søk på det på nettet. Stå på ditt! Det er faktisk ikke lov. 

• Liker 3
Skrevet

En arbeidsgiver kan ikke sette ned noen i stillingsprosent helt uten videre. Isåfall må dem si deg opp fra din originale stilling, og tilby deg ny med redusert prosent. Dette kalles endringsoppsigelse. Og den må være saklig begrunnet. Like saklig som alle andre oppsigelser. Det er mange fallgruver her, så det skjer sjeldent. Oppsigelse er vanskelige saker i arbeidslivet! Det er strenge lover å forholde seg til, om alt fra informasjonsmøter og drøftingsmøter. 

Arbeidsgiveren din har definitivt ikke endret din stillingsprosent på saklig måte. Det arbeidsgiveren din har gjort er fullstendig ulovlig. Om du vil reise sak mot dem blir opp til deg, men det burde du. I alle fall true med det. Men slik arbeidsgiver har opptrådd så sier det ganske mye om dem. Jeg ville funnet meg ny jobb, for dette er sikkert bare starten på en vond opplevelse for deg. 

Anonymkode: a2b1e...c9e

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Skal ikke gi meg på dette. Argumentet hennes var at «det var dette jeg fikk til sånn situasjonen er nå» hun mener også at min 90% stilling gjaldt hos tidligere sjef og ikke henne. Jeg har jobbet på samme plass i 12 år, skal jeg lide for at det kommet ny arbeidsgiver? Hun har ansatt en ny til en høyere stilling da hun mener ingen av oss som jobbet der, egnet deg til den, jeg kan kun snakke for meg, og er enig i den type stilling hun har gitt ny ansatt ikke passer meg, men kan hun da likevel gi vedkommende flere arbeidstimer og ta fra mine?

Skrevet

Typisk i franchise bedrifter. Bare tjene penger og gevinst. Burde vært ulovlig med disse selvstendige bedriftene. 

Anonymkode: d7de2...507

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Skal ikke gi meg på dette. Argumentet hennes var at «det var dette jeg fikk til sånn situasjonen er nå» hun mener også at min 90% stilling gjaldt hos tidligere sjef og ikke henne. Jeg har jobbet på samme plass i 12 år, skal jeg lide for at det kommet ny arbeidsgiver? Hun har ansatt en ny til en høyere stilling da hun mener ingen av oss som jobbet der, egnet deg til den, jeg kan kun snakke for meg, og er enig i den type stilling hun har gitt ny ansatt ikke passer meg, men kan hun da likevel gi vedkommende flere arbeidstimer og ta fra mine?

Men det er ikke godt nok. Denne sjefen din har virkelig ikke peiling! Stakkars ansatte som må jobbe under en sjef som ikke vet hva en sjef er og hva en sjef kan og skal gjøre, men som later som. 

Du skal ikke signere på noe som helst, for dette skal du ikke godta! Du har alt i dine hender her. 

At du blir ansett som "ikke egnet" for en ny og høyere stilling er forsåvidt fair. Men du skal ikke gå ned i timer pga det! 

Anonymkode: a2b1e...c9e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...