Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var eg på tidlig ultralyd (11+0) og fekk beskjed om at nakkefold var litt større enn ønska. Normalt er 2,5 mm og ho målte litt ulikt, men rundt 2,8 og 2,9. Dette kunne vere ingenting, eller tegn på kromosonfeil. 
Nesebein var på plass, men pga avvik på nakkefold måtte ho henvise meg vidare til Haukeland. 

Gjekk sjølvsagt heilt i kjellaren, og er kjemperedd. Eg er 26 år, førstegangsgravid, og har ingen sjukdomar eller kromosonfeil i familien. 

Har prøvd å lesa litt om dette på nett, og håpar nokon kan bidra med lignande situasjonar eller positive historiar. 

Å gå frå gleden ved å sjå baby sprella og hoppa til å få denne beskjeden var rett og slett vondt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste om ei som var i akkurat samme situasjon som din. Viste seg at det ikke var noe galt (hun fikk ekstra tester). Forstørret nakkefold trenger ikke bety at baby har kromosomfeil. 

Anonymkode: a9845...fba

• Liker 10
Skrevet

Skjønner at dette er vanskelig. Har ikke så mange råd, men tenk på at folk har klart seg gjennom slike ting før. Sender noen varme tanker.

Anonymkode: 760a2...671

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste om ei som var i akkurat samme situasjon som din. Viste seg at det ikke var noe galt (hun fikk ekstra tester). Forstørret nakkefold trenger ikke bety at baby har kromosomfeil. 

https://www.kk.no/mamma/ti-dager-i-helvete/63927411

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjelper å lesa sånt, men trygg blir ein jo sjølvsagt ikkje 😊

Har heldigvis lest nesten utelukkande gode historier når eg har googla (for ein gangs skyld). 

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig høy sjanse for falsk positiv når man måler nakkefold. Det er derfor man tar flere prøver. Så mest sannsynlig er det ingenting galt. 

Anonymkode: 92782...623

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig høy sjanse for falsk positiv når man måler nakkefold. Det er derfor man tar flere prøver. Så mest sannsynlig er det ingenting galt. 

Anonymkode: 92782...623

I England/USA er normalt 3.5 mm mens i Norge måler dei med 2,5. Syns berre det i seg sjølv er rart. Men takk for oppmuntring. Tørr ikkje håpe på noko positivt enda, for er redd for fallhøgden. 

• Liker 2
Skrevet

Venninna mi fikk beskjed om at de ikke fant nesebein, men da de tok fostervannsprøve var alt fint og hun har fått en helt frisk gutt :) Sjansen er der, så det er sikkert greit å være forberedt, men det kan gå bra! ❤️ 

Anonymkode: 4bc2a...259

• Liker 3
Skrevet

Ei jeg kjenner fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nakkefold, men så viste det seg at barnet var helt frisk.

Du blir henvist til videre undersøkelser og vil få svar da. Prøv så godt det lar seg gjøre å ikke uroe deg og ta sorgene på forskudd.   Og om det så skulle vise seg å være kromosomfeil så får du ta stilling til det hvis det blir påvist om du vil ta senabort eller beholde. 

Anonymkode: db875...2d6

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på rommets regler.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ei jeg kjenner fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nakkefold, men så viste det seg at barnet var helt frisk.

Du blir henvist til videre undersøkelser og vil få svar da. Prøv så godt det lar seg gjøre å ikke uroe deg og ta sorgene på forskudd.   Og om det så skulle vise seg å være kromosomfeil så får du ta stilling til det hvis det blir påvist om du vil ta senabort eller beholde. 

Anonymkode: db875...2d6

Takk. Har fått time fredag. Er redd, og gruar meg til å sjå babyen på UL igjen. Den spennande følelsen og gleden eg kjente på i går blei jo heilt knust, og no er eg tom. Redd for å sjå det igjen, fordi eg er redd for nye sukk eller «hmm», og så ein dårlig beskjed. Har egentlig berre forberedt meg på at beskjeden blir vurdert til høg risiko for då har eg bestemt meg for morkake-test. 

• Liker 2
Skrevet

Godt du har fått time relativt tidlig så du forhåpentligvis får gode nyheter raskt. Skal iallfall krysse armer og bein for deg på fredag.:smilyblomst:

• Liker 5
Skrevet

Kjenner ei som hadde det, barnet var heilt normalt :)

Anonymkode: 124c6...8fb

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (11 minutter siden):

Godt du har fått time relativt tidlig så du forhåpentligvis får gode nyheter raskt. Skal iallfall krysse armer og bein for deg på fredag.:smilyblomst:

Tusen takk ❤️ Eg kan oppdatere her når eg veit meir. 

• Liker 2
Skrevet
Lillies skrev (1 minutt siden):

Tusen takk ❤️ Eg kan oppdatere her når eg veit meir. 

Gjør det.:hjerte:

Anonymkode: 95243...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør det.:hjerte:

Anonymkode: 95243...6fd

Vet ikke hvorfor jeg ble anonym.

• Liker 1
Skrevet

Uvitenhet er det verste, men sannsynligvis går det helt fint! :hug: Lykke til på fredag.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også en venninne som fikk den beskjeden, men det viste seg å være falsk alarm. Så det kan helt fint gå fint. Det er godt de dobbelt- og trippelsjekker før de konkluderer med noe. 

• Liker 3
Skrevet

Hei Lillies! Dette hørtes ikke noe koselig ut for deg, MEN, det høres heller ikke ut som at dette er noe galt:) Du er tidlig, og de skal sjekke videre - nå som bioteknologiloven er endret siden mai, kan du be om å få ta en NIPT test! Der får du mye bedre og sikrere tilbakemelding via DNA enn observasjon på ultralyd - som du hører av mange i tråden her så skjer det rett som det er at man ikke kan se alt, alt noen av bildene er misvisende og ærlig talt så er det mange kjempeflinke som tar ultralyd men også noen som ikke er like drevne og som ikke ser alt. Hvordan barnet ligger har også mye å si^^

Forstår godt at du er bekymret og gruer deg, men de aller aller fleste barna, selv de som de ikke umiddelbart kan "klarere" via ultralyd, er helt friske og fine:) Husk at sjansen for at det skal være noe feil er ca 1 av 1200 for deg som er ung og frisk, det er mikroskopisk, og selv om det kanskje ikke tar vekk bekymringen du har akkurat nå så vit at du skal få all oppfølging og hjelp du trenger for å finne ut av både dette og videre svangerskap.

Jeg er godt voksen og gravid og hadde litt lignende bekymringer som deg - men NIPT var ikke på plass offentlig ennå og jeg måtte stole på at 2. måling viste et friskt barn - og det gjorde det! ❤️ Masse lykke til!

Anonymkode: 81a6d...b85

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk ikke tar NIPT.

Anonymkode: 5c416...efd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...