AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Leste en annen tråd her og begynte å tenke på min situasjon. Foreldre som ikke bor sammen, har ungdommen 50% hver. Far minstesats ufør, mor AAP. Ingen betaler bidrag til hverandre. Har barnetrygd og barnetillegg til ufør. Sønnen blir 18 neste sommer, og er ferdig på videregående når han er blitt 19. Hvordan blir det med penger når sønnen er fylt 18? Da mister jeg både barnetrygd og barnetillegg. Må man betale bidrag til ungdommen frem til fullført vgs? Forskjell på om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Nei, dere har forsørgerplikt uansett. Anonymkode: 35e01...14c 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dere har forsørgerplikt uansett. Anonymkode: 35e01...14c Vil det si at jeg må betale penger til barnet mitt når han fyller 18 uavhengig om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378
Pillarguri Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Foreldre har forsørgerplikt til barnet er ferdig på vgs. 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Pillarguri skrev (4 minutter siden): Foreldre har forsørgerplikt til barnet er ferdig på vgs. Men hva betyr dette? Vil det si at jeg må betale penger til barnet mitt når han fyller 18 uavhengig om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vil det si at jeg må betale penger til barnet mitt når han fyller 18 uavhengig om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378 Betale penger ? Du å far er pliktig å forsørge han til han er ferdig på vgs. Husrom, mat/ hygieneartikler, lege/ tannlege besøk og lommepenger er deres ansvar. Anonymkode: ab03d...85b 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betale penger ? Du å far er pliktig å forsørge han til han er ferdig på vgs. Husrom, mat/ hygieneartikler, lege/ tannlege besøk og lommepenger er deres ansvar. Anonymkode: ab03d...85b Si han flytter på hybel når han fyller 18, og bor der siste skoleår; Kreves jeg for barnebidrag da? Anonymkode: d6af7...378 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Så lenge han går på Vgs. så er foreldrene pliktig til å hjelpe barnet økonomisk. Så ja han kan det Anonymkode: 02bb9...e89 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva betyr dette? Vil det si at jeg må betale penger til barnet mitt når han fyller 18 uavhengig om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378 Nei, hvis han bor hjemme må du ikke betale bidrag til gutten, du holder tak over hode og mat på border... Anonymkode: e7a70...838 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Jeg skal klare å ha råd til å betale mat og andre livsviktige ting sålenge han bor hjemme, men om jeg må begynne å betale for en annen bolig så blir det værre. Har bare minstesats ufør. Tenker det er greit å forberede seg for hva som kan komme. Anonymkode: d6af7...378
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Ja, i teorien kan barnet velge å gjøre det. Om barnet gjør det, når han/hun kjenner til deres økonomi er en annen sak. Men inntekten din er jo utgangspunktet i beregningen, og med uføre så er det jo begrenser hvor mye bidrag der blir. Anonymkode: 7d3c1...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, hvis han bor hjemme må du ikke betale bidrag til gutten, du holder tak over hode og mat på border... Anonymkode: e7a70...838 Okei. Så hvis han blir boende hjemme så er det greit. Men da er saken hvis han velger å flytte på hybel? Anonymkode: d6af7...378
gobbledigook Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei. Så hvis han blir boende hjemme så er det greit. Men da er saken hvis han velger å flytte på hybel? Anonymkode: d6af7...378 Han får støtte av lånekassen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Si han flytter på hybel når han fyller 18, og bor der siste skoleår; Kreves jeg for barnebidrag da? Anonymkode: d6af7...378 Han kan søke borteboer stipend men dere må nok bidra ja. Anonymkode: ab03d...85b 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, i teorien kan barnet velge å gjøre det. Om barnet gjør det, når han/hun kjenner til deres økonomi er en annen sak. Men inntekten din er jo utgangspunktet i beregningen, og med uføre så er det jo begrenser hvor mye bidrag der blir. Anonymkode: 7d3c1...8ed Okei, tusen takk. Mest sannsynlig hadde han nok ikke gjort det, men samtidig så har han jo krav på det. Finnes det noe bidragskalkulator? Anonymkode: d6af7...378
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vil det si at jeg må betale penger til barnet mitt når han fyller 18 uavhengig om han bor hjemme eller hybel? Anonymkode: d6af7...378 Ja så lenge han går på vgs, uavhengig av hvor han bor. Anonymkode: 35e01...14c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Okei, tusen takk. Mest sannsynlig hadde han nok ikke gjort det, men samtidig så har han jo krav på det. Finnes det noe bidragskalkulator? Anonymkode: d6af7...378 https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/beregn-barnebidrag Anonymkode: 66cc0...41d 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Sønnen din må søke om stipend fra Lånekassen. Min sønn får 3300 kr måneden i stipend fordi jeg og far har så lav inntekt. Det kommer godt med. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du spør om, lurer du egentlig på om du kan droppe å betale mat og lommepenger til ditt eget barn dersom han flytter på hybel? Hvis han flytter, kan han få borteboerstipend fra Lånekassen i tillegg, tror det er på 4400 eller noe i måneden. Hvis hybelen ikke koster mer enn det og inkluderer strøm, vil det altså ikke bli dyrere at han bor borte. Og dere må fortsatt gi ham penger til mat, klær, husholdningsartikler, lommepenger, lege, skolemateriell, møbler etc. Anonymkode: 6bc4b...48b 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sønnen din må søke om stipend fra Lånekassen. Min sønn får 3300 kr måneden i stipend fordi jeg og far har så lav inntekt. Det kommer godt med. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du spør om, lurer du egentlig på om du kan droppe å betale mat og lommepenger til ditt eget barn dersom han flytter på hybel? Hvis han flytter, kan han få borteboerstipend fra Lånekassen i tillegg, tror det er på 4400 eller noe i måneden. Hvis hybelen ikke koster mer enn det og inkluderer strøm, vil det altså ikke bli dyrere at han bor borte. Og dere må fortsatt gi ham penger til mat, klær, husholdningsartikler, lommepenger, lege, skolemateriell, møbler etc. Anonymkode: 6bc4b...48b Ja det jeg lurte på er hva jeg er krevd å betale til sønnen min når han er fylt 18 så lenge han fortsatt går på vgs. Når han blir 18 mister jeg 5500kr i måneden, som ellers har gått til ekstra mat, husholdningsartikler, klær, sko... alt ekstra det koster å ha barn. Det er fortsatt over et år til han er 18, men er greit å finne ut hvordan året etter det blir, for da kan jeg spare litt til den tiden. I følge svarene jeg har fått, og et forsøk på utregning av barnebidrag så er det ikke mye han har krav på om han velger å bo på hybel. Bor han hjemme blir det egentlig som nå. Anonymkode: d6af7...378 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Si han flytter på hybel når han fyller 18, og bor der siste skoleår; Kreves jeg for barnebidrag da? Anonymkode: d6af7...378 Mest sannsynlig ikkje, du har nok ikkje bidragsevne. Ungdommen kan søke stipend og lån fra lånekassen. Anonymkode: 141ff...8a9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå