Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #1 Skrevet 15. august 2005 Sønnen min på 3 måneder elsker Teletubbies!Han kan se på i en time i strekk, og sitter og ler og tramper og koser seg. Er det greit å la han se på så lenge?Han sier jo fra når han har fått nok. Ser deres babyer på tv??Og kan det være skadelig på noen måte?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #3 Skrevet 15. august 2005 tv???? tre mnd gml baby? Dette går da ikke an!!!!!!
Gjest Madeline Skrevet 15. august 2005 #4 Skrevet 15. august 2005 Hvorfor i alle dager skal du venne barnet ditt til å se på tv alt nå? Nei, skru av tv`n og finn på noe annet. Jeg er imot å bruke tv`n som barnevakt.
smil Skrevet 15. august 2005 #5 Skrevet 15. august 2005 En tre måneder gammel baby bør ikke se på tv en time i strekk. Om et halvt år til ett år eller noe sånt, kan du kanskje la han se ti minutter i uka... Men jeg ser ingen grunn til å venne på unger å se på tv. Utsett det så lenge som mulig. 2
Emma3 Skrevet 15. august 2005 #6 Skrevet 15. august 2005 Må innrømme at jenta vår har sett LITT på tv frå ho var 3 mnd gammal. Ein dag eg kom heim, hadde pappaen latt ho sjå ekstrem sport, og eg var rimelig Eg spurde forskjellige om deira syn på dette, og ingen hadde hørt noko skadelig om det å sjå på tv. Ho får sjå korte stunder på tv, f.eks. medan ho sit i fanget vårt, men det er minst mulig og maks 1 gang dagen!! Det er ikkje snakk om å bruke tven som barnevakt, men når barnet synast det er såå stas, ser eg ikkje så mykje gale med det. Så lenge det er KORTE perioda!
Jens Skrevet 15. august 2005 #7 Skrevet 15. august 2005 Sønnen min på 3,5 måneder, ser også på Teletubbies og Baby Einstein. Jeg lar han se en halv time om gangen ca to ganger daglig. Skjønner ikke hva det skulle gjøre for noe!!Han koser seg, og mor får gjort sine ting. 7
monja Skrevet 15. august 2005 #8 Skrevet 15. august 2005 Hæ? Dette høres ut som tull, men...... Skru av TV'n og ha den avskrudd på dagtid iallefall. Gutten min er 1 år om noen uker og han klarer ikke å sitte å se TV i mer enn 20 sekunder. Men det kommer mer av at han ikke har tid. Da han var 3 mnd viste han null interesse for TV.
Jens Skrevet 15. august 2005 #9 Skrevet 15. august 2005 Greit hvis han ikke viser interesse, men som jeg sa, så er min sønn veldig glad i både Teletubbies, og Baby Einstein!Han ler høyt og fryder seg. Så jeg har ingen dårlig samvittighet da. 1
Gjest Violetta Skrevet 15. august 2005 #10 Skrevet 15. august 2005 Kan ikke skjønne at TV er så ille at det skal være helt forbudt. Men en time synes jeg virker litt lenge. TV kan være fengslende det, og mange farger og lyder gjør nok sitt til at barnet ser en stund. Men jeg tror de lett kan bli passivisert av TV-titting, og at man heller bør stimulere til andre aktiviteter.
monja Skrevet 15. august 2005 #11 Skrevet 15. august 2005 Grunnen til lite interesse for TV er vel kommet fordi han ikke har fått se TV. Jeg har hele tiden vært på gulvet og stimulert han gjennom lek og sang, og så har mamma sine behov for å gjøre noe blitt gjennomført i sovetiden. Synes det blir feil å bruke TV som barnevakt.
Gjest MrsL Skrevet 15. august 2005 #12 Skrevet 15. august 2005 Hvorfor skal en tre måneder gammel baby se tv? 1
Gjest Camelia Skrevet 15. august 2005 #13 Skrevet 15. august 2005 Det er rett og slett skadelig for babyers hjerner å se tv. Strålene hindrer utvikling. Lest masse om det. At ungen tilfeldigvis titter på skjermen blir selvfølgelig noe annet, men å plassere en baby foran tv for at ungen skal se...!!
Brunhilde Skrevet 15. august 2005 #14 Skrevet 15. august 2005 Hvorfor skal en tre måneder gammel baby se tv? ← Det var det jeg tenkte også! Så små babyer sover vel dessuten såpass mye at mødrene får mer enn god nok tid til å dekke egne behov?!?
Gjest LoisLane Skrevet 15. august 2005 #15 Skrevet 15. august 2005 En time? Aldri i verden. Flimrende TV-bilder blir for voldsomme for så små barn så lenge. Det må da være bedre å aktivisere ham med noe annet? Du (dere...) burde i alle fall variere litt.
Gjest MrsL Skrevet 15. august 2005 #16 Skrevet 15. august 2005 Og jeg har ingen barn, men spør av ren nysgjerrighet........ kanskje for å lære noe av andre
Gjest Embla s Skrevet 15. august 2005 #17 Skrevet 15. august 2005 Utrolig mange "perfekte" mødre her inne, som tror alt de gjør er det eneste riktige. Tenk at andre velger å gjøre ting på en annen måte, helt utrolig altså. Sjokkerende at ikke alle er like, og at alle ikke har samme type barn. Utrolig altså, for jeg fikk akkurat et inntrykk av at enkelte tror at siden deres barn ikke liker noe, så kan jo ikke noen andre barn like det heller. Om et lite barn ser på tv i en time per dag, så kan vel samtlige si at dette IKKE er skadelig for barnet. Barnet ser mange farger, og blir fasinert av lydene, verre er det faktisk ikke. Til dere som sier dere aktiviserer barnet på gulvet, vel tv kan faktisk være en aktivitet det også, for det er farger og lyder på den også. Tv har tydeligvis blitt en barnevakt i dagens samfunn, men alle de lekene som barnet har på gulvet er hva? Selvfølgelig skal en ikke plassere barnet fremfor tv`n hele dagen, men i moderate mengder er det faktisk ikke skadelig. Så slutt å vær så "perfekt", for ingen barn eller foreldre er like. Vi velger de vi tror er det beste for våre barn, enten det er si eller så ← Enig med deg i at det ikke er noen vits i å henge ut mødre som gjør "feil". Men hovedinnlegger SPØR om hva vi andre syns. Skal vi da jatte med? Og hvis noen gjør noe man har KUNNSKAP om at ikke er bra, skal man da holde tett og smile oppmuntrende? Jeg syns ikke det. (men hvis man vil spre kunnskap, kan man kanskje velge måten man gjør det på med omhu, folk som føler seg angrepet går vel helst i forsvar. Det er vel ganske universelt?) Og JO, det er forskjell på den stimulansen en baby får når hun ligger på leketeppe og ser på babygym/teppe/leker kontra å sitte (i en vippestol?) foran tv. Babyer utvikler seg fysisk (og kognitivt) av å ligge på leketeppe (helst på magen), mens det å sitte passiv i en vippestol over lengre tid ikke er så bra for utviklingen. (nå står det ikke noe om vippestol, men jeg regner ikke med at baby på 3 mnd sitter selv). Hva med å kjøpe en ny babygym, gjerne en som gir lys/lyd når babyen trekker i den eller lignenede? Skjønner veldig godt at mødre har behov for litt "barnevakt" iløpet av dagen, men det kan ordnes på bedre måter enn tv.
Gjest LoisLane Skrevet 15. august 2005 #18 Skrevet 15. august 2005 Om et lite barn ser på tv i en time per dag, så kan vel samtlige si at dette IKKE er skadelig for barnet. ← Og det kan du si sikkert?
LilleMy Skrevet 15. august 2005 #19 Skrevet 15. august 2005 Jeg tror IKKE barn har godt av å se TV i en alder av 3 måneder. Selv har jeg en på 16md og hun får enda ikke se TV selv om storesøster på 5 gjør det. TV titting blir det mer enn nok av litt senere i livet hennes, og jeg velger å vente enda en stund med å inntrodusere det. 1
Veronal Skrevet 15. august 2005 #20 Skrevet 15. august 2005 (endret) *poff* Endret 28. november 2006 av Veronal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå